Sta actief achter Israël!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: Sta actief achter Israël!

Berichtdoor henkie » 03 jun 2010 21:25

TheKeimpe schreef:Misschien is dat wel waar mijn probleem met dit hele verhaal zit, het Joodse volk (de beminden om der vaderen wil) en de Joodse natie (de staat Israël met soms wel heel bijzondere gedragingen) worden teveel vereenzelvigd.

De beloften voor het Joodse volk zijn niet afhankelijk van heel bijzondere negatieve gedragingen lijkt me. Ik denk dat er een grote overlap is tussen het Joodse volk en de staat Israel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jun 2010 23:19

Edoch, een overlap is niet een vereenzelviging.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 05 jun 2010 08:29

Geen vereenzelviging, nee. Maar de staat Israël functioneert toch op z'n minst wel als (door God ingestelde?) beschermer van het deel van het volk Israël dat daar woont. Alleen al daarom lijkt steun me op zijn plaats. Al is het maar alleen in gebed (en welke vorm van steun zou meer uitwerking kunnen hebben?), dat men dit op een juiste en verantwoordelijke manier doet.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 jun 2010 10:38

Ik ga er even snel doorheen!

De naam Israël werd aan Jakob gegeven toen hij God overwonnen had.
Het woord Israël betekent letterlijk: Yisra(h) = hij strijdt of hij heerst en El = God. God geeft de betekenis van de naam Israël, “hij strijd met God” of “hij heerst met God” of “hij heeft God overmocht”.

“Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.” Hosea 11: 1. Het was Gods verlangen dat deze nieuwe natie Israël ook overwinnen zou op dezelfde manier als Jakob overwonnen had; door geloof in Hem.

Maar het volk leefde niet volgens de betekenis van die naam, want wij lezen verder: “Hoe meer men hen riep, des te meer dwaalden zij weg; aan de Baäls offerden zij en aan de gesneden beelden brachten zij reukoffers.” Hosea 11: 2.

Ongeveer 800 jaren na de tijd van de profeet Hosea, werd Jezus geboren.

Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen.” Matteüs 2: 13-15.
Matteüs citeert hier Hosea 11: 1. Deze tekst verwees in zijn historische context naar de natie Israël toen zij uit Egypte werd geroepen. Maar Matteüs neemt deze tekst en verklaart dat hij vervuld is in Jezus Christus. Hier zien wij een principe dat in het hele Nieuwe Testament wordt toegepast.

Er zijn opmerkelijke parallellen tussen de geschiedenis van Israël en de geschiedenis van Jezus. Daarmee wordt de geschiedenis van Israël een profetie over de Messias.

God sprak over de natie Israël als mijn zoon, mijn eerstgeborene. Exodus 4: 22. Maar de apostel Paulus noemde Jezus Christus later “de eerstgeborene der ganse schepping”. Kolossenzen 1: 15.
De profeet Jesaja noemde Israël het zaad Abrahams. Jesaja 41: 8 (sv). Maar Paulus schreef: “Nu werden aan Abraham de belofte gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet; en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud; en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.” Galaten 3: 16.

In het Oude Testament noemt God Israël het zaad Abrahams. Toch schrijft Paulus hier dat het zaad van Abraham niet naar velen verwijst, maar naar één, dat is Christus. We zien dus dat de Messias het zaad is.

Jezus Christus is dus Israël.

We hebben gezien dat Jezus de geschiedenis van Israël leefde en op elk punt overwinnaar was. Jezus leefde ook de tempeldienst van Israël, en Hij overwon op ieder punt. Hij is het ware Israël. Hij heeft overmocht! Alleen diegene die deze Messias aanneemt hoort bij het geestelijke Israël.
In Genesis en Exodus wijst de naam Israël niet slechts op één persoon die overwon, maar het wijst ook op zijn nakomelingen. Die nakomelingen werden Israël. Hetzelfde principe vinden we ook in het Nieuwe Testament.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus.
Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods. Paulus schreef: “Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6.
“… mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ … en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.

bron: www.internet-agp.com

mijn vraag is deze: achter welk Israel staan wij?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jun 2010 18:44

Optimatus schreef:The Keimpe, je verwoordt het, vind ik althans, zeer helder. Wellicht kun jij er ook iets mee, Wullimpie?

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 jun 2010 20:11

Optimatus schreef:Edoch, een overlap is niet een vereenzelviging.

Wat is je alternatief?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2010 16:18

Volk en staat als gescheiden begrippen hanteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 16 jul 2010 11:41

Waarom niet gewoon pleiten - bidden zo je wilt - voor een duurzame oplossing in plaats van telkens de joden op te hemelen en te steunen. Ze kunnen best voor zichzelf opkomen is gebleken in het verleden. Door enkel de joden je volledige steun te geven zal er nooit een oplossing bereikt worden.

Ook de Palestijnen kunnen hulp gebruiken. Derhalve: pleit liever voor een duurzame oplossing tussen beide partijen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”