Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Schipje » 24 dec 2010 07:42

Als ik als reformatorisch gelovige al kippenvel krijg bij het horen of zien van ultra-ortodoxe predikaties/predikanten, dan zou een ongelovige dat helemaal krijgen.
Dat ultra is helemaal niet Bijbels. Laat ongelovigen maar gewoon puur met het evangelie in aanraking komen. Zonder mislukte healings en aan de andere kant zwarte pakken. Gewoon zoals het in de Bijbel staat. En hoe het in de Bijbel staat kun je nog lang over discussieren. Persoonlijk vond ik de eerste kerkdienst in aflevering twee wel Bijbels.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2010 09:41

Brenn schreef:
Cathy schreef:Ik heb er bijna nog niets van gezien maar een moment uit de eerste aflevering vond ik ontroerend.
Dat is het moment wanneer Gordon bij het doopvont uit zijn jeugd staat en de pastoor(?) zegt: "Rond dit doopvont is jouw verhaal met God begonnen"....

Zei die dat, wat wat, ik heb hier geen woorden voor.
Bij ons in de kerk wordt dat ook beweerd. Ik ben afegelopen April gedoopt en ik weet zeker dat God de doop niet nodig had om mij te roepen of zijn verhaal met mij te beginnen. Wij hadden een keer een dominee die telkens zei, God heeft ons al geroepen bij de doop. En God heeft ons door onze doop beloofd....
Moest me inhouden om niet weg te lopen.

De doop is echt heel mooi en belangrijk maar soms doen we alsof de doop de weg is

Ik ben het op zich met je eens. Ik denk dat dat verhaal al voor het doopvont begon, al voor de schepping zelfs. De doop is een teken van iets wat er is, iets begint niet op het moment van de doop. Nou weet ik niet of deze pastoor dat wil zeggen, ik denk dat hij eerder bedoelt: Je bent nu met je zoektocht begonnen maar God is al lang op zoek naar jou, al vanaf het begin van je leven.

Horeb schreef:
JeeWee schreef: Ja stom, ze hadden die figuren ook gewoon naar de Gerr.Gem in Opheusden moeten sturen. Dat werkt pas!

er is inderdaad geen enkele reden om aan te nemen dat God in de GG in opheusden niet zou kunnen werken in het hart van een zondaar........welke dan ook.

het blijft echt een Gods werk en een Gods wonder.

Ik acht de kans dat God in Zijn huis aanwezig is groter als de kans dat Hij met Zijn Geest meekomt in een TV programma.

dus je stelling is juist JeeWee

Klopt. God gebruikt net zo goed de GG in Opheusden of waar dan ook gebruiken voor zijn werk, als de EO. Dat is volkomen juist. Het eerste probleem is alleen dat mensen er dan wel naartoe moeten gaan.... In deze situatie had men Gordon, Dennis en Lizelotte dan kunnen bellen of ze 8 kerkdiensten wilden bezoeken. De eerste vraag is of men dit uberhaupt zou willen en dan ook zou doen. De tweede vraag is of Gordon, Dennis en Lizelotte dan zouden zeggen: Ja! Kerkdiensten zijn openbaar en ze kunnen iedere zondag een kerkdienst bezoeken. Maar doen dat blijkbaar niet. Tweede probleem is of ze dan ook welkom geheten zouden zijn en zich welkom zouden voelen. En het derde, wat ze er van zouden begrijpen (het is natuurlijk een totaal andere taal en totaal andere vormen dan wat ze kennen). En ik vrees dat er soms (let op de nuance) ook nog een 4e probleem kan zijn, namelijk of als de boodschap overkomt, dit de goede boodschap is, wanneer de boodschap zou leiden tot passiviteit (ik kan niks goed doen, ik kan me niet bekeren, ik ben tot niets goeds in staat, ik kan alleen bidden en smeken of hij me wil bekeren en dan maar afwachten, ligt er aan of je uitverkoren bent enz.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 dec 2010 11:19

Wat zou het een mooi programma opleveren:
Refowebbers op zoek naar God....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 dec 2010 12:47

Schipje schreef:
schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:De eerste indruk heb je ze al niet mee denk ik.

Jip, je bent moderator, dan hoor je toch wel een wat neutralere opstelling te hebben lijkt mij :D
En niet als wig op te treden.

ik denk dat jip ook gewoon een eigen mening heeft en deze deel ik.

als je stelt moderator te zijn van een REFOweb?

mooi stelletje grapjassen zijn juliie hier :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2010 13:24

Schipje schreef:Als ik als reformatorisch gelovige al kippenvel krijg bij het horen of zien van ultra-ortodoxe predikaties/predikanten, dan zou een ongelovige dat helemaal krijgen.
Dat ultra is helemaal niet Bijbels. Laat ongelovigen maar gewoon puur met het evangelie in aanraking komen. Zonder mislukte healings en aan de andere kant zwarte pakken. Gewoon zoals het in de Bijbel staat. En hoe het in de Bijbel staat kun je nog lang over discussieren. Persoonlijk vond ik de eerste kerkdienst in aflevering twee wel Bijbels.

Ik ben zelf ook niet ultra orthodox, rare uitdrukking trouwens, maar het zou een ieder sieren als we OOK de predikanten uit die hoek met respect behandelen en erover praten ! Het zijn geroepenen door de Heere Zelf, dus moet je voorzichtig zijn met beschuldigingen. Aan wie ligt het eigenlijk dat wij diet taal niet meer verstaan ? Nee het moet allemaal kinderlijk eenvoudig gemaakt worden, dus komt Het Boek.
Ik moet zeggen, al begrijp ik niet alles, ik hoor graag de tale Kanaans. Als het maar uit het hart komt en niet nagebrabbeld ! Trouwens, dan is het makkelijk door te prikken.
En er is niks mis met zwarte pakken ! Het straalt tenminste iets uit !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2010 13:49

Horeb schreef:
Schipje schreef:
schelpje3 schreef:Jip, je bent moderator, dan hoor je toch wel een wat neutralere opstelling te hebben lijkt mij :D

ik denk dat jip ook gewoon een eigen mening heeft en deze deel ik.

als je stelt moderator te zijn van een REFOweb?

mooi stelletje grapjassen zijn juliie hier :lol:

Een moderator mag ook gewoon deelnemen op het forum, binnen de gestelde richtlijnen. Het is net als met agenten, die het verkeer controleren maar er zelf ook gewoon aan mogen deelnemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2010 14:58

Marnix, maar je bent het toch wel met mee eens dat een moderator de splinter uit een discussie kan halen, maar er ook 1 inschieten :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2010 16:11

Ik zit net in de nieuwspagina alle reacties op G o z n G te lezen. Verschrikkelijk ! Als dit nu de uitkomst is van het programma, schiet het toch zeker zn doel voorbij. Ik ben gelukkig niet de enige die sceptisch was en is. De tijd ontbreekt me nog steeds evenals de zin.
Maar ook voor het lezen van Spurgeon, misschien 2e kerstdag :D

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2010 17:05

schelpje3 schreef:Ik ben zelf ook niet ultra orthodox, rare uitdrukking trouwens, maar het zou een ieder sieren als we OOK de predikanten uit die hoek met respect behandelen en erover praten ! Het zijn geroepenen door de Heere Zelf, dus moet je voorzichtig zijn met beschuldigingen.

Het is maar de vraag of dat laatste zo is.

Aan wie ligt het eigenlijk dat wij diet taal niet meer verstaan ? Nee het moet allemaal kinderlijk eenvoudig gemaakt worden, dus komt Het Boek.

Dat ligt met name aan het archaïsch taalgebruik, dat is doorspekt met dogmatische retoriek. Overigens is met Het Boek niets mis als je evangeliseert, het werkt drempelverlagend. Maar waarschijnlijk zijn er in de plaats waar jij woont maar weinig mensen die en nog nooit een bijbel in handen hebben gehad en slechts gebrekkig nederlands spreken.

Ik moet zeggen, al begrijp ik niet alles, ik hoor graag de tale Kanaans.

Dus bij jullie in de kerk preekt men in het hebreeuws/aramees? Blijkbaar geef jij dus ook de voorkeur aan holle retoriek.

Dat het iets uitstraalt zal ik niet ontkennen. De vraag is of het een positieve uitstraling heeft op anderen, met name dan ongelovigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2010 17:28

Sabra schreef:
schelpje3 schreef:Ik ben zelf ook niet ultra orthodox, rare uitdrukking trouwens, maar het zou een ieder sieren als we OOK de predikanten uit die hoek met respect behandelen en erover praten ! Het zijn geroepenen door de Heere Zelf, dus moet je voorzichtig zijn met beschuldigingen.

Het is maar de vraag of dat laatste zo is.

Voor jouw blijft dat kennelijk de vraag, erg als je denkt dat die bijdetijdse dominee met een ruitjespak wel geroepen zou zijn en een eerbare man in het zwart niet.
Aan wie ligt het eigenlijk dat wij die taal niet meer verstaan ? Nee het moet allemaal kinderlijk eenvoudig gemaakt worden, dus komt Het Boek.

Dat ligt met name aan het archaïsch taalgebruik, dat is doorspekt met dogmatische retoriek. Overigens is met Het Boek niets mis als je evangeliseert, het werkt drempelverlagend. Maar waarschijnlijk zijn er in de plaats waar jij woont maar weinig mensen die en nog nooit een bijbel in handen hebben gehad en slechts gebrekkig nederlands spreken.

Ik woon in een vrij grote stad, hier in de wijk wonen veel allochtonen. En zo zachiesan zijn wij 1 van de weinigen die op zondagmorgen de deur uit gaan om naar de kerk te gaan. Het is hier beslist niet: kom ga met ons en doe als wij. Nee hoor, ze liggen op bed, of stappen op de motor om een dagje te touren. Maar men weet wel ! Want onze kinderen zitten niet op de dichtsbijzijnde school, maar een stuk verderop en we zien er toch een tikkeltje anders uit :wink:

Ik moet zeggen, al begrijp ik niet alles, ik hoor graag de tale Kanaans.

Dus bij jullie in de kerk preekt men in het hebreeuws/aramees? Blijkbaar geef jij dus ook de voorkeur aan holle retoriek.

Ontzettend flauw, natuurlijk niet. Maar misschien hoor jij liever een hippe jonge man zeggen: hey jooh, kom erbij, want het is toch zo blij (in de rapstijl)

Dat het iets uitstraalt zal ik niet ontkennen. De vraag is of het een positieve uitstraling heeft op anderen, met name dan ongelovigen.

Ook wat ik van de ongelovigen hoort, ik heb er vorige week nog 1 meegenomen naar een rouwdienst, eerbare predikant, zwart pak, zwarte das, de man was helemaal bewogen. Niks moeilijks aan, hij vond het zo nodigend, tegelijk wel ernstig natuurlijk, maar heel eenvoudig. Hij had het begrepen !
Wij denken het misschien te weten voor de ander, maar er gaat soms niks van uit. Laten we onszelf maar blijven en niet aanpassen aan de geest van de tijd en alles met een nieuw sausje willen overgieten.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 dec 2010 18:34

schelpje3 schreef:Wij denken het misschien te weten voor de ander, maar er gaat soms niks van uit. Laten we onszelf maar blijven en niet aanpassen aan de geest van de tijd en alles met een nieuw sausje willen overgieten.

dat klopt.......want we vergeten dikwijls 1 ding. God bekeerd Zijn volk middels Zijn woord. toegepast in het hart door de Heilige Geest.
de predikers mogen uitgaan (ja met die zwarte pakken en zware boodschap) om dat woord te zaaien. en als we dan vol zitten met allerlei commentaar is het te vrezen dat we nog nooit iets hebben leren kennen van Zijn dienst en dienstknechten.
Romeinen 10;17
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Want 1 ding staat vast.......wie God lief heeft........heeft ook Zijn volk lief.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2010 19:45

Natuurlijk is dat zo. Alleen heeft dat met het "sausje" nog niet zoveel te maken. Wat bedoelt Paulus anders als hij zegt dat hij de Joden een Jood is geworden en de Grieken en Griek etc. om hen voor Christus te winnen? Dat betekent dat hij de inhoud niet aanpast maar de vorm wel. Ik vind het dan vreemd als mensen zeggen dat je de vormen ook maar zo moet houden als vroeger. (ook op het gebied van evangelisatie vind ik het programma voor kinderen wel goed reflectiemateriaal)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 dec 2010 20:54

Ik denk niet dat Paulus zich verkleed heeft, zich moderner heeft gemaakt dat hij was. Dat bedoelt hij hier niet mee. Als je een Duitser wil aanspreken, moet je geen Nederlands praten. Als je iemand "uit de wereld" wil aanspreken over de bijbel, moet je idd niet de tale Kanaans gaan gebruiken. Dat is in de groep refowebbers al chinees :mrgreen: laat staan in de kroeg.
Maar niet iemand anders worden of lijken, gewoon jezelf blijven zoals je bent. Dus ook zo gekleed ! Ben je normaal in zwart pak ? Dan ook ! Maar dat zal voor de meeste refowebbers niet gelden :D

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2010 21:58

schelpje3 schreef:Voor jouw blijft dat kennelijk de vraag, erg als je denkt dat die bijdetijdse dominee met een ruitjespak wel geroepen zou zijn en een eerbare man in het zwart niet.

Wie zegt dat ik dat denk? Of een predikant nu wel of niet in het zwart gekleed gaat, iets wat volgens mij in maar weinig landen in bepaalde kringen een gewoonte is, vind ik niet belangrijk. Het gaat erom of je er vanuit mag gaan of een predikant een geroepene is, zoals jij het noemt. Ik neem dat niet per definitie aan, maar laat het nogal afhangen van de levenswandel en inhoudelijke boodschap.

Ik woon in een vrij grote stad, hier in de wijk wonen veel allochtonen. En zo zachiesan zijn wij 1 van de weinigen die op zondagmorgen de deur uit gaan om naar de kerk te gaan. Het is hier beslist niet: kom ga met ons en doe als wij. Nee hoor, ze liggen op bed, of stappen op de motor om een dagje te touren. Maar men weet wel ! Want onze kinderen zitten niet op de dichtsbijzijnde school, maar een stuk verderop en we zien er toch een tikkeltje anders uit.

Als je wilt dat ze net doen als jij, moet je ze uitnodigen. Dan heb je natuurlijk wel een uitnodigende boodschap nodig.

Ontzettend flauw, natuurlijk niet. Maar misschien hoor jij liever een hippe jonge man zeggen: hey jooh, kom erbij, want het is toch zo blij (in de rapstijl)

Ik kom niet zo heel vaak in de kerk, maar ik prefereer iemand die gewoon normaal nederlands spreekt. De zogenaamde tale kanaäns is niets meer dan een bepaalde manier van voordragen, dat geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Ook wat ik van de ongelovigen hoort, ik heb er vorige week nog 1 meegenomen naar een rouwdienst, eerbare predikant, zwart pak, zwarte das, de man was helemaal bewogen. Niks moeilijks aan, hij vond het zo nodigend, tegelijk wel ernstig natuurlijk, maar heel eenvoudig. Hij had het begrepen !

Dat is dan mooi. Maar ik geloof niet dat dat voor iedereen geldt. In het verleden heb ik ook enige ervaring opgedaan met missionair werk, en waren zwarte pakken weinig hulpvol geweest.

Wij denken het misschien te weten voor de ander, maar er gaat soms niks van uit. Laten we onszelf maar blijven en niet aanpassen aan de geest van de tijd en alles met een nieuw sausje willen overgieten.

Zwarte kledij en archaïsch taalgebruik is ook zeer tijdgebonden, echter die tijd ligt al enkele honderden jaren achter ons. Waarom in het heden leven en koste wat kost oude tradities betreffende uiterlijke vormelijkheden in ere houden?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 24 dec 2010 22:40

schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:De eerste indruk heb je ze al niet mee denk ik.

Jip, je bent moderator, dan hoor je toch wel een wat neutralere opstelling te hebben lijkt mij :D

Het is niet als wig bedoelt.
Andersom ben je ook afgehaakt als er zondags een nieuwe dominee komt preken in een spijkerbroek, colbert en een hippe sjaal om zijn nek. Velen zouden dat hier in Rouveen wel zijn in ieder geval.

Terug naar “Archief”