Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor kamille1984 » 01 mar 2010 14:54

wij doen voor €250 per maand boodschappen. hierdoor ben ik wel bewuster wat ik koop. als er iets in reclame is sla ik gerust in, zodat ik volgende maand wat minder daarvan hoef te kopen.

we kregen vd week de gemeenteaanslag weer binnen, dat zijn ook bedragen waar je niet vrolijk van word. we betalen €537~,~

we hebben trouwens besloten toch een auto te kopen en vd week hoop ik hem op te halen
echt wel zin in :-oo

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 01 mar 2010 15:11

Van de 300 uit het kasboek hou ik meestal ook wel tussen de 50 en de 100 euro over. Beter overhouden dan te kort komen :wink: .

Inderdaad, gemeente aanslag is niet fijn. Hier ook 600 euro.

Gefeliciteerd met de auto! Wat voor een is het?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 mar 2010 21:50

Geniet van je auto, Kamille :wink:

Hier ook de aanslag gem. belasting binnen: E700,- :? Het is wel duidelijk dat de gemeente hier op zwart zaad zit... Ik moet alleen nog even kijken of ik bezwaar maak tegen de WOZ, ik mocht willen dat m'n huis waard is wat de gemeente denkt.

E500,- per maand redden we hier wel, denk ik. Wat we per maand kwijt zijn aan benzine weet ik niet precies, maar we gebruiken de auto niet heel veel. Verder pinnen we E65,- p/w voor boodschappen, cadautjes etc.

Als ik binnenkort de belastingaangifte ga doen wil ik weer eens goed op een rijtje zetten wat erin komt en eruit gaat. Ik zit dan toch al met alle papieren voor me, dus kan dat er meteen mooi bij.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mar 2010 22:43

Haai schreef:
Hier ook de aanslag gem. belasting binnen: E700,- :? Het is wel duidelijk dat de gemeente hier op zwart zaad zit... Ik moet alleen nog even kijken of ik bezwaar maak tegen de WOZ, ik mocht willen dat m'n huis waard is wat de gemeente denkt.

een huis uit de straat wordt 'getaxeerd' en daar worden dan alle huizen in die straat opgezet. We hebben hiet het ene jaar mazzel en het ander pech. Overigens moet ik zeggen dat het nu een stuk lager ligt als vorig jaar. En, denk naar de aanslag te zien dat ons huis ook in een andere prijsklasse zit :oops:

bij woz zit toch ook je rioolrecht ed bijin.. of vastrecht of hoe dat ook maar genoemd wordt? dus.. d ehoeveelheid mensen die in het huis wonen. Wij betaalden eerst voro twee, nu dus voor drie.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 mar 2010 22:53

paprikameisje2 schreef:
Haai schreef:

een huis uit de straat wordt 'getaxeerd' en daar worden dan alle huizen in die straat opgezet. We hebben hiet het ene jaar mazzel en het ander pech. Overigens moet ik zeggen dat het nu een stuk lager ligt als vorig jaar. En, denk naar de aanslag te zien dat ons huis ook in een andere prijsklasse zit :oops:

bij woz zit toch ook je rioolrecht ed bijin.. of vastrecht of hoe dat ook maar genoemd wordt? dus.. d ehoeveelheid mensen die in het huis wonen. Wij betaalden eerst voro twee, nu dus voor drie.

Ze gebruiken idd vergelijkbare panden voor de vaststelling van de waarde, maar naar mijn idee klopt dat hier dus niet. Ze hebben ons huis vergeleken met huizen die meer waard zijn, terwijl ons huis nu hoger getaxeerd is.

Rioolrecht en afvalstoffenheffing gaat in eenheden, hier betalen we 2 eenheden. 1 eenheid is voor eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens is altijd 2.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 mar 2010 23:26

Aan het waterschap betaal je als meerpersoonshuishouden aan zuiverings- of verontreinigingsheffing drie eenheden. Bij ons is dat € 157,86
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mar 2010 19:46

Tjonge, die rekening hadden wij ook binnen ja. Gelukkig is de WOZ waarde flink omlaag gegaan. Toen de vorige bewoners de aanslag kregen, was het huis op anderhalve ton meer geschat dan waarvoor wij het hebben gekocht. Maar dat kwam omdat er toen nog een groot stuk grond bij hoorde, waar de verkopers nu hun eigen huis op hebben laten bouwen. Toen hebben de verkopers bezwaar aangetekend, en nu komt de WOZ waarde overeen met onze koopprijs, gelukkig.

We hadden wel een meevaller, we kregen van de afgelopen twee jaar onze gespaarde centjes van de hypotheek terug. We hadden een deel spaarhypotheek, en dat hebben we afgezegd, omdat we een nieuwe hypotheek hebben. Dus kregen we lekker wat terug :) Komt mooi uit nu manlief druk bezig is met het starten van zijn bedrijf. Daar wil hij eigenlijk geen geld voor lenen, en nu blijft er gelukkig nog wat op onze spaarrekening staan, dat vind ik toch een veilig idee, en toch wel handig als we verder willen met verbouwen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 02 mar 2010 22:06

ons huis is veel in waarde gestegen. vorige keer zat er een brief bij met vergelijkende waarde van andere huizen, nu mis ik dat dus daar ga ik de gemeente over bellen.
ja die vaste kosten, tis met wat. laatst een keer alle kosten opgeschreven die we elk jaar maken te denken aan
* gemeenteaanslag
* waterschapsbelasting
* abonnement tijdschrift ed
* sport abonnement
* verzekering (buiten ziekenfonds)
etc. als je dan de gemiddelde maandkosten gaat uitrekenen wordt je neit vrolijk. soms zou ik wel minder willen werken, maar vraag me af waar we dan alles van meoten betalen
(ja dan zou ik de auto weg kunnen doen en fietsen naar werk (maar dat is met slecht weer geen optie, aangezienwe oook vaak slecht weer hebben in nld). sport en tijdschriftabonnement afzeggen, maar de tijdschriften die we hebben is voor ons beide vakliteratuur)
ik vraag me echt wel eens af hoe 1 inkomens huishoudens dat doen? scheelt die hebben vaak in guldentijd huis gekocht. al hoewel ik 2 vriendinnen heb die ook thuis zijn, 1 werkt soms in de avonduren de ander helemaal niet meer. ze hebben wel allebei ouders die goed in de slappe was zitten, wat ook scheelt voor hun!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 mar 2010 00:07

Als je inkomen daalt heb je vaak wel weer recht op allerlei toeslagen enzo. Hier in de gemeente is bijv. een 'geld terug regeling' voor gezinnen met een laag inkomen, je hebt dan per pers. recht op een bedrag voor sporten/clubs/activeiten ed.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 03 mar 2010 09:31

Zo, wij hadden ook weer een meevaller. Mijn man is de laatste tijd veel in het buitenland geweest en heeft hierdoor veel kosten gemaakt. Wel allemaal gedeclareerd, maar toch eerst alles moeten voorschieten. Zojuist ruim € 4.000,- teruggekregen. Kunnen we weer overboeken naar de spaarrekening waar het allemaal vandaan kwam. Toch lekker gevoel dat we het nu weer hebben.

Daphne: hoe gaat het bij jullie? Heeft je man al werk kunnen vinden?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 mar 2010 18:47

Leuk, dat je ernaar vraagt! Hij heeft het hele jaar nog geen werk gehad, maar hij werd 'toevallig' gisteren gebeld of hij morgen voor 4 à 5 dagen bij een bedrijf wil komen lassen. :) Vorige week is hij een keer of 6 gebeld, dat gaat om werk vanaf half maart ongeveer, dus hopelijk gaat het nu de goede kant op en krijgt hij genoeg 'aanbiedingen'!
Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 mar 2010 20:13

onze aanslag was nog hoger dan wat jullie noemen, ik durf het niet te zeggen. :oops: het huis is nu getaxeerd op de prijs die wij ervoor betaald hebben, 2 jaar geleden. Wij leven ook van een 1 persoonsinkomen en echt ruim gaat het niet. De ene maand beter dan de andere maar eigenlijk kunnen we er niets 'geks' bij doen. Helaas. Ben blij dat ik nu ook wat verdien met mijn party's, dat kunnen we echt wel gebruiken. Wie weet gaan we nu wel es op vakantie....
ja, dat is mijn mening dan he.....

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 05 mar 2010 19:34

@Annet: ik wil niet nieuwsgierig zijn hoor en als je geen antwoord wilt geven moet je het niet doen, maar hebben jullie dan wel een spaarrekening? De reden waarom ik dit vraag is omdat wij ook best wel op moeten letten wat we doen. Dan hebben we weer een leuk bedragje op de spaarrekening, is er opeens weer een gigagntische rekening die we moeten betalen (zoals de auto die wéér stuk is). De pabo kost elke maand 200 euro...op de één of andere manier gaat het spaargeld wel erg hard. Hebben jullie een streefbedrag in gedachten wat je op de spaarrekening wilt hebben? Ons lukt het echt niet altijd om dat streefbedrag te halen, maar dan vraag ik me wel eens af of er mensen zijn die misschien helemáál geen spaarrekening hebben om onvoorziene uitgaven te betalen. Hoe doen die dat dan :roll:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 mar 2010 12:11

Die spaarrekening is echt heel ernstig dramatisch, dus dan snap je het wel. Zeker op dit moment.

Mijn man krijgt een soort van vakantiebon op zijn werk, dat wordt uitgekeerd in juni, die gaat na het betalen van de OZB en verontreiniginsheffing, verder op de spaarrekening en die hebben we dan nodig tijdens de zomervakantie maar het is wel een leuk spaarcentje. Ik laat automatisch het bedrag dat ik van de belastingdienst krijg (zeg maar die huisvrouwen toeslag en kgb) naar de spaarrekeing gaan, maar dat is ook maar het enige dat we sparen. Het gaat gewoon echt niet. Gelukkig doet de auto het goed, die wordt eens in het jaar gekeurd en dan de grote beurt, ja dat kost een paar 100 euro maar dan zijn we er, als het goed is, meestal weer vanaf.

Ik vraag me ook echt wel af hoe anderen het doen. Geef ik nu te veel geld uit aan boodschappen? Doe zoveel mogelijk eigen merk, indien het lekker is. Misschien geef ik te veel uit aan kleding voor de kinderen? Alhoewel dat gaat van de kinderbijslag en ik wil toch dat ze er leuk bijlopen. Ben blij dat ik weer met de party's ga beginnen dat levert ook leuk wat op. En dat is dan idd maar voor de 'luxe', het zij zo. We hebben ook een redelijk duur huis, we wilden het zo graag kopen en het kon net, dus is het ook onze eigen schuld.
ja, dat is mijn mening dan he.....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mar 2010 13:38

eigen merk boodschappen zijn vaak prijzig. Tenminste, van de SUper en AH wel. Ik heb eens vergeleken, de hagelslag. Die is van Supermerk duurder dan van Venz.
De echt goedkope merken haal je bij de Aldi en Lidl, en bijv euroshopper van AH.
Kleding geef ik erg weinig aan uit. Voor onszelf alleen in de uitverkoop of een keer bij Zeeman (pas een erg leuk kort spijkerrokje vandaan, af en toe een shirtje).
Voor Jurian krijg ik best wat, en zolang hij daar genoeg aan heeft koop ik ook weinig bij. Al is het niet altijd helemaal mijn smaak, het staat hem prima, dus dan ga ik niet nog een net andere spijkerbroek kopen. Als ik al kleren voor hem koop is het ook altijd in de uitverkoop, ik betaal nooit een vol pond voor kleding voor hem, of nouja, zelden. Tegenwoordig begint in december de uitverkoop voor de winter al, terwijl het dan pas winter wordt, dus dat kan best.
Verder opletten dat niet overal lampen branden, niet eeuwig onder de douche staan, niet elke dag tig wassen draaien maar een dagje langer met kleding doen.
Op dit moment hebben we het niet echt heel krap, al is de hypotheek flink omhoog gegaan. Maar niet meer zo breed als we het in ons vorige huis hadden. Dus een beetje opletten kan geen kwaad :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”