sterilisatie man

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: sterilisatie man

Berichtdoor Galateia » 23 aug 2010 18:41

Ja, maar lammetje, ik denk dat je over het hoofd ziet, dat hij zich heeft laten steriliseren, juist omdat hij dat niet wil. Hij wil voorkomen, dat hij zo over een kind zou denken en/of voelen. En daarom koos hij voor sterilisatie. Als moeder is het natuurlijk niet echt voor te stellen, dat hij zo zou voelen over zijn eigen kind. Alleen, dat is het hem nou net: wij kunnen ons niet voorstellen hoe hij zich voelt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 aug 2010 18:42

Galateia schreef:Ja, maar lammetje, ik denk dat je over het hoofd ziet, dat hij zich heeft laten steriliseren, juist omdat hij dat niet wil. Hij wil voorkomen, dat hij zo over een kind zou denken en/of voelen. En daarom koos hij voor sterilisatie. Als moeder is het natuurlijk niet echt voor te stellen, dat hij zo zou voelen over zijn eigen kind. Alleen, dat is het hem nou net: wij kunnen ons niet voorstellen hoe hij zich voelt.

Ik denk dat het Lammetje om de woordkeuze van Marcel gaat, niet om het feit dat hij geen kinderen wil.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 aug 2010 18:50

dat weet ik, heb het topic doorgelezen :wink:
maar dan nóg, als je écht geen kinderen wil moet je ook geen gemeenschap meer hebben....
de enige methode die ECHT 100% werkt is onthouding...
en als je dus wel de lusten maar niet de lasten wil, om het maar zomaar uit te drukken vind ik niet dat je zo'n opmerking kunt maken. ook niet als je bewust kiest voor anticonceptie. Juist dan is het écht een WONDER van het nieuwe leven en moet je je kind niet als inbreuk zien maar als gift, een wonder gekregen van Hem die het leven bestuurd.
Wij mensen willen eigenlijk graag alles zélf in handen houden, maar als je gelooft, geloof je toch ook dat de Heere je de kracht zou geven mocht het toch, ondanks dat je er zelf alles aan gedaan hebt, tot een bevruchting komen.
Of willen wij nu ook al de Heere vertellen als Hij een kind schenkt, dat Hij het verkeer doet? ik kan me niet voorstellen dat iemand die geloofd dat God alles bestuurd (dat mogen we toch geloven vanuit de bijbel) dit niet zou besturen.

Ik 'val' overigens niet over het gebruik van voorbehoedsmiddelen, in welke vorm dan ook, maar over de mening dat je kind er niet om zou gevraagd hebben om geboren te worden, dat je dat als inbreuk ziet op je eigen leven.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 aug 2010 19:04

Maar kan het niet zo zijn dat God, die de mens heeft geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis, Marcel en zijn vrouw het oergevoel voor kinderen niet heeft meegegeven? Is het dan niet juist fantastisch dat God hen bij elkaar heeft gebracht?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 aug 2010 19:25

tja dit blijft een lastig (discussie)punt. Ik zeg niet dat je kinderen moet krijgen omdat de Heere dit zo wil in mijn ogen, want dat lijkt me lastig voor jezelf en je kind.
(De mens is overigens buiten het paradijs geen beeld meer van God, want Hij is zonder zonde en de mens wordt in zonde ontvangen en geboren.)
Ik probeer duidelijk te maken dat je, ondanks dat je anticonceptie gebruikt en geen kinderen (meer) wil en het komt toch tot een bevruchting en zwangerschap/geboorte dat je dán juist de hand van God hierin moet zien, dat Hij beter weet dan jij wat goed is voor je. En als je op Hem vertrouwt zal dit ook goed komen.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 23 aug 2010 19:29

lammetje schreef:tja dit blijft een lastig (discussie)punt. Ik zeg niet dat je kinderen moet krijgen omdat de Heere dit zo wil in mijn ogen, want dat lijkt me lastig voor jezelf en je kind.
(De mens is overigens buiten het paradijs geen beeld meer van God, want Hij is zonder zonde en de mens wordt in zonde ontvangen en geboren.)
Ik probeer duidelijk te maken dat je, ondanks dat je anticonceptie gebruikt en geen kinderen (meer) wil en het komt toch tot een bevruchting en zwangerschap/geboorte dat je dán juist de hand van God hierin moet zien, dat Hij beter weet dan jij wat goed is voor je. En als je op Hem vertrouwt zal dit ook goed komen.

Oh, maar dat geloof ik ook!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 aug 2010 10:08

lammetje schreef:dat weet ik, heb het topic doorgelezen :wink:
maar dan nóg, als je écht geen kinderen wil moet je ook geen gemeenschap meer hebben....
de enige methode die ECHT 100% werkt is onthouding...
en als je dus wel de lusten maar niet de lasten wil, om het maar zomaar uit te drukken vind ik niet dat je zo'n opmerking kunt maken. ook niet als je bewust kiest voor anticonceptie. Juist dan is het écht een WONDER van het nieuwe leven en moet je je kind niet als inbreuk zien maar als gift, een wonder gekregen van Hem die het leven bestuurd.
Wij mensen willen eigenlijk graag alles zélf in handen houden, maar als je gelooft, geloof je toch ook dat de Heere je de kracht zou geven mocht het toch, ondanks dat je er zelf alles aan gedaan hebt, tot een bevruchting komen.
Of willen wij nu ook al de Heere vertellen als Hij een kind schenkt, dat Hij het verkeer doet? ik kan me niet voorstellen dat iemand die geloofd dat God alles bestuurd (dat mogen we toch geloven vanuit de bijbel) dit niet zou besturen.

Ik 'val' overigens niet over het gebruik van voorbehoedsmiddelen, in welke vorm dan ook, maar over de mening dat je kind er niet om zou gevraagd hebben om geboren te worden, dat je dat als inbreuk ziet op je eigen leven.

waarom onthouden als er zoiets bestaat als sterilisatie.. Wij willen inderdaad alleen de lusten en niet de lasten vandaar de sterilisatie.
Maar het gaat naar mijn mening erg off-topic, het ging mij om de behandeling op zich en niet om het wel of geen kinderen hebben. Ik geloof niet meer in een God zoals de bijbel beschrijft daar kan ik nix mee dus van mij mag er wel een slotje op.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 aug 2010 12:27

In deze context snap ik de uitdrukking 'wel de lusten niet de lasten' niet. Als je kinderen als last ziet lijkt het mij bijzonder verstandig er niet aan te beginnen, een kind verdiend het nl. niet om als last gezien te worden. Bij deze uitdrukking lijkt het of de kinderen die je krijgt een last zijn, lijkt met niet de bedoeling.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 24 aug 2010 12:37

Heeft iemand ooit gehoord dat na een sterilisatie van de man, de vrouw toch zwanger is geworden van hem?
Ik ben dit een keer in mijn werk tegen gekomen, de vrouw was echt niet vreemd gegaan.
Het kind lijkt sprekend op de andere kinderen uit het gezin.
Nu slikt zij alsnog de pil...!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 aug 2010 13:02

Marcel, heb je over die mogelijkheid nagedacht? Zo ja, wat zou je doen als je vrouw nu toch zwanger zou raken van jou? Als je liever niet antwoord is het ook goed, trouwens, het is best een directe vraag.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 aug 2010 14:48

toppie schreef:Heeft iemand ooit gehoord dat na een sterilisatie van de man, de vrouw toch zwanger is geworden van hem?

Tja, ook deze operatie kan mislukken... er worden ook wel letselschadeprocedures tegen ziekenhuizen/behandelaars gestart om deze reden...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 aug 2010 16:32

TheKeimpe schreef:Marcel, heb je over die mogelijkheid nagedacht? Zo ja, wat zou je doen als je vrouw nu toch zwanger zou raken van jou? Als je liever niet antwoord is het ook goed, trouwens, het is best een directe vraag.

ik zou zeker een letselschadeprocedure tegen het ziekenhuis aanspannen, maar ik laat mij eerst meerdere keren testen voordat ik niet meer naar de drogist ga zeg maar..
het komt zooooo zelden voor dat ik er niet bang voor ben eigenlijk.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 24 aug 2010 16:33

esli schreef:In deze context snap ik de uitdrukking 'wel de lusten niet de lasten' niet. Als je kinderen als last ziet lijkt het mij bijzonder verstandig er niet aan te beginnen, een kind verdiend het nl. niet om als last gezien te worden. Bij deze uitdrukking lijkt het of de kinderen die je krijgt een last zijn, lijkt met niet de bedoeling.

sorry, maar zo zie ik ze wel ja.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2010 17:07

Geld maakt niet alles goed !
Je hebt een duidelijke mening hierover.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet vinden.
Enerzijds bewonder ik je vasthoudendheid wel, maar toch, het gaat om een Geschenk van de Heere !
Velen met mij kunnen zeggen dat het hun leven heeft verrijkt, ondanks verdriet, pijn, teleurstelling etc.
Mijn ouders bezigden vroeger een spreekwoord: Wie geen kinderen heeft, gaat blind de wereld uit.
Ik heb een zeer oude oom, geen kinderen, hij is altijd fit geweest en nu niet meer, hij zegt nu: ik merk dat ik geen kinderen heb, ben afhankelijk van nichtjes en neefjes.
Ach oom, zeg ik dan, ik ken veel oude mensen waar de kinderen ook niet komen !
Maar hij merkt op de een of andere manier zeer pijnlijk dat hij niets achterlaat.
Wil niet eens een graf !
Volgens mij is het verdriet van mensen die geen kinderen kunnen krijgen, dat ze helemaal geen spoor achterlaten, hun familie bij hen ophoudt.
Dat heb jij dus helemaal niet ?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 aug 2010 17:17

schelpje3 schreef:Volgens mij is het verdriet van mensen die geen kinderen kunnen krijgen, dat ze helemaal geen spoor achterlaten, hun familie bij hen ophoudt.

Daar heb ik geen moment bij nagedacht toen wij te horen kregen nooit, menselijk gesproken dan, zelf kinderen zouden kunnen krijgen hoor :oops:

Terug naar “Archief”