Optimatus schreef:Joepie Meloen schreef:Uit het onderzoek blijkt ook dat lang niet iedereen die ernstige bijwerkingen heeft. Alleen, ze kunnen wel ontstaan. En zo werkt het met niet inenten ook. Om het voorbeeld van polio weer op te halen: Je hoeft natuurlijk helemaal geen polio te krijgen.
Zo ken ik er nog wel één. Je kunt natuurlijk met een terminale AIDS-patiënt onveilig de liefde in den vleze consumeren en dan HOEF je geen AIDS te krijgen. Echter, de kans dat je het krijgt, is levensgevaarlijk groot aanwezig.
Het verschil daarbij is natuurlijk dat ik dan bewust het gevaar op zoek, terwijl ik dat niet doe bij polio.
Optimatus schreef:En nog één: Je kunt bij vijftien graden vorst natuurlijk in je zwembroek naar buiten gaan en dan HOEF je geen zware verkoudheid op te lopen, maar de kans dat je die wel krijgt, is erg groot. Om de kans dat je verkouden wordt sterk te verminderen, trek je warme kleding aan.
Om de kans dat ik het onaangenaam vind bij vijftien graden vorst sterk te verminderen trek ik kleding aan.
Optimatus schreef:Om de kans te verminderen dat jouw kind polio krijgt, laat je het inenten. Of wil jij op zaterdagmiddag langs de kliniek blijven gaan om je poliolijdend kind te bezoeken die kwijlend in zijn elektriekje naar buiten zit te staren terwijl de kans daarop stukken kleiner was als je het kind had laten inenten.
Om de kans te verminderen dat mijn kind misschien polio krijgt, maak ik mijn kind eerst ziek.
Optimatus schreef:Joepie Meloen schreef:Verlamd raken kan ook als je ingeënt bent. Hoogst waarschijnlijk is de kans wat kleiner, maar zulke gevallen zijn er ook. Momenteel is het vaccin waarschijnlijk goed ontwikkeld, maar in het verleden zijn er ook wel eens dingen goed verkeerd gegaan.
Inderdaad, maar dat was in het verleden en niet nu. Nog altijd zullen er ongetwijfeld zaken niet goed gaan, maar waarom zou je de kans op narigheid niet wat verminderen als je die mogelijkheid hebt? Je rijdt toch ook met de auto omdat dit sneller is dan een postkoets uit 1826?
Het is de vraag in hoeverre je die narigheid vermindert, ten opzichte van wat voor narigheid je op de hals kan halen. De kans verminderen van iets wat je misschien nooit krijgt kan niet. Alleen haal je wel alvast ziekteverwekkers in je lichaam.
Optimatus schreef:En wat het citaat over bijwerkingen betreft - ik heb liever acht maanden lang last van wat pijn dan dat ik een versterkt risico op Hepatitus A t/m Z oploop.
Maar je zult het jezelf nooit vergeven als je kind het aangehaalde syndroom krijgt, doordat het is ingeënt, terwijl het helemaal niet nodig was.