Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 02 dec 2003 14:13

Bloempie19 schreef:Zo wie een kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij!

Waar heb je dit vandaan Bloempie? Ik heb het idee dat dit een beetje een uit zijn verband gerukte tekst is, als het al een letterlijke bijbeltekst is. En je kunt wel kiezen voor veel kinderen, maar dan moet je daar de tijd en energie in steken, die ik nu in mijn carriere steek. Ik heb het hierover wel vaker met mensen gehad, en veel zeggen dat je er zoveel voor terug krijgt als je kinderen hebt. Tegelijk zie ik sommige mensen met kinderen hartstikke moe zijn, omdat ze dor hun kinderen 's nachts slecht slapen, 's avonds geen tijd meer voor elkaar hebben en zo. Dan steek ik liever wat meer tijd in de relatie met mijn vriendin (t.z.t. mijn vrouw hoor, maak je geen zorgen :wink: ) en in werk.

Je hebt wel gelijk dat het helemaal gericht zijn op je carriere een gevaar kan zijn, dat merk ik ook wel, dat wanneer ik het erg druk heb met werken, ik geen tijd heb voor stille tijd, en daar vaak ook geen prioriteit aan geef. Maar hebben mensen die een groot gezin runnen daar geen last van dan?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 dec 2003 15:58

Pim schreef:
Je hebt wel gelijk dat het helemaal gericht zijn op je carriere een gevaar kan zijn, dat merk ik ook wel, dat wanneer ik het erg druk heb met werken, ik geen tijd heb voor stille tijd, en daar vaak ook geen prioriteit aan geef. Maar hebben mensen die een groot gezin runnen daar geen last van dan?

je bedoelt tijd voor God? bijbellezen en bidden enzo... wij doen als gezin aan interactief bijbellezen..... :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 19:52

Een groot gezin is mooi. Maar veel mensen kunnen het feiteijk niet goed aan.
Ooit hoorde ik een Ds. zeggen
:"We gaan het niet hebben over voorbehoedsmiddelen, maar nog nooit zag ik een vogel die in de winter een nest maakte".

Dus als het winter is voor je, lichamelijk of psychisch, dan is het goed om even geen kinderen te krijgen. En die uitspraak vond ik heel erg mooi! :)
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jun 2004 10:10

Bookman schreef:Dus als het winter is voor je, lichamelijk of psychisch, dan is het goed om even geen kinderen te krijgen. En die uitspraak vond ik heel erg mooi! :)

Soms lijkt het wel of God dat ook regelt. Bij ons kwamen er gewoon op een bepaald moment geen kinderen meer, na mijn 30ste of zo..........

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 03 jun 2004 20:00

Ik kom uit een gezin van 9 kinderen, en als iedereen met aanhang,kinderen en incl. mn pa en ma er zijn, (gebeurd nogal eens), zijn we met z´n 21en....... Tja, misschien schrikken voor sommmigen, maar ik vind het HEERLIJK!!!!!!!!!!! Ik geniet er super van als iedereen er is, en ben dol op ál m´n broers en zussen! Tuurlijk zijn er ook zat dingen die minder leuk zijn, maar als je dan ziet wat voor rijkdom je verder nog heb! Maar ik kan me de reacties van sommigen wel voorstellen! Zeker als je gezinnen kent, waar het allemaal niet zo verloopt!
Dus ieder z´n eigen mening, maar als ik 10 kids zou mogen krijgen, zouden ze alle 10 even welkom zijn, gewoon omdat ik het súper zou vinden!
(moet ik wel zeggen dat m´n ouders makkelijk zijn in het ontvangen van vrienden enz. Iedereen kan binnenvallen en meeeten, slapen. Slapen moet je zelf zegt mn ma altijd! Scheelt dat we n redelijk groot huis hebben!)
Psalm 25:2 (ber.)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Grote gezinnen

Berichtdoor rosekapje » 03 jun 2004 20:44

Else-Marilyn schreef:Pas geleden had ik in de chat een discussie over grote gezinnen.

Hoe kijken jullie tegen grote gezinnen aan (zeg maar een gezin met 7 kinderen of meer :D) ? Zie je dat als een geschenk van God? Of is het meer zo dat het in deze tijd niet kan en het onverantwoord is om zoveel kinderen op deze wereld te brengen?

Ben benieuwd naar jullie reacties....

Ik denk dat je kinderen altijd als een geschenk van God mag zien :)
En tja, de grote van een gezin. Ik weet het niet, mij lijkt het niet super om een enorm gezin te hebben. jij hebt het over 7, maar ik vind 3 of 4 eigenlijk al wel veel. Ik zou ook absoluut niet geschikt zijn om een groot gezin te hebben (en ja, ik weet het meestal krijg je ze niet allemaal tegelijk en je groeit erin) maar ik vind het een enorme verantwoordelijkheid kinderen, eentje al. Of het onverantwoord is om knideren op de wereld te zetten, dat vind ik overdreven. Tuurlijk is deze wereld niet tiptop, maar wij leven zelf toch ook prima. Economisch gezien is het misschien minder verstandig om ik weet niet hoeveel kinderen te krijgen. Want ja, ze schijnen veel geld te kosten. helemaal als je kinderen gaan studeren (en ik zou het belangrijk vinden dat als mijn kinderen (ooit of niet) willen studeren daar ook de mogelijkheid voor hebben.

Dus ik zie elk kind als een geschenk van God en niet dat dat geschenk pas bij 7 kinderen begint te tellen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:15

saartje schreef:Ik kom uit een gezin van 9 kinderen, en als iedereen met aanhang,kinderen en incl. mn pa en ma er zijn, (gebeurd nogal eens), zijn we met z´n 21en....... Tja, misschien schrikken voor sommmigen, maar ik vind het HEERLIJK!!!!!!!!!!! Ik geniet er super van als iedereen er is, en ben dol op ál m´n broers en zussen! Tuurlijk zijn er ook zat dingen die minder leuk zijn, maar als je dan ziet wat voor rijkdom je verder nog heb! Maar ik kan me de reacties van sommigen wel voorstellen! Zeker als je gezinnen kent, waar het allemaal niet zo verloopt!
Dus ieder z´n eigen mening, maar als ik 10 kids zou mogen krijgen, zouden ze alle 10 even welkom zijn, gewoon omdat ik het súper zou vinden!
(moet ik wel zeggen dat m´n ouders makkelijk zijn in het ontvangen van vrienden enz. Iedereen kan binnenvallen en meeeten, slapen. Slapen moet je zelf zegt mn ma altijd! Scheelt dat we n redelijk groot huis hebben!)

Dus op jou na heeft iedereen aanhang? :wink:

Je ziet ook vaak wel dat men in grotere gezinnen meer gewend is met meerdere mensen om te gaan. Je bent meer sociaal vaardig zegmaar en als er toch al zoveel zijn maakt het ook niet uit of er een paar meeeten. :)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 jun 2004 05:56

tis niet altijd een pretje hoor!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 10:51

trijntjejohanna schreef:tis niet altijd een pretje hoor!!

Ongetwijfeld.. ik kan ook een hoop nadelen bedenken natuurlijk.. :wink:

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 04 jun 2004 11:19

Cybercurse schreef:Volgens mij is het bij mensen uit bijv. de ger gem ed. zo dat ze geen voorbehoedsmiddelen willen/mogen gebruiken. Dan krijg je gewoon veel kinderen, onthouding lijkt me ook geen optie ;)

Mijn ouders hebben ook geen voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar deden aan periodieke onthouding. (Op tijden dat de vrouw het vruchtbaarst is geen gemeenschap) En das goed gegaan want wij zijn thuis maar met 3 kinderen. Dussss het hoeft helemaal niet, veel kinderen

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 14 jun 2004 20:42

Dus op jou na heeft iedereen aanhang? :wink:

Je ziet ook vaak wel dat men in grotere gezinnen meer gewend is met meerdere mensen om te gaan. Je bent meer sociaal vaardig zegmaar en als er toch al zoveel zijn maakt het ook niet uit of er een paar meeeten. :)[/quote]

haha, nieuwsgierig????????????????? Je heb helemaal verkeerd gerekend jongetje!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als je vragen heb, stel ze gerust..... :mrgreen: :wink: Dat laatste heb je trouwens misschien wel gelijk in ja
Psalm 25:2 (ber.)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 jun 2004 14:54

BaBBa schreef:
Cybercurse schreef:Volgens mij is het bij mensen uit bijv. de ger gem ed. zo dat ze geen voorbehoedsmiddelen willen/mogen gebruiken. Dan krijg je gewoon veel kinderen, onthouding lijkt me ook geen optie ;)

Mijn ouders hebben ook geen voorbehoedsmiddelen gebruikt, maar deden aan periodieke onthouding. (Op tijden dat de vrouw het vruchtbaarst is geen gemeenschap) En das goed gegaan want wij zijn thuis maar met 3 kinderen. Dussss het hoeft helemaal niet, veel kinderen

er is tocjh ook niemand die zewgt dat het moet

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jun 2004 06:21

BaBBa schreef:

en mijn ouders deden daar ook aan :mrgreen: maar kregen een mooi aantal kinderen wel te verstaan 7 :wink: Mooi getal toch?

Ach wat maakt het nu uit hoeveel kinderen er zijn. Het gaat niet om nemen maar het gaat om krijgen, maar ook daar heb je deels een eigen verantwoordelijkheid.

En niet van: uhm tja sorry t kan het echt niet want dan kan de hond niet meer mee op vakantie. De achterbank is niet groter. :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jul 2004 10:10

ik zelf kom ook uit een groot gezin ( 13 kinderen). :lol: Mijn ouders hebben ons altijd voor gehouden dat we kinderen krijgen en niet kinderen nemen. Wij hebben dan wel een gezin waarin veel zorgen zijn. Maar we geloven dan ook dat God voor ons zal zorgen.

Ik zou nu echt niet in een klein gezin willen wonen. Ik zou echt de gezelligheid missen ( in een klein gezin kan er ook gezelligheid zijn, begrijp me goed). Ik kijk dus ook niet raar tegen grote gezinnen op. Wel kan ik mij kwaad maken om de reacties die ik krijg als ik vertel dat ik uit een groot gezin kom. Intussen is de familie tot 23 personen gegroeid, dus betekent dat veel gezelligheid. :wink:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 jul 2004 18:00

ik kom uit een klein gezin, heb een zusje, een (iets) groter gezin lijkt me eigenlijk wel geweldig! maar dat heb je nu eenmaal niet voor het zeggen! lijkt wel of iedereen het maar heeft over kinderen 'nemen', maar zo vanzelfsprekend is het helemaal niet!

Terug naar “Archief”