Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 16 sep 2008 21:30

Toen er bij ons iemand onwel werd zei de dominee: organist speel eens wat.

Onder orgelimprovisatie is tie de kerk uitgedragen.
Baksteen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 sep 2008 21:59

is op zich wel wat om wat te laten spelen
laatst werd er bij ons eentje onwel toen zat iedereen ook echt op t puntje van z'n stoel en niemand deed wat :? gelukkig was haar schoonzoon zo alert en liet meteen een brancard komen die achterin de kerk stond.
Uiteindelijk bleken het verkeerde oogdruppels te zijn, maar t mensje zou maar een beroerte krijgen en iedereen kijkt toe :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 sep 2008 22:30

Hebben ze bij jullie in de kerk dan geen EHBO-ers aangesteld? Bij ons is de kerk in 'vakken' verdeeld en voor elk 'vak' zijn 1 of 2 van die mensen verantwoordelijk - vaak zijn het verpleegkundigen, of brandweerlui ofzo. Daarnaast komt de koster ook meteen opdraven...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 sep 2008 08:11

LeChat schreef:Hebben ze bij jullie in de kerk dan geen EHBO-ers aangesteld? Bij ons is de kerk in 'vakken' verdeeld en voor elk 'vak' zijn 1 of 2 van die mensen verantwoordelijk - vaak zijn het verpleegkundigen, of brandweerlui ofzo. Daarnaast komt de koster ook meteen opdraven...
nee volgens mij niet. Tenminste nog nooit gezien. In mijn oude gemeente dus wel. De koster die had t volgens mij niet eens in de gaten want ik heb m dus helemaal niet gezien.. maar misschien achter toen de vrouw in de ambulance werd gehesen maar dat heb ik niet gezien.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 sep 2008 12:16

Ik kan me niet herinneren dat er ooit iemand onwel werd in onze gemeente. Nu zitten er ook erg weinig ouderen in de kerk, dus misschien dat dat scheelt. De kosters hebben sowieso EHBO. En omdat we weinig mensen tijdens de dienst hebben, ziet hij alles wel. Ik weet nog dat ik Bles de mensen gingen roepen 'EHBO! EHBO' dat vond ik zo ontzettend stom. Iedereen natuurlijk met zijn neus erbovenop.

Wat ik ontzettend storend vind, is roddelen binnen de kerk. Mij valt het absoluut niet op dat iemand eens geen hoed op heeft die het normaal wel heeft. Maar heel veel mensen zien dat meteen en gaan dan meteen met elkaar:' Oh, ze heeft geen hoed op. Zou ze 'm vergeten zijn?'
Kom op zeg! Wat boeit dat nou? Ik heb wel eens rondgekeken hoeveel mensen er tegenwoordig geen meer op hebben, maar ik let echt niet op wie hem wel of niet op heeft die het anders juist wel/niet heeft.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 sep 2008 12:54

LeChat schreef:Hebben ze bij jullie in de kerk dan geen EHBO-ers aangesteld? Bij ons is de kerk in 'vakken' verdeeld en voor elk 'vak' zijn 1 of 2 van die mensen verantwoordelijk - vaak zijn het verpleegkundigen, of brandweerlui ofzo. Daarnaast komt de koster ook meteen opdraven...

Dat is bij mijn ouders idem dito. Er zijn zelfs BHV'ers en EHBO'ers. 1 keer in de zoveel tijd wordt er zelfs ontruimingsoefening op een avond gehouden. Worden er zoveel mogelijk mensen opgetrommeld om een kerkdienst na te bootsen en dan het alarm af laten gaan.

Verder komen altijd de koster en de ulpkoster in actie zodra er iets is in de kerk. Vaak genoeg gehad dat er iets gebeurde in de kerk.
mensen die flauwvielen, onwel werden, last van hun hart kregen, in psychose raakten en daardoor echt vreselijke dingen door de kerk riep, iemand die op het hoekje zat en op zijn stok leunend in slaap viel. Deze stok gleed weg en toen viel hij. Zelfs een keer meegemaakt dat er iemand overleed.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 sep 2008 16:02

MissF schreef:Wat ik ontzettend storend vind, is roddelen binnen de kerk. Mij valt het absoluut niet op dat iemand eens geen hoed op heeft die het normaal wel heeft. Maar heel veel mensen zien dat meteen en gaan dan meteen met elkaar:' Oh, ze heeft geen hoed op. Zou ze 'm vergeten zijn?'
Kom op zeg! Wat boeit dat nou? Ik heb wel eens rondgekeken hoeveel mensen er tegenwoordig geen meer op hebben, maar ik let echt niet op wie hem wel of niet op heeft die het anders juist wel/niet heeft.
:lol: :lol: mij zou het enorm kunnen schelen :D :wink: maar wel stom idd... ik vergeet m'n hoed ook wel eens, en ik zie mensen dan ook wel eens kijken.. ach ja.. boeiend. Je moet van een bijzaak geen hoofdzaak maken, letterlijk in dit geval :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 19 sep 2008 07:00

Bij mij valt het eigenlijk nooit op of iemand haar hoed is vergeten... o nee ze dragen bij ons geen hoeden... sorry een beetje flauw off topique-smile

Maar ik herken dat kijken wel hoor, dat is bij ons ook vooral als er nieuwe mensen zijn worden die flink bekeken, maar bijna nooit aangesproken...
Laat je leiden door Hem!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 sep 2008 09:17

Tijn schreef:Maar ik herken dat kijken wel hoor, dat is bij ons ook vooral als er nieuwe mensen zijn worden die flink bekeken, maar bijna nooit aangesproken...
Dat is natuurlijk ook jammer, al moet je als nieuweling natuurlijk jezelf ook wel een beetje open stellen en actief zijn, verenigingen bezoeken e.d.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 19 sep 2008 09:27

Bij ons in de kerk hebben we ook BHV'ers en EHBO'ers. Volgens mij is het inmiddels verplicht bij een bepaald aantal mensen.
AfbeeldingAfbeelding

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 19 sep 2008 20:10

@tijn, ik dacht dat dat alleen een kwaaltje van de veluwe was!
Baksteen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 sep 2008 22:20

alleen op de Veluwe? Ik heb in het oosten van het land in het verleden regelmatig een kerk bezocht waar men je niet eens groet als je naast ze in de bank schuift... terwijl ik als gast bijna altijd wel groette. Hoe moeilijk kan het zijn om een ouderling of diaken of iemand anders als gastheer/vrouw te bestempelen, die staat dan bij de ingang van de kerk om iedereen welkom te heten. Diegene kan een button dragen om herkenbaar te zijn, zodat nieuwe mensen ook weten dat ze daar vragen kunnen stellen, maar nog beter is het als nieuwe mensen gewoon aangesproken worden. Om die reden ga ik ook liever niet (meer) naar een megakerk, want dan is het onmogelijk om alle gezichten te kennen.

Ik heb al best veel verschillende kerken bezocht en het maakt zoveel uit of degene naast je even een praatje met je maakt of dat ze de andere kant op kijken.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 20 sep 2008 05:49

Of het geroezemoes door de kerk als iemand voor het eerst met een vriend of vriendin binnenkomt :roll:

@Lalage: inderdaad, het is fijn als iemand opmerkt dat je nieuw bent in een kerk of dat je gast bent. Ik zou anders ook niet meer zo gemotiveerd zijn om een volgende keer weer te gaan.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 sep 2008 08:45

Wij hebben idd ook gastvrouw/heer in de kerk. Die staan gewoon bij de ingang met een button op en geven even een hand en maken een praatje en leggen uit hoe het er een beetje aan toe gaat. Ook drinken we altijd koffie na de dienst er is nu een speciale tafel aangesteld waar je als gast even naar toe kan om koffie te drinken en een praatje te maken. Deze is uiteraard niet verplicht maar kan niet drempelverlagend werken om toch even een praatje te maken, al wordt je als je nieuw bent tijdens de koffie sowieso wel door een aantal mensen aangesproken.
Toen ik een nieuwe gemeente zocht (ivm. verhuizen naar andere plaats) heb ik gemerkt hoe belangrijk het is om je welkom te voelen in een gemeente en dat dat voor een deel ook wel de keuze van een gemeente bepaalt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 sep 2008 12:24

Zo iemand is bij ons dus de koster. Die staat altijd bij de toren waar iedereen binnenkomt, en zegt gedag. Als hij ziet dat er mensen zijn die hier voor het eerst zijn legt hij uit hoe het bij ons werkt en geeft hij een psalmboekje mee, of hij komt die later nog even brengen.
Het verschilt wel welke koster er is, maar de meesten zijn erg vriendelijk, en maken met verschillende mensen even een praatje.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”