Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jun 2008 09:57

Lalage schreef:
Airke schreef:Ik zou niet weten in welke kerk God nog net wel is en waar niet meer. Ik weet wel dat een bepaalde kerk bijzonder slecht voor mijn geloof was en dat is de reden dat ik ervoor gekozen heb om daar niet meer naartoe te gaan.

Dat zal toch ook per persoon verschillen. De kerk van mijn schoonouders is slecht voor mijn geloof maar waarschijnlijk niet voor dat van hun, althans, dat hoop ik...

Dat is denk ik ook de kern van al die kerkscheuringen. Iedereen gelooft uit eindelijk toch op zijn of haar eigen manier.
Je moet een kerk zoeken die jou geloof de meest positiviteit meegeeft en niet in een dal komt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 26 jun 2008 11:39

Het heeft er ook alles mee te maken wat God van je vraagt. Kijk... ik zit al heel mijn leven in dezelfde kerk, en zou het liefst ergens anders heen gaan. Veel voor gebeden, ook veel rondgekeken in andere gemeenten, maar ik geloof dat God me hier nog wil hebben.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jun 2008 11:50

Zou God dingen van je vragen wat je geloof niet goed doet? Dat denk ik niet

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 26 jun 2008 12:03

Dat denk ik ook niet. Maar Hij heeft er vast een plan mee, en mijn geloof wordt echt wel opgbouwd gelukkig, alleen 'haal' ik dat nu grotendeels buiten de kerk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jun 2008 12:08

Die situatie ken ik wel. Als je geloof er maar niet onder gaat lijden, dat is voor mij het geen wat de doorslag geeft.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 jun 2008 14:58

Marnix schreef:daarben ik ook heel benieuwd naar Tante Tortel. Ik neem aan dat je dat niet voor ons geheim zal houden als er voor ons de roeping is ons daarbij te voegen!

Ik heb net een synode verslag gelezen van de GKH en volgens dat verslag zijn er geen ware kerken in nederland behalve zij.
Dus daar zoeken misschien?

Nu ben ik daar geen lid van dus het is niet mijn kerk.
Maar het is momenteel voor mij ook erg lastig om aan te geven waar nu de ware kerk is. Ik heb dat een aantal maanden geleden een redactie lid van de site één in waarheid gevraagt maar ook van hen kreeg ik er geen antwoord op.
Dus blijkbaar is het helemaal niet zo duidelijk waar die dan wel is.
Ik geloof dat de kerk waar ik nu kerk wel de kenmerken van de ware kerk draagt, maar heeft nog geen kerkverband.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2008 19:44

En dat is de enige plek in Nederland, de ware kerk, buiten haar is er geen heil? Het heeft niet eens een kerkverband, is er maar op 1 plaats in Nederland waarschijnlijk? Want als jou gemeente kenmerken van de enige ware kerk vertoont en een kerkverband wordt (terug naar de GKH zit er vast niet in) kan er daarnaast volgens jou theorie geen andere ware kerk bestaan, er is maar 1 ware kerk immers.

Ach ach ach, wat kunnen mensen het zichzelf toch moeilijk maken.... Sorry maar als er zo'n karikatuur wordt gemaakt van Gods kerk.... door te gaan focussen op kerkverbandjes die mensjes hebben gecreeerd heb ik echt medelijden... wat denk je dan klein van God. Geldt ook voor de synode van de GKH trouwens. Het is gewoon egocenrtisme en zelfverheffing... maar als ik dan zie wat er allemaal alweer voor conflicten daar zijn denk ik: Dat is de enige ware kerk?

En waarom de NGB dan toch kan zeggen dat er "buiten haar geen heil is" want ze zullen weer niet ontkennen dat er ook in andere kerkverbanden mensen zalig kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 jun 2008 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2008 19:48

Misschien helpt wat wierook om de gemoederen te kalmeren? Ik weet nog dat Raido half high de trein instapte, volslagen ontwapend :D
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2008 09:11

Marnix schreef:
elbert schreef:Een keuze maken tussen God of mensen betekent in dit geval beoordelen of die gemeente deel uitmaakt van het Lichaam van Christus.
Zo nee, dan moet je vertrekken, want God is daar niet.
Zo ja, mag je dan wel vertrekken, want God is daar immers ook nog?
Of wil jij niet zijn waar God wel is?

Goede vraag. Moeilijk te beantwoorden. Gurkie geeft aan dat ze het er star, lauw en half aan toe vindt gaan. In ieder geval hebben al die scheuringen (waar je als je van kerk wisselt volgens mij niet aan meewerkt) gezorgd voor een grote diversiteit aan kerken. Kijk, stel dat ik nu lid zou zijn van een Ger Gem. Ik denk niet dat ik me er zou thuisvoelen. Toch wil ik niet stellen dat God daar niet is. De diversiteit geeft echter gewoon een mogelijkheid tot kiezen en of je er gevoed en opgebouwd wordt en je er thuisvoelt mag dan toch wel een rol spelen? Ik ben benieuwd waarom je dan toch ten allen tijde zou moeten blijven, zou je dat willen toelichten? (bedankt alvast!)

Het is inderdaad moeilijk, omdat hier het principe en de pastorale praktijk soms met elkaar botsen. Wat ik in m'n post heb proberen aan te geven, is wat volgens mij het bijbelse principe is. Dat botst nogal eens met onze gevoelens, zeker als we ons niet zo op onze plek voelen binnen een gemeente of kerkverband. De gemakkelijkste weg is dan om weg te gaan en te zoeken naar een gemeente waar we ons wel op ons gemak voelen. Nu is het de vraag of je goed voelen het hoofddoel is van het gemeentelid zijn. Naar mijn mening is dat niet zo, al is het natuurlijk belangrijk dat je je op je plek weet binnen een gemeente.
De keuzemogelijkheid die we hebben is een gevolg van de zonde van de scheuringen. Die keuzemogelijkheid zouden we dus eigenlijk niet eens moeten hebben. Het moet dus te denken geven dat we in de gevolgen van die zonden een mogelijkheid vinden om ons ergens anders beter te voelen. Die wetenschap zorgt er bij mij voor, dat ik me daar niet zo goed bij voel. ;)

Aan de andere kant weet ik ook dat het voor sommigen beter is om elders te kerken, gezien de negatieve ervaringen die ze in hun oorspronkelijke gemeente hebben opgedaan. Dan kan het vanuit pastoraal oogpunt misschien beter zijn, al is het niet het principe.
Waar ik tegen ageer is de weg van de minste weerstand, waarbij er van kerk wordt geswitcht omdat het gras bij de buren groener lijkt. Ga alleen weg uit een gemeente als het echt nood is en bedenk dan dat het een gevolg van de gebrokenheid van ons menselijk bestaan is dat je weg moet.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 27 jun 2008 09:47

Elbert, ik kan je verzekeren dat ik absoluut niet de makkelijkste weg zoek. Het gaat al jaren anders dan ik, bijbels gezien, zou willen. Maar ik zette me toch positief in en er was prediking waar ik van leerde, groeide en leerde nadenken. Nu is er een prediking waar ik ontzettend de recalcitrante kriebels van krijg en waar ik het gewoon écht vaak mee oneens ben. Toch blijf ik, omdat ik nog altijd niet de weg van de minste weerstand wil kiezen. Ik ben nog een vechtertje, weet je ;-).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2008 12:27

elbert schreef:
Marnix schreef:
elbert schreef:Een keuze maken tussen God of mensen betekent in dit geval beoordelen of die gemeente deel uitmaakt van het Lichaam van Christus.
Zo nee, dan moet je vertrekken, want God is daar niet.
Zo ja, mag je dan wel vertrekken, want God is daar immers ook nog?
Of wil jij niet zijn waar God wel is?

Goede vraag. Moeilijk te beantwoorden. Gurkie geeft aan dat ze het er star, lauw en half aan toe vindt gaan. In ieder geval hebben al die scheuringen (waar je als je van kerk wisselt volgens mij niet aan meewerkt) gezorgd voor een grote diversiteit aan kerken. Kijk, stel dat ik nu lid zou zijn van een Ger Gem. Ik denk niet dat ik me er zou thuisvoelen. Toch wil ik niet stellen dat God daar niet is. De diversiteit geeft echter gewoon een mogelijkheid tot kiezen en of je er gevoed en opgebouwd wordt en je er thuisvoelt mag dan toch wel een rol spelen? Ik ben benieuwd waarom je dan toch ten allen tijde zou moeten blijven, zou je dat willen toelichten? (bedankt alvast!)

Het is inderdaad moeilijk, omdat hier het principe en de pastorale praktijk soms met elkaar botsen. Wat ik in m'n post heb proberen aan te geven, is wat volgens mij het bijbelse principe is. Dat botst nogal eens met onze gevoelens, zeker als we ons niet zo op onze plek voelen binnen een gemeente of kerkverband. De gemakkelijkste weg is dan om weg te gaan en te zoeken naar een gemeente waar we ons wel op ons gemak voelen. Nu is het de vraag of je goed voelen het hoofddoel is van het gemeentelid zijn. Naar mijn mening is dat niet zo, al is het natuurlijk belangrijk dat je je op je plek weet binnen een gemeente.
De keuzemogelijkheid die we hebben is een gevolg van de zonde van de scheuringen. Die keuzemogelijkheid zouden we dus eigenlijk niet eens moeten hebben. Het moet dus te denken geven dat we in de gevolgen van die zonden een mogelijkheid vinden om ons ergens anders beter te voelen. Die wetenschap zorgt er bij mij voor, dat ik me daar niet zo goed bij voel. ;)

Aan de andere kant weet ik ook dat het voor sommigen beter is om elders te kerken, gezien de negatieve ervaringen die ze in hun oorspronkelijke gemeente hebben opgedaan. Dan kan het vanuit pastoraal oogpunt misschien beter zijn, al is het niet het principe.
Waar ik tegen ageer is de weg van de minste weerstand, waarbij er van kerk wordt geswitcht omdat het gras bij de buren groener lijkt. Ga alleen weg uit een gemeente als het echt nood is en bedenk dan dat het een gevolg van de gebrokenheid van ons menselijk bestaan is dat je weg moet.

Oke, in deze uitwerking kan ik me aardig vinden... Ik doelde inderdaad op switchen van gemeente vanuit nood (of bijvoorbeeld van kerkverband om praktische redenen (huwelijk, verhuizing). Niet op het verlaten van een kerkvervand omdat dat makkelijker is... Misschien leg ik de lijn iets anders, als je je niet thuis voelt in een kerkverband gaat er al wel wat mis, de gemeente zou een plaats moeten zijn waar je je veilig en thuis voelt, is dat niet het geval, dan gaat vanuit dat pastorale oogpunt bekeken al wat mis. Nou is verlaten van kerkverband dan niet gelijk de aangewezen optie, dat klopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 jun 2008 12:36

Marnix schreef:En dat is de enige plek in Nederland, de ware kerk, buiten haar is er geen heil? Het heeft niet eens een kerkverband, is er maar op 1 plaats in Nederland waarschijnlijk? Want als jou gemeente kenmerken van de enige ware kerk vertoont en een kerkverband wordt (terug naar de GKH zit er vast niet in) kan er daarnaast volgens jou theorie geen andere ware kerk bestaan, er is maar 1 ware kerk immers.

Ach ach ach, wat kunnen mensen het zichzelf toch moeilijk maken.... Sorry maar als er zo'n karikatuur wordt gemaakt van Gods kerk.... door te gaan focussen op kerkverbandjes die mensjes hebben gecreeerd heb ik echt medelijden... wat denk je dan klein van God. Geldt ook voor de synode van de GKH trouwens. Het is gewoon egocenrtisme en zelfverheffing... maar als ik dan zie wat er allemaal alweer voor conflicten daar zijn denk ik: Dat is de enige ware kerk?

En waarom de NGB dan toch kan zeggen dat er "buiten haar geen heil is" want ze zullen weer niet ontkennen dat er ook in andere kerkverbanden mensen zalig kunnen worden.

Nee, ik zeg juist dat ik het moeilijk vind.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2008 12:33

Misschien goed om je dan af te vragen of jou uitleg wel helemaal klopt, of dat het wel gaat over de Kerk van Christus maar niet over kerkverbanden. Ik lees namelijk nergens dat er 1 ware kerk is.... maar dat er onderscheid wordt gemaakt in wie van Hem zijn, zijn kerk van alle tijden en plaatsen.... en sekten.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 25 jul 2009 16:23

Hallo.

Na heel veel gebed,ben ik er achter gekomen,dat ik op den duur ons wel laat overschrijven,naar een andere wijkgemeente,maar niet deze Gemeente zal verlaten.
Na veel wortelingen heb ik ervaren,dat de Here toch wil,dat ik bij de basis blijft.
Ondanks het hier geen volmaakte Gemeente is,heb ik het in die andere wikgemeente,waar ik vroeger altijd al kerkte,heb er zelfs belidenis gedaan ,goed naar mijn zin.
S,middags blijf ik zoveel mogelijk bij de Geref bond in Waddinxveen.
Alleen vind ik het nog heel moeilijk,niet om deze wijkgemeente te verlaten,maar zal zeker wel de predikant missen.
Want die begrijp mij heel goed.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor coupe soleil » 26 jul 2009 12:04

Een goed antwoord is toch lastiger dan ik dacht. Eigenlijk is er m.i. maar één reden: als het evangelie niet meer gebracht wordt heb je reden een kerkverband te verlaten.

Het is wel een zinnig topic. Het shoppen en overstappen is blijkbaar nogal in momenteel. Onze predikant vindt het ook erg jammer als er mensen weggaan. Hij vindt het juist zo prettig dat de gemeente een grote diversiteit heeft; dat houdt elkaar in evenwicht. En zo denk ik er ook over. Het ideaal is hier toch niet te vinden. Ik denk ook dat je jezelf de vraag moet stellen: ligt het niet aan mezelf als ik te veel kritiek heb? Commentaar geven is soms ook wel erg makkelijk.

Zelf heb ik de bewuste keuze gemaakt niet uit het kerkverband weg te gaan, ook al vindt toepassing van censuur plaats. Wanneer je weggaat, weet je in elk geval zeker dat gesprekken tot het verleden behoren.

Terug naar “Archief”