Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jun 2008 11:02

Omega schreef:Om de eerste vraag van Lammetje te beantwoorden: Volgens onze gegevens behoort zo'n 70 procent van onze bezoekers tot de reformatorische kerken en ruim 80 procent zelfs tot de gereformeerde gezindte. (...)

Zijn deze gegevens dan ook nog kloppend? Ik heb dit een aantal jaar geleden ingevuld, maar ik kan me indenken dat er veel mensen nu wat anders zullen invullen....

Ik vermoed helaas, als ik dit allemaal lees en er eens goed over nadenk dat ik hier niet meer actief zal zijn. Ik voel me er niet meer thuis en heb het gevoel bepaalde dingen zó te moeten verdedigen wat niet nodig zou moeten zijn.
Ik vraag me wel eens af wat onze achterban nu eigenlijk leert en denkt.

Ik stoor me behoorlijk aan een aantal bijkomende dingen waar ik niet achter kan staan.
Waarschijnlijk moet ik me gewoon meer verdiepen in de topics en meer in de discussies mengen, maar voordat ik daaraan begin vraag ik me altijd weer af: wat heeft het eigenlijk voor zin?

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 jun 2008 11:03

Gershwin schreef:Ik krijg sterk de indruk dat ik het met de laatste 6 posts eens ben.
... :| ... niet echt een goed idee dus. In mijn naïeviteit heb ik de gevoeligheden voor dit onderwerp over het hoofd gezien. Ik had juist het idee dat het zou leiden tot meer begrip maar kennelijk ziet de meerderheid dat toch anders.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 11:07

lammetje schreef:Waarschijnlijk moet ik me gewoon meer verdiepen in de topics en meer in de discussies mengen, maar voordat ik daaraan begin vraag ik me altijd weer af: wat heeft het eigenlijk voor zin?
Als je de 'zin' niet ziet, dan moet je het gewoon niet doen, toch?
Waarom zou je jezelf gaan plagen?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 11:10

goshen schreef:
Gershwin schreef:Ik krijg sterk de indruk dat ik het met de laatste 6 posts eens ben.
... :| ... niet echt een goed idee dus. In mijn naïeviteit heb ik de gevoeligheden voor dit onderwerp over het hoofd gezien. Ik had juist het idee dat het zou leiden tot meer begrip maar kennelijk ziet de meerderheid dat toch anders.

Ik denk dat je uiteindelijk het tegenovergestelde bereikt. Meer onbegrip jegens een bepaald kerkverband omdat mensen al snel de neiging hebben om te generaliseren en een bepaald lid op RW zien als de verpersoonlijking van een bepaald kerkverband. Dan begeef je je op glad ijs met een fiks aantal wakken.

Bovendien is het de bedoeling om over kerkmuren heen te kijken.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jun 2008 11:11

@ Goshen: Jij lijkt me ook niet echt een hokjesdenker, dus ik begrijp het idee :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 jun 2008 11:25

Ik vermoed helaas, als ik dit allemaal lees en er eens goed over nadenk dat ik hier niet meer actief zal zijn. Ik voel me er niet meer thuis en heb het gevoel bepaalde dingen zó te moeten verdedigen wat niet nodig zou moeten zijn.

Jammer. Maar illustreert dit niet precies de houding van bepaalde refo's en is dit niet de reden dat er zo weinig 'echte' refo's hun stem laten horen? Refo's, kom uit je hol.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 11:33

lammetje schreef:

Ik stoor me behoorlijk aan een aantal bijkomende dingen waar ik niet achter kan staan.
Waarschijnlijk moet ik me gewoon meer verdiepen in de topics en meer in de discussies mengen, maar voordat ik daaraan begin vraag ik me altijd weer af: wat heeft het eigenlijk voor zin?

Precies de houding die je NIET moet aannemen. Verstoppen heeft geen enkele zin, daarmee verdwijnt het reformatorische karakter helemaal van RefoWeb.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 02 jun 2008 11:44

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
lammetje schreef:

Precies de houding die je NIET moet aannemen. Verstoppen heeft geen enkele zin, daarmee verdwijnt het reformatorische karakter helemaal van RefoWeb.

Hier ben ik het inderdaad mee eens. Blijkbaar hebben al veel meer 'echte' refo's zo gedacht, waardoor nu zo weinig 'bijval' is ontstaan. Als alle zware refo's weggaan (sjonge wat klinkt dat stom) wordt het inderdaad een 'licht' forum, en als we dat niet willen moeten we gewoon blijven dus!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jun 2008 11:44

ik verstop me niet, ik heb het geprobeerd, maar de refo's hebben hier blijkbaar niet meer de overhand. Ik heb helaas ook niet voldoende tijd om de hele dag in het religieforum te posten.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 02 jun 2008 11:45

lammetje schreef:
Omega schreef:Om de eerste vraag van Lammetje te beantwoorden: Volgens onze gegevens behoort zo'n 70 procent van onze bezoekers tot de reformatorische kerken en ruim 80 procent zelfs tot de gereformeerde gezindte. (...)

Zijn deze gegevens dan ook nog kloppend? Ik heb dit een aantal jaar geleden ingevuld, maar ik kan me indenken dat er veel mensen nu wat anders zullen invullen....

Jammer. Waar stoor je je dan aan (bijkomende dingen)? Ik vind het interessant dat er hier wel 'echte' refo's komen en ik vind dat de discussies ook wel leuk maken. Ik ben zelf geen refo, maar soms verbreed het mijn denken als ik lees over de gedachtengangen van refo's.
Waarom zou jouw bijdrage geen zin hebben? En wat maakt een bijdrage eigenlijk zinvol? Een bijdrage kan iemand aan het denken zetten en kan verbredend werken zonder dat de mening van iemand aangepast wordt. Dan is het nog steeds zinvol m.i.. Ik vind het superinteressant dat hier zoveel 'soorten' mensen komen, geweldig om meningen van refo's, evangelische, en atheïsten (en alles wat daartussen zit) naast elkaar te zien. Dat leert nadenken over eigen standpunten.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 11:49

@Lammetje
Kun je misschien voorbeelden voor me noemen? Ik herinner me alleen nog de posts over voorbehoedsmiddelen/de pil die soms scherp was, maar het lijkt me niet dat je daaruit opmaakt dat er weinig 'echte' refo's zijn, want er zijn zat refo's die niets tegen voorbehoedsmiddelen hebben.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 02 jun 2008 11:50

Of was dat nou bij tante-tortel? :-k Nuja, ik weet het niet meer.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 11:53

lammetje schreef:ik verstop me niet, ik heb het geprobeerd, maar de refo's hebben hier blijkbaar niet meer de overhand. Ik heb helaas ook niet voldoende tijd om de hele dag in het religieforum te posten.

Probeer dan wel te voorkomen dat er nog meer refo's verdwijnen. Diversiteit op een forum als RW is echt niet gek. Je mag best nadenken over je geloof en geconfronteerd worden met andersdenkenden. Dat voedt je geloof, hoewel er soms inderdaad discussies zijn die geen toegevoegde waarde hebben. Nu, dan sla je dat gewoon over. Om alles te volgen moet je full-time bezig zijn met RW en dat moet je niet willen :wink: .

Ik snap je punt, maar Joortje geeft elders aan dat een forum met gelijkgestemden op den duur doodbloedt. Ik denk dat het op deze manier redelijk in de hand te houden is. Het christelijke karakter is er nog volop, want de moderators knippen daar waar moet. Je mag best een signaal afgeven, dat is helemaal geen ramp, maar verlaten lost het probleem niet op.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 02 jun 2008 12:32

@lammetje

Goed dat je dit topic gestart bent. Ik heb namelijk ook zulke ervaringen. Daarom ben ik gestopt met het posten in de religie topics.

Als ik laat weten hoe ik over een kwestie denk krijg je gelijk allerlei reacties. Ook de ger.gem ligt gewoonlijk zwaar onder vuur. Meestal omdat mensen er slechte ervaringen hebben en dan alles over één kam scheren.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 12:44

Je kunt niet zeggen: iemand is refo, dus diegene is te identificeren aan de hand van die en die standpunten over principiele zaken.
Er bestaat geen 'standaard' refo en dat hoeft ook niet, er is ook nog zoiets als de christelijke vrijheid.
Maar het gaat om de sfeer die uit bepaalde prikkelende vragen of discussies naar voren komt, die heeft niets meer te maken met het refo-gedachtengoed.

In kerken zijn pricipes aan het verschuiven en dat komt op Refoweb ook heel duidelijk naar voren. Het lijkt alsof alle principes waar christenen eeuwenlang achter stonden, omdat zij geloofden dat God het zo van hen vroeg, allemaal de schop op moeten.
Er komt steeds meer de sfeer van: ipv. dat wij God over ons leven laten heersen, gaan wij steeds meer op zoek naar wat wij als mens het liefst hebben. En dan denk ik bijvoorbeeld aan de topics over homofilie/sex voor het huwelijk/hoe besteed jij je vrije tijd/uitgaan/etc...

Als ik de vragen en antwoorden uit de vragenrubriek lees, zijn dat vaak andere antwoorden als dat je een topic zo openen met diezelfde vraag op het forum van Refoweb.
Wat er op Refoweb onder de kopjes opinie/nieuws staat ademt een totaal andere sfeer uit dan hier in de topics.
En dan overdrijf ik toch echt niet als ik vind dat Refoweb zn naam geen eer meer aandoet?!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”