Ik ben het met je eens, uitgezonderd de omschrijving 'God van eeuwigheid had besloten wat er ging gebeuren'. God had van eeuwigheid gezien wat er ging gebeuren (misschien op basis van mogelijkheden. Echter de keuze wát ging gebeuren lag in de goede vrije wil van de mensheid, vertegenwoordigd in de Bijbel door Adam en Eva.Joepie Meloen schreef:God als auteur, is God als maker van de zonde zien. En dat is mijns inziens niet waar. God had alles goed geschapen, dat betekent dat er geen zonde in was. God had de mens geschapen met redelijk verstand en met een wil, zoals ik al eerder heb betoogd. De mens had de vrije wil om te kiezen tussen het goede en het kwade. God was daar niet aan verbonden, omdat God van eeuwigheid reeds had besloten wat er ging gebeuren.
Ten eerste is 'voordat de aarde geschapen werd' iets anders dan 'van eeuwigheid'. (De termen 'van voor de grondlegging der wereld' en 'van eeuwigheid' zijn geen (of hoeven geen) synoniemen van elkaar te zijn. Daarnaast, als het allemaal zo zeker was als jij stelt dat het is, dan zou er geen discussie over zijn.Mijns inziens is het heel gevaarlijk om dat in een bepaalde tijdlijn te plaatsen, het enige wat we hier zeker van weten, is, dat het besloten is voordat de aarde geschapen werd.
Echter wanneer je zegt dat God 'dit alles al besloten had' kun je niet anders zeggen dat het een opgewonden wekker is die aftikt naar het punt waar de bel ging.God schiep alles goed, maar legde de mens een proefgebod op. De mens kon kiezen om het op te volgen of om er tegenin te gaan, zonder gehinderd te worden door enige externe kennis over eventuele bedoelingen.
Daarnet zei je nog dat God al besloten had wat er zou gebeuren, hoe bedoel je dan 'liet de zondeval toe maar werkte Hem niet'. Of bedoel je dat God de vieze werkjes door Satan liet opknappen?God liet de val toe, zoals Hij ook de zonde toelaat. Dit wil niet zeggen dat Hij het ook werkt. God geeft de mens wel krachten om zijn dingen te doen, echter de mens blijft verantwoordelijke voor wat hij met de van God gekregen krachten doet.
Daar ben ik het dan ook grondig mee eens, daarom vind ook dat je God niet zomaar op die manier kunt afschilderen.God heeft Zelf bepaald wat Hij met Zijn werken doet. God is alleen verantwoording verschuldigd ten opzicht van zichzelf. De pottenbakker maakt het ene vat ter ere en het andere vat ter onere, wat betekent dat God vrij is het in het verkiezen en verwerpen van mensen. De pottenbakker is ook de man achter de gordijnen, maar geen pot of vat die daar wat van mag zeggen en kan zeggen. God is en blijft soeverein, al zou God ook iets maken wat wij misschien helemaal niet begrijpen. De mens had de vrije wil, volledig, omdat God hem de krachten had gegeven om te kiezen tussen goed en kwaad. En de mens heeft gekozen voor het kwade, niet God.
De mensheid was de kroon op Gods schepping, God had de mensheid daartoe verkoren, Hij had een paradijs voor hun gemaakt een hof. Ik zie dat als een verkiezen tot het goede, tot Hem. Jij zult dat 'tot meerdere glorie Gods' noemen, of 'tot Zijn Heerlijkheid', dat kun je ook zien als de verkiezing ten goede.Er is in die zin ook geen reden om mensen te verkiezen voor het goede. Die is er netzo goed niet.
Zo zeggen de Dordtse Leerregels dat ook ongeveer. Echter de term 'verwerping' doet rieken naar een 'actieve daad' van God, een soort van dubbele predestinatie één voor de Hemel en één voor de Hel. Je zou 'verwerping' dus beter 'laten-ligging' noemen. God pakt geen mensen uit de 'Aarde' en zet die in de Hemel of in de Hel. Hij kiest mensen die uit de Aarde pakt en in de Hemel zet, de andere laten zitten. Indien er een 'verkiezing tot verwerping' was, zou de mens ook niet om eigen schuld en op eigen verantwoordelijkheid verloren gaan.Dus wat dat betreft liggen verkiezing en verwerping op hetzelfde vlak.
Ik heb het hierboven uitgelegd.God verkiest mensen tot behoud. De andere mensen verkiest Hij niet, in jouw opinie, maar die gaan allemaal naar de verdoemenis. Dan zijn deze mensen toch automatisch bestemd/verkoren voor de verdoemenis? God kiest toch uit alle mensen, of zou Hij er een paar overgeslagen hebben?
P.S. keuze vast leggen in een besluit. Dat noemen wij toch 'stemmingsvervalsing?'