Boerin schreef:Als je die video's bekijkt, zie je dat mensen juist innerlijk genezen worden, zoals die drankverslaafde die al een maand op straat zwierf.
Hoe kun je nu aan de buitenkant zien wat er van binnen gebeurt? Ik kan dat niet op een video beoordelen, jij wel?
Boerin schreef:Die bekeerde zich ook direct, dat gebeurt heel veel bij hem. Hij leert gewone christenen hoe ze uit moeten stappen. Ze gaan niet speciaal bidden om een atheist te overtuigen, dat was nu gewoon 'toevallig', omdat ie een vertaler nodig had, want het was in Turkije.
Nu ja, 'toevallig', ik zou zeggen, veelzeggend. Laat ik het simpel houden: is er een Bijbels voorbeeld waarin iemand genezen wordt om niet de genezene te bekeren, maar alleen om een omstander te overtuigen dat God bestaat?
Boerin schreef:Die rijke man was een Jood die de wet kende en niet zozeer niet geloofde dat God niet bestond, het was geen atheist, maar hij liet zich niet gezeggen.
em...praat je nu gewoon naar de eindconclusie toe, of lees je de tekst en bepaal je de boodschap? Als die rijke man wist dat God bestond en bekering eist of anders hem zou pijnigen, dan had hij zich echt wel bekeerd. Hij geloofde het namelijk niet. Iemand uit de doden zou voor hem wel overtuigend zijn dat God dus echt bestaat en dat er dus echt een straf komt op ongeloof.
Boerin schreef:In de Torah stond dat je aan de armen moest geven, maar hij leefde gewoon lekker voor zichzelf en die Lazarus kon 'm niet schelen.
Op deze manier kun je bijna alle bladzijden uit de Bijbel scheuren omdat je er toch niets uit kunt leren... Dat kan ik mij niet voorstellen. En de Bijbel toont het aan. Juist Christus gaf veelvuldig aan dat er zoveel meer uit het OT te halen was dan dat men voor die tijd voor mogelijk hield. Het OT bevat veelvuldig elementen die naar het NT en Christus wijzen. Oftewel, er zitten diepere lagen in de Wet en de Profeten. Als die daar al erin zaten, zal er dan niet juist in de leringen van Christus iets zitten voor elke gelovige? Kunnen we als christenen uit de heidenen de evangelien weggooien omdat we er niets meer uit kunnen leren, alleen maar weggeven aan anderen? Dat lijkt mij niet. Juist uit de leringen van Christus komen we erachter hoe de gelovige afhankelijk moet zijn van Hem en omgaan met diens naaste. Ook uit deze gelijkenis door Christus gesproken kunnen wij heidenen lering trekken.
Boerin schreef:Jezus zei tegen die hoofdman, een heiden: indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet zult gij geenszins geloven en Hij genas zijn zoon en hij kwam tot bekering met zijn gehele huis.
Indien in Sodom de krachten waren geschied welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben, zei Hij ook.
Waarom algemeniseer je het eerste niet en dit wel? Hier spreekt Jezus toch tegen die hoofdman? Hij doet toch geen algemene uitspraak over hoe het voor alle heidenen zal zijn? Zalig zij die geloven en niet gezien zullen hebben. Veel heidenen zijn bekeerd zonder wonder te zien, maar op het horen van het evangelie.
Boerin schreef:En Jezus was gewoon goed voor iedereen, bijvoorbeeld met die wonderbare spijziging en die lui wilden Hem niet eens volgen.
Ik heb het helaas nog niet uitgevoerd op straat, maar 30 mei komt ie weer in Nederland om gelovigen te kickstarten, hij heeft ook een gratis Bijbelschool op internet. We zouden eigenlijk met onze kerk gaan, maar daar is nog steeds niks van gekomen. Wel dat mensen anderen meenemen die dan genezen worden in de dienst en bevrijd van drugs en zich bekeren, maar ik wil dit jaar zelf de straat op en anders neem ik de kids wel mee, doet die Thorben ook.
Maar als je gelooft dat het werkt, waarom ga je vandaag de straat niet al op om mensen te redden?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin