Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 19:27

Lovely schreef:
Ik kan me best situaties voorstellen waarbij één van de partners geen zin heeft in geslachtsgemeenschap (bijvoorbeeld bij ziekte of bij verminderde kwaliteit van het leven - lichamelijk -). In een normale situatie zou ik het vreemd vinden om te zeggen: 'Nee, ik heb nu geen zin, volgende keer beter'. Je bent toch met elkaar getrouwd om elkaar te dienen. :roll:

Lovely, ben je zelf getrouwd of heb je een relatie? Ik vermoed van niet, alleen al vanwege je woordkeuze. Geslachtsgemeenschap?? Ik heb zes jaar een relatie gehad, waarin heel wat werd afgevreeen, maar geslachtsgemeenschap...?? Nee, daar deden we niet aan.

Daarbij is het ridicuul te denken dat je altijd maar ja moet zeggen als de ander zin heeft. Als ze het goed aanpakt maakt ze dat jij ook zin krijgt, dat is wat anders natuurlijk, maar zelfs mannen zijn geen machines. Het is niet zo dat je er een kwartje in gooit en er dan 10 minuten op mag rijden.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 19:35

MrSokkie schreef:
Lovely schreef:
Ik kan me best situaties voorstellen waarbij één van de partners geen zin heeft in geslachtsgemeenschap (bijvoorbeeld bij ziekte of bij verminderde kwaliteit van het leven - lichamelijk -). In een normale situatie zou ik het vreemd vinden om te zeggen: 'Nee, ik heb nu geen zin, volgende keer beter'. Je bent toch met elkaar getrouwd om elkaar te dienen. :roll:

Lovely, ben je zelf getrouwd of heb je een relatie? Ik vermoed van niet, alleen al vanwege je woordkeuze. Geslachtsgemeenschap?? Ik heb zes jaar een relatie gehad, waarin heel wat werd afgevreeen, maar geslachtsgemeenschap...?? Nee, daar deden we niet aan.

Daarbij is het ridicuul te denken dat je altijd maar ja moet zeggen als de ander zin heeft. Als ze het goed aanpakt maakt ze dat jij ook zin krijgt, dat is wat anders natuurlijk, maar zelfs mannen zijn geen machines. Het is niet zo dat je er een kwartje in gooit en er dan 10 minuten op mag rijden.

Ja, ik heb zeer zeker een relatie. Mijn woordkeuze is alleen iets fatsoenlijker voor op een forum dan die van jou.

Iedereen moet zelf bepalen hoe hij/zij de gemeenschap (lees seks) beleeft en welke afspraken daarom heen gemaakt worden. Ik omschrijf alleen wat de bijbel erover zegt en hoe ik er invulling aangeef.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 19:37

Om ook weer even terug on topic te komen: Hoe zijn de beweringen dat seksualiteit zuiver moet worden gehouden binnen het huwelijk en dat je elkaar de seks niet mag weigeren te verenigen? Seks hebben terwijl je weet of kunt weten dat je partner het tegen zijn/haar zin doet lijkt me het tegenovergestelde van zuiver.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 mei 2008 19:40

Sex weigeren binnen een huwelijk lijkt me prima, als het maar niet voor eeuwig is, dat lijkt me dan weer niet gezond :wink:

Juist, als je elkaar daar vrij in kan laten lijkt het me waardevol!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 19:47

MrSokkie schreef:Om ook weer even terug on topic te komen: Hoe zijn de beweringen dat seksualiteit zuiver moet worden gehouden binnen het huwelijk en dat je elkaar de seks niet mag weigeren te verenigen? Seks hebben terwijl je weet of kunt weten dat je partner het tegen zijn/haar zin doet lijkt me het tegenovergestelde van zuiver.

Het lijkt mij ook niet zuiver om je man/vrouw onbevredigd naast je laten liggen terwijl je zelf gaat slapen. Je behoort elkaar namelijk te dienen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 mei 2008 19:53

Lovely schreef:
MrSokkie schreef:Om ook weer even terug on topic te komen: Hoe zijn de beweringen dat seksualiteit zuiver moet worden gehouden binnen het huwelijk en dat je elkaar de seks niet mag weigeren te verenigen? Seks hebben terwijl je weet of kunt weten dat je partner het tegen zijn/haar zin doet lijkt me het tegenovergestelde van zuiver.

Het lijkt mij ook niet zuiver om je man/vrouw onbevredigd naast je laten liggen terwijl je zelf gaat slapen. Je behoort elkaar namelijk te dienen.

Okay, dus als de één wil ga je er altijd voor?
Niets lijkt me erger dan sex hebben met iemand die geen 'zin' heeft!
Niet iedere behoefte hoeft direct bevredigd te worden lijkt me!

meboy

Berichtdoor meboy » 04 mei 2008 19:56

Lovely schreef:

Dan wordt het nog de vraag wie van de twee de meest Christelijke reactie heeft: gun ik mijn vrouw rust of gun ik mijn man de seks. Daar kom je samen best uit zonder de ander tekort te doen. Tenminste als je gebruikt maakt van de gaven die je hebt gekregen en mag gebruiken; in dit geval de gave tot liefhebben.

[S]
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 04 mei 2008 20:00

meboy schreef:Dan wordt het nog de vraag wie van de twee de meest Christelijke reactie heeft: gun ik mijn vrouw rust of gun ik mijn man de seks. Daar kom je samen best uit zonder de ander tekort te doen. Tenminste als je gebruikt maakt van de gaven die je hebt gekregen en mag gebruiken; in dit geval de gave tot liefhebben.

Helemaal mee eens! :jaknikken:
Afbeelding

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 20:08

essieee schreef:
Lovely schreef:

Nee, als er één geen zin heeft moet de andere partner zich afvragen waarom de ander geen zin heeft. Je kan er gewoon gezamenlijk over praten in zo'n situatie en er afspraken over maken voor de volgende keer. Of de één legt zich er gewoon bij neer of de ander is gewoon dienstbaar.

En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. Zo helder en mooi deze tekst.

essieee schreef:Niets lijkt me erger dan sex hebben met iemand die geen 'zin' heeft! Niet iedere behoefte hoeft direct bevredigd te worden lijkt me!

Ik hoop dat je een partner (hebt) krijgt die er ook zo over denkt.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 20:10

Helemaal mee eens!

Me too.

Ik vind dat seks ook wel erg overgewaardeed wordt als ik dit allemaal zo lees.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 20:13

of de ander is gewoon dienstbaar.

Sex is niet hetzelfde als je auto wassen. In een relatie is het iets voor samen. Je bent geen machine.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 04 mei 2008 20:15

coupe soleil schreef:
of de ander is gewoon dienstbaar.

Sex is niet hetzelfde als je auto wassen. In een relatie is het iets voor samen. Je bent geen machine.

Er zijn verschillende vormen van dienstbaarheid. Je kan inderdaad je auto laten wassen door een dienstverlener maar je kan ook Christus dienen of je vrouw of man dienen. Dat is wel even een verschil.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 mei 2008 21:49

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als ik het goed lees, lees ik dus dat seksualiteit binnen het huwelijk niet meer rein is. Het kan niet rein zijn omdat..?

Mijn vraag, is het nu écht nodig om de hele Bijbel uit te pluizen op teksten die eventueel een aanwijzing zouden kunnen zijn voor een bewering als deze? Waar in de 10 geboden staat: seks binnen het huwelijk in de 21st eeuw is niet meer rein omdat... Ik denk, nee, laat ik het anders zeggen, ik geloof dat God ons de 10 geboden heeft gegeven en de Bijbel als handvat, maar niet dat God de 10 geboden heeft gegeven en de Bijbel met alle andere gebodjes en wetjes er in.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 mei 2008 22:48

Lovely schreef:
essieee schreef:
Lovely schreef:

Nee, als er één geen zin heeft moet de andere partner zich afvragen waarom de ander geen zin heeft. Je kan er gewoon gezamenlijk over praten in zo'n situatie en er afspraken over maken voor de volgende keer. Of de één legt zich er gewoon bij neer of de ander is gewoon dienstbaar.

En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. Zo helder en mooi deze tekst.

essieee schreef:Niets lijkt me erger dan sex hebben met iemand die geen 'zin' heeft! Niet iedere behoefte hoeft direct bevredigd te worden lijkt me!

Ik hoop dat je een partner (hebt) krijgt die er ook zo over denkt.

Dus als ik het goed begrijp laat je je man altijd toe seks te hebben, ook al heb je geen zin? Het gebeurt nu eenmaal dat de een wel zin heeft en de ander niet. En als dat zo eens voorkomt (je kunt erg moe zijn na een dag hard werken, je kunt veel hebben beleeld zodat je hoofd er niet naar staat, noem maar op!), dan is het JUIST dienen als degene die wel zin heeft uit liefde zijn/haar eigen behoeften naar de achtergrond schuift, omdat de ander wil slapen of iets dergelijks.
Zoals ik je nu begrijp is het:
- "Dag lieve man van me!"
- "Dag lieverd, ik wil je!"
- "Oke, ben wel erg moe en wat dippie, maar ik ga wel klaarliggen en je kunt je gang gaan!"

Klinkt misschien heel erg overdone, maar zo lees ik jouw bijdragen.
:?:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 mei 2008 11:43

zolang er niks mis is met de man zijn handjes of de douchekop voor de vrouw lijkt me dit niet echt een probleem.

Terug naar “Archief”