Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Evelien » 15 feb 2009 14:33

ik heb me toch een leuk huisje gezien (hoeft niks aan verbouwd te worden, alleen maar te witten). Maar tsja.. iets kleinere tuin van voren. Maar wel lekker in een dorp.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 feb 2009 10:05

Hebben jullie verhuisplannen dan, Evelien?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 feb 2009 10:40

haha nou niet echt bepaald. Maar soms zitten we weleens te kijken naar huisjes. Maar we gaan eerst ons huis verbouwen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 feb 2009 13:34

:) Ik dacht ook al... :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 feb 2009 14:05

we gaan morgenavond ff rond de tafel zitten en een plan van aanpak maken.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 feb 2009 14:54

Wij gaan ook echt niet verhuizen (nu niet in elk geval) maar ik kijk ook altijd huizen ook wel een ideeen op te doen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2009 16:27

Wij hopen binnen niet al te veel jaar wel te verhuizen. Omdat de huizenprijzen nu dalen is het voor ons waarschijnlijk voordelig om binnen nu en 2 jaar te verhuizen. De huizen onder 250.000 worden hier nog prima verkocht. Dus de kans bestaat wel dat ons huis wel verkocht wordt (al rekenen we wel op minimaal een jaar). Dan kopen we een duurder huis, waarvan de prijzen dus meer zakken als van een huis van 2 ton. (naar verhouding zakken de prijzen van huizen van bijv. 3,5 ton meer dan die van 2 ton). Maar we willen wel eerst ons eigen huis verkopen voor we iets nieuws kopen. Dus gaan we in de tussentijd op de camping zitten of in het bungalowpark hier in de stad. Onze spullen kunnen we dan makkelijk opslaan bij mijn schoonouders. En als we dan een leuk huis vinden kopen we dat. We wachten nog wel even met taxeren tot ik weer werk en dat allemaal weer op de rit is. Maar dan zetten we het waarschijnlijk wel te koop. Al hoop ik wel dat het onderhands verkocht kan worden. Er zijn nogal wat zoekende starters, en er zijn ook nogal wat mensen in ons huis geweest die zeiden: als je het te koop zet, roep mij dan eerst even.
Geen idee of ze dan nog steeds vinden ;) maar proberen kunnen we altijd :D

Het is wel lastig, want het plekje van ons huis is gewoon perfect. Midden in de stad, wel een rustige straat, prachtig uitzicht over de RIjn en de Betuwe. Maar we willen minimaal 4 slaapkamers en een tuin. En die staan zo goed als niet midden in de stad. Nouja, we zien wel waar we uitkomen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rinus88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rinus88 » 18 feb 2009 10:46

Wij zijn zaterdag bij een huis wezen kijken!! Echt een super mooi huis!
Een nadeel was wel dat de trap in de woonkamer staat, ik hoor veel verhalen dat dit ons heel veel stookkosten gaa kosten..
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor ons?

En heeft iemand tips voor onderhandeling?
26 juni is onze grote dag!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 feb 2009 11:32

Mijn vader noemt zoiets altijd een enorm trekgat... warme lucht stijgt immers, dus veel warmte gaat door het trapgat naar boven en om het dan beneden warm te houden moet je flink stoken. Het maakt natuurlijk wel uit hoe groot de open ruimte boven is (kleine overloop? alle deuren naar de slaapkamers dicht?).

En wat de onderhandelingen betreft: ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat het slim is om het Kadaster te raadplegen, om te kijken wat een redelijke prijs zou kunnen zijn (koopsommenoverzicht uit de buurt, prijs die de huidige bewoners voor het huis hebben betaald).
Maar verder is het natuurlijk lastig algemene tips te geven, veel hangt af van hoe dringend de verkopers het huis kwijt willen/moeten, hoe lang het al te koop staat, of er nog meer gegadigden zijn (let wel op dat makelaars dienaangaande vaak bluffen), etc.

Wij vonden het, nu ons huis in de jaren '20 gebouwd is, belangrijk dat er een bouwtechnische keuring werd verricht, zodat je wat meer zekerheid hebt over te verwachten kosten. Laat je zo'n onderzoek doen vóór je de koopprijs bepaalt, dan kun je bep. verwachte kosten wellicht ook gebruiken om de koopprijs omlaag te krijgen. Wij hebben dat overigens niet gedaan, maar het onderzoek als ontbindende voorwaarde laten opnemen in de koopovereenkomst: als er gekke dingen uit het onderzoek bleken, konden we om die reden afzien van de koop.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 feb 2009 12:00

Rinus88 schreef:Wij zijn zaterdag bij een huis wezen kijken!! Echt een super mooi huis!
Een nadeel was wel dat de trap in de woonkamer staat, ik hoor veel verhalen dat dit ons heel veel stookkosten gaa kosten..
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor ons?

En heeft iemand tips voor onderhandeling?
nou kweet wel een handige tip mocht je het huis toch kopen. De bovenwoningen in mijn wijk hebben allemaal een open trap naar boven toe. De overbuurvrouw heeft de trap dichtgemaakt en een voorraadkast van gemaakt. Tadaaaaaa 8) Scheelt toch heel veel stookkosten.... Je kan er dan ook bijv. een deur voor maken (voor de trap)..... ik weet niet of jullie handig zijn en zo ja hoe handig.....

Voor de onderhandeling was het bij ons gewoon simpel omdat we het huis graag wilden hebben! Mijn vader zou zeggen: "Ik zie nog verbouwingsopties.... dit of dat vind ik niet helemaal goed." (of wat dan ook..) En zo ga je onderhandelen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 feb 2009 18:06

Wij hebben ook een open trap in de woonkamer. Met een trap naar beneden (die komt wel in een klein halletje uit, dus dat scheelt al), met boven de overloop, maar daar weer een open trap naar de zolder. Maar met stookkosten valt het volgens mij wel mee hoor.
Maar ik vind een trap in de woonkamer niet zo handig. Een volgend huis hoop ik toch een trap in de gang te hebben. Maar het is wel handig wat betreft gehorigheid. We hoeven hier nooit te roepen naar elkaar, we horen toch alles van het hele huis :D

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 feb 2009 18:54

Dat laatste kun je als een voordeel zien, maar natuurlijk ook als een nadeel :wink:.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 feb 2009 09:44

LeChat schreef:Dat laatste kun je als een voordeel zien, maar natuurlijk ook als een nadeel :wink:.

Haha, dat is het ook! Maar ik probeer het maar van de positieve kant te benadrukken :) en nu we toch nog geen kind(eren) hebben die wakker worden van herrie is het nog geen probleem

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 20 feb 2009 09:06

@Rinus, misschien is er ook een mogelijkheid om bovenaan de trap een deur te zetten en zo de overloop dicht te maken. Dan kan de warmte alleen de trap op, en niet verder en blijft het toch in huis.
Mijn schoonouders hebben dat ook gedaan en dat werkt goed volgens mij :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 feb 2009 12:00

Ansje schreef:@Rinus, misschien is er ook een mogelijkheid om bovenaan de trap een deur te zetten en zo de overloop dicht te maken. Dan kan de warmte alleen de trap op, en niet verder en blijft het toch in huis.
Mijn schoonouders hebben dat ook gedaan en dat werkt goed volgens mij :wink:
is ook handig zeg :) volgens mij moet dat echt schelen! Wel een isolatierand aan de onderkant plaatsen natuurlijk :wink: (zo'n borstel)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”