talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 dec 2007 22:09

En dát vind ik persoonlijk (het is niet als aanval bedoelt!) niet kunnen. Een man die veel meer dan fulltime werkt, en de moeder mag het huiishouden en opvoeden, omdat papa zoveel werkt.
Het kind is toch van allebei?

Dat ging bij ons vroeger ook zo: papa werkt zo hard, dus laat hem maar, hij hoeft niet te helpen. Wow, wat vond ik dat als klein kind oneerlijk. Ik moest de tafeldekken (terwijl ik elke dag toch echt op school keihard werkte, en daarna ook nog druk was met het spelen met vriendinnetjes en vriendjes) en hij mocht gewoon op de bank liggen!

Natuurlijk snapte ik later wel waarom het zo verdeeld was, maar ik ben het er niet mee eens. :D Grijnz, als mn man dit allemaal leest....haha
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 dec 2007 22:25

MissF schreef:En dát vind ik persoonlijk (het is niet als aanval bedoelt!) niet kunnen. Een man die veel meer dan fulltime werkt, en de moeder mag het huiishouden en opvoeden, omdat papa zoveel werkt.

\

ik zou het niet eerlijk vinden als ik alwin ook nog zou gaan verplichten om wat te doen in de huishouding... als je een dag gewerkt hebt en de vrouw zit thuis vind ik de werkuren wel eerlijk verdeeld! niet dat pa nooit wat hoeft te doen.. maar zoals de mijne hier... is hij niet beroerd om voor mij een keer een potje te koken of om hier of daar te zuigen!
Maar als een vrouw fulltime thuis zit... kan die makkelijk de huishouding doen.... ligt er ook aan wat voor huis je hebt natuurlijk.. heb je een kasteel dan zal het aatnal schoonmaakuren ook veel hoger liggen dan een leuk gezellig knusse tussenwoning!! :oops:

Ik vind dit geen traditionele taakverdeling maar gewoon de normaalste gang van zaken! het had ook andersom gekunt of half half!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 22:25

MissF schreef:En dát vind ik persoonlijk (het is niet als aanval bedoelt!) niet kunnen. Een man die veel meer dan fulltime werkt, en de moeder mag het huiishouden en opvoeden, omdat papa zoveel werkt.

Het is wèl zo dat wij daardoor met 1 salaris kunnen rondkomen, èn nog overhouden. (je hebt het jezelf regelmatig afgevraagd in dit topic, hoe sommigen toch rond kunnen komen, vandaar dat ik dit zo noem)

Er gaan overigens 168 uren in een week, als je daarvan 42 slaapt en 60 uur werkt houd je nog 66 uur over om je kinderen te zien èn opvoeden.. Zeker als je bedenkt dat mijn man de uurtjes vooral vróeg maakt als de kids nog op bed liggen. :)

Maar ik denk dat je zelf, gezien je eigen jeugd, wel kan beamen dat een moeder over het algemeen de kinderen opvoed. En dat het wel een beetje rozewolkerij is om te denken dat een vader en moeder dat compleet sàmen doen! Het zal best voor komen maar het is niet de normale gang van zaken over het algemeen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 22:27

Ghe, ppm, same thoughts. Alhoewel ik denk dat als je in een kasteel kunt wonen, je ook wel een huishoudster kunt betalen :mrgreen:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 dec 2007 22:42

jamillah schreef:Ghe, ppm, same thoughts. Alhoewel ik denk dat als je in een kasteel kunt wonen, je ook wel een huishoudster kunt betalen :mrgreen:

haha zeker... k ben blij dat ik neit in een kasteel woon!!!!

als we een kasteel hadden willen kopen had ik ook zeke rmoeten gaan werken...... wat een luxe!!

om het over een andere boeg te gooien!! hoeveel vrouwen moeten niet werken omdat het financieel anders niet uitkan!! k geloof dat ik nu nog met veeeeeeeeel meer enthousiasme thuis zit zodat ik straks ons kleintje kan zien opgroeien!!!!

André

Berichtdoor André » 13 dec 2007 23:11

jamillah schreef:

Het is wèl zo dat wij daardoor met 1 salaris kunnen rondkomen, èn nog overhouden. (je hebt het jezelf regelmatig afgevraagd in dit topic, hoe sommigen toch rond kunnen komen, vandaar dat ik dit zo noem)

Er gaan overigens 168 uren in een week, als je daarvan 42 slaapt en 60 uur werkt houd je nog 66 uur over om je kinderen te zien èn opvoeden.. Zeker als je bedenkt dat mijn man de uurtjes vooral vróeg maakt als de kids nog op bed liggen. :)

Maar ik denk dat je zelf, gezien je eigen jeugd, wel kan beamen dat een moeder over het algemeen de kinderen opvoed. En dat het wel een beetje rozewolkerij is om te denken dat een vader en moeder dat compleet sàmen doen! Het zal best voor komen maar het is niet de normale gang van zaken over het algemeen.
En als manlief dan ook nog wat met jou communiceert (in die 66 uur) dan zal het allemaal wel goed komen. :wink:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 23:20

André schreef:
jamillah schreef:

En als manlief dan ook nog wat met jou communiceert (in die 66 uur) dan zal het allemaal wel goed komen. :wink:

Hmz, hij heeft vooral een luisterend oor 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 09:31

Nemo20 schreef:Ik denk dat de vrouw gemaakt is om te zorgen en dat moederliefde iets heel anders is dan vaderliefde. Ik denk het sterker is, simpelweg omdat het kind gewoon uit je eigen lijf komt. Dat lijkt me heel bijzonder. Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat de vader leuke dingen met de kinderen doet.

Het kind komt uit de moeder zeg je. Dat is waar, maar de 'helft' van het kind is 'productie' van de vader toch!? Ik ben er van overtuigd dat als je vanaf dat het kindje er is de taken verdeeld, en het kindje niet alleen bij de moeder stopt als het huilt en ook de vader het kindje laat voeden etc het heel anders ligt. En wat te denken van een adoptiekindje? Dat komt niet uit de moeder, is de liefde dan ineens anders?

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:
MissF schreef:Maar ik denk wel dat er soms erg makkelijk gedacht wordt over 'als je toch thuis wilt blijven, dan doe je dat toch'. Ik ken toch heel wat mensen bij wie dat gewoon niet kan, financieel.

Naast dat ik het leuk vind om te werken, is het ook gewoon nodig financieel gezien. 'k Vind het ook altijd heel bijzonder hoe mensen (soms met kinderen) rondkomen van één salaris.

dat is gewoon heel eenvoudig... geen hoge hypotheek en gewoon sober leven!!! tis heeeerlijk hele dagen thuis te zijn zonder verplichtingen!!

Geen hoge hypotheek is niet altijd een optie. In ons geval kwamen we niet in aanmerking voor een huurhuis omdat we daarvoor te veel verdienden (die grens ligt achterlijk laag in onze gemeente) en koophuizen zijn gewoon duur in onze gemeente. Dus je moet wat hè. Niet dat ik klaag, want ik vind het prima zo, maar ik vraag me gewoon soms wel af hoe anderen het doen. En sober leven doen we ook nu wel behoorlijk. Het kan altijd soberder ;), maar ik vind het ook geweldig om af en toe lekker uit eten te gaan, naar een concert, musical of avondje zwemmen etc. En wat te denken van anderen helpen? Dat kan dus nu ook makkelijker omdat we daar het geld voor hebben! Dat zou ik ook niet willen missen. En over dat het heerlijk is om hele dagen thuis te zijn zonder verplichtingen, dat vínd jij... ;)

Ergens zei iemand (ik heb geen zin om het op te zoeken) iets in de zin van 'ik weet niet welke talenten ik heb'. Als je dat echt niet weet kan je een talententest doen! Dat is zo gaaf. Ik heb een paar jaar geleden een talenten- en gaventest gedaan en sommigen dingen die je al weet over jezelf worden bevestigd, zowel de dingen waar je wel goed in bent als de dingen waar je juist niet sterk in bent. Maar je leert ook veel nieuwe dingen, je krijgt andere inzichten. En je leert dan hoe je dat in je leven het beste kan inzetten. Echt heel interessant, want je leert enorm veel over jezelf.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 dec 2007 09:52

Mijn moeder is ook altijd huisvrouw geweest. een paar jaar geleden is ze weer gaan studeren en werken. Ik heb daar respect voor en ik heb een goede jeugd gehad. Maar zo zou ik het dus nooit willen. Ten eerste had zij tijd om op te ruimen wat ze dan ook deed, het heeft echt veel tijd gekost dat iedereen thuis door had dat ze die tijd niet meer had, toen ze ging werken. Daarbij komt dat ik denk ik een veel betere band met mijn vader had gehad als hij en mijn moeder taken verdeeld hadden. Mn moeder geniet erg van haar studie en werk, volgens mij had ze het veeeel eerder moeten doen.
Nu snap ik dat het niet bij elke baan kan om opeens van 5 naar 3 dagen te gaan, maar dat geldt niet alleen voor de man maar ook voor de vrouw.
En dat de moeder de spil is van het gezin, klopt in aardig wat gevallen (tegenwoordig is dat trouwens ook in heel veel gevallen niet zo, maar goed). Maar dat betekent niet dat dat ook de beste situatie is.
Vaag verhaal misschien? mn punt is iig dat ik als uitgangspunt heb dat het goed is voor kinderen dat ze door vader en moeder opgevoed worden, en het liefst een beetje eerlijk verdeeld!

Ok, nu moet ik echt nodig gaan studeren :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 09:56

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel goed kan om door je vader te worden opgevoed. Doordat mijn vader door zijn ziekzijn niet kon werken, zat hij als ik uit school kwam met een kop thee te wachten. Hij hielp me met mijn dictees, hij waste en streek onze kleding, hij kookte eten. Mijn moeder werkte, want er moest toch geld zijn. Zeker omdat mijn vader stierf toen ik 7 jaar was, ervaar ik het als heel waardevol dat hij de jaren dat hij er wel was ook echt thuis was, ik heb heel wat uren met hem doorgebracht.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 dec 2007 11:13

Tjonge jonge, ben ik een dag aan het klussen in mijn nieuwe huis en heb ik 4 pagina's om door te worstelen. Wat een discussie!

Ik was degene die zei niet goed te weten wat mijn talenten zijn. Als ik het wel zou weten, ach ik heb niet echt behoefte om ze op een denderende wijze te ontplooiien en daardoor op denderend niveau met mijn partner te kunnen communiceren. Misschien zijn wij daar wel gewoon te simpeltjes/eenvoudig voor.

Mijn talent nu is om deze posting te typen en intussen ervoor te zorgen dat mijn dochter die op de tafel zit/springt/hupt niet de laptop eraf gooit, dat ze niet van tafel valt en nog veel meer burgelijke dingen. Wat denk je van rondkomen van 1 salaris met 4 kinderen? Mijn man heeft gewoon modaal inkomen.

Als hij thuis is doet hij meestal de kinderen in bad en naar bed zodat ik de boel in de keuken kan opruimen. Eerlijk verdeelt toch. Daarna doen we een bakkie en gaan we ieder weer ons eigen gang. Tenminste zo ging het en hoop dat het strax na de verhuizing weer zo gaat. Gister was ik dus kinderloos en ergens miste ik ze anderzijds vond ik het heerlijk een dagje nergens op letten.

Ik heb de luxe om zometeen de kids in de wagen te zetten en zomaar even wat boodschapjes te gaan doen op een tijdstip dat het redelijk rustig is in de winkel en niet op zaterdag te hoeven wanneer vele moeders winkelen gaan en dan op de kinderen zeuren dat ze moeten wachten omdat mama zonodig wat moet passen in de winkel. Of dat ze nergens aan mogen komen en bla bla bla.

Misschien wat warrige posting maar dit waren wat dingen die door mijn hoofd gingen bij het lezen van alles hier.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 dec 2007 11:49

MissF...ik ben het volkomen met je eens als je zegt dat een vader ook een deel van de opvoeding kan/moet doen. Een moeder hoeft dit niet automatisch te doen.

Maarre...er zijn gevallen waar het niet anders kan. Mijn man en ik hebben beiden rechten gestudeerd. Hij werkt als advocaar voor een groot kantoor in Rotterdam. Dat betekent tegelijkertijd dat hij geen werkweken heeft van 40 uur. Ook s'avonds heeft hij veel lezingen en besprekingen....dus eten koken om de beurt zit er sowieso niet in, laat staan afgepast het huishouden doen.
Dat ik ook een baan heb ( weliwaar maar 40 uur in de week) maakt niet uit. Ik werk gewoon ongeveer de helft van wat hij werkt.

Als wij kinderen mogen krijgen is het voor hem absoluut niet mogelijk om minder te werken.....4 dagen is onbespreekbaar ( tenzij je 20 uur per dag werkt). Dat betekent dat ik minder zal gaan werken. ( stoppen met werken lijkt mij geen optie, omdat ik niet voor niets gesturdeerd heb) Daarnaast word ik er niet vrolijker van als ik echt de hele dag aan het poetsen ben.

Om nog even terug te komen op de discussie.... vroeger had je aan het huishouden ook een dagtaak, maar tegenwoordig, met alle technische middelen, echt niet hoor. Wat zou je in vredesnaam de hele dag moeten doen?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 dec 2007 12:08

8:00=>was in de machine
kinderen uit bed vissen
in bad stoppen
eten geven
9:00=>was eruit en ophangen
nieuwe was erin
naar beneden rennen want de tent word afgebroken
vorige was opvouwen en strijken
bedden afhalen of opschudden
drie kamers opruimen en eventueel stoffen/ zuigen/ ramen zemen?
10:30=>koffie
spelen met kids/ boekje voorlezen
boodschappen voor de dag, heb altijd wel wat nodig
11:00=>vaatwasser uit en inruimen
toilet schoonmaken
beneden stoffen
12:00=>eten met de kids
nog even spelen/ boekje
13:00=> naar bed allebei
douche schoonmaken
was uit de machine en ophangen (meestal 2 wassen per dag)
beneden ramen zemen of buitenom
iets aanpakken wat nodig is
14:30=> kinderen uit bed
luiers etc dat is natuurlijk 8 x per dag
koffie
spelen (lees->leren) met de kids
15:30=> voorbereiding eten
man thuis, kletsen andré 8)
koken
18:00=> eten
19:00=> kinderen naar bed
stofzuigen
20:00=> hobbie-en en computeren maar meestal ook nog post uitzoekn
rekeningen betalen, sociale contacten onderhouden

Dit was maandag...

Dinsdag werken/ koken/ eten/ kids naar bed/ wassen draaien en ophangen/ strijken onder House MD..

Woensdag Donderdag Vrijdag zelfde als maandag. Donderdagavond de boodschappen en zaterdag weer werken en verder hangen en keutelen.

Ik vermaak me wel hoor thuis.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 dec 2007 12:32

Jamillah, hoe kan het dan dat alles wat jij noemt (op de kinderen-dingen na) fulltime werkende vrouwen ook kunnen doen?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 dec 2007 12:40

rosalie83 schreef:Jamillah, hoe kan het dan dat alles wat jij noemt (op de kinderen-dingen na) fulltime werkende vrouwen ook kunnen doen?

Ik denk dat als je niet thuis bent overdag het niet nodig is om elke dag te stoffen/ zuigen/ douche/ wc/ vieze vingers op ramen dus zéker elke week zemen/ twee wassen per dag/ elke dag strijken/ etc..

En ik weet waar ik over praat want ik heb in mijn huwelijk ook meer dan fulltime gewerkt met een eigen bedrijf. Je huishouden is veel minder werk dan. Plus dat je àls je kookt maar voor 2 personen dat hoeft te doen. Binnen een minuut buiten sta om iets te halen of te doen. Moet hier nu minimaal een uur voor uittrekken.

Dus ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat fulltime werkende vrouwen hetzelfde doen als een thuiszittende moeder. Maar ja, das mijn mening gevormd door mijn eigen ervaringen op dit gebied..

Terug naar “Archief”