elbert schreef: Als Hij ze ook tot gelovigen rekent (het gaat hier om hoe Hij ze beoordeelt, niet of ze al actief geloven), horen ze gedoopt te zijn.
Waarop baseer je het onderscheid 'beoordeling/actief geloof'?
elbert schreef:De kinderdoop is niet een teken van ouders die hun kind bij God willen brengen. Als dat zo zou zijn, zou de kinderdoop geen been hebben om op te staan. Het is compleet andersom: omdat God de kinderen van de gelovigen tot Zijn verbondsgemeente rekent, ja zelfs Zijn kinderen noemt, komt de doop hun toe.
Nee, de kinderbesprenkeling zoals die nu gepraktiseerd wordt heeft inderdaad geen been om op te staan. In ieder geval geen been dat mij heeft kunnen overtuigen. Het zijn toch ouders die beslissen dat ze dit willen? Als je altijd hebt gehoord dat God dit van je vraagt, tja, dan is het logisch dat je je kind wilt besprenkelen. Ik vat de verbondstheorie niet, ik vind het te in elkaar geknutseld en door de eeuwen heen bijeen geraapt.
elbert schreef:Gurkie schreef:Als je dan kinderen wilt dopen, waar ik op zich wel bijbelse redenen voor zie, dóóp ze dan ook echt. Geef ze het symbool mee van het nieuwe leven en geloof dan ook dat ze dat nieuwe leven, nieuwe schepsel, zijn. Maar dan heeft dat als consequentie dat persoonlijk geloof ingekaderd wordt in het geloof als gezin. De vraag is of de kerk in Nederland dat aandurft.
Sterker nog: dat is de norm! Dus dat ben ik met je eens.
Mooi.

Maar dan zien wij het nog anders, vermoed ik. Als een kind, bijbels gezien, de doop (en dan bedoel ik echt onderdompeling) mag ontvangen, dan betekent dat ook letterlijk dat diegene (doordat zijn/haar ouders geloven) een nieuw leven en schepsel is en dus Gods kind is. Persoonlijk geloof is dan nog wel belangrijk, maar is niet van belang of het kind wel of niet zalig wordt. Wat mij betreft is dat de uiterste consequentie.
elbert schreef:Daarin staat inderdaad dat we in zonden ontvangen en geboren worden en wedergeboorte nodig hebben. Dat geldt dus ook voor kinderen van gelovige ouders. Dat sluit ze nog niet uit van de doop. We laten ze dopen omdat God in Zijn gemeente ze toezegt dat Hij die wedergeboorte ook zal werken en als gemeente mogen we niet rusten tot we daar ook de tekenen van zien in de vorm van geloof en bekering.
Ik had het vooral over deze gedeeltes:
"In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus."
"Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt."
"Als wij gedoopt worden in de Naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de Naam van de Heilige Geest verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil."
Wat bedoel je trouwens met 'dan mogen we niet rusten totdat...'?