Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 sep 2007 11:14

Gerdien B. schreef: Ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord van de kerkenraad. Vooral naar de bewijzen die ze er voor hebben om zulke beschuldigingen te uiten.

Dan snap je het nog niet, want nu is al 100% duidelijk er komt GEEN antwoord. Hoe kan je een brief beantwoorden die anoniem is? En stel dat ie gestuurd is aan de kerkenraad (email wordt sowieso niet geaccepteerd) dan gaat ie gelijk bij de stukken niet te behandelen. Kerkorderlijk geen enkele waarde. Daarnaast kunnen alleen leden van de GG Tewolde reageren, omdat de brief van de kerkenraad aan hun is gericht. Dus er is weer heel veel publiciteit, roddel en achterklap waar maar 1 er bij wint dat is de duivel en er 1 hele grote schade oploopt en dat is de stichting Jijdaar.

freek

Berichtdoor freek » 29 sep 2007 11:22

Speedy schreef:
Gerdien B. schreef: Ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord van de kerkenraad. Vooral naar de bewijzen die ze er voor hebben om zulke beschuldigingen te uiten.

Dan snap je het nog niet, want nu is al 100% duidelijk er komt GEEN antwoord. Hoe kan je een brief beantwoorden die anoniem is? En stel dat ie gestuurd is aan de kerkenraad (email wordt sowieso niet geaccepteerd) dan gaat ie gelijk bij de stukken niet te behandelen. Kerkorderlijk geen enkele waarde. Daarnaast kunnen alleen leden van de GG Tewolde reageren, omdat de brief van de kerkenraad aan hun is gericht. Dus er is weer heel veel publiciteit, roddel en achterklap waar maar 1 er bij wint dat is de duivel en er 1 hele grote schade oploopt en dat is de stichting Jijdaar.

Komt nog bij de de openbrief niet via de kerkelijke weg is verzonden.

André

Berichtdoor André » 29 sep 2007 11:38

@ Jantjes, ik vind het jammer dat je moeite hebt met de manier waarop de openbrief is opgesteld. M.i. stelt de schrijver zich bijzonder kwetsbaar op om zo mensen aan het denken te zetten. Ik zie nergens een cynische toon. Maar wel een oprecht bezorgde toon.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 12:18

Speedy schreef:

gunstemientje zeg... ik zeg alleen dat ik nieuwesgierig ben daar naar al weet ik ook dat die er niet zal komen en zo wel, dan niet zo open op een forum. Ik snap er meer dan genoeg van, zelfs meer dan ik eigenlijk had gewild.

Als er in mijn ogen iemand schade op loopt in deze zaak, dan is het de GerGem. Zij zijn bang voor de duivel en leven vanuit die angst. Terwijl het zo mooi en geweldig bevrijdend is als je uit de kracht van God mag leven.
En nee.. dit zeg ik niet aan de hand van deze casus, maar ik ken er genoeg vanuit de GerGem die mij tot dit doen concluderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 sep 2007 12:45

Een brief wordt openbaar en de inhoud daarvan zorgt voor een he-le-boel discussie. Veel mensen zullen erover praten, zowel binnen als buiten de gemeente.
Kerkelijke weg of niet: een kerk maakt zich ronduit belachelijk als ze hier niets meer van laten horen, omdat ze zich achter de 'kerkelijke weg' willen verschuilen.

In normaal Nederlands heet dat gewoon: de discussie uit de weg gaan.
En in dit geval betekent het helaas ook nog eens: een grote kans laten liggen om je standpunten op een fatsoenlijke manier uit te leggen aan insiders en buitenstaanders en antwoord geven op een hoop vragen.

Want wees nou eerlijk: de vragen uit de open brief zullen veel mensen zich al gesteld hebben! En of je het er nou mee eens bent of niet: uitleg of bewijs is hier wel op z'n plaats.
Als een kerk(eraad) zich dan achter die regeltjes wil verschuilen, prima, maar zeur dan ook niet als er bij een volgende discussie weer een belachelijk beeld naar voren komt van het kerkverband.

(En ja, ik snap heus wel dat niet alle GerGems hetzelfde zijn en dat er schatten van GerGemmers zijn. Maar dit soort acties, of juist geen acties, zijn voor buitenstaanders onbegrijpelijk en dragen ook nog eens weinig evangelie uit..)
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 sep 2007 12:53

André schreef:@ Jantjes, ik vind het jammer dat je moeite hebt met de manier waarop de openbrief is opgesteld. M.i. stelt de schrijver zich bijzonder kwetsbaar op om zo mensen aan het denken te zetten. Ik zie nergens een cynische toon. Maar wel een oprecht bezorgde toon.

Ik zei het al dat ik het niet diplomatiek gevonden heb van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht om zo’n brief uit te laten gaan naar de leden. Maar als ik de openbrief lees kan ik er zo helen stukken uithalen waarbij je kunt zeggen dat is tegen de leer van de Ger.Gem. en dat voelt en ziet die kerkenraad ook. Maar volgens mij niet de openbriefschrijver.
Ik geef hieronder een stukje weer van de brief waarbij in het rood de tegenstelling van de Ger.Gem. leer

Opnieuw moest ik even slikken bij het lezen van "ambtelijke leiding" bij het onderzoeken van Gods Woord. Ik zal het u eerlijk vertellen: zelf lees en zoek ik graag in Gods Woord. Hoe meer ik in Zijn Woord zoek en graaf, hoe meer ik ontdek. En hoe meer ik ontdek, hoe meer ik wil vinden. En door Gods genade heb ik al vele malen opnieuw Gods genade mogen ontdekken, mogen ontvangen en mogen omhelzen. Maar nu schrik ik: ik heb dit gedaan zonder ambtelijke leiding! Wat nu? Wel mag ik er eerlijk en vrij bij vertellen dat ik alles verwacht van de leiding van de Heilige Geest en dat Hij mij nog nooit heeft beschaamd! O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord!

Tevens maakt de openbriefschrijver de zelfde fout als K. van der Zwaag, J. Blauwendraad en A.A. Bart gedaan hebben namelijk om niet eerst persoonlijk naar die kerkenraad van Ger.Gem. Terwolde-De Vecht toe te stappen en het e.a. te gaan bespreken.

Van daar dat ik het ook met Speedy en freek eens ben het bloed als het ware van zelf dood en je bereikt totaal niets.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 sep 2007 12:57

Van daar dat ik het ook met Speedy en freek eens ben het bloed als het ware van zelf dood en je bereikt totaal niets.

Ok, dus dat mensen discussieren en vragen stellen over een bepaald onderwerp en zo verder kunnen komen is allemaal niets waard?
Beste mensen: wat in de wereld doen jullie op een forum?!
pobody's nerfect

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 sep 2007 13:15

Jantjes schreef:[
Tevens maakt de openbriefschrijver de zelfde fout als K. van der Zwaag, J. Blauwendraad en A.A. Bart gedaan hebben namelijk om niet eerst persoonlijk naar die kerkenraad van Ger.Gem. Terwolde-De Vecht toe te stappen en het e.a. te gaan bespreken.

Hier distantieer ik mij van. Dit heeft totaal niets met elkaar te maken. De problematiek van K. van der Zwaag, Blauwendraad en Bart gaan totaal ergens anders over. Je presteert het om 2 compleet verschillende zaken bij elkaar te schuiven. Blijkbaar snap je totaal niet waar het om gaat!

freek

Berichtdoor freek » 29 sep 2007 13:18

Jantjes schreef:Van daar dat ik het ook met Speedy en freek eens ben het bloed als het ware van zelf dood en je bereikt totaal niets.

:mrgreen:

Ik bedoelde het eigenlijk cynisch.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2007 13:29

Jantjes schreef:
André schreef:@ Jantjes, ik vind het jammer dat je moeite hebt met de manier waarop de openbrief is opgesteld. M.i. stelt de schrijver zich bijzonder kwetsbaar op om zo mensen aan het denken te zetten. Ik zie nergens een cynische toon. Maar wel een oprecht bezorgde toon.

Ik zei het al dat ik het niet diplomatiek gevonden heb van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht om zo’n brief uit te laten gaan naar de leden. Maar als ik de openbrief lees kan ik er zo helen stukken uithalen waarbij je kunt zeggen dat is tegen de leer van de Ger.Gem. en dat voelt en ziet die kerkenraad ook. Maar volgens mij niet de openbriefschrijver.
Ik geef hieronder een stukje weer van de brief waarbij in het rood de tegenstelling van de Ger.Gem. leer

Opnieuw moest ik even slikken bij het lezen van "ambtelijke leiding" bij het onderzoeken van Gods Woord. Ik zal het u eerlijk vertellen: zelf lees en zoek ik graag in Gods Woord. Hoe meer ik in Zijn Woord zoek en graaf, hoe meer ik ontdek. En hoe meer ik ontdek, hoe meer ik wil vinden. En door Gods genade heb ik al vele malen opnieuw Gods genade mogen ontdekken, mogen ontvangen en mogen omhelzen. Maar nu schrik ik: ik heb dit gedaan zonder ambtelijke leiding! Wat nu? Wel mag ik er eerlijk en vrij bij vertellen dat ik alles verwacht van de leiding van de Heilige Geest en dat Hij mij nog nooit heeft beschaamd! O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord!

Wat is daar fout aan? Als je iemand op zonde ofzo aanspreekt doe je dat onder 4 ogen, maar een discussie aangaan over standpunten van de kerkenraad mogen gewoon in het openbaar.... Alleen vraag ik me af of men het standpunt ooit zal aanpassen.... Ik ben bang dat het gewoon puur een machtskwestie is. Men wil de controle in eigen handen hebben.... en daarom vindt men het erg dat jongeren buiten de kerk ook naar andere dingen toegaan. Dat blijkt uit alles. Anders waarschuw je ze, roep je ze op om er kritisch heen te gaan en alles aan de Bijbel te toetsen maar ga je niet zomaar censuur toepassen met als argument dat het niet onder leiding van de kerkenraad staat. Dat staat de Toogdag van de GBS bijvoorbeeld ook niet maar die zullen ze nooit verbieden. Gaat men niet de dialoog aan, dan wordt bovenstaande alleen maar duidelijker, in dictatoriale overheersingen wordt kritiek niet gedoogd, gaat men de dialoog uit de weg maar snoert men critici eenvoudig de mond, zet ze onder censuur en wacht tot het een beetje is doodgebloed. Ik vind dat de GerGem in het algemeen en hier plaatselijk meer de inhoudelijke discussie moet gaan in plaats van het op de "officiele kerkweg-boeg" te gooien enzo. Zo laat ze zien dat ze zich niet boven alle kritiek verheft en open staat voor kritiek. De kerk is geen autocratie die zelf de wetten bepaalt maar die zich nauwkeurig moet houden aan Christus wetten en daar niet aan mag toevoegen of afdoen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 29 sep 2007 14:45

Jantjes schreef:
(...)Ik geef hieronder een stukje weer van de brief waarbij in het rood de tegenstelling van de Ger.Gem. leer

O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord![/i]
Ik denk dat je er ook niet per definitie vanuit moet gaan of de GG leer, de leer is. Natuurlijk is dit een pijnlijke uitspraak op een forum als het deze, dat begrijp ik ook wel.
Want ik zie in dit stukje leer weinig terug van Mat. 28: 19, en dan ook betrekken op mensen buiten de GG, want wat is belangrijker, de kerkleer of Gods Woord, ik zie hier namelijk enig verschil.
Je hebt mij er niet van overtuigd of dit fouten zijn, misschien is dit juist de methode om mensen aan het denken te zetten....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 sep 2007 15:38

elbert schreef:
Omega schreef:Samengevat. Ik wilde voor een lief ding dat er in onze reformatorische kerken zo tweezijdig gepreekt werd als op de jongerenavonden. De brief van de Ger. Gem. in Terwolde is niets anders dan het resultaat van onderbuikgevoelens die gebaseerd zijn op persoonlijk emoties.

Dit stukje brengt me op de (retorische) vraag wat voor status de stichting JijDaar in het kerkelijk leven heeft.
Nu zijn er verenigingen en stichtingen genoeg die formeel ook geen kerkelijke status hebben, maar in de praktijk des te meer. Ik noem als voorbeeld de Gereformeerde Bond in de PKN. We zijn daar in het (inter)kerkelijk leven mee vertrouwd geraakt (ik ben zelf ook lid van de Bond :)), maar confessioneel gezien heeft zo'n vereniging natuurlijk geen enkele status. Dat moeten we vooral zo houden.

Je bent het hopelijk wel met me eens dat formeel het opzicht over de gemeente en gemeenteleden bij de ambten ligt?
Daarvan uitgaande is het niet verwonderlijk dat de kerkenraad een niet onbelangrijke stem in het kapittel heeft, met name richting de eigen leden van de gemeente, ongeacht of je hun standpunt nou deelt of niet (voor de goede orde: ik deel dat standpunt niet). Die ambtelijke verantwoordelijkheid miskennen is mijns inziens dan ook verkeerd. En het is nog erger als mensen het ambt bespotten omdat ze het niet eens zijn met een al dan niet verkeerde beslissing.
Aan de andere kant zijn ambtsdragers ook aanspreekbaar op hun ambtelijke roeping, zeker als naar onze mening er iets verkeerds besloten is, maar dat dient mijns inziens niet d.m.v. open brieven en dergelijke te gebeuren (heb je ooit al eens gehoord dat iemand van mening is veranderd naar aanleiding van een open brief aan die persoon gericht?), maar door een rechtstreeks gesprek. Stille diplomatie tussen de stichting JijDaar en de kerkenraad zou wel eens meer effect kunnen sorteren dan een geschil in de openbaarheid uitvechten. Misschien dat die stille diplomatie niets uithaalt, dat is goed mogelijk. Ook in dat geval is het beter om de zaak niet onnodig op de spits te drijven en dat gebeurt nu door het publiceren van allerlei brieven, reacties op internet(fora) en dergelijke wel. Dient dit allemaal nu echt de eenheid?

(N.B. ik heb deze post met name geschreven vanuit de gedachte dat we als refoweb/refo-nieuws en ook gewone forumleden een bepaalde verantwoordelijkheid hierin hebben, namelijk de verantwoordelijkheid die we vanuit de laatste zin van de NGB artikel 31 hebben:
"Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.").

Hier kan ik volledig mee instemmen, goed verwoord.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 29 sep 2007 20:28

Ik begrijp niet waar mensen verenigd in een kerkenraad het gore lef vandaan halen om blijkbaar vruchtbare avonden in het verband durven te brengen met Satanswerk.
ik bene zelf geen jongerenavondenbezoeker, maar luister soms wel via Internet.
als iets niet in je dogmatische plaatje past is het niet per definitie Satanswerk.
Ga lekker zelf met je jongeren en je gemeente in gesprek als ze blijkbaar iets missen en dat bij een jongerenavond gaan zoeken.

En nee. dit is niet om de Gergem te bashen. Ik begrijp al niet dat dit kerkverband zo angstvallig verdedigd moet worden. het gaat hier om een enkele kerkenraad.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

sela

Berichtdoor sela » 29 sep 2007 21:36

zelfvernietiging lijkt het.
men waarschuwt in de gergem vaak voor het dwalen > sneeuwbal effect > lawine. wie zegt immers dat deze kerkeraad niet satanswerk is? wie heeft wijsheid in deze? wie bepaald de kern.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 sep 2007 21:51

Jantjes schreef:

Kun je mij concréét uitleggen hoe dit tegen de leer van de GG ingaat?

Terug naar “Archief”