Ik kan me helemaal in je vinden. Ik wilde dat voorbeeld van Belofte, Geloof en Gevoel ook al aanhalen
Het is was een vrijgemaakte dominee, ik vermoed dat jij ook vrijgemaakt bent? *Mijn vriendin is een vrijgo, dus vandaar* Ik heb mijzelf sinds vandaag drie labeltjes opgeplakt:
1. Progressief reformatorisch
Mijn wortels liggen in de gereformeerd-reformatorische 'cultuur', daar voel ik mij dan ook 'wel wat' prettig in, echter zou ik wat meer progressie willen op meerder vlakken2. neutraal gereformeerd
Ik hang ergens tussen orthodox-gereformeerd en bevindelijk-gereformeerd in, ik heb een aversie tegen het 'wij zijn de kindjes van de Lieve Heer'-denken (wat ik wel eens zie in de vrijgemaakte hoek) even groot is mijn 'afkeer' van het 'wij zijn allemaal doemschuldige zondaren, en derven het kwaad, wee ons, wij moeten ons allemaal bekeren'. Het is niet genuanceerd, in mijn optiek.3. Neobevindelijk
Bevindelijk, maar niet als in 'bevindelijkheid' niet het archaische taalgebruik, niet de soms vreemde vormen en de onmogelijkheid van de bekering van een mens, maar wel de beleving, de persoonlijke omgang met God en het kennen én beleven van je ellende voor God.je zou het inderdaad waarzaligmaken geloof kunnen noemen, maar ik houdt het erop dat ik geloof. Het heeft bij mij jaren geduurd voor ik erachter kwam dat er mensen zijn die onderscheid maken tussen het één en ander. Ik dacht altijd dat of geloofde of niet.
Ik zeg altijd 'er is geen geloof, dan waar geloof', de termen zijn in zwang gekomen om te wijzen op de mogelijke gevaren die er liggen in andere verbondsvisies of theologieeën, niet alleen overigens, van volgens mij kom je ze al tegen bij Hellenbroek en toen waren er nog geen pinkstergemeenten

1. Historisch geloof, dat is een gevaar als je als kind wordt opgevoed met 'accepteer de christelijke theologie' en dingen als 'jij bent een zondaar' en 'Christus stierf voor zondaren' dus '1 + 1 = bekeerd', dat vind ik ook een automatisme wat erg gevaarlijk is. Dat wanneer je maar opgroeid in een Christelijk gezin, je elke avond maar bid voor vergeving, en spijt hebt van het gestolen koekje van buurjongen Pietje dat het dan goed is. (Die opvoeding is overigens érg goed, en ik zal mijn kinderen (als wij die krijgen) ook zo opvoeden, maar wel met de kanttekening, 'blijf daar niet in steken'. God is niet om te praten onder het motto 'ik heb toch altijd spijt getoond, dan moet U mij toch wel rechtvaardig (hebben) gemaakt?
2. Tijd geloof, dat is moeilijk te definiëren, vaak wordt daar gewezen op mensen die een opwekking meemaken en in dat geloof blijven vast zitten, en eigenlijk niet verder zoeken naar God. Eens bekeerd, altijd bekeerd (wat helemaal waar is, uiteraard) maar bekering is niet statisch, maar dynamisch. In de Bijbel zie je dat een keer heel duidelijk terug in de boodschap van Paulus 'Demas, heeft de tegenwoordige wereld liefgekregen', die term (tijdgeloof) wordt vaak gebruikt richting mensen die geloven oprecht te geloven, maar misschien wat te hart van tafel lopen. Net als mijn vader en moeder zeiden toen ik 15 was en zeker wist dat ik hopeloos verliefd was (DE WARE) en bijwijze van spreken al wilde trouwen. 'Laat het maar overwinteren', na een paar weken was het over. De bekering heeft ook wat tijd nodig, ookal wordt de mens in één keer gerechtvaardigd, toch is het denk ik goed om als persoon wel na te denken over je bekering, waar het grond in vindt.
3. Wondergeloof, en dan niet alleen in pinkstergemeente-perspectief, maar ook in de gebedsverhoring, dat je op een verhoring van je gebed geloofd dat je bekeerd bent door God, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. (Dingen kunnen ook voorkomen uit de algemene genade van God, alleen weet ik nou niet helemaal zeker over Schilder/Vrijgemaakten wel zo'n voorstander was van de term 'algemene genade', het kan ook zijn dat het juist Steenblok was die daar de kriebels van kreeg).
Satan is er inderdaad goed in om je zekerheid te ontnemen en ik ben bang dat de prediking in de reformatorische gemeentes daar wat meer ruimte voor geeft, omdat het, correct me if i am wrong, heel geaccepteerd is om te twijfelen aan je wedergeboorte.
Ja, dat weet ik dus zelf ook niet goed. Ik denk dat het vooral is of het geloof wat jij als geloof ziet inderdaad geloof is zoals God dat geschonken heeft, dat moet dan in de bevinding naar buiten komen. Misschien komt het door het (best vreemde idee) dat een mens moet weten op welk moment hij wedergeboren is (het punt van wedergeboorte) terwijl (volgens mij) Thomas Boston (alom gerespecteerde Schots-Engelse puritein/presbyteriaan-iets) er over schrijft dat de meeste gelovigen dit niet zullen weten. Misschien zoeken bevindelijken het volgende: 'Zekerheid van je geloof, niet zekerheid in je geloof'. Weet je wat het probleem is, beide dingen zijn vaak waar, alleen de nuance is soms ver te zoeken. Wij zijn allemaal zo verschrikkelijk slecht (nog veel meer dan je ooit had vermoed) (Gergem) maar ondertussen zijn we meer geaccepteerd door God dan we ooit hebben durven hopen (GKV) en ik denk persoonlijk dat je het als weegschaal moet zien, waar we heeel zorgvuldig op moeten balanceren.
Je geeft aan dat je niet aan Jezus en Zijn beloften te twijfelen, maar meer aan of je wel bekeerd bent. Is dat niet hetzelfde?
Voor mij niet in iedergeval. Zie het als een tafel, daar zit Jezus Christus aan, en Zijn Beloften liggen op die tafel, met een groot bord 'Gratis, voor de mensen die zichzelf als zondaar zien en niet zonder Mijn redding kunnen'. Ik geloof dat die tafel wis en zeker bestaat, dat het bord er wis en zeker staat, en dat Jezus Christus wis en zeker zal geven aan de genen die Hem daar (oprecht!) om vragen. Waar ik dan hooguit aan twijfel (soms hoor

) of ik eigenlijk wel oprecht gevraagd heb, en of ik die beloften ook deelachtig ben. Maar dat is alleen op die momenten waar ik veeel te druk ben met andere tafels die helemaal vol staan met fantastische dingen van 'de tijd/de wereld' en ik het zicht op Jezus heb laten glippen. Dat ligt aan mij, en ja, dan vraag ik mij wel eens af. Heb ik aan die tafel gezeten, en heeft Christus mij Zijn beloften gegeven?
Hoe weet je eigenlijk of je wedergeboren bent, is dat een gevoel of zie je dat, in jouw beleving ook doordat je de vruchten van de Geest in je leven ziet?
Dat weet ik niet. Het is heel bevindelijk om te weten dat je wedergeboren bent, hoe je dat zou moeten weten is mij een vraag, misschien dat wanneer je de Bijbel leest opeens iets ziet wat je nooit hebt gezien omdat de Geest jou ogen heeft geopend, maar dat weet ik niet. Misscihen is het zeker weten van je wedergeboorte inderdaad zichtbaar in je werken, je vruchten en in de volharding. Wel weer met de kanttekeningen (voor het evenwicht) dat ik altijd wat moeite heb met, 'ok nu ben ik dus wedergeboren wat ik heb om vergeving gevraagd, en dus ga ik nu dus goede werken doen' en dan gaat men lief zijn voor de naaste (als het je uitkomt) evangeliseren op straat (als het niet regend) en naar alle bijeenkomsten rond 'christendom' (die in het straatje passen)..
Ik vind het moeilijk, ik weet het nog niet. Misschien weet ik het nooit, maar één ding weet ik. Ik geloof in de Heere Jezus Christus, en ik voel de nodiging van zijn Avondmaal als dat bediend wordt, ik weet niet hoe je dat moet uitleggen, het is een 'gevoel'.