Moderator: Moderafo's
Dé gereformeerden. Imho maakt iets je gereformeerd (even in Nederland hoor) als je de drie formulieren onderschrijft in belijdenis en levenOptimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Raido schreef:Ja, de bevindelijken hebben het weer gedaan. Laten we over één ding duidelijk zijn, de leer van de Werkelijke Tegenwoordigheid is nooit veranderd, en aangezien de meeste gereformeerden (niet alleen die mystische 'bevindelyken') alleen de HC kennen als samenvatting van wat Rome leert, is het niet vreemd dat men wat vooroordelen heeft.Lalage schreef:Bevindelijk gereformeerden begrijpen niet dat de RKK veranderd is sinds de HC is geschreven.
Also sprach Bevindelyckus
Optimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Op die leer? Daar is niets veranderd, op andere gebieden wel, bijvoorbeeld als het gaat over 'geloof buiten de Ware Kerk', daarnaast zijn er wat dingen verduidelijkt denk ik.Aangezien ze zich toen ook al verzetten tegen de werkelijke tegenwoordigheid en transsubstantiatie (met substanties i.p.v. materie), vraag ik me af wat er dan in de afgelopen 500 jaar precies is veranderd.
elbert schreef:Optimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Met zo'n oneliner kun je elke geloofsopvatting wegrelativeren, inclusief die van jezelf.
Het gaat toch om de argumentatie en de toetsing door de Bijbel?
Raido schreef:Op die leer? Daar is niets veranderd, op andere gebieden wel, bijvoorbeeld als het gaat over 'geloof buiten de Ware Kerk', daarnaast zijn er wat dingen verduidelijkt denk ik.Aangezien ze zich toen ook al verzetten tegen de werkelijke tegenwoordigheid en transsubstantiatie (met substanties i.p.v. materie), vraag ik me af wat er dan in de afgelopen 500 jaar precies is veranderd.
Raido schreef:Bij Trente werden de protestanten vervloekt, een breed geaccepteerde mythe is dat het betekend dat jij en ik nu nog vervloekt zijn door de kerk, en dus naar de hel zullen gaan. Dat is niet het geval. Alleen mensen die van de RKK overgaan naar het protestantisme en dus de Ware Kerk verloochenen die zijn vervloekt, vroeger en nu. Maar jij en ik, geboren protestanten geld dat lot niet. Wij zijn niet vervloekt.
En natuurlijk de loochening van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, en dat dit zou moeten herhaald en herofferd moest worden, nee dat is nooit de leer van de Kerk geweest, ook dat is een mythe. Hetzelfde gaat op voor de beelden aanbidding, de Kerk heeft nooit geleerd dat je beelden mag aanbidden, wel dat je voorbede mag vragen aan gestorven heiligen en daar helpt een visueel iets wat beter bij. Het is dus ook een mythe dat roomschen beelden zouden aanbidden.
Optimatus schreef:elbert schreef:Optimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Met zo'n oneliner kun je elke geloofsopvatting wegrelativeren, inclusief die van jezelf.
Het gaat toch om de argumentatie en de toetsing door de Bijbel?
Je snapt heel goed hoe ik deze zin bedoeld heb, maar je schrijft het tegenovergestelde en dat is jammer. Je weet zelf hoezeer er in gereformeerde kringen aan de drie formulieren van enigheid gehangen wordt, hoevaak er uit geciteerd, ja, hoevaak er uit gepreekt wordt.
Mede daarom heb ik in de loop der jaren afstand genomen van het calvinisme in Nederland.
elbert schreef:Eerlijk gezegd snap ik blijkbaar minder van wat je bedoelde dan je dacht. Nu ja, ik kan dan ook geen gedachten lezen.
Ik zie de opmerking dat de drie gereformeerde belijdenisgeschriften "maar" mensengeschriften zijn, te vaak voorbijkomen om te concluderen dat je deze geschriften op dezelfde hoogte ziet als ze zichzelf zien.
Optimatus schreef:Elbert, jij gebruikt de formulieren dus als een soort concordantie?
Raido schreef:Dé gereformeerden. Imho maakt iets je gereformeerd (even in Nederland hoor) als je de drie formulieren onderschrijft in belijdenis en levenOptimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Optimatus schreef:Raido schreef:Dé gereformeerden. Imho maakt iets je gereformeerd (even in Nederland hoor) als je de drie formulieren onderschrijft in belijdenis en levenOptimatus schreef:De HC is ook "maar" een belijdenisgeschrift en een bepaalde visie op het christelijk geloof van een aantal gereformeerden.
Ik stuitte vandaag op de Helvetische Geloofsbelijdenis.
Is iemand bekend met andere buitenlandse geloofsbelijdenissen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten