weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 mei 2007 22:17

Vandaar ook het hameren van mij waar het in de Bijbel staat. Ik ben minder waarde gaan hechten aan al het andere er om heen.

Maar om ontopic te blijven:
Dat er voorzichtig moet okgegaan worden met het Avondmaal ben ik eens: Het is niet zomaar even een slok wijn en een stukje brood. Het is zoveel meer! Maar ik vind wel dat het Bijbels uitgevoerd meot worden en niet naar onze eigen ideeën. Ik geloof dat God ook mensen wilt bemoedigen aan Zijn tafel die zoekende zijn naar Hem.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 mei 2007 16:05

Ik weet de motieven niet, of gevoelens of wat het ook maar mag zijn dat veel mensen weerhoud aan het avondmaal te gaan in sommige van jullie gemeentes.

Zelf kom ik uit de gkv, en ja misschien dat bij ons sommige leden beter bij zichzelf te rade mogen gaan waarom ze zonder bedenkingen wel aangaan. Maar ook hier kan ik niet in de harten van deze mensen kijken.

Aleen wat ik erg fijn vindt is dat als ik het mee mag vieren ik gewoon zondaar mag zijn, nee dit klinkt een beetje raar, maar ik ben ik elk geval niet heilig, want dan had ik het juist niet nodig.

Een predikant bij on verwoorde dit in een van zijn preken wel mooi
Dát feest mogen wij vandaag meevieren. Dat feest van zondaars die er toch bij mogen horen. Dát feest vieren wij vandaag hier aan de tafel.
En een ander feest is er vandaag niet.
En nu is het grote punt of u dit feest wilt...

http://www.gkv-assen.nl/west/preken/1019Luc5_29_alg.doc

Hier een linkje naar zijn preek: let wel, het is een korte tekst, omdat wij dubbele diensten hebben en er ook nog een formulier wordt gelezen en bovendien een grote kerkzaal waarin brood en wijn rondgaat en dat dus tijd nodig heeft.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 mei 2007 18:17

spacy schreef:Aleen wat ik erg fijn vindt is dat als ik het mee mag vieren ik gewoon zondaar mag zijn, nee dit klinkt een beetje raar, maar ik ben ik elk geval niet heilig, want dan had ik het juist niet nodig.

Klinkt voor mij niet raar. Het doet mij aan Romeinen 14: 1 -12 denken.
Die tekst zou misschien door wat meer mensen die in deze draad posten gelezen moeten worden.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

André

Berichtdoor André » 20 mei 2007 18:23

Harm-J schreef:
spacy schreef:Aleen wat ik erg fijn vindt is dat als ik het mee mag vieren ik gewoon zondaar mag zijn, nee dit klinkt een beetje raar, maar ik ben ik elk geval niet heilig, want dan had ik het juist niet nodig.

Die tekst zou misschien door wat meer mensen die in deze draad posten gelezen moeten worden.!
14
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 mei 2007 23:32

precies die tekst is inderdaad een goede aanvulling, dankje!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2007 09:06

André schreef:
Harm-J schreef:

14
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

Hé eh, dat doen we natuurlijk wel even in de Statenvertaling, hè! :mrgreen:

1 Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.
9 Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.
10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2007 09:11

Harm-J schreef:

Waarom denk je als eerste aan die tekst?
Ik ben namelijk geneigd om in eerste instantie aan heel andere gedeelten te denken als het uit de Romeinenbrief moet zijn. Bijvoorbeeld Romeinen 3:9-18, of bijvoorbeeld de uitroep van Romeinen 7:24.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 21 mei 2007 12:05

Boekenlezer daar heb je ook gelijk in, maar ik denk dat Harm Jan zijn tekst plaatste naar aanleiding van de zinnen daarvoor, mijn reactie, om dan ook duidelijker te zijn, is dat ik zijn tekst een goede aanvulling vindt op het feit dat we nu eenmaal niet in elkaars harten in de gemeente kunnen kijken en daarom iets minder snel moeten klaar staan met een oordeel over broeders en zusters die te makkelijk of juist moeite hebben aan te gaan.

Jouw tekst slaat inderdaad beter op het eigen zonde besef en daarom aan mogen gaan.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 mei 2007 14:05

spacy schreef:Boekenlezer daar heb je ook gelijk in, maar ik denk dat Harm Jan zijn tekst plaatste naar aanleiding van de zinnen daarvoor, mijn reactie, om dan ook duidelijker te zijn, is dat ik zijn tekst een goede aanvulling vindt op het feit dat we nu eenmaal niet in elkaars harten in de gemeente kunnen kijken en daarom iets minder snel moeten klaar staan met een oordeel over broeders en zusters die te makkelijk of juist moeite hebben aan te gaan.

Inderdaad. Het ging mij met name om Boekenlezer, maar eigenlijk ook om anderen en mij zelf.

Boekenlezer vroeg mij: 'Waarom denk jij aan die tekst? '

Het is zo makkelijk om te oordelen, veel moeilijker schijnt het te zijn om de naaste lief te hebben en de zwakke te ondersteunen. Eender geldt voor het avondmaal. Daar heb ik al diverse keren in dit topic aangegeven dat het Christus is die uitnodigd, toch blijft de discussie gaan van waarom mensen niet aan tafel zouden mogen gaan.

Daarbij komt er duidelijk in die tekst van Romeinen naar voren zo ook als in het avondmaal formulier dat het Christus is die oordeeld. Zie ook vers 12 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods.

Of de tekst uit Romeinen nu net iets in de S.V iets anders geformuleerd is, interesseert mijn geen biet. Dat zie ik als een mistoptrekkende manoeuvre en het bewieroken van iets anders.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mei 2007 15:24

Boekenlezer schreef:Misschien is het nuchtere commentaar op deze discussie van een derde persoon eens handig.

Mits het nuchter is, wel ja.

Men kan zwaaien met formulieren en leerregels en zondag 1 tot en met 52, voor mij zijn dat boeiende vruchten van de reformatie, maar niet bindend. Ik aanvaard uitsluitend de Bijbel (inclusief de deutrocanonieken) en de kerkelijke traditie, mits deze traditie de Bijbel niet weerspreekt - alsmede een eigen kijk op het geheel. Immers, God heeft mij uitgerust met een redelijk intellect en dat is er niet om overal maar ja en amen op te zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2007 19:42

Gerdien B. schreef:Dat er voorzichtig moet omgegaan worden met het Avondmaal ben ik eens: Het is niet zomaar even een slok wijn en een stukje brood. Het is zoveel meer! Maar ik vind wel dat het Bijbels uitgevoerd moet worden en niet naar onze eigen ideeën. Ik geloof dat God ook mensen wil bemoedigen aan Zijn tafel die zoekende zijn naar Hem.

Dat ís ook heel belangrijk, dat het overeenkomstig de Bijbel uitgevoerd wordt. Helemaal mee eens.
Precies hetzelfde vonden de reformatoren. Ik denk dat als er één stroming is, die daar heel sterk de nadruk op legt, dat het de stroming van de Reformatie wel is. Zij stelden teksten op (belijdenisgeschriften, formulieren), doorspekt met zinnen waarbij zij concrete teksten in gedachten hadden.
Niet dat er nooit onzuivere elementen voorkwamen. Dat was helaas ook wel zo. Was het bijvoorbeeld niet Theodorus Beza die het onderwijs in de heidense Aristoteles onmisbaar vond voor de theoloog? Iets wat prof. dr. W. van 't Spijker wel eens bekritiseerd heeft, meen ik mij te herinneren. En uit dat gebruik van die logica is de snoeiharde verkiezingslogica van dr. C. Steenblok (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) uiteindelijk ook voortgekomen. Een denken wat meer het menselijk geredeneer van doen heeft dan met wat de Bijbel zelf zegt. Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe zo'n theoloog dat zelf blijkbaar niet door heeft, en er zelfs in slaagt duizenden mensen daarin mee te trekken!
Maar het zuivere wat er gevonden wordt in de Reformatie, daar gaat mijn hart naar uit.

Bij die laatste zin kan ik mij ook genoeg voorstellen. Daar zul je wel gelijk in hebben.
Ik vermoed trouwens dat die mensen ook wel zijn wedergeboren. Ze zijn in ieder geval door de Heilige Geest in gang gezet om Christus te zoeken. Het is ze alleen nog niet helemaal duidelijk of ze zich dat mogen toeëigenen, dat verlossingswerk van Christus. Maar in de weg van het zoeken wil God de duidelijkheid geven (Mattheüs 7:7-8). Dat heeft Hij bij mij ook gedaan. Hij heeft mij eerst zoekende gemaakt, en zo is het voor mij tot volledige helderheid gekomen aangaande mijn verlossing. Als een zon die geleidelijk door de mist en wolken heenbreekt, totdat die schijnt in zijn volle kracht.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2007 19:57

spacy schreef:Boekenlezer daar heb je ook gelijk in, maar ik denk dat Harm Jan zijn tekst plaatste naar aanleiding van de zinnen daarvoor...

Ja, dat is waar.

spacy schreef:Alleen wat ik erg fijn vind is dat als ik het mee mag vieren ik gewoon zondaar mag zijn, nee dit klinkt een beetje raar, maar ik ben ik elk geval niet heilig, want dan had ik het juist niet nodig.

In mijn oren klinkt dat gewoon als een gezond zondebesef, als: je plaats weten voor God, doorhebben wie/wat je bent.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 mei 2007 21:20

Boekenlezer schreef:
Gerdien B. schreef:Dat er voorzichtig moet omgegaan worden met het Avondmaal ben ik eens: Het is niet zomaar even een slok wijn en een stukje brood. Het is zoveel meer! Maar ik vind wel dat het Bijbels uitgevoerd moet worden en niet naar onze eigen ideeën. Ik geloof dat God ook mensen wil bemoedigen aan Zijn tafel die zoekende zijn naar Hem.

Dat ís ook heel belangrijk, dat het overeenkomstig de Bijbel uitgevoerd wordt. Helemaal mee eens.
Precies hetzelfde vonden de reformatoren. Ik denk dat als er één stroming is, die daar heel sterk de nadruk op legt, dat het de stroming van de Reformatie wel is. Zij stelden teksten op (belijdenisgeschriften, formulieren), doorspekt met zinnen waarbij zij concrete teksten in gedachten hadden.
Niet dat er nooit onzuivere elementen voorkwamen. Dat was helaas ook wel zo. Was het bijvoorbeeld niet Theodorus Beza die het onderwijs in de heidense Aristoteles onmisbaar vond voor de theoloog? Iets wat prof. dr. W. van 't Spijker wel eens bekritiseerd heeft, meen ik mij te herinneren. En uit dat gebruik van die logica is de snoeiharde verkiezingslogica van dr. C. Steenblok (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) uiteindelijk ook voortgekomen. Een denken wat meer het menselijk geredeneer van doen heeft dan met wat de Bijbel zelf zegt. Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe zo'n theoloog dat zelf blijkbaar niet door heeft, en er zelfs in slaagt duizenden mensen daarin mee te trekken!
Maar het zuivere wat er gevonden wordt in de Reformatie, daar gaat mijn hart naar uit.

Bij die laatste zin kan ik mij ook genoeg voorstellen. Daar zul je wel gelijk in hebben.
Ik vermoed trouwens dat die mensen ook wel zijn wedergeboren. Ze zijn in ieder geval door de Heilige Geest in gang gezet om Christus te zoeken. Het is ze alleen nog niet helemaal duidelijk of ze zich dat mogen toeëigenen, dat verlossingswerk van Christus. Maar in de weg van het zoeken wil God de duidelijkheid geven (Mattheüs 7:7-8). Dat heeft Hij bij mij ook gedaan. Hij heeft mij eerst zoekende gemaakt, en zo is het voor mij tot volledige helderheid gekomen aangaande mijn verlossing. Als een zon die geleidelijk door de mist en wolken heenbreekt, totdat die schijnt in zijn volle kracht.

Dan kan je dus niet schrijven dat alleen mensen aan het Avondmaal mogen die de zekerheid van God hebben. Dat vind ik het enge, in mijn ogen, wat door geslagen punt in de reformatorische kerken. Je moet zo enorm diep door het stof gaan en zo enorm goed zeker weten dat God jouw naam in Zijn handpalmen heeft gezet. Ze zetten al gauw vraagtekenserbij en vergelijken het iets te veel met andere mensen.
Dat je niet zomaar kwakeloos het brood moet gaan eten en de wijn moet gaan drinken is weer eht andere uiterste. het zou mooi zijn als hier een goed evenwicht tussen wordt gevonden. Zodat ook mensen die geen zekerheid de ruimte krijgen om aan te gaan, op gevangen worden door gemeenteleden die ze verder tot Jezus willen leiden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mei 2007 22:16

Ik geloof ook niet dat het avondmaal er alleen is voor de "verzekerden", om ze zo maar te noemen, maar ook voor degenen die van zichzelf zeggen dat ze nog zo zwak staan in het geloof in Christus. Mensen die zichzelf een beetje hebben leren kennen en die soms schrikken van zichzelf, vanwege de zonde. Mensen die met het avondmaalsformulier zeggen dat ze midden in de dood liggen. Juist voor deze mensen is het avondmaal ingesteld, om hen naast het Woord nog eens extra duidelijk te maken (door een teken) dat God hun God is door het verzoenend lijden en sterven van Christus. Zo worden we door God meer en meer verzekerd van "Zijn hartelijke liefde en trouw jegens ons", zoals het avondmaalsformulier ook zegt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mei 2007 10:08

Zo staat het er wel, maar in de praktijk blijkt dat het toch op e andere manier gaat, zoals ik hier eerder omschreven heb.
Ik hoor nog mensen zeggen toen er jongeren aan het Avondmaal gingen: de jongeren van tegenwoordig denken er te gemakkelijk over. Ze denken dat het zomaar iets is.
Dit veroordelende gebeuren houdt anderen tegen om aan het Avondmaal te gaan. Ik denk dat de gemeentes is goed bijzichzelf ten rade moeten gaan hier over.

Terug naar “Archief”