Gerdien B. schreef:Dat er voorzichtig moet omgegaan worden met het Avondmaal ben ik eens: Het is niet zomaar even een slok wijn en een stukje brood. Het is zoveel meer! Maar ik vind wel dat het Bijbels uitgevoerd moet worden en niet naar onze eigen ideeën. Ik geloof dat God ook mensen wil bemoedigen aan Zijn tafel die zoekende zijn naar Hem.
Dat ís ook heel belangrijk, dat het overeenkomstig de Bijbel uitgevoerd wordt. Helemaal mee eens.
Precies hetzelfde vonden de reformatoren. Ik denk dat als er één stroming is, die daar heel sterk de nadruk op legt, dat het de stroming van de Reformatie wel is. Zij stelden teksten op (belijdenisgeschriften, formulieren), doorspekt met zinnen waarbij zij concrete teksten in gedachten hadden.
Niet dat er nooit onzuivere elementen voorkwamen. Dat was helaas ook wel zo. Was het bijvoorbeeld niet Theodorus Beza die het onderwijs in de heidense Aristoteles onmisbaar vond voor de theoloog? Iets wat prof. dr. W. van 't Spijker wel eens bekritiseerd heeft, meen ik mij te herinneren. En uit dat gebruik van die logica is de snoeiharde verkiezingslogica van dr. C. Steenblok (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) uiteindelijk ook voortgekomen. Een denken wat meer het menselijk geredeneer van doen heeft dan met wat de Bijbel zelf zegt. Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe zo'n theoloog dat zelf blijkbaar niet door heeft, en er zelfs in slaagt duizenden mensen daarin mee te trekken!
Maar het zuivere wat er gevonden wordt in de Reformatie, daar gaat mijn hart naar uit.
Bij die laatste zin kan ik mij ook genoeg voorstellen. Daar zul je wel gelijk in hebben.
Ik vermoed trouwens dat die mensen ook wel zijn wedergeboren. Ze zijn in ieder geval door de Heilige Geest in gang gezet om Christus te zoeken. Het is ze alleen nog niet helemaal duidelijk of ze zich dat mogen toeëigenen, dat verlossingswerk van Christus. Maar in de weg van het zoeken wil God de duidelijkheid geven (
Mattheüs 7:
7-8). Dat heeft Hij bij mij ook gedaan. Hij heeft mij eerst zoekende gemaakt, en zo is het voor mij tot volledige helderheid gekomen aangaande mijn verlossing. Als een zon die geleidelijk door de mist en wolken heenbreekt, totdat die schijnt in zijn volle kracht.