Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 27 dec 2006 10:50

Wiej, JD heeft nog lang haar ook 8)

Gilbert Grape is een bedachtzame jongeman die in een afgelegen dorpje in Iowa samen met zijn twee zussen zorgt voor zijn bedlegerige moeder die vanwege overgewicht niet meer buiten komt. Gilbert verdient geld in een ouderwetse supermarkt die langzaam wegkwijnt door de komst van een megawarenhuis. Naast zijn werk en huishoudelijke taken waakt Gilbert over het welzijn van zijn licht verstandelijk gehandicapte broer Arnie. Zijn enige verzetje is een eenzame huismoeder en een enkel drankje met de doodgraver en de timmerman. Gilbert lijkt zich te hebben neergelegd bij zijn verantwoordelijkheden totdat een gestrande toerist zijn sluimerende ongenoegen aanwakkert. Lasse Hallström maakte dankzij het geraffineerde scenario van Peter Hedges (tevens auteur van het boek) en het innemende spel van de gehele cast een memorabele film over loyaliteit aan je familie, je afkomst en bovenal aan jezelf. Gefilmd op locatie in Oost-Texas in de tijdloze gehuchten rond Austin.

Klinkt boeiend :)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 27 dec 2006 10:53

Fijne film ja, nog maar 4 keer gezien ofzo :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 27 dec 2006 11:12

scape beveelt Gilbert ook zeker aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2006 13:19

Ik heb gisteren La Science des Rêves (The Science of Sleep) gezien. Volgens mij aardig verantwoord en een briljant chaotische opeenstapeling van weirdness. Must-see voor iedereen die van Eternal Sunshine, vage stuff en Tim Burton-achtige typetjes houdt. :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 dec 2006 20:23

nog niet zo erg lang geleden waren de producten uit de Disney studio's vaak erg verantwoord.

maar inmiddels zijn er titels uitgekomen zoals: Brother Bear en Pirates: Dead Men Chest

op deze 2 titels na zijn een heleboel films van Disney dus best verantwoord :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 28 dec 2006 00:32

spacy schreef:nog niet zo erg lang geleden waren de producten uit de Disney studio's vaak erg verantwoord.

maar inmiddels zijn er titels uitgekomen zoals: Brother Bear en Pirates: Dead Men Chest

mn mannetje heeft net brother bear gedownload... (ohhhhh) Maarre wat is daar mis mee dan?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 28 dec 2006 18:08

Corine schreef:
spacy schreef:nog niet zo erg lang geleden waren de producten uit de Disney studio's vaak erg verantwoord.

mn mannetje heeft net brother bear gedownload... (ohhhhh) Maarre wat is daar mis mee dan?

reincarnatie van indianen in dieren etc,
op zich als volwassenen weten we dat er zulke religies zijn,
maar tijdens mijn stages op een gereformeerde basisschool, draaide men deze film liever niet voor een klas, terwijl sommige leerlingen hem van huis uit mee kregen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 dec 2006 18:21

Jakob The Liar

Tijdens WO II, onder het ijzeren regime van de Nazi's, bestaat het leven van de joden in een Pools getto in Warschau uit verhongering, mishandeling en zijn ze bovendien volledig afgesloten van nieuws van buitenaf. Een arme Joodse cafebezitter, Jakob Heym (Williams) hoort bij toeval een verboden radio-nieuwsbulletin over het succes van het Sovjetleger tegen de Duitsers. Om de ongelooflijke depressie en het aantal zelfmoorden in het Joodse getto terug te dringen, bazuint Jakob verhalen rond over fictieve overwinningen van de geallieerden op de Nazi's. Hierdoor komt langzaam maar zeker het optimisme en het geloof in de toekomst terug in het getto. Echter, de Duitsers horen de geruchten over een 'geheime radio' en gaan op zoek naar diegene die hun gezag durft te ondermijnen.

sela

Berichtdoor sela » 29 dec 2006 10:25

Aragorn schreef:Ik heb gisteren La Science des Rêves (The Science of Sleep) gezien. Volgens mij aardig verantwoord en een briljant chaotische opeenstapeling van weirdness. Must-see voor iedereen die van Eternal Sunshine, vage stuff en Tim Burton-achtige typetjes houdt. :)

films met gael garcia bernal lijken per definitie wel verantwoorde films in een bepaald opzicht. [diarios de motocicleta, of dot the I [mijn absolute favoriet ]]

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 dec 2006 11:33

Hippieblijhoofd schreef:Wiej, JD heeft nog lang haar ook 8)

Gilbert Grape is een bedachtzame jongeman die in een afgelegen dorpje in Iowa samen met zijn twee zussen zorgt voor zijn bedlegerige moeder die vanwege overgewicht niet meer buiten komt. Gilbert verdient geld in een ouderwetse supermarkt die langzaam wegkwijnt door de komst van een megawarenhuis. Naast zijn werk en huishoudelijke taken waakt Gilbert over het welzijn van zijn licht verstandelijk gehandicapte broer Arnie. Zijn enige verzetje is een eenzame huismoeder en een enkel drankje met de doodgraver en de timmerman. Gilbert lijkt zich te hebben neergelegd bij zijn verantwoordelijkheden totdat een gestrande toerist zijn sluimerende ongenoegen aanwakkert. Lasse Hallström maakte dankzij het geraffineerde scenario van Peter Hedges (tevens auteur van het boek) en het innemende spel van de gehele cast een memorabele film over loyaliteit aan je familie, je afkomst en bovenal aan jezelf. Gefilmd op locatie in Oost-Texas in de tijdloze gehuchten rond Austin.

Klinkt boeiend :)

Hij is erg goed, de personages zijn allemaal schitterend en ingrijpend gespeeld.

Alleen de scene waarbij die vrouw aan de gulp van Johnny hangt, kan dat door de censuur? 8)

Weer een verantwoorde film: Shawshank
Andy Dufresne, een bakier, wordt onterecht beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Krijgt twee maal levenslang in de strenge en keiharde gevangenis Shawshank. Hij sluit vriendschap met een zwarte gevangene die spullen kan regelen, en die de hoop op vrijlating al lang heeft opgegegeven. Andy houdt hoop en verzint en geniaal plan om te ontsnappen. Heel mooie film, vooral de vriendschap tussen de twee mannen vond ik erg mooi.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 29 dec 2006 11:46

Smurffie schreef:Jakob The Liar

Tijdens WO II, onder het ijzeren regime van de Nazi's, bestaat het leven van de joden in een Pools getto in Warschau uit verhongering, mishandeling en zijn ze bovendien volledig afgesloten van nieuws van buitenaf. Een arme Joodse cafebezitter, Jakob Heym (Williams) hoort bij toeval een verboden radio-nieuwsbulletin over het succes van het Sovjetleger tegen de Duitsers. Om de ongelooflijke depressie en het aantal zelfmoorden in het Joodse getto terug te dringen, bazuint Jakob verhalen rond over fictieve overwinningen van de geallieerden op de Nazi's. Hierdoor komt langzaam maar zeker het optimisme en het geloof in de toekomst terug in het getto. Echter, de Duitsers horen de geruchten over een 'geheime radio' en gaan op zoek naar diegene die hun gezag durft te ondermijnen.

Toevallig hebk die net gister gekocht :)
De helft gekeken, wel boeiend totnogtoe :)
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 29 dec 2006 18:58

meschianza schreef:
Weer een verantwoorde film: Shawshank
Andy Dufresne, een bakier, wordt onterecht beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Krijgt twee maal levenslang in de strenge en keiharde gevangenis Shawshank. Hij sluit vriendschap met een zwarte gevangene die spullen kan regelen, en die de hoop op vrijlating al lang heeft opgegegeven. Andy houdt hoop en verzint en geniaal plan om te ontsnappen. Heel mooie film, vooral de vriendschap tussen de twee mannen vond ik erg mooi.

de film heet: The Shawshank Redemtion, voor de duidelijkheid. het is al wel een tijdje geleden dat ik hem gezien had, maar volgens mij was er wel een paar keer sprake van grof taalgebruik? en je hebt ook de scene in het begin dat zijn vrouw vreemdgaat, al kan ik me die ook niet meer helemaal voor de geest halen. en natuurlijk de hypocriete christelijke gevangenisdirecteur :) maar het is wel een heel sterke film, ik vond het indrukwekkendste dat Brooks, die al zowat zijn hele leven in de gevangenis zit, als bejaarde nog vrijkomt, en dan moet zien zijn hoofd boven water te houden. heel triest.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 dec 2006 19:01

Ik bedenk me nu eigenlijk, moedigt zo'n 'witte lijst' het kritiekloos consumeren van films niet in de hand? Je zou toch alles kritisch moeten bekijken, met je eigen normen en waarden in je achterhoofd en de scheidslijn tussen verantwoord en onverantwoord is bijzonder moelijk (zo niet onmogelijk) te trekken..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2006 22:59

Aragorn schreef:Ik bedenk me nu eigenlijk, moedigt zo'n 'witte lijst' het kritiekloos consumeren van films niet in de hand? Je zou toch alles kritisch moeten bekijken, met je eigen normen en waarden in je achterhoofd en de scheidslijn tussen verantwoord en onverantwoord is bijzonder moelijk (zo niet onmogelijk) te trekken..

Ligt er maar aan hoe je met zo'n lijstje omgaat. Je moet daar natuurlijk nog steeds kritisch in zijn ;-)

Mijn doel met een lijstje verantwoorde films is in ieder geval niet dat je je zou moeten gaan beperken tot datgene waar 'men' van vindt dat het verantwoord is. Maak wat dat betreft idd ajb je eigen keuzes. Waar het me om ging is enerzijds te laten zijn dat er (ondanks de schijn van het tegendeel) best de nodige films zijn die en goed en verantwoord zijn. Daarnaast weet ik dat niet iedereen kritisch omgaat met films. Als ik met mijn vrouw een film kijk dan kies ik het liefst een film die ook zonder al te kritische beschouwing verantwoord gekeken kan worden. Een lijstje als dit kan daarvoor een mooie leidraad zijn. Met name als er dan films instaan die niet enkel entertainment bieden, maar wellicht een opstapje tot nadenken bieden.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 30 dec 2006 00:20

pcies dat er nogal verschillend gekeken wordt, vooral tussen christenen onderling kan ik me ook wel over verbazen, niet dat ik heilig ben :|

maar oei, met diverse tips die jullie hier genoemd hebben kan ik toch een aantal personen in mijn omgeving eens wat verantwoorde en nog fijne films ook laten downl... euh zien :D

owja Happy Feet, die pinguin animatie musical is ook een leuke verantwoorde film.

Terug naar “Archief”