God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 okt 2006 09:04

Wij waren geloof ik gelijktijdig aan het posten Elbert, daarom heb ik dit even weggehaald, ik had nog niet gelezen wat je gezegd had.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 31 okt 2006 09:46

elbert schreef:In je vorige post proefde ik iets van onzekerheid richting God: "ja, maar Hij verhoort niet alle gebeden". Met als ondertoon: "omdat mijn gebeden lang niet altijd even echt zijn, zal Hij mijn gebed misschien niet verhoren."
Vergis ik me nu?

Ja, je vergist je. Ik zei het niet met die ondertoon. Ik doelde er alleen op dat God wel alle gebeden hoort, maar niet allemaal verhoord. We mogen dan ook niet verwachten dat Hij al onze gebeden verhoord.

Als je met het geschenk de Heilige Geest bedoelt, Die het geloof in ons werkt (en dat is ook een geschenk), dan snap ik wat je bedoelt. Maar de Heilige Geest doet niets anders dan je overtuigen dat je zonder Christus niet kunt, daarom beweegt Hij je tot Hem en houdt Hij je bij Hem.
Maar je kunt niet bij jezelf naspeuren of je dit geschenk ontvangen hebt, voordat je Christus als Zaligmaker kent, want alleen in Hem heb je zekerheid. Maar ik heb een beetje het idee (maar ook hierin kan ik me vergissen ;)) dat je eerst de zekerheid in je gevoel wilt opmerken, voordat je het bij de Heere Jezus zoekt.

Ja, zo bedoel ik het inderdaad. Maar..je kan wel bij jezelf naspeuren of je dat geschenk ontvangen hebt. Dat moeten we juist naspeuren. Om er zeker van te zijn geen vergissing te maken. En die zekerheid wil ik opmerken ja. Maar niet voordat ik het bij de Heere Jezus zoek. Dat is een verkeerde volgorde, dat zou dus onmogelijk zijn.

Middels het waar zaligmakende geloof (dat wordt door God gewerkt inderdaad) ontvang je het juist wel. Dat is ook voluit reformatorisch en naar de Schrift:
[...]
Door het geloof ontvang je alles wat je nodig hebt: kennis van zonde en schuld, kennis van Christus en Zijn verlossend werk en dankbaarheid voor die verkregen verlossing. Dat is inderdaad niet alleen een verstandelijk kennen, maar ook een vertrouwen met je hart, dat Gods Woord de Waarheid is: in het aanklagen van mij als zondaar, maar ook in het mij vrijspreken van die straf enkel en alleen door het offer van Christus, alsook het beginsel van een nieuw leven.

Het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg zit hem in het volgende:
- jij zegt: pas als ik de ware beleving/bevinding ontvang, kan ik Christus aannemen.
- ik zeg: wie in Christus gelooft en al Zijn weldaden aanneemt, zoals verwoord in de catechismus, kan zeggen de ware beleving ontvangen te hebben.

Fijn dat we het met elkaar eens zijn -> onderstreepte stukje.
Het verschil wat jij beschrijft, is inderdaad het verschil. Jantjes heeft het al aangevuld met zijn woorden, en ik sluit me daar bij aan.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2006 09:58

Jantjes schreef:Dat zijn mensen die net als de Psalmdichter zeggen: ‘uw wet is mijn vermaking de ganse dag’. Zij voeren strijd in hun binnenste en zien hun tekortkomingen. Zij zouden ontbonden en met Christus willen zijn. Dat is een cyclus de ganse dag, waarbij je zelf de blijdschap voelt Ps 119:171 Mijn lippen zullen Uw lof overvloediglijk uitstorten, als Gij mij Uw inzettingen zult geleerd hebben.

Die mensen die dat zeggen, zeggen dat omdat ze Gods liefde en genade kennen. Ze zien daarom in dat ook de wet liefdevol is, goede leefregels, gegeven door God, waar me ons met vreugde aan mogen houden. Niet wanneer we slaaf van de wet zijn maar vrijgekocht van de slavernij, gaan we van de wet van God liefhebben. Omdat de wet ons niet meer veroordeelt.

Jawel, dat kan je wel weten, door hun praat kun je ze kennen en vooral de mensen die zo hoog bij hun bekering roemen, dan zitten zij zelf op de troon, puur hoogmoed, en zegt er eens wat van, ja, dan komen zij wel openbaar, als je aan hun bekering komt zijn zij het alleen en voelen zij zich door andere veroordeeld. Goofy1978 zegt het niet bepaalt diplomatiek maar in mijn ogen heeft hij wel gelijk, ik ben het ook met Ds. J. van Rossem eens die Goofy1978 aanhaalde.

ik roem niet in mezelf maar in Christus, door wie ik verlost ben. Dankzij Hem heb ik zekerheid door het geloof, en van die zekerheid getuig ik. Dat is heel wat anders dan hoogmoedig zijn en zelf op de troon zitten. Wat hier gebeurt is dat men mij de geloofszekerheid die ik niet in mezelf maar in Christus heb wil afnemen. Dat is heel wat anders dan wat jij hier noemt, alsof ik in mezelf zou roemen en mijn geloof aan mijn eigen doen en kunnen toeschrijf, als je goed hebt gelezen zie je dat ik dat juist niet doe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 okt 2006 10:14

Poesje schreef:Ja, je vergist je. Ik zei het niet met die ondertoon. Ik doelde er alleen op dat God wel alle gebeden hoort, maar niet allemaal verhoord. We mogen dan ook niet verwachten dat Hij al onze gebeden verhoord.

Oke, mee eens, al geloof ik wel dat er 1 gebed is dat Hij altijd verhoort, nl. het gebed om de Heilige Geest.

Poesje schreef:Ja, zo bedoel ik het inderdaad. Maar..je kan wel bij jezelf naspeuren of je dat geschenk ontvangen hebt. Dat moeten we juist naspeuren. Om er zeker van te zijn geen vergissing te maken. En die zekerheid wil ik opmerken ja. Maar niet voordat ik het bij de Heere Jezus zoek. Dat is een verkeerde volgorde, dat zou dus onmogelijk zijn.

Inderdaad, het gaat om de juiste volgorde, want alleen wanneer je de Heere Jezus kent, kun je je niet vergissen, want de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn (1 Kor. 2:14).

Poesje schreef:
elbert schreef:Het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg zit hem in het volgende:
- jij zegt: pas als ik de ware beleving/bevinding ontvang, kan ik Christus aannemen.
- ik zeg: wie in Christus gelooft en al Zijn weldaden aanneemt, zoals verwoord in de catechismus, kan zeggen de ware beleving ontvangen te hebben.

Fijn dat we het met elkaar eens zijn -> onderstreepte stukje.
Het verschil wat jij beschrijft, is inderdaad het verschil. Jantjes heeft het al aangevuld met zijn woorden, en ik sluit me daar bij aan.

Het verschil wat ik aangaf, is geen tegenstelling (ze zijn eigenlijk complementair aan elkaar), maar ik geloof dat het pastoraal gezien het beste is om de mens geen rust te gunnen voordat hij of zij met Christus verenigd is. Ik geloof ook niet dat het vanuit dat oogpunt de bedoeling is om de mens op zichzelf terug te werpen qua ervaring, qua opmerkzaamheid en qua gehoorzaamheid, want de mens zal daar altijd gronden in kunnen vinden om te zeggen: "het is niet voor mij".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 31 okt 2006 10:27

Marnix schreef:Tja, de tekst zegt dat wie gelooft, behouden zal worden.... Hoe kan je dan een persoonlijke bevestiging krijgen als je da niet gelooft?

Volgens mij maak jij nu een foutje. Ik bedoel er mee te zeggen: Je moet eerst die tekst geloven, voordat je een persoonlijke bevestiging kunt krijgen.

Rien67 schreef:Poesje, mijn uitspraak dat je ingewikkeld doet baseer ik op alles wat ik hier van je lees. Je spreekt jezelf voortdurend tegen, je gaat nergens concreet op in en je kunt niets aandragen vanuit de Bijbel dat jouw theorieën bevestigt.

:roll:
Ditzelfde zou ik ook van jou kunnen zeggen..

een voorbeeld uit de bijbel heb je dus niet, maar je beweert niet van alles, want je zegt dat je het uit Gods woord haalt. Dan vraag ik jou waar dat dan staat, maar je hebt geen voorbeelden. Alleen voorbeelden uit je omgeving. Is je omgeving de norm dan?

Ik weet niet alle bekeringsverhalen uit de bijbel op te dreunen. Ik zoek er liever eerst naar, voordat ik het hier post. Mijn omgeving is niet de norm. Maar het telt wel mee. Bekeringsverhalen kunnen je helpen, je steunen in je geloof..én het geeft Gods Werk zo mooi en duidelijk weer.

Ik meen toch echt dat de Bijbel de enige norm is en dat je alle antwoorden daarin kunt vinden. Wederom vraag ik je om zelf eens na te denken en niet de mensen uit je omgeving of allerlei dominees na te praten.

De Bijbel is de norm ja. Je vraagt me zelf na te denken? Joh, dat doe ik al vanaf het begin.

Jij haalt de hele tijd allerlei losse dingen uit Gods woord, die je dan vervolgens inpast in jouw ideeën.

Tjonge, wat trek je heerlijke conclusies..

En tegelijkertijd roep je dat je echt een persoonlijke bevestiging van God moet krijgen om te weten of je het ware geloof hebt en een kind van God bent. En alles wat daarop wijst in de bijbel negeer je gewoon.

Ik negeer de Bijbel niet!

Je gaat nergens in op de dingen die andere mensen aandragen, maar draagt voortdurend allerlei onbijbelse theorieën aan om aan te tonen dat wij het allemaal mis hebben.

Weer zo'n heerlijke conclusie..

En vervolgens roep je dan dat wij er te makkelijk over denken en dat we dus vast het ware geloof niet bezitten.

Welnee, zo jullie mij wijzen op bepaalde zaken..zo wijs ik jullie ook op dingen. We zijn er om elkaar te helpen, en te wijzen op fouten, etc. Nergens zeg ik dat jullie het ware geloof niet bezitten..dat is een conclusie die jij zelf trekt.

Als je op deze toon verder wilt Rien, dan houden we het hier maar bij..

Herman Finkers

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 31 okt 2006 11:46

Rien67 schreef:
Poesje, mijn uitspraak dat je ingewikkeld doet baseer ik op alles wat ik hier van je lees. Je spreekt jezelf voortdurend tegen, je gaat nergens concreet op in en je kunt niets aandragen vanuit de Bijbel dat jouw theorieën bevestigt.

Ditzelfde zou ik ook van jou kunnen zeggen..

Dat zou je kunnen doen ja. Maar lees dan eerst even een paar berichten terug...

En tegelijkertijd roep je dat je echt een persoonlijke bevestiging van God moet krijgen om te weten of je het ware geloof hebt en een kind van God bent. En alles wat daarop wijst in de bijbel negeer je gewoon.

beter lezen graag!! schijnt moeilijk voor je te zijn.

Je gaat weer niet inhoudelijk in op wat je gevraagd wordt, maar gaat in op de bijzaken. En dat is wat ik je voortdurend zie doen. En als je niet bereid bent om je eigen ideeën kritisch te bekijken, of te luisteren hoe anderen er over denken, dan zijn we inderdaad uitgepraat ja.
veel sterkte bij je zoektocht!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 31 okt 2006 12:08

Rien67 schreef:

beter lezen graag!! schijnt moeilijk voor je te zijn.

Welnee, ik heb helemaal geen moeite met goed lezen.
Ik ging op jou woorden in, maar dat blijk je niet te snappen.
Misschien zou jij wat beter moeten lezen..

Je gaat weer niet inhoudelijk in op wat je gevraagd wordt, maar gaat in op de bijzaken. En dat is wat ik je voortdurend zie doen.

Ik ga in op de vragen die me gesteld worden. Maar op verdere uitspraken van je weiger ik in te gaan. Je hebt zelf wsl niet door hoe je oordeelt over een ander. En ook erg jammer dat je bij een ander de fouten ziet, die je zelf maakt.

En als je niet bereid bent om je eigen ideeën kritisch te bekijken, of te luisteren hoe anderen er over denken, dan zijn we inderdaad uitgepraat ja. veel sterkte bij je zoektocht!

Met jou ben ik uitgepraat ja. Opmerkingen die jij elke keer maakt over/tegen me, zorgen er voor dat ik niet normaal meer op je kan reageren. Maar in ieder geval fijn dat jou ideeën wel goed zijn. En dat jij alles wél goed doet, etc. Geweldig.

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2006 13:09

Rien schreef:beter lezen graag!! schijnt moeilijk voor je te zijn.

Hallo... en een beetje normaal dingen vragen schijnt voor jou ook lastig te zijn. Hang er nou niet gelijk waardeoordelen aan op. Zeg dan gewoon: Beter lezen graag. De rest is overbodig.

Poesje schreef:Volgens mij maak jij nu een foutje. Ik bedoel er mee te zeggen: Je moet eerst die tekst geloven, voordat je een persoonlijke bevestiging kunt krijgen.

Kijk... dat bedoelde ik ook. Zijn we het daar al over eens ;)

Net als over het feit dat God het moet geven, maar wij ook actief moeten zijn. We komen aardig op een lijn, nog wat kleine verschilletjes maar daar komen we ook nog wel uit he ;)

Nog een vraagje dan:

Hoe wisten mensen in de Bijbel dat ze echt geloofden, dat ze het zaligmakend geloof hadden? Was dat door een of andere ervaring, een gevoel, een openbaring? En hoe weet jij het als je het hebt. Dan ben je opeens van alle twijfel af? Dan weet je het gewoon opeens zeker? Hoe? Ik herken vanuit mijn bekering niet dat ik opeens wist: Ik heb het. Goed om daar over na te denken lijkt mij. Heb je ideeen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 okt 2006 16:43

Marnix,
Een uitdrukking van Calvijn was: ‘een christenhart moet zich hoger verheffen dan alleen maart bezig zijn met het zoeken naar de zaligheid van de eigen ziel’.

André

Berichtdoor André » 31 okt 2006 18:18

Jantjes schreef:Marnix,
Een uitdrukking van Calvijn was: ‘een christenhart moet zich hoger verheffen dan alleen maart bezig zijn met het zoeken naar de zaligheid van de eigen ziel’.
Daarop zou ik graag willen opmerken, Calvijn schreef vast niet alleen voor Marnix.

Wat ik nog graag kwijt wil als topicstarter, ik zie veel geharrewar over 'jij moet beter lezen' en meer van dat soort loze opmerkingen.
Daarmee wordt het niet duidelijker hoe 'wij' ons bekeren enz.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 okt 2006 18:45

we dwalen allen als schapen int rond. :)
alleen Jezus wist alle verborgen dingen maar vertelde ze niet, Hij bewaarde het woord van Zijn Vader.

1. Joh 8,55
En gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem; en indien Ik zeg, dat Ik Hem niet ken, zo zal Ik ulieden gelijk zijn, dat is een leugenaar; maar Ik ken Hem, en bewaar Zijn woord.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2006 20:16

Is bewaren in die zin echt bedoeld als 'verborgen houden'? Ik zou het zelf meer lezen als iets wat in bewaring gegeven is.
Je kan van Jezus toch niet zeggen dat Hij geen dingen duidelijk maakt over hoe God over dingen denkt. Hij laat het woord toch zeker klinken in de tijd dat Hij hier op aarde liep, en nog steeds.
Of begrijp ik je plaatsing van die tekst nou niet?!
pobody's nerfect

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 okt 2006 22:30

bedoel dat geen enkel mens de waarheid in pacht heeft.
maar het woord Gods bewaren lijkt mij toch verborgen houden of voor je houden. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2006 23:32

Jantjes schreef:Marnix,

Dat doe ik ook niet. Waarom post je dit naar mij toe? Ik ben tegen een individualistisch geloof. Omdat ik ook de zaligheid van anderen zoek en de eer van God vertel ik hier wat ik in de Bijbel lees, en ben soms liefdevol kritisch als wat er gezegd wordt daarmee in strijd is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2006 08:21

goofy1978 schreef:bedoel dat geen enkel mens de waarheid in pacht heeft.
maar het woord Gods bewaren lijkt mij toch verborgen houden of voor je houden. :)

Huh? Dit snap ik niet. Gods Woord bewaren is volgens mij: Je er aan houden en er aan vasthouden. Niet "het verborgen houden", volgens mij is het juist de bedoeling dat we dat NIET doen. Denk aan het zendingsbeval, het je niet schamen voor het evangelie, en denk ook aan deze tekst:

13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

En:

12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. 16 Houd daarbij vast aan het woord dat leven brengt.

Terug naar “Archief”