Moderator: Moderafo's
elbert schreef:In je vorige post proefde ik iets van onzekerheid richting God: "ja, maar Hij verhoort niet alle gebeden". Met als ondertoon: "omdat mijn gebeden lang niet altijd even echt zijn, zal Hij mijn gebed misschien niet verhoren."
Vergis ik me nu?
Als je met het geschenk de Heilige Geest bedoelt, Die het geloof in ons werkt (en dat is ook een geschenk), dan snap ik wat je bedoelt. Maar de Heilige Geest doet niets anders dan je overtuigen dat je zonder Christus niet kunt, daarom beweegt Hij je tot Hem en houdt Hij je bij Hem.
Maar je kunt niet bij jezelf naspeuren of je dit geschenk ontvangen hebt, voordat je Christus als Zaligmaker kent, want alleen in Hem heb je zekerheid. Maar ik heb een beetje het idee (maar ook hierin kan ik me vergissen) dat je eerst de zekerheid in je gevoel wilt opmerken, voordat je het bij de Heere Jezus zoekt.
Middels het waar zaligmakende geloof (dat wordt door God gewerkt inderdaad) ontvang je het juist wel. Dat is ook voluit reformatorisch en naar de Schrift:
[...]
Door het geloof ontvang je alles wat je nodig hebt: kennis van zonde en schuld, kennis van Christus en Zijn verlossend werk en dankbaarheid voor die verkregen verlossing. Dat is inderdaad niet alleen een verstandelijk kennen, maar ook een vertrouwen met je hart, dat Gods Woord de Waarheid is: in het aanklagen van mij als zondaar, maar ook in het mij vrijspreken van die straf enkel en alleen door het offer van Christus, alsook het beginsel van een nieuw leven.
Het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg zit hem in het volgende:
- jij zegt: pas als ik de ware beleving/bevinding ontvang, kan ik Christus aannemen.
- ik zeg: wie in Christus gelooft en al Zijn weldaden aanneemt, zoals verwoord in de catechismus, kan zeggen de ware beleving ontvangen te hebben.
Jantjes schreef:Dat zijn mensen die net als de Psalmdichter zeggen: ‘uw wet is mijn vermaking de ganse dag’. Zij voeren strijd in hun binnenste en zien hun tekortkomingen. Zij zouden ontbonden en met Christus willen zijn. Dat is een cyclus de ganse dag, waarbij je zelf de blijdschap voelt Ps 119:171 Mijn lippen zullen Uw lof overvloediglijk uitstorten, als Gij mij Uw inzettingen zult geleerd hebben.
Jawel, dat kan je wel weten, door hun praat kun je ze kennen en vooral de mensen die zo hoog bij hun bekering roemen, dan zitten zij zelf op de troon, puur hoogmoed, en zegt er eens wat van, ja, dan komen zij wel openbaar, als je aan hun bekering komt zijn zij het alleen en voelen zij zich door andere veroordeeld. Goofy1978 zegt het niet bepaalt diplomatiek maar in mijn ogen heeft hij wel gelijk, ik ben het ook met Ds. J. van Rossem eens die Goofy1978 aanhaalde.
Poesje schreef:Ja, je vergist je. Ik zei het niet met die ondertoon. Ik doelde er alleen op dat God wel alle gebeden hoort, maar niet allemaal verhoord. We mogen dan ook niet verwachten dat Hij al onze gebeden verhoord.
Poesje schreef:Ja, zo bedoel ik het inderdaad. Maar..je kan wel bij jezelf naspeuren of je dat geschenk ontvangen hebt. Dat moeten we juist naspeuren. Om er zeker van te zijn geen vergissing te maken. En die zekerheid wil ik opmerken ja. Maar niet voordat ik het bij de Heere Jezus zoek. Dat is een verkeerde volgorde, dat zou dus onmogelijk zijn.
Poesje schreef:elbert schreef:Het verschil tussen wat jij zegt en wat ik zeg zit hem in het volgende:
- jij zegt: pas als ik de ware beleving/bevinding ontvang, kan ik Christus aannemen.
- ik zeg: wie in Christus gelooft en al Zijn weldaden aanneemt, zoals verwoord in de catechismus, kan zeggen de ware beleving ontvangen te hebben.
Fijn dat we het met elkaar eens zijn -> onderstreepte stukje.
Het verschil wat jij beschrijft, is inderdaad het verschil. Jantjes heeft het al aangevuld met zijn woorden, en ik sluit me daar bij aan.
Marnix schreef:Tja, de tekst zegt dat wie gelooft, behouden zal worden.... Hoe kan je dan een persoonlijke bevestiging krijgen als je da niet gelooft?
Rien67 schreef:Poesje, mijn uitspraak dat je ingewikkeld doet baseer ik op alles wat ik hier van je lees. Je spreekt jezelf voortdurend tegen, je gaat nergens concreet op in en je kunt niets aandragen vanuit de Bijbel dat jouw theorieën bevestigt.
een voorbeeld uit de bijbel heb je dus niet, maar je beweert niet van alles, want je zegt dat je het uit Gods woord haalt. Dan vraag ik jou waar dat dan staat, maar je hebt geen voorbeelden. Alleen voorbeelden uit je omgeving. Is je omgeving de norm dan?
Ik meen toch echt dat de Bijbel de enige norm is en dat je alle antwoorden daarin kunt vinden. Wederom vraag ik je om zelf eens na te denken en niet de mensen uit je omgeving of allerlei dominees na te praten.
Jij haalt de hele tijd allerlei losse dingen uit Gods woord, die je dan vervolgens inpast in jouw ideeën.
En tegelijkertijd roep je dat je echt een persoonlijke bevestiging van God moet krijgen om te weten of je het ware geloof hebt en een kind van God bent. En alles wat daarop wijst in de bijbel negeer je gewoon.
Je gaat nergens in op de dingen die andere mensen aandragen, maar draagt voortdurend allerlei onbijbelse theorieën aan om aan te tonen dat wij het allemaal mis hebben.
En vervolgens roep je dan dat wij er te makkelijk over denken en dat we dus vast het ware geloof niet bezitten.
Rien67 schreef:
Poesje, mijn uitspraak dat je ingewikkeld doet baseer ik op alles wat ik hier van je lees. Je spreekt jezelf voortdurend tegen, je gaat nergens concreet op in en je kunt niets aandragen vanuit de Bijbel dat jouw theorieën bevestigt.
Ditzelfde zou ik ook van jou kunnen zeggen..
En tegelijkertijd roep je dat je echt een persoonlijke bevestiging van God moet krijgen om te weten of je het ware geloof hebt en een kind van God bent. En alles wat daarop wijst in de bijbel negeer je gewoon.
Ik negeer de Bijbel niet!
Rien67 schreef:En tegelijkertijd roep je dat je echt een persoonlijke bevestiging van God moet krijgen om te weten of je het ware geloof hebt en een kind van God bent. En alles wat daarop wijst in de bijbel negeer je gewoon.
Ik negeer de Bijbel niet!
beter lezen graag!! schijnt moeilijk voor je te zijn.
Je gaat weer niet inhoudelijk in op wat je gevraagd wordt, maar gaat in op de bijzaken. En dat is wat ik je voortdurend zie doen.
En als je niet bereid bent om je eigen ideeën kritisch te bekijken, of te luisteren hoe anderen er over denken, dan zijn we inderdaad uitgepraat ja. veel sterkte bij je zoektocht!
Rien schreef:beter lezen graag!! schijnt moeilijk voor je te zijn.
Poesje schreef:Volgens mij maak jij nu een foutje. Ik bedoel er mee te zeggen: Je moet eerst die tekst geloven, voordat je een persoonlijke bevestiging kunt krijgen.
Daarop zou ik graag willen opmerken, Calvijn schreef vast niet alleen voor Marnix.Jantjes schreef:Marnix,
Een uitdrukking van Calvijn was: ‘een christenhart moet zich hoger verheffen dan alleen maart bezig zijn met het zoeken naar de zaligheid van de eigen ziel’.
Jantjes schreef:Marnix,
Een uitdrukking van Calvijn was: ‘een christenhart moet zich hoger verheffen dan alleen maart bezig zijn met het zoeken naar de zaligheid van de eigen ziel’.
goofy1978 schreef:bedoel dat geen enkel mens de waarheid in pacht heeft.
maar het woord Gods bewaren lijkt mij toch verborgen houden of voor je houden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten