Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 nov 2006 08:57

Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
rosalie83 schreef:
meschianza schreef:Ik zou eerder voor pleegkinderen kiezen

Dat kan ook, daar sta ik ook open voor. Als het maar kinderen zijn die geholpen moeten worden.

Maar de vraag in dit topic is of iemand hier ervaring heeft met adoptiekinderen etc.

maar dan moet je die op een bepaalde tijd ook weer loslaten.

En op een bepaalde leeftijd (18) moeten ze opzichzelf gaan wonen. Wat gebeurd er dan met die kids?!?!!?

dat moet je eigenlijk met alle kinderen!!

ik denk dat als je van kinderen houdt, dat je als ouders ze ook allemaal los kan laten.... en ook van ze kan blijven houden!!

k heb er geen ervaring in, maar ik denk dat!!

maar op je 18e HOEF je niet het huis uit, als pleegkind is dat wel zo.

verplicht?? volgens mij ligt dan de keuze bij et kind zelf!!! je mag het huis verlaten, het hoeft niet!!

bij pleeggezin niet.

Dta is helemaal afhankelijk van de situatie. Er zijn verschillende soorten pleegopvang.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 nov 2006 11:27

rosalie83 schreef:
Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
rosalie83 schreef:
meschianza schreef:Ik zou eerder voor pleegkinderen kiezen

Dat kan ook, daar sta ik ook open voor. Als het maar kinderen zijn die geholpen moeten worden.

Maar de vraag in dit topic is of iemand hier ervaring heeft met adoptiekinderen etc.

maar dan moet je die op een bepaalde tijd ook weer loslaten.

En op een bepaalde leeftijd (18) moeten ze opzichzelf gaan wonen. Wat gebeurd er dan met die kids?!?!!?

dat moet je eigenlijk met alle kinderen!!

ik denk dat als je van kinderen houdt, dat je als ouders ze ook allemaal los kan laten.... en ook van ze kan blijven houden!!

k heb er geen ervaring in, maar ik denk dat!!

maar op je 18e HOEF je niet het huis uit, als pleegkind is dat wel zo.

verplicht?? volgens mij ligt dan de keuze bij et kind zelf!!! je mag het huis verlaten, het hoeft niet!!

bij pleeggezin niet.

Dta is helemaal afhankelijk van de situatie. Er zijn verschillende soorten pleegopvang.

Idd, ik ken twee gezinnen die pleegopvang zijn. Het ene gezin wisselt steeds van pleegkinderen. Dus niet echt een band met die kids, dat is dr crisisopvang.
Maar een gezin dat ik beter ken, heeft 2 pleegkinderen, die al sinds hun eerste ofzo daar wonen, en nu 17 zijn ofzo. En ze hoeven voor zover ik weet echt het huis neit uit als ze 18 zijn. Misschien is het zo dat de pleegouders dan geen subsidie meer krijgen, maar niemand kan je verplichten dat kind uit huis te zetten hoor., Dat zou wel erg vaag zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 nov 2006 14:31

Gelukkig is dat ook niet zo.

Wel een groot verschil adoptiekinderen en pleegkinderen.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2006 10:33

Het speelt momenteel wel door onze gedachten om, naast onze biologische kinderen die we al hebben, een of meer kinderen te adopteren. Vanuit het motief dat we onze gezegende omstandigheden in zowel materieel als immaterieel opzicht graag willen aanwenden om verschoppelingen een warm nest en de kans op een beter leven te bieden.

Er komt echter nogal wat bij kijken. De procedure duurt jarenlang, kost handenvol geld en het feit dat we al eigen kinderen hebben maakt het nog gecompliceerder. 't Is dus best mogelijk dat je er op een gegeven moment van afziet, omdat het zoveel voeten in de aarde heeft. En dat zal voor kinderloze ouders toch anders zijn...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 09 nov 2006 10:39

Othello schreef:Het speelt momenteel wel door onze gedachten om, naast onze biologische kinderen die we al hebben, een of meer kinderen te adopteren. Vanuit het motief dat we onze gezegende omstandigheden in zowel materieel als immaterieel opzicht graag willen aanwenden om verschoppelingen een warm nest en de kans op een beter leven te bieden.

Er komt echter nogal wat bij kijken. De procedure duurt jarenlang, kost handenvol geld en het feit dat we al eigen kinderen hebben maakt het nog gecompliceerder. 't Is dus best mogelijk dat je er op een gegeven moment van afziet, omdat het zoveel voeten in de aarde heeft. En dat zal voor kinderloze ouders toch anders zijn...

mooi motief. Wat ik weet uit mijn omgeving, is dat pleegzorg bij zulke gezinnen ook voldoet aan het motief om een verschoppeling een warm nest te geven, maar veel eenvoudiger te realiseren valt. (daarmee zeg ik dus niet dat het makkelijk is ofzo, maar de gehele procedure...)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:27

Othello schreef:Het speelt momenteel wel door onze gedachten om, naast onze biologische kinderen die we al hebben, een of meer kinderen te adopteren. Vanuit het motief dat we onze gezegende omstandigheden in zowel materieel als immaterieel opzicht graag willen aanwenden om verschoppelingen een warm nest en de kans op een beter leven te bieden.

Gaaf! En ja, het vergt wel het één en ander van je. Maar de eisen e.d. zijn per land verschillende, en er zijn ook landen waar het allemaal geen jaren duurt. Denk bijvoorbeeld aan Polen, of Hongarije, etc.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2006 11:31

Wel, alleen het aanvragen van een beginseltoestemming (de eerste stap uit de procedure) duurt gem. al 2,5 jaar. Dat is alleen maar een formuliertje met een handtekening van het Ministerie...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 nov 2006 11:33

Othello schreef:Wel, alleen het aanvragen van een beginseltoestemming (de eerste stap uit de procedure) duurt gem. al 2,5 jaar. Dat is alleen maar een formuliertje met een handtekening van het Ministerie...

Is dat voor een kind uit het buitenland, of gewoon hier uit Nederland?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:33

Othello schreef:Wel, alleen het aanvragen van een beginseltoestemming (de eerste stap uit de procedure) duurt gem. al 2,5 jaar. Dat is alleen maar een formuliertje met een handtekening van het Ministerie...

Yep, dat klopt. Maar dat kost je verder zelf geen moeite in de zin van dat je daarvoor vanalles moet doen. En in de tussentijd kan je al wel de voorlichtingsbijeenkomsten e.d. gaan volgen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:34

Cisca schreef:

Beiden. Maar dan gaat het echt om adoptie. Bij pleegzorg werkt het totaal anders.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 09 nov 2006 11:39

rosalie83 schreef:

Yep, dat klopt. Maar dat kost je verder zelf geen moeite in de zin van dat je daarvoor vanalles moet doen. En in de tussentijd kan je al wel de voorlichtingsbijeenkomsten e.d. gaan volgen.

Nou, de voorlichtingsbijeenkomsten (6 in totaal) zijn verplicht. Daarnaast vinden er in het kader van het gezinsonderzoek nog een viertal tamelijk zware gesprekken plaats met de Raad voor de Kinderbescherming...

Met name de gesprekken met de Raad voor de Kinderbescherming schijnen tamelijk ingrijpend te zijn.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 nov 2006 11:42

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:

Beiden. Maar dan gaat het echt om adoptie. Bij pleegzorg werkt het totaal anders.

Dan zou ik denk ik kiezen voor kinderen uit Nederland, zeker als je al kinderen hebt, dan zijn ze al aan dezelfde cultuur gewend, en hebben misschien minder aanpassingsmoeilijkheden.
'k Vraag me sowieso wel eens af waarom heel veel mensen kiezen voor buitenlandse kinderen, niet dat deze kinderen geen opvang nodig hebben, maar ze verlaten hun gehele familie en hun cultuur, je hoort nogal eens dat het later veel problemen oplevert.
Nederlandse kinderen hebben toch ook opvang nodig.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:43

Othello schreef:
rosalie83 schreef:

Nou, de voorlichtingsbijeenkomsten (6 in totaal) zijn verplicht. Daarnaast vinden er in het kader van het gezinsonderzoek nog een viertal tamelijk zware gesprekken plaats met de Raad voor de Kinderbescherming...

Met name de gesprekken met de Raad voor de Kinderbescherming schijnen tamelijk ingrijpend te zijn.

Hm-m, dat klopt, maar wat is het probleem? Die dingen kun je in de wachttijd voor het beginselformulier al doen. Die hoeven niet erna. En de ervaring leert dat die voorlichtingen en de gesprekken met de kinderbescherming best tijd kosten en dat het ook heel goed is dat dta verspreid wordt over die wachttijd, zodat je echt kunt wennen, leren, etc. Want er komt echt best wat bij kijken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 nov 2006 11:44

Cisca schreef:Dan zou ik denk ik kiezen voor kinderen uit Nederland, zeker als je al kinderen hebt, dan zijn ze al aan dezelfde cultuur gewend, en hebben misschien minder aanpassingsmoeilijkheden.
'k Vraag me sowieso wel eens af waarom heel veel mensen kiezen voor buitenlandse kinderen, niet dat deze kinderen geen opvang nodig hebben, maar ze verlaten hun gehele familie en hun cultuur, je hoort nogal eens dat het later veel problemen oplevert.
Nederlandse kinderen hebben toch ook opvang nodig.

Ja, dat klopt. En er zijn meer Nederlandse kinderen die zorg nodig hebben dan wij denken. Maar ja, soms gaat je voorkeur (klinkt dat egoistisch?) nou eenmaal uit naar een bepaalde cultuur of zo!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 nov 2006 11:45

Othello schreef:
rosalie83 schreef:

Wat ik dan niet begrijp...een vriendin was 10 weken oud toen ze naar Nederland kwam. (Oid, niet veel ouder iig) Dat kan dus nooit zo lang geduurd hebben? :)

Terug naar “Archief”