Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2006 11:17

elbert schreef:
dalethvav schreef:@Optimatus

Libanon houdt zich eveneens niet aan de VN-resolutie om de Hezbollah uit het zuiden van Libanon te weren. Hezbollah-figuren zitten zelfs tot in de Libanese regering. Bovendien laat Libanon zo'n 10.000 raketten toe op zijn grondgebied. Fajr-3 en Fajr-5 raketten, geimporteed uit Iran, die imniddels op Haifa terecht gekomen zijn.

Inderdaad. Volgens resolutie 1559 behoren Hezbollah en andere terreurgroeperingen ontwapend te worden. Dat Israel gedwongen is om op Libanees grondgebied stellingen van de Hezbollah beweging aan te vallen, is een direkt gevolg van het niet implementeren van deze resolutie door de Libanese regering. In feite probeert Israel nu militair te doen, wat de Libanese regering zonder geweld had moeten doen.

Hm, hoe is het verband tussen die resolutie en het verdrag waar CNN hier over spreekt dan weer?

CNN schreef:Under the treaty that ended Lebanon's 15-year civil war in 1990, Hezbollah was allowed to retain its weaponry to fight Israeli troops in southern Lebanon. It says it won't disarm until Israeli troops leave the disputed Shebaa Farms region near the Syria border, which the United Nations recognizes as Syrian territory.

Othello schreef:Zo denken ook veel Arabiërs in de grensstreek erover, trouwens. Die zijn, ondanks dat ze niet zoveel met Israël ophebben, het geklier van Hezbollah meer dan zat. Die willen alleen maar rustig in vrede leven, maar dat wordt hen door hun fanatieke geloofsgenoten onmogelijk gemaakt.

Ik las dan weer dat Hezbollah zich juist veel steun had verworven onder de plaatselijke bevolking door hen ziekenhuizen, scholen, voedsel, etc. te geven. Is dat niet meer het geval dan?

elbert schreef:Als de Libanese regering niet in staat is om op haar eigen grondgebied haar soevereiniteit uit te oefenen, dan moeten we aannemen dat het een incapabele regering is. Bovendien zijn landen en organisaties die delen van het land onder controle hebben, dan illegaal bezig en dienen ze verwijderd te worden. Dat wordt volgens de aangenomen VN-resoluties ook geeist.

Dat is opzich wel waar, maar ik denk dat Optimatus toch wel een punt heeft als hij zegt dat de huidige regering daar te zwak voor is. Dat is natuurlijk jammer en fout enzo, maar de vrede is fragiel en het is de vraag of je de binnenlandse situatie hiermee helpt. Het is natuurlijk leuk om Hezbollah met wortel en tak uit te roeien (voorzover dat mogelijk is), maar ik weet niet wat er daarna gaat gebeuren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2006 11:26

Aragorn schreef:Ik las dan weer dat Hezbollah zich juist veel steun had verworven onder de plaatselijke bevolking door hen ziekenhuizen, scholen, voedsel, etc. te geven. Is dat niet meer het geval dan?

Natuurlijk wel, daarom hebben ze ook steun van de bevolking. Kwestie van slimme politiek.

Dat is opzich wel waar, maar ik denk dat Optimatus toch wel een punt heeft als hij zegt dat de huidige regering daar te zwak voor is. Dat is natuurlijk jammer en fout enzo, maar de vrede is fragiel en het is de vraag of je de binnenlandse situatie hiermee helpt. Het is natuurlijk leuk om Hezbollah met wortel en tak uit te roeien (voorzover dat mogelijk is), maar ik weet niet wat er daarna gaat gebeuren.

Is Israël verantwoordelijk voor de zwakke regering in Libanon? Volgens mij is dat nog altijd Syrië. Het feit dat er in Libanon een zwakke regering is, is geen argument om Israël ervan te weerhouden niet te reageren op oorlogsmisdaden van de Hezbollah.

Overigens wordt Israël continu bestookt met raketten vanuit Libanon. De ontvoering van de militairen was gewoon de druppel.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jul 2006 11:28

Aragorn schreef:
elbert schreef:Inderdaad. Volgens resolutie 1559 behoren Hezbollah en andere terreurgroeperingen ontwapend te worden. Dat Israel gedwongen is om op Libanees grondgebied stellingen van de Hezbollah beweging aan te vallen, is een direkt gevolg van het niet implementeren van deze resolutie door de Libanese regering. In feite probeert Israel nu militair te doen, wat de Libanese regering zonder geweld had moeten doen.

Hm, hoe is het verband tussen die resolutie en het verdrag waar CNN hier over spreekt dan weer?

CNN schreef:Under the treaty that ended Lebanon's 15-year civil war in 1990, Hezbollah was allowed to retain its weaponry to fight Israeli troops in southern Lebanon. It says it won't disarm until Israeli troops leave the disputed Shebaa Farms region near the Syria border, which the United Nations recognizes as Syrian territory.

Dat was het Taif verdrag waarbij:
A. Israel niet betrokken was
B. Israel op dat moment nog het zuiden van Libanon bezet had

Sinds Israel zich terugtrok uit het zuiden van Libanon, is er geen enkele reden meer voor de aanwezigheid van paramilitaire c.q. terroristische gewapende groepen in het zuiden van Libanon. Daarom heeft de V.N. in haar resoluties ook geeist dat die groepen ontwapend werden en dat het Libanese leger de volledige controle over het Libanese grondgebied uitoefent. Hezbollah houdt vol dat de Shebaa farms deel zijn van Libanon. De V.N. ontkent dit en zegt dat het deel is van Syrie en dat dus de Hezbollah ontwapend dient te worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2006 11:43

Ok. :) En bij die VN-resoluties was Hezbollah zeker weer niet betrokken?

Sabra schreef:
Aragorn schreef:Ik las dan weer dat Hezbollah zich juist veel steun had verworven onder de plaatselijke bevolking door hen ziekenhuizen, scholen, voedsel, etc. te geven. Is dat niet meer het geval dan?

Natuurlijk wel, daarom hebben ze ook steun van de bevolking. Kwestie van slimme politiek.

Dus wat Othello zei is niet waar?

Is Israël verantwoordelijk voor de zwakke regering in Libanon? Volgens mij is dat nog altijd Syrië. Het feit dat er in Libanon een zwakke regering is, is geen argument om Israël ervan te weerhouden niet te reageren op oorlogsmisdaden van de Hezbollah.

Natuurlijk is Israël daar niet verantwoordelijk voor en natuurlijk is het terecht dat dit soort terreurdaden niet zonder antwoord blijven. Maar een beetje besef van de gevolgen van je acties is niet verkeerd en je schiet er weinig mee op om Libanon te blamen voor iets waar ze op dit moment praktisch niets aan kunnen doen (behalve dan dat Israël er haar bombardementen mee kan rechtvaardigen).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2006 11:54

@Othello; ik geloof ook zeker dat ze goed zijn in militaire strategie... maar ik vind het niet goed omdat het niet Libanon is die Israel aanviel, maar ongewenste baardmanzen in hun land, hoe het ook zij het is niet goed, een oorlog niet, terrorisme niet etcetra.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2006 12:03

Aragorn schreef:Dus wat Othello zei is niet waar?

Geen idee wat Othello zei.

Hamas doet precies hetzelfde, ze paaien de bevolking met allerlei zaken, terwijl de bevolking niet ziet of wil zien dat deze organisaties reacties van Israël uitlokken door middel van terroristische acties.

Natuurlijk is Israël daar niet verantwoordelijk voor en natuurlijk is het terecht dat dit soort terreurdaden niet zonder antwoord blijven. Maar een beetje besef van de gevolgen van je acties is niet verkeerd en je schiet er weinig mee op om Libanon te blamen voor iets waar ze op dit moment praktisch niets aan kunnen doen (behalve dan dat Israël er haar bombardementen mee kan rechtvaardigen).

Vooralsnog is ieder land verantwoordelijk voor de zaken die zich afspelen op haar grondgebied, of het land nu een zwak bestuur heeft of niet.

Het is meer dan een slechts een rechtvaardigingsgrond, de gevolgen zijn dan ook louter het gevolg van het beleid van de Libanese regering en de landen die Hezbollah steunen, Iran en Syrië.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 jul 2006 12:05

Aragorn schreef:
Sabra schreef:

Dus wat Othello zei is niet waar?

Jawel, want die Hezbollah-ziekenhuizen staan niet in de grensstreek waar ik over sprak. Die staan in de moslimwijken van Beiroet en in dat deel van Libanon waar Hezbollah (lees: Syrië) nog altijd de autonomie heeft.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jul 2006 12:10

Even luisteren naar standpuntnl op radio 1 (van 13.30-14.00). Kun je meegenieten :cry: van van Bommels' visie.....
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2006 12:13

Sabra schreef:

Vooralsnog is ieder land verantwoordelijk voor de zaken die zich afspelen op haar grondgebied, of het land nu een zwak bestuur heeft of niet.

Natuurlijk, maar het kan toch belangrijk zijn om iets verder te kijken dan dit soort zwart-wit-redeneringen als je besluit om militaire sancties uit te gaan voeren want je lost de problemen niet op als je de verkeerde groepen en instanties treft. Nu wil ik niet beweren dat dat hier het geval is, maar helemaal als je in een conflict als dit de machtspositie van Israël bekleedt heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Enerzijds natuurlijk om je eigen burgers te beschermen en terroristen af te straffen, maar anderzijds ook om niet dmv bruut geweld het evenwicht in de regio te verstoren als dat niet strikt noodzakelijk is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2006 12:28

Aragorn schreef:
Natuurlijk, maar het kan toch belangrijk zijn om iets verder te kijken dan dit soort zwart-wit-redeneringen als je besluit om militaire sancties uit te gaan voeren want je lost de problemen niet op als je de verkeerde groepen en instanties treft.

Ik denk niet dat Israël geen rekening houdt met eventuele toekomstige gevolgen.

Nu wil ik niet beweren dat dat hier het geval is, maar helemaal als je in een conflict als dit de machtspositie van Israël bekleedt heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid.

En die verantwoordelijkheid neemt Israël nu ook, ze voert een strijd om terrorische organisaties te minimaliseren, die de oorzaak zijn van de instabiele situatie in de regio.

Enerzijds natuurlijk om je eigen burgers te beschermen en terroristen af te straffen, maar anderzijds ook om niet dmv bruut geweld het evenwicht in de regio te verstoren als dat niet strikt noodzakelijk is.

Het geweld valt behoorlijk mee, daar Israël vooral strategische doelen aanvalt, en niet domweg alles bombardeert.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2006 12:40

Ja, maar hoe kun je van de Libanese regering op dit moment eisen dat ze die gekidnapte soldaten teruggeven omdat je hen verantwoordelijk houdt voor de daden van Hezbollah terwijl ze daar momenteel nauwelijks invloed op hebben?

Het was en is inderdaad wel hun verantwoordelijkheid om Hezbollah aan te pakken en die hebben ze niet genomen of niet kunnen nemen. Maar daar koop je nu weinig voor.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 jul 2006 12:42

Onderaan mijn webpage staan advertenties voor hotels in Libanon. Nu met wel 70% korting...

Hoe wrang... 8)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jul 2006 12:45

Aragorn schreef:Ja, maar hoe kun je van de Libanese regering op dit moment eisen dat ze die gekidnapte soldaten teruggeven omdat je hen verantwoordelijk houdt voor de daden van Hezbollah terwijl ze daar momenteel nauwelijks invloed op hebben?

Is dat een probleem van Israël dan?

Het was en is inderdaad wel hun verantwoordelijkheid om Hezbollah aan te pakken en die hebben ze niet genomen of niet kunnen nemen. Maar daar koop je nu weinig voor.

Inderdaad, daar koopt Israël weinig voor.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 12:46

dat is inderdaad Israels probleem niet echt denk ik, wat wel hun probleem is, is dat het wel Israels militairen zijn die NIET in Libanon opereerden :)
what the soul hides, blood tells

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jul 2006 12:49

Sabra schreef:
Aragorn schreef:Ja, maar hoe kun je van de Libanese regering op dit moment eisen dat ze die gekidnapte soldaten teruggeven omdat je hen verantwoordelijk houdt voor de daden van Hezbollah terwijl ze daar momenteel nauwelijks invloed op hebben?

Is dat een probleem van Israël dan?

Ja, want als ze de Libanese regering gaan bestrijden en heel Libanon platgooien terwijl Hezbollah met de bewuste soldaten in Syrië zit zijn ze nog geen steek verder. Het heeft geen zin om partijen onder druk te zetten die vrijwel niets in te brengen hebben.

Terug naar “Archief”