Wat is volmaakt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 mei 2006 15:30

reform schreef:God is wel almachtig, maar niet in de door jou bedoelde zin.

Dat zou ik jammer vinden. Het zou betekenen dat God niet het goede doet omdat Hij daarvoor kiest, maar dat Hij het goede doet omdat Hij niet anders kan. Dat lijkt me toch een beetje afdoen aan de potentie van God.

Wat je zegt klopt bijbels gezien ook niet: 'Ik weet, dat Gij alles vermoogt,' (Job in Job 42:2,) 'Bij God zijn alle dingen mogelijk,' (Jezus in Mattheüs 19:26) en 'Geen ding zal bij God onmogelijk zijn;' (Gabriël in Luk. 1:37.)

God kan dus alles wat kan, ook het kwade.

Het ondermeer in 2 korinte 6:18 voorkomende woord 'pantocratoor' betekent dat God in die zin almachtig is dat hij altijd in staat is om zijn plannen door te voeren.

Dus als ik geen plannen maak ben ik ook almachtig? :)

Het begrip 'absoluut' almachtig voert mijns inziens tot discussies die door bepaalde middeleeuwse scholastische theologen werden gevoerd (zoals 'kan God een steen maken, die hij zelf niet kan optillen' of 'een vraag bedenken die hij zelf niet kan beantwoorden'.

Dat zijn zaken die in zichzelf al onmogelijk zijn, maar dat geldt dus niet voor het kwade.

Eigenlijk kun je niet spreken over een opvatting van God over wat goed is. Goedheid is inherent aan het Goddelijk wezen. Dus het handelen van God is per definitie goed.

Betekent dat dat God geen opvatting heeft over wat goed is? Ook dat is niet bepaald bijbels te noemen. Er zijn genoeg bijbelteksten te noemen waarin iets goed of kwaad is 'in de ogen des Heeren'...

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 mei 2006 17:14

Collateral schreef:Dat zou ik jammer vinden. Het zou betekenen dat God niet het goede doet omdat Hij daarvoor kiest, maar dat Hij het goede doet omdat Hij niet anders kan. Dat lijkt me toch een beetje afdoen aan de potentie van God.

Wat je zegt klopt bijbels gezien ook niet: 'Ik weet, dat Gij alles vermoogt,' (Job in Job 42:2,) 'Bij God zijn alle dingen mogelijk,' (Jezus in Mattheüs 19:26) en 'Geen ding zal bij God onmogelijk zijn;' (Gabriël in Luk. 1:37.)

Ja nu ga je teksten uit zijn verband rukken. Het gaat om 'alle dingen' die van belang zijn in het voorafgaande gedeelte (Job 41 wordt alles opgesomd, Matheus 19:26 gaat over behouden worden (dat is onmogelijk bij mensen, maar bij God is alles mogelijk, 1 luk 37 gaat het over dat het biologisch onmogelijk is zonder man een zoon te krijgen. bij God is dat wel mogelijk. Als ik zeg 'ik neem alles mee, bedoel ik ook niet alle voorwerpen (die op de wereldbol bestaan) die ik mee zou kunnen nemen. Dan bedoel ik alle voorwerpen waarvan ik vooraf heb aangegeven welke ik wilde meenemen.

Collateral schreef:God kan dus alles wat kan, ook het kwade.

Dat is een voorbarige conclusie..nee hij kan niet het kwade doen. Dat heeft toch niets met onmacht te maken.

Collateral schreef:Dus als ik geen plannen maak ben ik ook almachtig?
Wat een lekkere filosofische conclusie.....Als je geen plannen maakt, kun je ook niet bewijzen dat je iets kan. God kan Satan verslaan. God zal Satan verslaan.

Collateral schreef:Dat zijn zaken die in zichzelf al onmogelijk zijn, maar dat geldt dus niet voor het kwade.

Dat klopt! Het kwade is mogelijk, maar alleen mogelijk buiten God.

Collateral schreef:Betekent dat dat God geen opvatting heeft over wat goed is? Ook dat is niet bepaald bijbels te noemen. Er zijn genoeg bijbelteksten te noemen waarin iets goed of kwaad is 'in de ogen des Heeren'...

Zijn opvatting van Goed zijn eigen aan God. Dus ik zie niet waarom dit niet bijbels is.

Reactie van eerder:
Collateral schreef:Oké, maar heeft God de mens niet geschapen dan? In Kol. 3:10 staat namelijk dat de mens naar het evenbeeld van zijn schepper is geschapen...

Dat heb ik niet beweerd. Ik beweer alleen dat de Zoon de mens heeft geschapen. De Zoon die Abraham bezocht. De mens is naar Zijn beeld (de Zoon) geschapen.

Collateral schreef:Sinds wanneer is 'vrije wil' 'de schepper wel of niet gehoorzaam kunnen zijn'? Dat maak je er zelf van. Wat mij betreft kun je je beter bij de algemene definitie houden, en die is iets als dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wil.

Ja dat is lekker eerlijk zeg....als je de bijbel wil uitleggen en zeggen dat de bijbel niet consistent (tenminste ik heb idee dat je de bijbel niet consistent vind) is, dan is het wel fair als je de bijbelse definitie van vrije wil hanteert. De bijbel wordt idd inconsistent als ik definities van begrippen buiten de bijbel gaat gebruiken om de bijbel uit te leggen. Wikipedia geeft zelf al aan dat het begrip 'vrije wil' door middel van 'aan ons' multi-interpretabel is.

Collateral schreef:Je draait er weer omheen. Je stelde dat je God niet met mensen kunt vergelijken en dat is gewoon onzin. Als je het echt meent zou je de vraag die ik stelde namelijk met 'klopt' moeten beantwoorden: "Dus je mag niet zeggen dat - om maar iets te noemen - zowel Adam als God voor de zondeval rechtvaardig leefden?"

Nee dat mag je niet zeggen. God is rechtvaardig. Rechtvaardig is inherent aan God. God kan niet onrechtvaardig zijn. De mens wel. Waarom draai ik er volgens jou omheen dan? Ik zeg alleen dat God en zijn eigenschappen inherent aan elkaar zijn en dat mensen en haar eigenschappen niet inherent aan elkaar zijn. En dat vind ik de reden waarom je mensen en God niet met elkaar mag vergelijken.

Wat een discussie zeg. Alles loopt een beetje door elkaar heen 8) :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 mei 2006 14:15

@Collateral: volgens mij stippen we heel wat zaken aan die op zich een discussie waard zijn. Ik heb even gedacht om ze eruit te pikken en los van citaten een verhaal te schrijven, maar dat wordt wel een megaverhaal. Daarom toch maar weer het bekende quote gebeuren ;-)

Of een beslissing juist is ligt aan de gewenstheid van de consequenties die volgen op de beslissing.

In algemene zin kun je dit m.i. niet stellen. De vraag of een beslissing juist is hangt af van de vraag of de beslissing moreel juist is. In de context van Gods beslissing om de aarde te maken zoals deze is kan ik echter met deze insteek leven.

Als God die gevolgen niet had gewenst had Hij niet aan de schepping moeten beginnen; Hij wist namelijk precies wat er ging gebeuren.

Ik zie 2 mogelijkheden. Je zou de vraag kunnen stellen of God, om Zijn doel te kunnen bereiken niet een mens had kunnen maken die altijd zou gehoorzamen. Je zou zeggen dat dat mogelijk is, maar ik betwijfel of wij voldoende kennis hebben om deze vraag te beantwoorden. Uit het feit dat God het niet gedaan heeft zou je ook af kunnen leiden dat het uitsluiten van ongehoorzaamheid logisch gezien niet te combineren is met Gods doel. Dat is wat anders dan te stellen dat God ongehoorzaamheid wilde.

Als ik iets verder met je mee ga dan je ook kunnen stellen dat wij doordat we ongehoorzaam zijn we dingen leren die we niet zouden kunnen leren zonder die ongehoorzaamheid. In beperkte zin kan ik me daar misschien wel in vinden. Het is in ieder geval wel een gedachte waar ik wel eens mee speel. Wat je m.i. niet moet doen is dan conclusies trekken vanuit de mate waarin wij die ongehoorzaamheid doorvoeren. Je zou dan nl. kunnen stellen dat de holocaust nodig was om ons (of de Joden) iets te leren en dat lijkt me niet alleen godslasterlijk, maar ook logisch gezien niet bevredigend. Als de mogelijkheid van ongehoorzaamheid bedoeld zou zijn om ons tot gehoorzaamheid te brengen dan is een minimum aan ongehoorzaamheid wenselijk en niet een maximum.

Als dat zo geweest zou zijn, dan zouden Adam en Eva niet van de appel gegeten hebben. Maar kennelijk waren ze dus voor de zondeval al op zichzelf gericht. Stel dat God ze gemaakt had met een 'gerichtheid op God en de ander', dan hadden ze de slang natuurlijk niet gehoorzaamd.

Ik kan me niet in die voorstelling vinden. Ik zie die gerichtheid namelijk niet als vaststaand gegeven, maar als iets dat aan verandering onderhevig kan zijn. De gerichtheid op God en de naaste wordt enkel in stand gehouden door de goede keuzes te maken.

Verder ben ik geneigd te geloven dat God volmaakt gelukkig is - en daarin is geen ruimte voor afkeuring jegens wat dan ook. Dat is alleen, inderdaad, een niet al te bijbelse gedachte...

Daar stip je volgens mij wel een essentieel probleem aan waar we in deze discussie tegenaan lopen. Je probeert aan de hand van bijbelse gegevens een godsbeeld te verdedigen waarvan je zelf ook erkend dat het geen bijbels godsbeeld is. Dat je je niet kunt vinden in het bijbelse godsbeeld kan gebeuren, maar als je het bijbelse godsbeeld wilt beoordelen dan moet je wel uitgaan van het hele beeld en je dan de vraag stellen of dat een coherent beeld is. Jij beoordeeld bijbelse gegevens op basis van een godsbeeld dat sowieso niet bijbels is en komt vervolgens tot de conclusie dat de bijbelverhalen niet kloppen. Nogal wiedes denk ik dan ;-)

Dat is een redelijke conclusie, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat het ervaren van ellende leerzaam is op het niveau van de ziel en dat de zondeval daarom een goede ontwikkeling is geweest... Maar goed, dat klinkt je wellicht een beetje te karma-achtig in de oren.

Zoals ik hierboven heb aangegeven sta ik niet geheel onwelwillend tegenover een bepaalde invulling van deze gedachte. Ik zie ellende in deze context weliswaar als een noodzakelijk kwaad, maar dus wel degelijk als een ‘kwaad’. En nogmaals: als het doel van de door ongehoorzaamheid veroorzaakte ellende is om gehoorzaamheid te bewerkstelligen dan is een situatie met meer gehoorzaamheid beter dan een situatie met minder gehoorzaamheid.

Maar toch is die beslissing subjectief gezien dus wèl gerechtvaardigd = verantwoord = goed.

Ik geloof niet dat je een morele beslissing subjectief moet beoordelen. Ik zou het vermoorden van miljoenen Joden niet graag als ‘goed’ willen aanmerken. Je zult het toch op z’n minst met me eens zijn dat een Hitler misleid was (of zichzelf misleidde)?

Oké, ik geloof dat ik je begrijp. Maar: op het niveau dat jij aanduidt als 'boven de materie' zijn beslissingen dus wel degelijk herleidbaar! En zo is dus God nog steeds verantwoordelijk, omdat Hij onze zielen heeft gemaakt. (Je zou zelfs kunnen concluderen dat onze beslissingen voor God wel degelijk herleidbaar zijn, omdat Hij de realiteit 'boven de materie' wèl doorheeft.)

Ik zie niet in waarom die herleidbaarheid noodzakelijk is. Stel dat we in staat zouden zijn een machine te maken die in staat is werkelijk willekeurige getallen te produceren. Met werkelijk willekeurige getallen bedoel ik dan getallen die op geen enkel niveau herleidbaar zijn. De mogelijkheid van zo’n apparaat is m.i. voorstelbaar en daarmee niet logisch onmogelijk (als bv een vierkante cirkel). Analoog daaraan is ook een entiteit denkbaar die onherleidbare bewuste keuzes maakt, in die zin dat ook op boven materieel niveau het bewustzijn niet onderworpen is aan oorzaak-gevolg relaties.

Maar in feite impliceer je daarmee wel dat Jezus' keuzes berusten op toeval... Als je Jezus' keuzes niet kunt herleiden uit wie hij is (niet alleen in fysieke zin, maar ook op zielsniveau) en de omstandigheden moet je ze toch wel uit willekeurigheid herleiden?

Nee, ik ga dus uit van een zelfstandige entiteit die niet herleidbare maar wel bewuste keuzes maakt. Dat bewuste is tegengesteld aan toeval.

Ik ben er zelf dan wel weer redelijk van overtuigd dat er meerdere goede paden zijn, christelijk of niet christelijk, en dat het pad van liefde het kortst is.

Het kortst? Ik parafraseer liever een spreekwoord: liefde duurt het langst ;-)

Nou nou... Hier verschillen we inderdaad duidelijk van inzicht. Ik geloof (en ervaar) dat de liefde alle dingen verdraagt, zoals in misschien wel het mooiste bijbelhoofdstuk - 1 Korinthe 13 - staat geschreven. Ik ervaar ook het grootste geluk als ik op die manier liefheb; en ik denk dat dat een ervaring is die God Zichzelf niet zou willen ontzeggen.

Volgens mij gooi je nu een aantal dingen te makkelijk op een hoop. Als je iets verdraagt (of vergeeft) wil dat niet zeggen dat er geen sprake is van onrecht. Integendeel: verdragen impliceert dat er iets is dat niet goed is. Verdragen zegt enkel iets over de manier waarop je ermee omgaat. M.i. is dat niet tegenstrijdig met het haten van onrecht

Is er verschil? Punt is dat ze het niet weten, en dat ze een stuk beter af waren geweest als ze het wel weten... Bij Hitler en pedofielen heb ik trouwens - op een andere manier - evenveel medelijden met hen als met hun slachtoffers. Sterker nog, ik zou liever een slachtoffer van hen willen zijn dan één van hen zelf. Ik besef namelijk dat ik principieel in niets van hen verschil, - dat ik dus niets beter ben - maar dat ik gradueel anders ben. Dat anders zijn maakt me gelukkiger dan hen, en daar ben ik best dankbaar voor.

Er is denk ik een wezenlijk verschil tussen de manier waarop slachtoffers en daders ongelukkig zijn. De daders hebben hun ongeluk aan zichzelf te wijten terwijl de slachtoffers ongelukkig zijn door wat een ander ze aandoet. Vandaar ook dat mijn sympathie in eerste instantie uitgaat naar de slachtoffers.

Stel dat ik die Jood was, dan hoop ik dat ik, als Jezus of als Stefanus, zou kunnen zeggen: "Vader, vergeef het hem inderdaad maar, want hij wist niet wat hij deed." Wat heb ik eraan als Hitler moet branden? Ik weet uit eigen ervaring dat (oprecht) vergeven veel gelukkiger maakt dan het uitoefenen van wraak. Je zou het nog verder kunnen trekken: ik zou de mensen die mij onrecht aan hebben gedaan zelfs kunnen bedanken, omdat ze me de kans gegeven hebben hen te vergeven.

Allereerst denk ik dat je nogal naïef over onrecht spreekt. Het lijkt me niet helemaal een normale reactie als je iemand bedakt die je leven tot een hel gemaakt heeft. Daarnaast ga je nu ook weer met 7-mijlslaarzen door een gecompliceerd thema. Ik had het een aai over de bol en “het geeft, niet je wist niet beter” zeggen en jij hebt het over vergeven. M.i. zijn dat 2 verschillende dingen. Als je je schouders ophaalt over het onrecht dan doe je in feite alsof er geen sprake was van daadwerkelijk onrecht. Als je het over vergeving hebt dan is er per definitie sprake van onrecht, anders zou er immers niets te vergeven zijn? De dader staat dan ook schuldig t.o.v. het slachtoffer en vergeving is in zo’n geval slechts 1 van de dingen die spelen. Allereerst gaat het bij God denk ik niet om de vergeving an sich maar om de verzoening die daarop zou moeten volgen. Daarbij spelen meer aspecten een rol dan alleen vergeving. Ik denk met name (maar niet uitsluitend) aan erkenning van de schuld door de dader. En volgens mij maken die aspecten de keuze wat ingewikkelder dan enkel ‘vergeven of branden’. Wat als het slachtoffer niet kan vergeven? Of wat als de dader geen schuld wil erkennen?

Rechtvaardigheid is het consequent toepassen van bepaalde morele regels. Ik geloof (dus) wel dat God rechtvaardig is, alleen dan wel op basis van 'zonden niet toerekenen' en niet op basis van 'oog om oog, tand om tand'.

Rechtvaardigheid is meer dan het consequent niet toerekenen van zonden. Een rechter die van geen straf wil weten noemen we toch ook niet rechtvaardig? En als je dan wilt spreken over het ‘beter worden van de ziel’ is daar dan sprake van als je feitelijk kunt doen wat je wilt? Nee, rechtvaardigheid heeft te maken met het uitoefenen van recht. Dat betekent onder meer dat onrecht recht gezet moet worden. Dat is m.i. ook waar God naar streeft. Vergeving is geen doel an sich, maar onderdeel van dat streven. Als er geen verzoening is is er sprake van een voortdurende situatie van onrecht.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 mei 2006 15:06

reform schreef:Ja nu ga je teksten uit zijn verband rukken. Het gaat om 'alle dingen' die van belang zijn in het voorafgaande gedeelte (Job 41 wordt alles opgesomd,

Wat wordt daar opgesomd?

Matheus 19:26 gaat over behouden worden (dat is onmogelijk bij mensen, maar bij God is alles mogelijk, 1 luk 37 gaat het over dat het biologisch onmogelijk is zonder man een zoon te krijgen. bij God is dat wel mogelijk.

'Hoe kan dat nou?'
'Wees niet verbaasd; God kan alles, dus dat ook.'

Wat wordt er nu eigenlijk opgesomd? :roll:

Als ik zeg 'ik neem alles mee, bedoel ik ook niet alle voorwerpen (die op de wereldbol bestaan) die ik mee zou kunnen nemen. Dan bedoel ik alle voorwerpen waarvan ik vooraf heb aangegeven welke ik wilde meenemen.

Juist, en daar is dus in de door mij aangehaalde teksten geen sprake van. Je verwijt mij teksten uit hun verband te rukken, maar ik krijg de indruk dat je zelf een meester bent in de inlegkunde. :)

Dat is een voorbarige conclusie..nee hij kan niet het kwade doen. Dat heeft toch niets met onmacht te maken.

Ik vind van wel. God kan m.i. pas groot zijn als Hij het kwade laat terwijl Hij het wel kan doen. Als hij het kwade niet kan doen is Hij toevallig 'goed' omdat Hij het kwade nu eenmaal niet kan doen. Hij is dan beperkt tot het goede en dus niet omnipotent (wat ook een gehanteerde vertaling is van 'pantocratoor').

Wat een lekkere filosofische conclusie.....Als je geen plannen maakt, kun je ook niet bewijzen dat je iets kan. God kan Satan verslaan. God zal Satan verslaan.

Filosofisch of niet, het is een conclusie die je moet trekken op basis van jouw aannamen. Verder: ten eerste is het niet relevant of ik kan bewijzen dat ik iets kan als het gaat om de vraag of ik almachtig ben of niet; ten tweede kan ik ook één plan maken: het plan om te blijven leven tot ik sterf. Dat plan kan ik te allen tijde volvoeren, dus ben ik in jouw ogen almachtig. ;)

Collateral schreef:Oké, maar heeft God de mens niet geschapen dan? In Kol. 3:10 staat namelijk dat de mens naar het evenbeeld van zijn schepper is geschapen...

Dat heb ik niet beweerd. Ik beweer alleen dat de Zoon de mens heeft geschapen. De Zoon die Abraham bezocht. De mens is naar Zijn beeld (de Zoon) geschapen.

Dus was het ook 'de Zoon' die zei: 'Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld'? Is de Zoon schizofreen of was het toch God als geheel die de mens naar Zijn beeld maakte?

Collateral schreef:Sinds wanneer is 'vrije wil' 'de schepper wel of niet gehoorzaam kunnen zijn'? Dat maak je er zelf van. Wat mij betreft kun je je beter bij de algemene definitie houden, en die is iets als dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wil.

Ja dat is lekker eerlijk zeg....als je de bijbel wil uitleggen en zeggen dat de bijbel niet consistent (tenminste ik heb idee dat je de bijbel niet consistent vind) is, dan is het wel fair als je de bijbelse definitie van vrije wil hanteert.

In welke bijbeltekst is die te vinden dan?

Kijk, als je de Bijbel wil uitleggen, dan ontkom je er niet aan dat je daarvoor een bepaalde taal nodig hebt. De Bijbel heeft geen enkele taal gedefiniëerd, dus is het wel fair als je dat zelf ook niet gaat doen en je dus aan de bestaande definitie van de door jou gehanteerde taal houdt... Anders ben je weer inlegkunde aan het praktiseren.

De bijbel wordt idd inconsistent als ik definities van begrippen buiten de bijbel gaat gebruiken om de bijbel uit te leggen.

Dat klopt, maar je kan niet anders. Als jij al niet bekend was met de definities van bijna alle woorden die in de Bijbel staan, dan zou je er niets van begrijpen.

Wikipedia geeft zelf al aan dat het begrip 'vrije wil' door middel van 'aan ons' multi-interpretabel is.

Jawel, maar alle interpretaties sluiten aan bij het punt dat ik maakte.

Nee dat mag je niet zeggen. God is rechtvaardig. Rechtvaardig is inherent aan God. God kan niet onrechtvaardig zijn. De mens wel.

En daarom mag je niet zeggen dat zowel God als Adam voor de zondeval rechtvaardig leefden? Wie van de twee leefde er dan voor de zondeval niet rechtvaardig, God of Adam? Of allebei?

Waarom draai ik er volgens jou omheen dan? Ik zeg alleen dat God en zijn eigenschappen inherent aan elkaar zijn en dat mensen en haar eigenschappen niet inherent aan elkaar zijn. En dat vind ik de reden waarom je mensen en God niet met elkaar mag vergelijken.

Ja, en dat is dus een nogal irrelevante reden. Het is net zoiets als stellen dat je een schildpad niet met een konijn mag vergelijken omdat een schildpad een schild heeft en een konijn niet. Je noemt twee verschillen en concludeert daaruit dat er geen overeenkomsten zijn. Dat is natuurlijk een beetje raar.

Wat een discussie zeg. Alles loopt een beetje door elkaar heen 8) :wink:

Momenteel zelfs een schildpad en een konijn. 8)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mei 2006 15:24

Collateral schreef:

Ik vind van wel. God kan m.i. pas groot zijn als Hij het kwade laat terwijl Hij het wel kan doen. Als hij het kwade niet kan doen is Hij toevallig 'goed' omdat Hij het kwade nu eenmaal niet kan doen. Hij is dan beperkt tot het goede en dus niet omnipotent (wat ook een gehanteerde vertaling is van 'pantocratoor').

Ik vind deze stelling een tegenvoeter van de bewering dat God niet almachtig zou zijn, omdat Hij geen steen kan maken die Hij Zelf niet op kan tillen.

In zo'n stelling zit altijd de eis om onvolmaakt te zijn, om daarmee een volmaakte eigenschap van God te kunnen ontkennen.

Dit is er ook zo eentje.

Het veronderstelt namelijk, dat God zou moeten voldoen aan een ethische wet (nl. het onderscheid tussen goed en kwaad) die niet in Hem z'n oorsprong heeft. Maar dat is tamelijk lastig als alleen God goed genoemd kan worden (Luk. 18:19). Buiten God is er geen goed en in Hem is er geen kwaad (Deut. 32:4, Ps. 92:16). Daarom doet Hij alleen goed en doet geen kwaad. De mogelijkheid om kwaad te doen, zou er dus op neerkomen, dat God de mogelijkheid zou hebben om niet Zichzelf te zijn, ergo: dat de alleen-Goede het kwade zou kunnen zijn.

God is almachtig, maar Zichzelf verloochenen kan Hij niet (2 Tim. 2:13). Dat God iets niet kan, is geen ontkenning van Zijn almacht, maar een kwalificatie ervan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 17:44

elbert schreef:God is almachtig, maar Zichzelf verloochenen kan Hij niet (2 Tim. 2:13). Dat God iets niet kan, is geen ontkenning van Zijn almacht, maar een kwalificatie ervan.

Ik formuleer het meestal zo: God kan Zichzelf in potentie wel verloochenen, maar op het moment dat Hij het zou doen zou Hij ophouden God te zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 18:13

Aragorn schreef:
elbert schreef:God is almachtig, maar Zichzelf verloochenen kan Hij niet (2 Tim. 2:13). Dat God iets niet kan, is geen ontkenning van Zijn almacht, maar een kwalificatie ervan.

Ik formuleer het meestal zo: God kan Zichzelf in potentie wel verloochenen, maar op het moment dat Hij het zou doen zou Hij ophouden God te zijn.
Eens, een van de kenmerken van God is dat Hij en alles kan en niet kan liegen. Zou Hij de laatste breken dan zou Hij geen God meer zijn. Mooie gedachte opzich.

God plante een boom in de Hof en wist dat wij daardoor zouden vallen, kon Hij die boom dan nog wegnemen zodat het niet zou gebeuren (naar mijn denksel: nee dat kon Hij niet; want dan kwam zijn gedachte niet meer uit en zou Hij een fout hebben gemaakt).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 18:18

Raido schreef:
Aragorn schreef:

Eens, een van de kenmerken van God is dat Hij en alles kan en niet kan liegen. Zou Hij de laatste breken dan zou Hij geen God meer zijn. Mooie gedachte opzich.

Ja, en dus kán Hij wel liegen.. alleen verandert er op dat moment iets waardoor het niet meer God is die het doet maar een slap aftreksel daarvan.

God plante een boom in de Hof en wist dat wij daardoor zouden vallen, kon Hij die boom dan nog wegnemen zodat het niet zou gebeuren (naar mijn denksel: nee dat kon Hij niet; want dan kwam zijn gedachte niet meer uit en zou Hij een fout hebben gemaakt).

Dat wordt dan allemaal weer wat speculatiever..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 mei 2006 18:21

Aragorn schreef:

Mee eens.

Op de rest hoop ik later te reageren, voorlopig weinig tijd. 8-[

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2006 18:51

Aragorn schreef:Ik formuleer het meestal zo: God kan Zichzelf in potentie wel verloochenen, maar op het moment dat Hij het zou doen zou Hij ophouden God te zijn.

Nee, dan zou verloochenen per direct een goddelijke eigenschap zijn. Het verschil tussen goed en kwaad is denk ik terug te voeren tot keuzes die God maakt. Daarin is Hij vrij en misschien soms ook veranderlijk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 18:58

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Ik formuleer het meestal zo: God kan Zichzelf in potentie wel verloochenen, maar op het moment dat Hij het zou doen zou Hij ophouden God te zijn.

Nee, dan zou verloochenen per direct een goddelijke eigenschap zijn.

Dat lijkt me niet. God is geen God omdat Hij dat nu eenmaal is, God is God omdat Hij 'toevallig' het goede doet en oppermachtig is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2006 21:22

Aragorn schreef:Dat lijkt me niet. God is geen God omdat Hij dat nu eenmaal is, God is God omdat Hij 'toevallig' het goede doet en oppermachtig is.

Oppermacht, of almacht, houdt toch in dat je niet alleen het spel speelt, maar ook de spelregels kunt aanpassen?
Denk bijvoorbeeld aan de zondvloed, als de Heere na afloop constateert dat dit toch maar niet weer moet gebeuren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 21:48

Dat is waar, maar dat zijn geen zaken die op het niveau van de eigenschappen van God spelen. Het lijkt me niet dat God kan zeggen: vanaf vandaag noemen we liegen rechtvaardig en is elkaar kwetsen de norm! En dat Hij dan nog steeds God zou zijn en wij maar moeten gaan geloven dat we dat moeten gaan doen..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2006 22:53

Maja de Bij schreef:Denk bijvoorbeeld aan de zondvloed, als de Heere na afloop constateert dat dit toch maar niet weer moet gebeuren.

Vergis ik me nou of zijn er ooit ook wel meer orthodoxe dingen uit jouw toetsenbord gevloeid? ;-)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2006 22:59

Aragorn schreef:Dat is waar, maar dat zijn geen zaken die op het niveau van de eigenschappen van God spelen. Het lijkt me niet dat God kan zeggen: vanaf vandaag noemen we liegen rechtvaardig en is elkaar kwetsen de norm! En dat Hij dan nog steeds God zou zijn en wij maar moeten gaan geloven dat we dat moeten gaan doen..

Ik heb een tijdje terug een test gedaan waarbij de logische consistentie van je godsbeeld werd getoetst. Op de vraag of morele normen voortkwamen uit God antwoorde ik uiteraard braaf 'ja'. Een tijdje later kwam de vraag of dat dan betekende dat God dat wat vandaag goed is morgen fout zou kunnen noemen. Ik antwoordde daarop 'nee' met name omdat ik in mijn achtergrond ook 'onveranderlijk' als eigenschap van God aanmerkte. Ik kreeg voor dat antwoord echter wel strafpunten omdat er logisch gezien niets is in te brengen tegen zo'n ommezwaai. Als je dat namelijk doet dan veronderstel je een morele norm die boven God staat (wat met je 1e uitgangspunt in tegenspraak is) of je veronderstelt (zoals ik deed) dat dat vanuit de aard van God niet kon. Op zich is dat laatste legitiem, maar er is niets dat dat logischerwijs noodzakelijk maakt ;-)

Terug naar “Archief”