Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 aug 2006 11:31

esra schreef:wie zegt dat????????

elke methode heeft zijn goeie en minder goeie kanten.

maar t gaat niet om methodes maar om mensen. wil je mensen redden, of niet????

wat me een beetje opvalt in de christelijke wereld van vandaag, over de hele wereld, is dat mensen methodes die ze niet bevallen gebruiken om maar niet te evangeliseren...


Kun je dit uitleggen?

Riska

Berichtdoor Riska » 07 aug 2006 15:00

Kijk, ik weet dat mensen zich vaker eerder afkeren dan dat ze naar je luisteren als je ze zomaar aanspreekt.
Ik noemde niet voor niets mijn dochter - als je bij haar zou aankomen met Jezus als Redder, dan vrees ik zelfs dat je een dreun kunt krijgen. Het zal volslagen averechts werken.
Getuigen is vooral ernaar leven, het voorleven, het laten weten dat je de problemen in het leven aankan, omdat je gedragen wordt door je geloof. Dát merken ze aan je - vooral als ze weet hebben van problemen, van diep verdriet of - en dat mag niet vergeten worden - als er iets vreugdevols is in het leven.
Je kunt op je werk getuigen van je geloof, door mensen erop aan te spreken als ze - vaak uit pure, zij het slechte, gewoonte - de naam van de Heer gebruiken. Je kent dat wel.
Je kunt getuigen van Hem door oprecht te zijn en niet te huichelen. Door door en door betrouwbaar te zijn.
Kortom: er zijn vele methoden, zonder dat het de ander op de kast jaagt, maar waardoor ze wel in de gaten krijgen dat je ernst maakt met je geloof.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 aug 2006 15:14

wie zegt dat????????
Ik
elke methode heeft zijn goeie en minder goeie kanten.
Deze heeft vooral slechte.

maar t gaat niet om methodes maar om mensen. wil je mensen redden, of niet????
Het willen redden van mensen is voor mij de reden om niet zo te werk te gaan.

wat me een beetje opvalt in de christelijke wereld van vandaag, oer de hele wereld, is dat mensen methodes die ze niet bevallen gebruiken om maar niet te evangeliseren...
Gelukkig is dat zo inderdaad anders gingen we nu nog zo te werk:

Afbeelding

Lijkt me niet alles..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 08 aug 2006 09:29

hihihihihi, die latste is grappig. daar hebben ze een uitdrukking voor:

we scare them into heaven... :lol:

uitleg dus.
ok
het valt me op dat er heel veel mensen zijn die bepaalde methodes niet leuk vinden. (bvb raido hierboven) daar kunnen onze meningen verschillen, das niet erg. alleen maar goed, want dat houd de discussie open. maar t valt me gewoon op dat mensen t excuus van "de methodes bevallen ons niet" gebvruiken om dan maar helemaal niet te evangeliseren. en dat is niet de bedoeling. kijk hier maar eens naar:

mattheus 28.
19 'Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

handelingen 1 vers 8.
'Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

hier zegt de here jezus dat hij ons kracht zal geven. maar we moeten wel doen wat hij zegt en geen excuses gebruiken.

(nu moet ik me ook aan mijn eigen woorden houden, want de heilige geest tikt me vaak genoeg op de vingers dat ik een excuus zit te zoeken om niet te gaan. :lol: )

weet iemand trouwens waar die tekst staat dat de Here Jezus pas terug komt als iedereen van zijn woord gehoord heeft??
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 aug 2006 10:50

Er is hier niemand die gezegt heeft dat hij tegen evangelisatie was, dat heb jij er van gemaakt omdat niet iedereen zo radicaal wil evangeliseren als wat jij leest. Ik evangeliseer met mijn 'zijn', leven, woordgebruik en dingen die ik wel of niet doe. Naar aanleiding daarvan komt het best wel eens tot goede gespreken waarin ik vaak praat, maar niet direct om de andere te bekeren; maar om te getuigen en te betuigen van Hem.

En dat hoeft niet op de 'als je niet bekeerd dan, of Jezus is Liefde, wat let je nou? Hij is Liefde hoor, en het ware Geluk'...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hans_is_eigenwijs

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:12

Jantjes schreef:Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Als ik zo eens rond gekeken en gelezen hebt op refoweb, concludeer ik toch een veelzijdige uitleg m.b.t. de Bijbel. Heeft de Bijbel thans uitleg nodig, zoals dat was bij een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candace, de koningin der Moren, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem, waarbij Filippus hem het een en ander verklaarden.

Heeft de Bijbel ons heelveel dingen te zeggen of maar enkele c.q. zelfs maar één ding?
Als ik de exegetische uitleg zie moet ik tot de conclusie komen dat de verdeeldheid onder het christendom nog steeds groot is of nog groter wordt.

Wie weet het antwoord op dit labyrint om tot eenheid te komen?

Als je nu eerst eens de moeite doet om wedergeboren te worden, dan acht ik een goeie kans dat je de Bijbel verstaat, maar als je meent dat niet van node te hebben, dwaal je verder in duisternis. Er staat immers geschreven dat de Trooster je in heel de Waarheid leidt. Kun je met zekerheid stellen dat je de Heilige Geest (dat is de Trooster) hebt?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2006 17:21

hans_is_eigenwijs schreef:Als je nu eerst eens de moeite doet om wedergeboren te worden, dan acht ik een goeie kans dat je de Bijbel verstaat, maar als je meent dat niet van node te hebben, dwaal je verder in duisternis. Er staat immers geschreven dat de Trooster je in heel de Waarheid leidt. Kun je met zekerheid stellen dat je de Heilige Geest (dat is de Trooster) hebt?

Dat klinkt nog al veroordelend - "als je nu eerst eens moeite doet om..." Wie zegt jou dat de ander niet bekeerd is? Wedergeboren is?
En zegt Paulus niet in de brief aan de Korinthiërs dat wij nu nog zien als door een spiegel, in raadselen? Zijn wij niet ook een kind van onze tijd, van onze cultuur en is niet veel van de uitleg die wij beschouwen als wellicht de juiste, ingegeven door de kerk waarin wij geboren, opgegroeid en onderwezen zijn? Vergis je niet in de invloed die opvoeding en onderwijs heeft op de meningsvorming van een mens!
Ben jij echt in staat om te verstaan wat er in de Bijbel staat?

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:52

Riska schreef:Dat klinkt nog al veroordelend - "als je nu eerst eens moeite doet om..." Wie zegt jou dat de ander niet bekeerd is? Wedergeboren is?
En zegt Paulus niet in de brief aan de Korinthiërs dat wij nu nog zien als door een spiegel, in raadselen? Zijn wij niet ook een kind van onze tijd, van onze cultuur en is niet veel van de uitleg die wij beschouwen als wellicht de juiste, ingegeven door de kerk waarin wij geboren, opgegroeid en onderwezen zijn? Vergis je niet in de invloed die opvoeding en onderwijs heeft op de meningsvorming van een mens!
Ben jij echt in staat om te verstaan wat er in de Bijbel staat?
Dan ben je toch lekker eigenwijs en blijf je in het ongewisse?

Jantjes

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor Jantjes » 26 aug 2006 18:13

hans_is_eigenwijs schreef:
Jantjes schreef:Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Als ik zo eens rond gekeken en gelezen hebt op refoweb, concludeer ik toch een veelzijdige uitleg m.b.t. de Bijbel. Heeft de Bijbel thans uitleg nodig, zoals dat was bij een Moorman, een kamerling, en een machtig heer van Candace, de koningin der Moren, welke was gekomen om aan te bidden te Jeruzalem, waarbij Filippus hem het een en ander verklaarden.

Heeft de Bijbel ons heelveel dingen te zeggen of maar enkele c.q. zelfs maar één ding?
Als ik de exegetische uitleg zie moet ik tot de conclusie komen dat de verdeeldheid onder het christendom nog steeds groot is of nog groter wordt.

Wie weet het antwoord op dit labyrint om tot eenheid te komen?

Als je nu eerst eens de moeite doet om wedergeboren te worden, dan acht ik een goeie kans dat je de Bijbel verstaat, maar als je meent dat niet van node te hebben, dwaal je verder in duisternis. Er staat immers geschreven dat de Trooster je in heel de Waarheid leidt. Kun je met zekerheid stellen dat je de Heilige Geest (dat is de Trooster) hebt?

Dat is geen antwoord op de vraagstelling: Wie weet het antwoord op dit labyrint om tot eenheid te komen?

Juist degenen die zeggen wederomgeboren te zijn en de Geest in zich te hebben zorgen voor verdeeldheid.

hans_is_eigenwijs

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 21:03

Zijn er hier ook Hilti's te huur, of een flinke luchthamer doet vaak ook nog wel eens wonderen. En oh ja, doe er ook maar een snijbrander bij, want het zal wel gewapend zijn.

Jeetje? Hoe ben ik hier verzeild geraakt. Pass more stones, we want to have back our law, and if possible more than 613!

Jantjes

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor Jantjes » 26 aug 2006 21:49

hans_is_eigenwijs schreef:Zijn er hier ook Hilti's te huur, of een flinke luchthamer doet vaak ook nog wel eens wonderen. En oh ja, doe er ook maar een snijbrander bij, want het zal wel gewapend zijn.

Jeetje? Hoe ben ik hier verzeild geraakt. Pass more stones, we want to have back our law, and if possible more than 613!
Goede toepassing op het tegenovergestelde van de vraagstelling, ‘eenheid’.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor marina87 » 26 aug 2006 21:55

hans_is_eigenwijs schreef:Zijn er hier ook Hilti's te huur, of een flinke luchthamer doet vaak ook nog wel eens wonderen. En oh ja, doe er ook maar een snijbrander bij, want het zal wel gewapend zijn.

Jeetje? Hoe ben ik hier verzeild geraakt. Pass more stones, we want to have back our law, and if possible more than 613!


Wat is dit nou voor een reactie? :shock:

hans_is_eigenwijs

Re: Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 22:10

marina87 schreef:
hans_is_eigenwijs schreef:Zijn er hier ook Hilti's te huur, of een flinke luchthamer doet vaak ook nog wel eens wonderen. En oh ja, doe er ook maar een snijbrander bij, want het zal wel gewapend zijn.

Jeetje? Hoe ben ik hier verzeild geraakt. Pass more stones, we want to have back our law, and if possible more than 613!


Wat is dit nou voor een reactie? :shock:

Nou nou meiske toch - je weet toch wel dat ik God niet ben, en niet de mogelijkheid heb om in steen te schrijven met mijn vinger, daarom dat ik om gereedschap vraag, want die middelen heb je nodig om op versteende harten te kunnen schrijven. Het heeft immers geen nut daarop te zaaien, want de vogels kunnen er zó bij.

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 26 aug 2006 22:14

Ah je zou voor God willen spelen, ben ik even blij dat mensen dat niet kunnen. Dan kwam het niet goed! :mrgreen:
Weet je wat je zou kunnen leren? Om je niet zo op te fokken op een forum.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 22:19

marina87 schreef:Ah je zou voor God willen spelen, ben ik even blij dat mensen dat niet kunnen. Dan kwam het niet goed! :mrgreen:
Weet je wat je zou kunnen leren? Om je niet zo op te fokken op een forum.
Fokken? Konijnen? Waartoe denk je dat?
Ik maak me niet druk hoor, uiteindelijk oordeelt God, en Hij scheidt het kaf van het koren, daar maak ik me helemaal niet sappel om. Ben de rust zelve!

Effe Off topic, wat zien ik.. ben jij in Catollica geweest, dichtbij Rimini?
Ben ik ook geweest, en het zal er nu wel een stuk veranderd zijn.. ik was er in 72.
Laatst gewijzigd door hans_is_eigenwijs op 26 aug 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 112 gasten