Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2006 06:14

Rijnmond schreef:Toen ik een jaar of 12 was zette ik er al mn twijfels bij (hoewel ik toen nog niet alles van God en de Bijbel snapte), maar sinds ik gezien heb hoe we een overleden tante "terug kregen" heb ik helemaal zoiets van: Dat overkomt mij niet!

Hoe dan?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 08 mar 2006 20:24

Alsof ze dr terug hebben gevonden in een bos, waar ze net niet ontsnapt is aan 1 of ander onbekend beest.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 09 mar 2006 20:07

Ik wil nog even reageren op een stukje van iemand waarin het ging over het verschil tussen de pillen en het krijgen van een nieuw hart, meen ik.
Ik weet niet meer zeker wat het u was, maar dit wil ik toch een kwijt.

En transplantatie van een hart bijv. Je hebt een goede lichamelijke conditie nodig wil je het herstel etc. doorstaan. Zo'n operatie kan erg lang duren. Daar komt ook nog bij, dat de garantie dat je nog 20/30 jaar met dat hart van een andere kan doen.......niet groot. Ik heb ooit eens op tv of ergens anders gehoort dat je ong. 15 jaar er nog bij kan tellen. Natuurlijk ligt het er wel aan in welke conditie dat je verkeert en welke leeftijd. Maar als je het zo bekijkt dan rek je toch het leven van iemand?! :?

Het eeuwige leven vindt je alléén bij God én nérgens anders!!!!!!!!!!!!

Maar wat is het wezenlijke verschil tussen een pil of een operatie en een transplantatie....is.

Een pil moet je zo lang je leven mag slikken en dat kan met een transplantatie voorkomen worden, maar dan krijg je misschien andere medicijnen voor een bepaalde tijd. In het geval van een hart/long dan rek je het leven van mensen. Dat leven krijg je en je kan er niet mee doen wat je wil.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 mar 2006 20:51

Ik ben donor. Ik zie geen gegronde (Bijbelse) redenen om tegen te zijn. Tot stof zullen wij wederkeren ja, maar ik denk dat het geen overkomelijk bezwaar zal zijn als enkele delen van mijn lichaam daar enkele jaren mee wachten als ik daar iemands leven mee kan redden.

Edit: Typo.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 mar 2006 21:04

ik heb nog steeds niks binnen ovr donor worden
ik ben wel al bloeddonor maar vind het wel eng om bloed te geven omdat ik dan bijna flauw val als er een halve liter bloed uit is is echt een rot ervaring maar wil het blijven doen omdat ik o negatief heb en die hebben ze heel erg veel nodig

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 09 mar 2006 21:10

dat kan wel eens kloppen. Ik meen dat 0 negatief bij iedere bloedgroep kan en dat is voor een ziekenhuis wel noodzakelijk.
Dat donorformulier dat krijg je van zelf in de bus denk ik. Je moet er niet wakker van gaan liggen hoor :wink: :P

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 10 mar 2006 17:14

ja iedereen kan negatief ontvangen maar ik kan weer niet alles terug krijgen maar ja ik werk in de zorg en vind het eigenlijk een soort verplichting mijn ouders doen het ook mijn broer en schoonzus ook al heb ik mijn vriend nog niet over kunnen halen haha
dus over een maandje moet ik weer :oops: :cry: maar ja er gaat altijd een collega mee want het is naast mijn werk dus dat is wel makkelijk haha
nee ik lig er zeker niet wakker van maar bij het bloedgeven vind ik die vinger prik het vervelends die doet echt pijn maar die dikke naald inbrengen vind ik nog wel gaan.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 mar 2006 17:30

Rijnmond schreef:Alsof ze dr terug hebben gevonden in een bos, waar ze net niet ontsnapt is aan 1 of ander onbekend beest.

Goed, dat zal inderdaad een slechte ervaring zijn geweest. De vraag is alleen of je dit kunt wijten aan de orgaandonatie of aan een uitvaartonderneming die slecht werk heeft verricht.
In de ruim 20 jaar dat ik in en bij de uitvaartverzorging ben betrokken heb ik al heel wat lichamen gezien waarbij orgaantransplantatie was toegepast. De meest donatieteams verzorgen een lichaam uitermate en met respect. Het uiteindelijke opbaren is een taak van de uitvaartondernemer. Die moet dermate kennis en vakkundigheid hebben om iemand dusdanig op te baren dat op een verantwoorde wijze een laatste groet gebracht kan worden.

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik verschillende obducties en transplantatiedonaties meegemaakt en ik kan je verzekeren dat dit met veel respect voor de orgaangever gebeurd.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 10 mar 2006 17:40

Toch wil ik het unieke van het lichaam benadrukken. De organen vormen in het lichaam een eenheid. De totaliteit van ziel, geest en lichaam bepaalt de uniciteit van ieder mens. Afhankelijk van je visie sluit het uniek-zijn van het lichaam uit dat Jan en alleman zo maar over de organen van een ander na diens overlijden mag beschikken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2006 18:48

Ben je dan ook zo konsequent Rijnmond, dat je geen organen wilt ontvangen van een donor als je dat nodig mocht hebben?

Ik ben wel donor, maar heb wel bepaalde (4) dingen uitgezonderd.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 16 mar 2006 16:16

ja!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 16 mar 2006 17:41

Rijnmond schreef:Ik heb zodra ik de mogelijkheid kreeg laten registeren dat ik geen donor wilde worden.

Me too..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 mar 2006 19:14

Ik wel.

Mijn broer heeft paar jaar geleden een hoornvliestransplantatie gehad.
Prachtig en wonderlijk dat dat kan!

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 16 mar 2006 19:54

Het een ander verhaal als een dierbare van je een orgaan of weefsel van een ander kan doneren. Dan denk ik dat je sneller je beslissing genomen hebt om wel donor te worden dan wanneer je die ervaring niet hebt.
Wat denken jullie? Misschien hebt ik het wel fout hoor, maar dit is een gedacht die in me opkwam

Terug naar “Archief”