GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2005 10:21

Marnix schreef:En zo kan ik bij meer dingen kanttekeningen plaatsen. Zien evangelischen het oude testament als onbelangrijk? Absoluut niet.... ze lezen er ook uit, preken er uit... maar plaatsen het wel in een, in mijn ogen gezond perspectief: Het verwijst allemaal naar Jezus Christus, die de wet en de profetieen vervulde. Vrije wil? Ze leren dat God mensen oproept tot bekering, dat Hij mensen oproept om Hem te dienen... En dat de mens daarin dankzij Jezus Christus, en dankzij Hem alleen, een keuze in heeft. Maar wel dat de mens die keuze heeft. De bijbel is op dat punt ook heel duidelijk. Denk aan al die oproepen tot bekering en specifiek noem ik even Deut 30 waarin God het zegt tegen Israel: Ik stel jullie voor een keuze tussen leven en dood, kies toch het leven. Het is zo bijbels als het maar kan, alleen ligt de focus iets anders. Niet: we kunnen uit onszelf niets, we kiezen uit onszelf tegen God... maar: Dankzij Christus kunnen we weer kiezen, laten we de goede keuze maken, ons bekeren. Niemand kan er van zeggen dat dit niet bijbels juist is.

<offtopic> De gereformeerde leer op dit punt is de leer aangaande de Heilige Geest. Hij is Degene die de goede keuze in ons hart schrijft (Jer. 31). Daarom zien we de vrije wil als een wil die van nature geneigd is om vrij te kiezen voor het kwade. Kiest die wil ergens anders voor, nl. om God te dienen, dan is het de Geest Die ons tot die keuze heeft gebracht. Ook hierin is het noch degene die wil, noch degene die loopt, maar de ontfermende God Die ons daartoe brengt.

De kritiek van de gereformeerden op de evangelische opvatting is daarmee niet dat de mens niet zou moeten kiezen (dat moet juist wel!), maar wel dat de evangelische richting op z'n minst onvolledig is in het belijden aangaande die keuze. Het werk van God de Heilige Geest wordt daarin vaak niet erkend (of tenminste, dat gevaar is er) en de kiezende mens komt in het middelpunt te staan. Dit komt vaak voort uit het (te) optimistische mensbeeld dat hieraan ten grondslag ligt. Dit komt daarmee in mindering op het zicht op de staat van de mens, op de verwondering over de goedheid van God, daarmee ook op Zijn genade en op het werk van Zijn Zoon. Voor onze geloofsbeleving en voor de eer van God is het het meest profijtelijk als we erkennen dat het God is, die alles in ons werkt, want dat doet Hij ook.</offtopic>

Wat mij betreft mag de GKV goed gereformeerd blijven op dit punt. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2005 11:24

lol Raido, ik ben (nog) niet evangelisch hoor ;) Ik ben nogal oecumenisch eigenlijk ;) maar opgevoed in de NGK en SoW-kerk.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 okt 2005 11:28

Marnix schreef:Zien evangelischen het oude testament als onbelangrijk? Absoluut niet.... ze lezen er ook uit, preken er uit... maar plaatsen het wel in een, in mijn ogen gezond perspectief: Het verwijst allemaal naar Jezus Christus, die de wet en de profetieen vervulde.

Ik waag dat te betwijfelen. Inderdaad, de evangelische christen bestaat niet, maar een algemene tendens is toch wel dat volgens hen het oude testament niet uitsluitend Christus predikt, maar ook daarnaast (Gods plan met) Israel.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2005 11:32

<offtopic> De gereformeerde leer op dit punt is de leer aangaande de Heilige Geest. Hij is Degene die de goede keuze in ons hart schrijft (Jer. 31). Daarom zien we de vrije wil als een wil die van nature geneigd is om vrij te kiezen voor het kwade. Kiest die wil ergens anders voor, nl. om God te dienen, dan is het de Geest Die ons tot die keuze heeft gebracht. Ook hierin is het noch degene die wil, noch degene die loopt, maar de ontfermende God Die ons daartoe brengt.

De Geest werkt inderdaad in ons... dat wordt daar ook zeker niet ontkend. Maar we hebben nog wel een keuze, het is niet zo dat dit volledig buiten ons omgaat. Nogmaals, daar is de bijbel heel duidelijk in, en dat was ook altijd de gereformeerde leer.... helaas zijn sommigen daarin doorgeslagen in de tijd van de nadere reformatie en hangt men tegenwoordig alles op aan uitverkiezing en aan of God werkt.... en focussen ze zich op het feit dat je zelf niet kan kiezen..... Terwijl de bijbel wel spreekt van een keuzemogelijkheid die je als mensen hebt, waarbij de Geest in je werkt, maar het niet zo is dat je er zelf totaal geen inspraak in hebt. Wat dat betreft is die leer een stuk bijbelser dan de visie van sommige traditionele gereformeerden.

De kritiek van de gereformeerden op de evangelische opvatting is daarmee niet dat de mens niet zou moeten kiezen (dat moet juist wel!), maar wel dat de evangelische richting op z'n minst onvolledig is in het belijden aangaande die keuze. Het werk van God de Heilige Geest wordt daarin vaak niet erkend (of tenminste, dat gevaar is er) en de kiezende mens komt in het middelpunt te staan. Dit komt vaak voort uit het (te) optimistische mensbeeld dat hieraan ten grondslag ligt. Dit komt daarmee in mindering op het zicht op de staat van de mens, op de verwondering over de goedheid van God, daarmee ook op Zijn genade en op het werk van Zijn Zoon. Voor onze geloofsbeleving en voor de eer van God is het het meest profijtelijk als we erkennen dat het God is, die alles in ons werkt, want dat doet Hij ook.

Tja, volgens mij is dat meer een vooroordeel, omdat die focus wat anders is...... Ik ken een hoop evangelische christenen, praat regelmatig met ze en bezoek hun kerkdiensten ook wel eens.... en ik heb gemerkt dat het totaal onjuist is dat de mens in het middelpunt zou staan omdat men wat meer focust op die keuze, of je gelooft en hoe je daar dan vervolgens mee omgaat. De verwondering over Gods goedheid, genade en het werk van Jezus zijn daar dan ook absoluut niet minder dan bij ons... sterker nog, als ik iedereen zo nuchter zie doen in onze kerk vraag ik me wel eens af of het bij ons niet minder aanwezig is. Overigens denk ik niet dat dat het geval is, maar wel dat we dat niet uitstralen.

In ieder geval zie ik in je reactie wel een hoop dingen die je over evangelische kerken zegt, maar niet kloppen met mijn ervaringen met die christenen. Ik dacht dit overigens altijd ook, totdat ik via jeugdkerken en school met evangelische christenen ging samenwerken, praten over het geloof, bijbellezen en bidden en er soms naar de kerk ging.... toen ontdekte ik dat ik een heel vertekend beeld van ze had... en dat veel dingen die ik dacht omdat ik ze altijd had gehoord, niet bleken te kloppen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 okt 2005 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 okt 2005 17:39

Marnix schreef:Of het GG-surrogaat?

Sorry hoor maar ik vind je opmerking respectloos en onzinnig. Net als de opmerking over beinvloeding vanuit de evangelische hoek... Als je als kerk een beetje je vormen aanpast en gewoon vasthoudt aan de gereformeerde leer krijg je toch dit soort kortzichtige opmerkingen.

Daarnaast valt de leer van evangelische gemeenten ook prima bijbels te onderbouwen.... doe nou niet alsof de wat daar wortd geleerd allemaal zelf hebben verzonnen, dat ze volwassendoop niet op de bijbel baseren, de keuzeverantwoordelijkheid van mensen zelf hebben bedacht, en het vrolijke en gastvrije karakter duidelijk aanwezig hebben omdat ze de bijbel niet zo belangrijk vinden.

En wij met ons theoretisch gemekker onszelf maar veel beter vinden dan die ander.... prachtig.... Staat dat ook in de bijbel? Volgens mij kiest die een andere lijn. En is het daaruit niet goed te praten dat je de leer dat God zijn Zoon stuurde en Hij voor onze zonden stierf zodat wie in Hem gelooft niet verloren gaat, een surrogaat te noemen.

Tja, zo'n opmerking van mij, dan heb ik gelijk al zoiets van: 'Daar ga je Marnix over horen.'
Als iemand negatief spreekt over de evangelischen, voelt Marnix een schop tegen zijn scheenbeen.
Wat mij bij jou opvalt is een verdediging van de evangelische hoek die mank gaat door eenzijdigheid.

Goed, dat evangelische surrogaat wat ik noemde heeft in dit geval betrekking op de remonstrantse leer van: God heeft die mensen uitverkoren, waarvan Hij wist dat ze zouden gaan geloven. (En dus niet op de leer dat God zijn Zoon stuurde en Hij voor onze zonden stierf zodat wie in Hem gelooft niet verloren gaat. Dat bekritiseerde ik helemaal niet.)
Waar je dat aantreft, of dat nu bij evangelischen is, of bij anderen, het is een valse leer. En valse leer noemde ik hier surrogaat.
En als ik iemand zo hoor spreken die lid is van een kerk die bedoeld is om het gereformeerde belijden uit te dragen, dan verdenk ik sterk in de richting van evangelische beïnvloeding. Dat is een ervaringsgegeven.

Moeten we soms ook vele evangelische gemeenten volgen in hun remonstrantse leer?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2005 23:48

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Of het GG-surrogaat?

Sorry hoor maar ik vind je opmerking respectloos en onzinnig. Net als de opmerking over beinvloeding vanuit de evangelische hoek... Als je als kerk een beetje je vormen aanpast en gewoon vasthoudt aan de gereformeerde leer krijg je toch dit soort kortzichtige opmerkingen.

Daarnaast valt de leer van evangelische gemeenten ook prima bijbels te onderbouwen.... doe nou niet alsof de wat daar wortd geleerd allemaal zelf hebben verzonnen, dat ze volwassendoop niet op de bijbel baseren, de keuzeverantwoordelijkheid van mensen zelf hebben bedacht, en het vrolijke en gastvrije karakter duidelijk aanwezig hebben omdat ze de bijbel niet zo belangrijk vinden.

En wij met ons theoretisch gemekker onszelf maar veel beter vinden dan die ander.... prachtig.... Staat dat ook in de bijbel? Volgens mij kiest die een andere lijn. En is het daaruit niet goed te praten dat je de leer dat God zijn Zoon stuurde en Hij voor onze zonden stierf zodat wie in Hem gelooft niet verloren gaat, een surrogaat te noemen.

Tja, zo'n opmerking van mij, dan heb ik gelijk al zoiets van: 'Daar ga je Marnix over horen.'
Als iemand negatief spreekt over de evangelischen, voelt Marnix een schop tegen zijn scheenbeen.

Dat komt omdat ik heel veel medegelovigen in die kerken ken... Oprechte christenen die Gods wil willen doen, die de bijbel centraal hebben staan in hun leven... en waar we (individueel en als gemeente) een hoop van kunnen leren....

Wat mij bij jou opvalt is een verdediging van de evangelische hoek die mank gaat door eenzijdigheid.

Goed, dat evangelische surrogaat wat ik noemde heeft in dit geval betrekking op de remonstrantse leer van: God heeft die mensen uitverkoren, waarvan Hij wist dat ze zouden gaan geloven. (En dus niet op de leer dat God zijn Zoon stuurde en Hij voor onze zonden stierf zodat wie in Hem gelooft niet verloren gaat. Dat bekritiseerde ik helemaal niet.)
Waar je dat aantreft, of dat nu bij evangelischen is, of bij anderen, het is een valse leer. En valse leer noemde ik hier surrogaat.

Tja, dan zijn we het eens... want ze leren er dat wie in Jezus Christus als Gods Zoon en redder van de wereld gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, en daar ben je het dus mee eens. Het is dan ook zo bijbels als het maar kan. En als ik iemand zo hoor spreken die lid is van een kerk die bedoeld is om het gereformeerde belijden uit te dragen, dan verdenk ik sterk in de richting van evangelische beïnvloeding. Dat is een ervaringsgegeven. Dat is niet remonstrants of ongereformeerd. Dat is de bijbelse waarheid en door onze focus op uitverkiezing zijn we die uit het oog verloren. Daardoor is bij veel mensen het idee ontstaan dat mensen niet geloven omdat ze niet zijn uitverkoren.

Overigens in mijn denkwijze niet puur gereformeerd vrijgemaakt of zo... Maar meer ontstaan doordat ik veel samenwerk en praat en bidt met mensen uit dit soort gemeenten, en ik steeds meer inzie dat die mensen God en zijn Woord centraal hebben staan in hun leven.

Overigens ben ik GKV-er maar is wat ik uit de bijbel haal en hier zeg niet representatief voor de leer van de GKV. Zoals ik al aangaf, de GKV staat ook volledig achter de 3 formulieren van (on)enigheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 okt 2005 17:52

Marnix schreef:Dat komt omdat ik heel veel medegelovigen in die kerken ken... Oprechte christenen die Gods wil willen doen, die de bijbel centraal hebben staan in hun leven... en waar we (individueel en als gemeente) een hoop van kunnen leren....

Dat wat je hier zegt, herken ik sterk bij mijzelf, hoe ik tegen reformatorische christenen aankeek/aankijk. Toch heeft mij dat er niet van weerhouden om e.e.a. toch eens wat kritischer te gaan bekijken. Want al zijn die mensen alleraardigst, oprecht en sympathiek, en wie weet hoe gelovig, dat neemt toch niet weg dat je er opvattingen kunt aantreffen die voor bijbelse kritiek vatbaar zijn. Zij zijn niet 'ex cathedra'. En ik ben blij dat ik zover gekomen ben dat ik dat ook onder ogen heb willen zien, en de consequenties daaruit getrokken heb.

Marnix schreef:Tja, dan zijn we het eens... want ze leren er dat wie in Jezus Christus als Gods Zoon en redder van de wereld gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, en daar ben je het dus mee eens. Het is dan ook zo bijbels als het maar kan.

Dat is zeker bijbels, maar dat leren niet alleen zij.
Dat neemt ook niet weg dat je in de evangelische wereld ideeën kan aantreffen die voor bijbelse kritiek vatbaar zijn. En nee, dat zullen vaak geen grove ketterijen zijn die heel direct een bepaalde bijbeltekst tegen zich hebben, maar het kan ook te maken hebben met het niet zien van grote lijnen die door de Bijbel lopen.

Marnix schreef:Dat is niet remonstrants of ongereformeerd. Dat is de bijbelse waarheid en door onze focus op uitverkiezing zijn we die uit het oog verloren. Daardoor is bij veel mensen het idee ontstaan dat mensen niet geloven omdat ze niet zijn uitverkoren.

Zeggen "God heeft die mensen uitverkoren, waarvan Hij wist dat ze zouden gaan geloven" heeft wel degelijk een remonstrantse gedachte als oorsprong. Natuurlijk, je kan het ook zo interpreteren dat het geen dwaling is. En die kant kies jij, waarschijnlijk omdat je de evangelischen zo graag in bescherming neemt. Er zitten deze waarheidselementen in:
- God weet wie er gaan geloven,
- die mensen zijn ook uitverkoren door God.
Echter, hier is toch meer mee, als je kijkt naar waar het vandaan komt. Hier wordt de mens autonoom gemaakt in zijn keuze, en is de verkiezing een gevolg geworden van zijn autonome keuze om te gaan geloven. En dat staat haaks op wat de Bijbel leert.
En als iemand van een gereformeerde kerk het zo zegt, dan proef ik daar toch duidelijk een afwijzing in van de gereformeerde leer. Anders zeg je het niet zo bewust op die manier. Zo iemand heeft weet van de gereformeerde leer, en hoe de gereformeerde belijdenis over Gods verkiezing spreekt.

Verder suggereer jij ten onrechte dat remonstrantisme vreemd is aan de evangelische kringen. Hierin bespeur ik een 'liefde maakt blind'-principe.
Kees Goedhart bevindt zich in evangelisch-charismatische kring. Hij schrijft:
Het scheppingsverhaal laat heel duidelijk zien dat de mens een eigen vrije wil heeft. Hij kan zelf kiezen wie hij dienen wil. Adam en Eva zondigden geheel vrijwillig. Het was hun keuze. God had hen echter een eerlijke kans gegeven en dat doet God nog steeds. Hij is immers onveranderd?

Kees Goedhart, Terug naar de basis, blz. 15

Hier leert Kees Goedhart dus duidelijk de eigen vrije wil, waarmee de mens autonoom beslist, los van God. Dat is remonstrantisme.
Het valt mij op, dat in zijn woordkeuze je de Dordtse Leerregels er zo naast kan leggen, en hoe groot het contrast dan is. Waarbij zijn verwoording ook suggereert: wie niet denkt zoals ik maar wel zoals de DL, die belijdt een oneerlijke God.
En direct daarna, op dezelfde pagina, maakt hij ook heel duidelijk hoe hij tegen uitverkiezing aankijkt:
Allemaal uitverkoren
In Efeziërs 1:4 schrijft Paulus: Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. In Christus zijn wij allemaal uitverkoren. Wat er van ons verwacht wordt, is dat wij die uitverkiezing waar maken door nu zelf achter Jezus aan te gaan. Dus door voor Hem te kiezen. Hij koos al voor ons!

Elbert heeft dus volledig gelijk, als hij zegt: Dit komt vaak voort uit het (te) optimistische mensbeeld dat hieraan ten grondslag ligt.

Verder ontken ik niet dat er verkeerd omgegaan wordt het met leerstuk van de uitverkiezing. In de Bijbel zie ik niet dat die alleroverheersend is tot in de prediking toe, op de wijze zoals je dat aantreft in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Er schuilt dus zeker waarheid in wat jij zegt over 'onze focus op uitverkiezing', al herken ik mezelf er dan niet in. Maar de oplossing van Kees Goedhart is de oplossing niet. Jammer dat hij ons opscheept met een dergelijke surrogaatoplossing die geen oplossing is, en ons dus niks verder helpt om zicht te krijgen op Gods uitverkiezing.

Marnix schreef:Overigens in mijn denkwijze niet puur gereformeerd vrijgemaakt of zo... Maar meer ontstaan doordat ik veel samenwerk en praat en bidt met mensen uit dit soort gemeenten, en ik steeds meer inzie dat die mensen God en zijn Woord centraal hebben staan in hun leven.

Kijk, dáár heb je het al! Dat heb je met al die interkerkelijke samenwerking! Jij bent ook al vergiftigd! Hadden die vrijgemaakten van vroeger dus toch gelijk, dat het organisatieleven kerkelijk gebonden dient te zijn. :mrgreen:
Nee, maar goed, je hoeft je niet af te sluiten van de wereld om je heen, en mag best met andere christenen omgaan, natuurlijk. En ook mag je de goede dingen bij hen waarderen. Maar doe dat alles dan wel met een gezond kritische houding, zou ik je willen adviseren. Maak je zelf er sterk in om je Bijbel goed te kennen. En plaats de Bijbel bóven je sympathie voor die mensen. Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.
Alleen als je de Bijbel grondig kent, kun je de waarheid kennen. De Bijbel is daarin een zuiverdere bron dan de medechristen, want die kan zich vergissen, en kan blind zijn voor bepaalde aspecten van de Bijbel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 okt 2005 22:12

Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.

Ik dacht dat 'geloven als een kind' ook een aanrader was ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2005 00:19

Dat wat je hier zegt, herken ik sterk bij mijzelf, hoe ik tegen reformatorische christenen aankeek/aankijk. Toch heeft mij dat er niet van weerhouden om e.e.a. toch eens wat kritischer te gaan bekijken. Want al zijn die mensen alleraardigst, oprecht en sympathiek, en wie weet hoe gelovig, dat neemt toch niet weg dat je er opvattingen kunt aantreffen die voor bijbelse kritiek vatbaar zijn. Zij zijn niet 'ex cathedra'. En ik ben blij dat ik zover gekomen ben dat ik dat ook onder ogen heb willen zien, en de consequenties daaruit getrokken heb.

Klopt. Sterker nog, dat is zo klaar als een klontje. Er zijn allerlei verschillende kerkgenootschappen, waar echte christenen, uitverkorenen zeg maar, gevonden worden. Toch hebben ze verschillende opvattingen in de leer. Daar mag je opbouwende kritiek op leveren, absoluut! Ik denk zelfs dat dit je plicht is als medechristen. En toch kan je ook van die ander leren, want in de ene gemeente is gastvrijheid een sterk punt en theologie niet zo, in de andere gemeente is het weer andersom... terwijl het beiden denk ik niet verkeerd is... En zo kan je, ook als je onjuistheden bespeurt, wel van andere gemeenten leren. Laten we dat dan ook proberen, op een liefdevolle wijze, zoals Jezus dat ook deed. Maar laten we ook voorzichtig zijn, we denken vaak precies te weten hoe het zit, terwijl er dus zoals ik al aangaf ook onder ware gelovigen leerverschillen zijn. Vaak zijn die ook gewoon beinvloed door opvoeding en zo... Als er 2 opvattingen tegenover elkaar worden gezet, beiden ontstaan door serieus te kijken naar wat de bijbel er over zegt, dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn... en in hoeverre kunnen we dat zijn? :)

Dat is zeker bijbels, maar dat leren niet alleen zij.
Dat neemt ook niet weg dat je in de evangelische wereld ideeën kan aantreffen die voor bijbelse kritiek vatbaar zijn. En nee, dat zullen vaak geen grove ketterijen zijn die heel direct een bepaalde bijbeltekst tegen zich hebben, maar het kan ook te maken hebben met het niet zien van grote lijnen die door de Bijbel lopen.

Klopt, hoewel ik dat in traditionele gemeenten ook wel zie... in de leer soms... maar vaker in de uitvoering daarvan, in leven. Het probleem is wel dat we veel sneller de splinter bij de ander zien, dan de balk in eigen ogen. Dat is een algemene opmerking en niet persoonlijk, ik vind dat jij best genuanceerd hier tegenaan kijk, en weet van je dat je, meer dan sommige anderen, ook kritisch naar eigen stroming bentt.

Zeggen "God heeft die mensen uitverkoren, waarvan Hij wist dat ze zouden gaan geloven" heeft wel degelijk een remonstrantse gedachte als oorsprong. Natuurlijk, je kan het ook zo interpreteren dat het geen dwaling is. En die kant kies jij, waarschijnlijk omdat je de evangelischen zo graag in bescherming neemt. Er zitten deze waarheidselementen in:
- God weet wie er gaan geloven,
- die mensen zijn ook uitverkoren door God.
Echter, hier is toch meer mee, als je kijkt naar waar het vandaan komt. Hier wordt de mens autonoom gemaakt in zijn keuze, en is de verkiezing een gevolg geworden van zijn autonome keuze om te gaan geloven. En dat staat haaks op wat de Bijbel leert.
En als iemand van een gereformeerde kerk het zo zegt, dan proef ik daar toch duidelijk een afwijzing in van de gereformeerde leer. Anders zeg je het niet zo bewust op die manier. Zo iemand heeft weet van de gereformeerde leer, en hoe de gereformeerde belijdenis over Gods verkiezing spreekt.

Wat jij beschrijft zie ik inderdaad als remonstrants.... Maar in evangelische kerken zeggen ze het niet helemaal zoals jij het beschrijft... tenminste, de mensen uit die hoek die ik ken zeggen het niet zo. Mijn standpunt is ook niet precies zoals jij beschrijft, Ik vind het wel een moeilijk onderwerp, maar ik zal even kort samenvatten wat ik in een recent topic over de uitverkiezing ook heb uiteengezet:

De bijbel is duidelijk over de uitverkiezing. Daarnaast is de bijbel ook duidelijk dat de mens keuzeverantwoordelijkheid heeft, de oproepen van God, direct en door anderen heen, om je te bekeren en Hem te volgen zeggen daarover genoeg. Hoe dit precies te combineren is? Ik weet het niet precies. Maar ik ga niet 1 van beiden wegvlakken omdat ik ze niet met elkaar kan rijmen. Ik geloof in de uitverkiezing, maar ook in de oproepen tot bekering, en de verantwoordelijkheid die dat met zich mee brengt, ja zover zelfs dat je het eeuwig leven op het spel kan zetten als je er verkeerd mee omgaat. Dat baseer ik volledig op de bijbel.

Verder suggereer jij ten onrechte dat remonstrantisme vreemd is aan de evangelische kringen. Hierin bespeur ik een 'liefde maakt blind'-principe

Hm, misschien komt dat vanwege de ontzettend negatieve klank die het woord "remonstrants" heeft. Ik krijg dan een beetje het idee dat die mensen geen echte christenen zijn en niet gered kunnen worden. Als ik dan echte christenen tegenkom, die vol zijn van Gods liefde voor hen, die dankbaar zijn en dat ook uitstralen en voor Gods evangelie uitkomen in de wereld, dan botst dat daar een beetje mee. Dat heeft denk ik te maken met de gevoelswaarde van het woord remonstrants. Vandaar dat ik een beetje ze verdedig, omdat in hen toch zie als broers en zussen, geheiligd in Christus... althans, velen van hen :)

[quote="Kees Goedhart-quote]Het scheppingsverhaal laat heel duidelijk zien dat de mens een eigen vrije wil heeft. Hij kan zelf kiezen wie hij dienen wil. Adam en Eva zondigden geheel vrijwillig. Het was hun keuze. God had hen echter een eerlijke kans gegeven en dat doet God nog steeds. Hij is immers onveranderd? [/quote]

Ik vind wat dat inderdaad wat kort door de bocht. Maar tegelijkertijd zit er denk ik ook een groot stuk waarheid in, God geeft iedereen een eerlijke kans. Hoe dat met uitverkiezing te combineren is weet ik niet, maar naast de uitverkiezing is de bijbel op dat punt ook heel duidelijk, en dat ga ik niet loslaten omdat ik het niet goed met uitverkiezing kan rijmen.

Maar we kunnen wel de Geest bedroeven, tegen God kiezen terwijl we Hem kennen enzo. Op de jongste dag zal Jezus ons ook beoordelen op wat we voor een ander hebben gedaan. We moeten die keuze wel maken.... en krijgen daarin wel verantwoordelijkheid... het gaat niet buiten onszelf om, maar de Geest werkt in ons en maakt die keuze mogelijk. De keuze om je minste broeder eten of drinken te geven als hij honger of dorst heeft, op te zoeken als hij ziek is of in de gevangenis zit, te kleden als hij geen kleren heeft etc.

Dit soort dingen mogen we nooit ophangen aan A of B, omdat de bijbel duidelijk aangeeft dat het A en B is :) Maar goed, misschien gaan we nu wat teveel naar een nieuwe uitverkiezingsdiscussie ;)

Kijk, dáár heb je het al! Dat heb je met al die interkerkelijke samenwerking! Jij bent ook al vergiftigd! Hadden die vrijgemaakten van vroeger dus toch gelijk, dat het organisatieleven kerkelijk gebonden dient te zijn.

Hehehe :) Ik kies voor christelijk gebonden, ipv kerkelijk :) Want het is niet onze kerk maar Christus kerk, wat van Hem is :) En dat zit niet tussen 4 muren ;)

Nee, maar goed, je hoeft je niet af te sluiten van de wereld om je heen, en mag best met andere christenen omgaan, natuurlijk. En ook mag je de goede dingen bij hen waarderen. Maar doe dat alles dan wel met een gezond kritische houding, zou ik je willen adviseren. Maak je zelf er sterk in om je Bijbel goed te kennen. En plaats de Bijbel bóven je sympathie voor die mensen. Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.
Alleen als je de Bijbel grondig kent, kun je de waarheid kennen. De Bijbel is daarin een zuiverdere bron dan de medechristen, want die kan zich vergissen, en kan blind zijn voor bepaalde aspecten van de Bijbel.

Klopt. Maar de bijbel leert ons ook om een te zijn, niet omdat we allemaal precies hetzelfde leren en zo.... maar omdat we allemaal afhankelijk zijn van Gods genade en Jezus Christus offer. Daarom heb ik met interkerkelijke samenwerking geen moeite. Ik probeer kritisch te zijn en ben dat ook wel (denk niet dat ik niet kritisch ben omdat ik bij bepaalde dingen in de leer in eigen kerk vraagtekens zet, want die ontstaan omdat ik door in de bijbel te kijken en te zoeken naar Gods wil. En kritisch kijken is goed, bedankt voor de reminder. Maar tegelijkertijd is het zoeken van eenheid met mensen waarmee je toch in Christus verbonden bent, ondanks veel verschillen, een bijbels standpunt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 okt 2005 20:32

Marnix schreef:De bijbel is duidelijk over de uitverkiezing. Daarnaast is de bijbel ook duidelijk dat de mens keuzeverantwoordelijkheid heeft, de oproepen van God, direct en door anderen heen, om je te bekeren en Hem te volgen zeggen daarover genoeg. Hoe dit precies te combineren is? Ik weet het niet precies. Maar ik ga niet 1 van beiden wegvlakken omdat ik ze niet met elkaar kan rijmen. Ik geloof in de uitverkiezing, maar ook in de oproepen tot bekering, en de verantwoordelijkheid die dat met zich mee brengt, ja zover zelfs dat je het eeuwig leven op het spel kan zetten als je er verkeerd mee omgaat. Dat baseer ik volledig op de bijbel.

Daar kan ik me wel in vinden, als je het zo zegt.
Het gaat inderdaad beide op: Gods uitverkiezing, maar ook onze verantwoordelijkheid en de oproep aan ons om ons te bekeren.
Nu gelooft de remonstrant ook in uitverkiezing, maar dat is dan meer een voorwaardelijke uitverkiezing, waarvan de uiteindelijke uitkomst van onze keuze afhankelijk is. En dat is dwaalleer.
God verkiest onvoorwaardelijk en souverein. Toch neemt dat niet weg dat er aan ons een heel directe oproep tot bekering gedaan kan worden. Dat we niet slechts zeggen "je moet bekeerd worden", maar "bekeer je!".

Marnix schreef:Hm, misschien komt dat vanwege de ontzettend negatieve klank die het woord "remonstrants" heeft. Ik krijg dan een beetje het idee dat die mensen geen echte christenen zijn en niet gered kunnen worden. Als ik dan echte christenen tegenkom, die vol zijn van Gods liefde voor hen, die dankbaar zijn en dat ook uitstralen en voor Gods evangelie uitkomen in de wereld, dan botst dat daar een beetje mee. Dat heeft denk ik te maken met de gevoelswaarde van het woord remonstrants. Vandaar dat ik een beetje ze verdedig, omdat in hen toch zie als broers en zussen, geheiligd in Christus... althans, velen van hen

Nee, ik denk niet dat je kan zeggen dat remonstranten geen echte christenen zijn en niet gered kunnen worden. Ze houden er een verkeerd idee op na over tot geloof komen en Gods rol daarin, maar dat neemt niet weg dat zij niet behouden zouden kunnen worden. Er zijn in de kerkgeschiedenis wel meer oprechte christenen geweest die dwaalden in de leer. Zo is de dwaalleer dat de volmaaktheid in dit leven bereikt kan worden al veel ouder dan John Wesley, en Basilius de Grote leerde die al! Toch geldt hij als een grote kerkvader. (Ook ds. Baruch Maoz zegt hier iets over, zie hier, bij de vraag Hun opvattingen over de verzoening verschillen sterk met de uwe.. Met Ctrl+F vind je die zin zo.)
Wanneer een dwaling zó dodelijk is dat behoud onmogelijk is, dat weet ik niet.
Maar waarom zou ik gaan dwalen in de leer? Natuurlijk, dat kan ook ik doen door vergissing. Maar waarom zou ik het opzettelijk gaan doen? Liever span ik mij in om de waarheid zo goed mogelijk te kennen.

Marnix schreef:
Het scheppingsverhaal laat heel duidelijk zien dat de mens een eigen vrije wil heeft. Hij kan zelf kiezen wie hij dienen wil. Adam en Eva zondigden geheel vrijwillig. Het was hun keuze. God had hen echter een eerlijke kans gegeven en dat doet God nog steeds. Hij is immers onveranderd?

Ik vind wat dat inderdaad wat kort door de bocht. Maar tegelijkertijd zit er denk ik ook een groot stuk waarheid in, God geeft iedereen een eerlijke kans. Hoe dat met uitverkiezing te combineren is weet ik niet, maar naast de uitverkiezing is de bijbel op dat punt ook heel duidelijk, en dat ga ik niet loslaten omdat ik het niet goed met uitverkiezing kan rijmen.

Wat in zijn visie mist als een groot gapend gat, is de zondeval met haar gevolgen! Hij wandelt er zo langs heen in een boog.
Ik heb toch wat kritiek op: God geeft iedereen een eerlijke kans. Wat is een eerlijke kans? Kees Goedhart denkt het probleem op te lossen, door de vermeende oneerlijkheid van een onvoorwaardelijke uitverkiezing te ontkennen, en de keuze bij de mens zelf te leggen. Echter, dan blijf je met het probleem zitten: er zijn ook mensen die nooit van Jezus Christus horen. Hoe zit het dan met hen? Is God dan toch oneerlijk door geen boodschappers naar hen te sturen? Dat is dus slechts het verschuiven van het probleem. Het probleem blijft bestaan.
Ik zie de oplossing van die probleem veel meer in een God die niks aan mensen verplicht is, en slechts uit pure genade mensen uitkiest om hen van de eeuwige ondergang te redden, helemaal souverein.

André

Berichtdoor André » 06 okt 2005 20:39

Echter, dan blijf je met het probleem zitten: er zijn ook mensen die nooit van Jezus Christus horen. Hoe zit het dan met hen? Is God dan toch oneerlijk door geen boodschappers naar hen te sturen? Dat is dus slechts het verschuiven van het probleem. Het probleem blijft bestaan.
Denk niet dat het door jouw genoemde probleem blijft bestaan.
Matt. 24: 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 okt 2005 20:40

Klaas schreef:
Ik zie in dat dat nogal wat niveau vraagt t.a.v. bijbelkennis, maar het lijkt mij de enige manier die goed is.

Ik dacht dat 'geloven als een kind' ook een aanrader was ;-)

Hebreeën 5:11-14:
11 Hierover hebben wij veel te zeggen, maar het is moeilijk uit te leggen, omdat gij traag zijt geworden in het horen. 12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend, leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert, en gij hebt nog melk nodig (en) geen vaste spijs. 13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling. 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

En over dat kinderlijke schrijft Paulus, 1 Kor. 13:11:
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was.

Dus, hoezo infantiel blijven? :shock:
Leert de Bijbel dàt?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 okt 2005 20:41

André schreef:
Echter, dan blijf je met het probleem zitten: er zijn ook mensen die nooit van Jezus Christus horen. Hoe zit het dan met hen? Is God dan toch oneerlijk door geen boodschappers naar hen te sturen? Dat is dus slechts het verschuiven van het probleem. Het probleem blijft bestaan.
Matt. 24: 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Dat neemt het probleem niet weg, want er zijn toch mensen gestorven zonder ooit van Christus gehoord te hebben in hun leven? Vroeger meer dan nu, maar je staat dan toch voor een voldongen feit wat zich niet meer laat terugdraaien...

André

Berichtdoor André » 06 okt 2005 20:49

Boekenlezer schreef:
André schreef:

Dat neemt het probleem niet weg, want er zijn toch mensen gestorven zonder ooit van Christus gehoord te hebben in hun leven? Vroeger meer dan nu, maar je staat dan toch voor een voldongen feit wat zich niet meer laat terugdraaien...
Een punt idd, ik denk overigens niet dat het woord 'oneerlijk' op God van toepassing is, wsl is er dan een Goddelijke denkwijze die hier door ons niet is te volgen m.b.t. de reeds overleden mensen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2005 21:34

Dus, hoezo infantiel blijven? :shock:

Dus 'geloven als een kind' betekent 'infantiel'?

Ik leer elke dag weer bij....
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”