nieuw religie-forum beleid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 12 sep 2005 22:05

Dat ben ik niet met je eens, dan beantwoord je die vragen niet naar waarheid, en kom je er binnen, door puur te liegen, dan was het nieuwe beleid niet nodig geweest.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2005 14:26

Hmz, heb ik wel genoeg respect voor de drie formulieren om binnen te mogen dan? Ik voel me er iig niet schuldig over, want ik ben wel christen ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 14:35

Lalage schreef:Hmz, heb ik wel genoeg respect voor de drie formulieren om binnen te mogen dan? Ik voel me er iig niet schuldig over, want ik ben wel christen ;)
Respect hebben en respecteren zijn twee dingen ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2005 14:52

Raido schreef:
Lalage schreef:Hmz, heb ik wel genoeg respect voor de drie formulieren om binnen te mogen dan? Ik voel me er iig niet schuldig over, want ik ben wel christen ;)

explain?
Trouwens, de mods hier weten heus wel hoe ik denk. Blijkbaar is dat dus geschikt om toegelaten te worden ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 15:28

Lalage schreef:
Raido schreef:

explain?
Trouwens, de mods hier weten heus wel hoe ik denk. Blijkbaar is dat dus geschikt om toegelaten te worden ;)

Ik heb respect voor oudere mensen, maar respecteer ze niet allemaal. Respecteren vind ik meer totalitair, je keurt ze min of meer goed, en gaat daar niet tegen in. Respect hebben voor ligt iets anders.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2005 16:10

Raido schreef:
Lalage schreef:
Raido schreef:

explain?

Ik heb respect voor oudere mensen, maar respecteer ze niet allemaal. Respecteren vind ik meer totalitair, je keurt ze min of meer goed, en gaat daar niet tegen in. Respect hebben voor ligt iets anders.

En welke moet je voor de drie formulieren hebben?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2005 17:47

Volgens refoweb moet je ze dus respecteren (dat is dus als ze aan worden gehaald ze niet afdoen als onzin b.v.)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2005 00:33

Ik vind sommige delen van de catechismus wel onzin. Althans, voor onze cultuur. In de tijd dat het geschreven was, was het wel relevant.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 sep 2005 05:14

Lalage schreef:Ik vind sommige delen van de catechismus wel onzin. Althans, voor onze cultuur. In de tijd dat het geschreven was, was het wel relevant.

Niet te hard soliciteren naar een plaatselijke ban he. Zonder verdere onderbouwing mag deze uitspraak dus niet in de meeste religie-forums. Om even aan te geven hoe wij er mee omgaan.

(Verder vraag ik me af hoe je de catechismus cultuurgebonden kunt noemen?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 07:42

Lalage schreef:Ik vind sommige delen van de catechismus wel onzin. Althans, voor onze cultuur. In de tijd dat het geschreven was, was het wel relevant.
Ze zijn zeker geen onzin, die dingen leven nu ook. Alleen moeten wij wel zien dat de HC bedoeld is als schild niet als zwaard.

Dus om zelf sterk te worden, niet om de andere af te zwakken.. en ik ben opeens erg nieuwsgierig naar welke dingen je onzin vind ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2005 08:25

Ik beschouw de Drie Formulieren, de Heidelbergsche Catechismus als een geloofsdocument van onze voorvaderen en zodanig sta ik in die traditie.
Er zijn dingen die wij in deze tijd wellicht anders zouden formuleren, maar uiteindelijk blijft gestand wat er gezegd is.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 08:42

parsifal schreef:

Niet te hard soliciteren naar een plaatselijke ban he. Zonder verdere onderbouwing mag deze uitspraak dus niet in de meeste religie-forums. Om even aan te geven hoe wij er mee omgaan.

De HC zou ik geen onzin willen noemen. wel qua taalgebruik ver van deze tijd af. Misschien moest daar eens naar gekeken worden.
De Dordse leerregels staan nog verder van mij af. Word nooit uit gepreekt. Er word algemeen aangenomen dat de 3f'svE geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Dat wil ik niet betwisten. Ik krijg wel het gevoel dat deze formulieren meer en meer worden gebruikt ter exclusie. een drempel die opgeworpen word, een kader om het eigen clubje te beschermen en dat het niet zozeer meer om de inhoud gaat
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2005 09:00

leclerc schreef:
parsifal schreef:

De HC zou ik geen onzin willen noemen. wel qua taalgebruik ver van deze tijd af. Misschien moest daar eens naar gekeken worden.
De Dordse leerregels staan nog verder van mij af. Word nooit uit gepreekt. Er word algemeen aangenomen dat de 3f'svE geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Dat wil ik niet betwisten. Ik krijg wel het gevoel dat deze formulieren meer en meer worden gebruikt ter exclusie. een drempel die opgeworpen word, een kader om het eigen clubje te beschermen en dat het niet zozeer meer om de inhoud gaat

Wat betreft het taalgebruik hebben de GKV een hertaling gemaakt naar wat meer hedendaags taalgebruik. Vooral wat betreft de Dordtse Leerregels vind ik dat een hele verfrissing. Zie ook deze link (je vindt ze rechtsboven). Overigens sluit ik niet uit dat ook andere reformatorische kerken de belijdenisgeschriften aan gaan passen aan het hedendaagse taalgebruik. De kerkelijke formulieren zijn onlangs immers ook hertaald (door de Gereformeerde Bond in de PKN), de hertaling van de Statenvertaling is in volle gang en het ligt dan ook in de lijn van de verwachtingen dat ook de belijdenisgeschriften een oppoetsbeurt krijgen.

Wat betreft het exclusieve van de belijdenisgeschriften: sinds de 16e eeuw blijkt dat deze geschriften juist samenbindend hebben gewerkt in gereformeerd Nederland (zeker van de 16e tot de 19e eeuw). Bovendien zijn deze geschriften ook juist bedoeld om verkeerde leerstellingen buiten de kerk te houden (in die zin zijn ze zeker exclusief). Ze zijn dan ook alle geschreven in reaktie op die verkeerde leerstellingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 sep 2005 09:40

dat weet ik allemaal wel.
de oorsprong.
maar nu worden ze m.i. gebruikt om anderen uit te sluiten. en wordt er aleen uit de catechismus gepreekt
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 sep 2005 10:37

leclerc schreef:dat weet ik allemaal wel.
de oorsprong.
maar nu worden ze m.i. gebruikt om anderen uit te sluiten. en wordt er aleen uit de catechismus gepreekt
Ofwel ze worden als zwaard gebruik en niet als schild.

Terug naar “Archief”