moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 08:58

GOD is een god van wrake, mensen niet.
De overheid is Gods dienares, en heeft het zwaard gekregen van God om te straffen (zwaard is niet om mensen mee te aaien imho).

Je maakt je zelf net zo schuldig aan het uit het verband rukken van Bijbelteksten als ik (ik deed het min of meer expres, zoek op wraak en plak alles hier). Lees de context ook eens waarin dat geschreven was, de farizeers probeerden Jezus in een val te lokken, Hij moest of kiezen tussen de wet van Mozes (waarvan Jezus vond dat die nog steeds gelde) of het meisje..

Wist je trouwens dat Jezus eens dit gezegt heeft : het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware (over gelovigen die andere gelovigen kleineerd).

Uit de Bijbel is geen concreet stantpunt tegen of voor de doodstraf te vinden, je kunt alleen concluderen uit een bepaald aantal teksten dat het niet mag (meestal genadetijd, doden en Jezus' uitspraken) en uit andere dat het wel mag (overheid, zwaardmacht, straf).

Ik vind het onhumaan, cultureel niet gewild en feilbaar dus mijn punt is liever niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 sep 2005 09:13

Raido schreef:
GOD is een god van wrake, mensen niet.
De overheid is Gods dienares, en heeft het zwaard gekregen van God om te straffen (zwaard is niet om mensen mee te aaien imho).

Je maakt je zelf net zo schuldig aan het uit het verband rukken van Bijbelteksten als ik (ik deed het min of meer expres, zoek op wraak en plak alles hier). Lees de context ook eens waarin dat geschreven was, de farizeers probeerden Jezus in een val te lokken, Hij moest of kiezen tussen de wet van Mozes (waarvan Jezus vond dat die nog steeds gelde) of het meisje..

Wist je trouwens dat Jezus eens dit gezegt heeft : het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware (over gelovigen die andere gelovigen kleineerd).

Uit de Bijbel is geen concreet stantpunt tegen of voor de doodstraf te vinden, je kunt alleen concluderen uit een bepaald aantal teksten dat het niet mag (meestal genadetijd, doden en Jezus' uitspraken) en uit andere dat het wel mag (overheid, zwaardmacht, straf).

Ik vind het onhumaan, cultureel niet gewild en feilbaar dus mijn punt is liever niet.

waar staat die tekst??

jezus zei (in de bergrede) dat hij de wet niet wilde weggooien, maar wilde vervullen. jezus heeft de wet vervuld met zijn dood. alle zonden zijn vergeven. al voordat we ze zelf begaan hebben. je hoeft hem alleen maar aan te nemen. waarom geven we mensen (ook als ze in de gevangenis zitten) geen tweede kans. waarom zijn we niet meer als jezus. vol liefde en genade.

stel je voor dat je alle gevangenen een bijbel mocht geven en ze zou mogen vertellen dat de Here jezuis juist voor huhn zonden is gestrorven. vertel ze van de misdadiger aan t kruis en vertel ze van Gods liefde. dat is toch veel mooier dan dat je ze afschiet en ze de kans op eeuwige genade ontzegd????
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 09:25

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=molensteen&nt=1
In Matt:18, Marcus 9 en Lucas 17

Jezus zei (in de bergrede) dat hij de wet niet wilde weggooien, maar wilde vervullen.
Klopt, Hij vervuld de wet inderdaad, maar heft daarmee niet de wet van de Profeten (en Mozes etc) op, waaruit je zou kunnen concluderen dat doodstraf ook niet opgeheven is.

Jezus heeft de wet vervuld met zijn dood. alle zonden zijn vergeven.
Jezus heeft genoeg geleden dat alle zonden vergeven kunnen worden ja.

je hoeft hem alleen maar aan te nemen. waarom geven we mensen (ook als ze in de gevangenis zitten) geen tweede kans. waarom zijn we niet meer als jezus. vol liefde en genade.
Er is helemaal geen sprake van dat alle mensen in de gevangenis zomaar over de kling gejaagd worden, Jezus knuffelde niet iedereen.. Het gaat om gedragsgestoorde mensen die een totaal ander wereldbeeld hebben (psychotisch bijvoorbeeld) die niet te genezen zijn, die niet te bereiken zijn en alleen leven om hun eigen lusten te bevredigen (als in verkrachten, mensen op gruwelijke wijzen vermoorden, verminken en wat dies meer zij). Die mensen kosten en geld, en ze hebben bekend, en zien dat niet als een verkeerd iets (wat ze doen is voor hun normaal). Ik kan me voorstellen dat je op die mensen de doodstraf zou kunnen toepassen (ik ben daar geen voorstander van).

stel je voor dat je alle gevangenen een bijbel mocht geven en ze zou mogen vertellen dat de Here jezuis juist voor huhn zonden is gestrorven.
Veel gevangen krijgen een Bijbel, geloven ook (op de Antillen is zo'n gevangenis) het gaat hier echter om gewone misdadigers, niet om gedragsgestoorde psychopaten. Niemand wil hier een tasjesdief voor het vuurpeleton.

vertel ze van de misdadiger aan t kruis en vertel ze van Gods liefde. dat is toch veel mooier dan dat je ze afschiet en ze de kans op eeuwige genade ontzegd????
Ja dat is mooier, echter niet haalbaar bij een aantal misdadigers. (dat wil niet zeggen dat ze afgeschoten moeten worden). De Bijbel neemt geen concreet standpunt in met betrekking tot de doodstraf.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 sep 2005 09:37

Raido schreef:http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=molensteen&nt=1
In Matt:18, Marcus 9 en Lucas 17

vertel ze van de misdadiger aan t kruis en vertel ze van Gods liefde. dat is toch veel mooier dan dat je ze afschiet en ze de kans op eeuwige genade ontzegd????
Ja dat is mooier, echter niet haalbaar bij een aantal misdadigers. (dat wil niet zeggen dat ze afgeschoten moeten worden). De Bijbel neemt geen concreet standpunt in met betrekking tot de doodstraf.

ik denk dat mensen die echt psychotisch zijn en zo (dus in weze gehandicapt) al lang vergeven zijn. als je echt niet weet wat je doet, dan krijg je volgens mij de genade wel.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 09:38

ik denk dat mensen die echt psychotisch zijn en zo (dus in weze gehandicapt) al lang vergeven zijn. als je echt niet weet wat je doet, dan krijg je volgens mij de genade wel.
Dat geloof ik dus echt niet, dan zou Hitler ook al bekeerd moeten zijn.. echt niet dus. BTW psychotisch en psychopatisch is net weer wat anders, ik gebruik de termen door elkaar.

Een psychopaat is meestal wel psychotisch (heeft dus een andere visie op de werkelijkheid waardoor hij psychopatisch is. (kan ook veroorzaak worden door andere dingen, vaak in je jeugd).

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 sep 2005 10:41

Raido schreef:
Dat geloof ik dus echt niet, dan zou Hitler ook al bekeerd moeten zijn.. echt niet dus. BTW psychotisch en psychopatisch is net weer wat anders, ik gebruik de termen door elkaar.

Een psychopaat is meestal wel psychotisch (heeft dus een andere visie op de werkelijkheid waardoor hij psychopatisch is. (kan ook veroorzaak worden door andere dingen, vaak in je jeugd).

wij weten niet wat er bij hitler in zijn hoofd gebeurde. maar stel je voor dat je hem in de hemel tegenkomt. dan is hij vergeven. wij weten niet wat er in de laatste seconden van zijn leven gebeurde. als hij berouw toonde en vroeg om genade, is hij vergeven door de Heer en is hij dus in de hemel. kijk maar naar de gekruisigde naast jezus. "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

ik weet dit is makkelijk gezegd, zeker als je hele familie door die man is omgebracht, maar wat ik maar wil zeggen is dat de genade van de Heer heel verstrekkend is.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 14:31

wij weten niet wat er bij hitler in zijn hoofd gebeurde. maar stel je voor dat je hem in de hemel tegenkomt.
Je kunt me nog veel meer vertellen. Je kent een geloof aan de vruchten, hij was een verbitterde gestoorde gek, met meer dan 6 miljoen leven op zijn nek.

dan is hij vergeven. wij weten niet wat er in de laatste seconden van zijn leven gebeurde. als hij berouw toonde en vroeg om genade, is hij vergeven door de Heer en is hij dus in de hemel.
Ik geloof daar niet in, ik geloof niet dat Hitler ooit nog om vergeving gevraagd heeft, daar was hij te verbitterd voor.

kijk maar naar de gekruisigde naast jezus. "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

ik weet dit is makkelijk gezegd, zeker als je hele familie door die man is omgebracht, maar wat ik maar wil zeggen is dat de genade van de Heer heel verstrekkend is.
Dat klopt.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 27 sep 2005 15:00

Raido schreef:
wij weten niet wat er bij hitler in zijn hoofd gebeurde. maar stel je voor dat je hem in de hemel tegenkomt.
Je kunt me nog veel meer vertellen. Je kent een geloof aan de vruchten, hij was een verbitterde gestoorde gek, met meer dan 6 miljoen leven op zijn nek.

dat is niet helemaal waar. goed, je herkent een gelovige aan de vruchten, maar je herkent een gelovige ook aan zijn hart. en dat hart ziet alleen de Heer

de Heer werkt op wonderbaarlijke wegen. wat zou die man die naast jezus hing wel niet op zijn kerfstok hebben? geen 6 miljoen levens (anders had dat wel in de geschiedenisboeken gestaan.) maar ook niet niks. hing werd gekruisigd, zegt dat niet genoeg?

wij weten alleen dat de Heer zeer genadig is als je je zonden maar beleid, voor de rest is het gissen.
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2005 06:08

Raido schreef:Wist je trouwens dat Jezus eens dit gezegt heeft : het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware (over gelovigen die andere gelovigen kleineerd).

Geldt dat alleen voor andere gelovers in Christus of in álle andere gelovigen (Moslims, hindoeisten, wicca, etc, etc). Dan wordt dit namelijk mijn nieuwe favoriete bijbelstukje. Zijn we meteen van een hoop geneuzel af over hoofddoekjes en onderhuidse geloofsstrijd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 07:17

Nee dat gaat over gelovigen in Christus die beginners in het geloof in Christus kleineren (ziet topic de Geest uit blussen bijvoorbeeld) door extra kleinerend te doen, waardoor er grote twijfel over onstaat..

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2005 10:15

Raido schreef:Nee dat gaat over gelovigen in Christus die beginners in het geloof in Christus kleineren (ziet topic de Geest uit blussen bijvoorbeeld) door extra kleinerend te doen, waardoor er grote twijfel over onstaat..

Hmm, jammer :(

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 10:20

Voor heidenen is nog wel een andere tekst te vinden.. iets met baby's en rotsen :?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 28 sep 2005 13:43

MrSokkie schreef:
Raido schreef:Nee dat gaat over gelovigen in Christus die beginners in het geloof in Christus kleineren (ziet topic de Geest uit blussen bijvoorbeeld) door extra kleinerend te doen, waardoor er grote twijfel over onstaat..

Hmm, jammer :(

dus jij vind dat je ongelovigen mag kleineren????

waar is de God van liefde??

waar zijn de christenen van liefde????

kwijt zeker....
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 13:48

kwijt zeker....

1. Hij is geen christen.
2. Hij meent het niet.
3. Relax..

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 28 sep 2005 13:52

Raido schreef:

kwijt zeker....

1. Hij is geen christen.
2. Hij meent het niet.
3. Relax..

nee niks relax. christen of geen christen, je mag niemand veroordelen. dat is niet eerlijk!!!
Afbeelding

Terug naar “Archief”