kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 06 jul 2005 19:08

parsifal schreef:
hooligan schreef:HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA geweldig hoe mensen zichzelf tegen kunnen spreken. Het staat in de bijbel (punt) dus dan doe je dat, dan wijs ik je op een paar puntjes, en dat hoeft dan niet terwijl het wel in de bijbel staat?

hmm, de teksten die jij aanhaalt lijken voornamelijk symbool te staan voor iets: Witte kleding dragen als teken van vreugde en de vlechten het jezelf uitermate aantrekkelijk maken (al dan niet voor het andere geslacht) Het lijkt me dat we ons meer bezig moeten houden met de gedachte hierachter dan dat we wettisch hiermee om moeten gaan.

Het hoedje (hoewel de tekst over een hoofdbedekking gaat, die nooit op een hoedje kan slaan, maar eerder over een hoofdoekje of sluier gaat) lijkt een ander verhaal. De tekst die aangehaald is niet direct terug te voeren op symboliek, omdat er direct over de reden wordt ingegaan. Het zou op zijn hoogst een symbool van onderdanigheid kunnen zijn.

Juist een symbool van vreugde is toch juist heel erg goed. We moeten uitstralen dat we blij zijn. Tuurlijk hoeven we niet heel de dag halleluja te roepen ofzo, maar we moeten uitstralen dat wij een liefde kennen die boven alles gaat.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 19:14

Het is geen symbool van onderdanigheid, het is om geen aanstoot te geven, niet op te vallen voor het andere geslacht.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 07 jul 2005 09:02

ooowwwjah, volgens mij val je met een hoedje juist op.
(in mijn kerk zeker wel :P )

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 07 jul 2005 09:43

savemysoul schreef:ooowwwjah, volgens mij val je met een hoedje juist op.
(in mijn kerk zeker wel :P )
hmmm...tging over die sluier dat het een teken van onderdanigheid/niet opvallen was

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 09:57

Waarom doe je dan wel een hoedje op?
Dat doe ik helemaal niet.

Als je dat alleen doet omdat het er staat, moet je deze dingen ook maar eens gaan doen.
Als mijn vriendin het doet, doet ze dat om geen aantstoot voor de gemeente te zijn, het is gewoon een traditie geworden.

En als je het niet daarom doet, waarom zeg je dat dan al heel de tijd.
Mijn vriendin zou het doen om traditie, omdat het in onze kerk gewoon zo is, zo gegroeid is en wij het niet nodig vinden omdat te veranderen.

In de bijbel staan een heleboel mooie dingen, maar ga niet jezelf regels opleggen vanuit een vage tekst.
Doe ik ook vast niet, het is gewoon tradtioneel/cultureel zo gegaan, so what? Net alsof Jezus zich een deuk lacht in de Hemel als je wel een hoedje op hebt, ben je er minder om?

Dan kom je namelijke cht niet dichter bij Hem.
Klopt, maar je komt er ook niet mee verder van Hem af :)

En misschien kun je je \zelf beter bezighouden met Hem groot maken en eren!
Ik probeer mijn leven in te richten zodat ik God de eer geef.

staat trouwens ook in de bijbel!
Bijbel ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 09 aug 2005 23:56

Hmmz erg rustig hier...
Jammer was een van de leukste discussies...
[/i][/quote]

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 aug 2005 07:06

savemysoul schreef:Hmmz erg rustig hier...
Jammer was een van de leukste discussies...
[/i]
[/quote]

??????????????

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 10 aug 2005 11:58

Raido schreef:maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

Die vind ik eigenlijk best wel interessant. Waar wordt het dan vandaan gehaald dat de vrouw lang haar moet hebben? Als kort haar mooier staat..

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 10 aug 2005 12:15

Wat dacht je van de volgende bijbeltekst...
Ik heb hem al in de eerste post van dit onderwerp laten lezen...
maar de refo mensen lullen er natuurlijk lekker overheen...

Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding,

Kortom de kleding en het haar van heeeeeeeeeeel veel refo's is gewoon fout...(bijbels onderbouwt)
En maar wijzen naar die goddeloze hervormden uit de pkn met hun korte haartjes....
Laatst gewijzigd door savemysoul op 10 aug 2005 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 10 aug 2005 12:17

savemysoul schreef:Wat dacht je van de volgende bijbeltekst...

Uw schoonheid moet niet gelegen zijn in uiterlijkheden, zoals kunstig gevlochten haar, gouden sieraden of elegante kleding,

Kortom de kleding en het haar van heeeeeeeeeeel veel refo's is gewoon fout...(bijbels onderbouwt)
En maar wijzen naar die goddeloze hervormden uit de pkn met hun korte haartjes....

En het is nog makkelijker ook. Een vriendin met lang haar..iedere keer die haren in je gezicht :mrgreen: (spreek uit ervaring)

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 10 aug 2005 12:21

Het gaat natuurlijk niet om het makkelijke maar om dat God het wil...
God wil geen gevlochten haar en elegante kleding...
En dit is juist wat we heeeel veel zien in de refo kringen...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 10 aug 2005 12:25

savemysoul schreef:Het gaat natuurlijk niet om het makkelijke maar om dat God het wil...
God wil geen gevlochten haar en elegante kleding...
En dit is juist wat we heeeel veel zien in de refo kringen...

t'Was ook maar een geintje :) Maar toch ligt dat er een beetje aan. Middenin Terneuzen staat een gigaaaaantisch kerkgebouw, wat van de Ger.Gem in Nederand is,en die mensen kleding zich wel heel sober en dito.Haar okay,maar de kleding kan ik niet echt elegant noemen,en dat is ook niet hun bedoeling. (Maar in de tijd dat ik nog naar de kerk ging weet ik dat de ger.gem in Yerseke bijvoorbeeld net een modeshow was..Yerseke is het 2na rijkste dorp van Nederland,en dat lieten de vrouwen ook graag zien.Je dacht in eerste instantie dat er Ufo's binnen kwamen vliegen maar dat waren dus de Chanel of Reimbergher hoeden..)

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 10 aug 2005 12:29

Yerseke bijvoorbeeld net een modeshow was..Yerseke is het 2na rijkste dorp van Nederland,en dat lieten de vrouwen ook graag zien.Je dacht in eerste instantie dat er Ufo's binnen kwamen vliegen maar dat waren dus de Chanel of Reimbergher hoeden..)

Behoorlijk elegant en zoals God het niet wil dus...
er staat immers duidelijk:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 aug 2005 12:53

savemysoul schreef:Wat dacht je van de volgende bijbeltekst...

Een lekker wij/zij toontje. Ik geloof niet dat het gros van de refomensen zich zo vreselijk druk maakt om uiterlijk, althans niet de refos waar ik wel eens mee in aanraking kom. Natuurlijk zit er wel wat overdreven luxe in kerken en daar mag ook best wat van gezegd worden (ik kan me alleen zo voorstellen dat mensen zich weinig aantrekken van iemand die het op zo'n vijandige toon doet als jij) en ja de hoedjes cultuur is wat doorgeslagen. Maar om gewoon netjes en verzorgd er uit te zien is geen zonde (en maak je niet ongerust zo zie ik er niet uit :) ).
Verder geloof ik er weinig van dat er veel refo's zijn die problemen hebben met de pkn vanwege de korte haren van de vrouwen in die gemeenten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 10 aug 2005 15:11

vrouwen moeten gewoon lang haar hebben. In het NT (brief) staat iets over vrouwen die geen kort haar mochten hebben (of andersom: lang haar). Het kan mogelijk zijn dat de hoeren destijds hun haar op een bepaalde manier lang of kort hadden. Christenen moesten daar niet op gaan lijken, ze moesten zich distantieren. Het is bedoeld als 'bedoeling', als 'les', niet als wet/gebod.

Mannenkleren, vrouwenkleren. Je hebt tegenwoordig ook broeken voor vrouwen, dus dat is van de baan. Een rok? Mannen droegen in de tijd van de bijbel mantels, wat overeen komt met een rok op een bepaalde manier.
Mannen mogen nu dus ook jurken dragen, bijbels gezien.

Wat de bijbel gewoonweg wil zeggen: draag wat je fijn vindt, als het maar bedekkend is. Als het erotisch getint gaat worden raadt de bijbel het af. Gewoon degelijk gekleed gaan, en dat is heel ruim. Mannenkleren (broek) of vrouwenkleren (rok) zijn achterhaald en worden vaak verkeerd geinterpreteerd. Met haardracht net zo.

En als je het ene wetje uit de bijbel (bijvoorbeeld over haardracht) wel wilt doordrukken "want het staat in de bijbel", dan vind ik dat je ook de andere wetten moet gaan houden. Niet het een wel en het andere niet, als het je uitkomt. Dat is hypocriet. Het gaat om de bedoeling, niet om de letterlijke regeltjes.

Dus als je je aan kledingvoorschriften en haardracht gaat houden want het staat in de bijbel, moet je dus maar gaan offeren in je achtertuin, elke dag een stier, en paar bokken en 2 paar duiven. Prettige dag verder, en groet je buren voor me want die zullen het vast niet fijn vinden (stinkt nogal namelijk).
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”