slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 dec 2003 08:22

en een kerkdienst bestaat ook niet alleen uit een preek.. er wordt tot God gebeden, er wordt gedankt, God word aanbeden met liederen en psalmen... kijk de preek is wel het belangrijkste, maar je hebt vast nog nooit maar een kwartier in de kerk gezeten

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 dec 2003 09:18

Ja bij ons duren de preken meestal tussen 15 en 20 minuten. Dat is prima. De hele dienst duurt dan toch echt een uur. En in de tijd van de preek kan de predikant echt heel veel kwijt. En als de predikant aan het preken is en hij wil nog meer kwijt kan hij rustig 25 minuten tot 30 minuten preken. Dat gebeurt ook wel. Maar om te stellen dat een dienst met een preek van slechts 15 minuten niet de moeite waard is, nee daar kan ik me niet in vinden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2003 14:02

Bovendien zie ik zelf heel vaak dat bepaalde dominees na een half uur zichzelf gaan herhalen en niets nieuws meer zeggen. En dan toch proberen een uur vol te praten. Dan denk je toch ook: kapp'n! Het doel van een preek is opbouw in het geloof en meer over God leren, het doel is niet: dingen die iedereen al weet cliche-matig blijven herhalen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 dec 2003 14:05

Je hebt gelijk. Maar bij een lange preek van een predikant, zijn mensen niet meer in staat om nog actief te luisteren naar wat er gezegd wordt, heeft onderzoek uitgewezen. Er kwam uit dat als je drie kwartier actief naar een dienst luistert, dat de aandacht automatisch verslapt. Daarom vind ik dat een predikant vooral zijn boodschap kenbaar te maken. Het gaat elke dienst toch meestal om een hoofdboodschap?

gegroet, tkf
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 dec 2003 09:10

Hmm, dat zelfde onderzoek heb ik ook wel van gehoort. Alleen de tijd was anders, zal wel per kerk verschillen ;-), bij ons was het 20 minuten directe aandacht.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2003 09:19

BJ: dat heb ik ook gehoord. (mensen kunnen echt maar 20 minuten actief concentreren en luisteren)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 dec 2003 10:08

Mooi, dan heb ik het toch goed gehoort. Ik kan me voorstellen dat je met een tussenzang de preek nog wel een beetje kunt "rekken" maar van 20 naar 45 tot 60 minuten is toch nog wel een groot gat.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

slapen in de kerk

Berichtdoor tanteoranje » 11 dec 2003 10:08

Tja, hoe zit dat dan bij ons? Zoals ik al zei: 45- 50 minuten doorgaans.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 dec 2003 10:26

Vroeger werd er ook lang gepreekt, toen was het ook wel gewoon dat mensen gewoon de kerk even uitliepen. Misschien is dat een optie?

Maar bij een preek van 45 minuten kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat je dan ook alles mee krijgt wat er wordt gezegt. Natuurlijk zul je er enigzins aan wennen. Je weet dan bijvoorbeeld uit ervaring dat een bepaald deel van de preek een soort herhaling is, dus daar even extra opletten.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 dec 2003 16:07

BJ schreef:Vroeger werd er ook lang gepreekt, toen was het ook wel gewoon dat mensen gewoon de kerk even uitliepen. Misschien is dat een optie?

Maar bij een preek van 45 minuten kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat je dan ook alles mee krijgt wat er wordt gezegt. Natuurlijk zul je er enigzins aan wennen. Je weet dan bijvoorbeeld uit ervaring dat een bepaald deel van de preek een soort herhaling is, dus daar even extra opletten.

ik heb een keer een preek gehoord van een hele oude dominee.. die man preekte wel een uur.. maar toch had ik echt niet door dat die man al zolang preekte.. hij bracht het zo mooi!! en hij ging ook niet herhalen ofzo! nee het was gewoon een hele goede preek!

ik zeg dus niet dat alleen langere preken maar goed zijn.. dat vind ik dus juist niet, maar dat had je vast ook al wel gelezen.. maar ik denk gewoon dat het afhangt van hoe het gebracht wordt!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 dec 2003 23:16

trijntjejohanna schreef:
BJ schreef:Vroeger werd er ook lang gepreekt, toen was het ook wel gewoon dat mensen gewoon de kerk even uitliepen. Misschien is dat een optie?

ik heb een keer een preek gehoord van een hele oude dominee.. die man preekte wel een uur.. maar toch had ik echt niet door dat die man al zolang preekte.. hij bracht het zo mooi!! en hij ging ook niet herhalen ofzo! nee het was gewoon een hele goede preek!

ik zeg dus niet dat alleen langere preken maar goed zijn.. dat vind ik dus juist niet, maar dat had je vast ook al wel gelezen.. maar ik denk gewoon dat het afhangt van hoe het gebracht wordt!

Dat is zekers mooi!!

Maar kijk dat is weer wat anders dan als de dominee als maar aan het herhalen is en te uitgebreid aan het preken. (te veel dingen erbij halen waar het eigenlijk niet eens over gaat).

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:24

Als een concert, film, verjaardag lang duren hoor je ons niet. Maar bij een kerkdienst????

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 dec 2003 12:28

Ehh een beetje gelijk heb je wel. Maar toch niet helemaal, ik kan me echt niet 1,5 uur voor een film concentreren. En een verjaardag heb je het voordeel dat je verschillende onderwerpen hebt, in een preek is er 1 aspect wat wordt behandeld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:42

BJ schreef:Ehh een beetje gelijk heb je wel. Maar toch niet helemaal, ik kan me echt niet 1,5 uur voor een film concentreren. En een verjaardag heb je het voordeel dat je verschillende onderwerpen hebt, in een preek is er 1 aspect wat wordt behandeld.

Maar wel het aspect waarvoor je gaat dus ook je interesse hebt!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 dec 2003 13:03

Klopt, maar ik denk dat als je een dienst houd waarin bijvoorbeeld 5 heel verschillende onderwerpen worden besproken op verschillende manieren dat ook prima werkt, hetzelfde idee dus van een verjaardag. En die onderdelen duren bijvoorbeeld 10 minuten.

Terug naar “Archief”