Marnix schreef:Lala, idd goed om over na te denken. En wat je buurman betreft ga ik ook geen uitspraken doen. Aan de andere kant geloof ik ook niet dat iedereen uiteindelijk wel in de hemel komt.... want warom zou Jezus dan nog de opdracht tot evangelisatie geven?
Hoe ik met het beeld van de tweede dood kan leven? Ik vind dta wel moeilijk.... bijvoorbeeld als ik hoop dat Jezus snel terugkomt maar aan de andere kant denk: en mijn teamgenoten dan, mijn ongelovige klasgenoten etc. Het heeft iets tweeledigs.... en dat is wel lastig.
Dat is een goede vraag over die evangelisatie. Die vraag moet je jezelf ook stellen: Waarom wil ik andere mensen over Jezus vertellen?
... omdat het moet
... omdat ze anders naar de hel gaan (tijdelijk of eeuwig)
... omdat ik zo vol ben van wat Hij voor mij heeft gedaan, dat ik dat anderen ook gun!
Welke denk je dat het meest effectief is?

volgeling schreef:Stel je eens voor dat het niet eeuwig zou zijn, maar een bepaalde tijd. Ten diepste betekent dat, dat God zijn Zoon voor niets heeft gegeven voor deze wereld. Want dan zou een mens in staat zijn om uiteindelijk toch zelf zijn straf te dragen en zo de schuld die hij heeft te voldoen en zo in het reine met God te komen.
Dat ben ik niet met je eens. Want elk mens zal eerst Jezus moeten erkennen als verlosser om gered te worden. Een mens kan zichzelf niet bevrijden van zonden, dat kan alleen Jezus doen. Die tijd in de hel (buiten de poorten van de stad) zal niet 'een bepaalde tijd' zijn, maar wel een eindige tijd. En dat kan nog best wel lang duren...