lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2005 17:53

Dat staat anders gewoon in de Bijbel hoor.

Vertel ons waar...
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 19:38

Zareb schreef:
jas schreef:Echter het plegen van zelfmoord is dan tevens een teken dat men niet zijn vertrouwen op God stelt, dat Hij Zich ook voor de grootste, onoverzienbaarste problemen, een Redder in de nood wil zijn. En dat zijn toch juist de essentiële kenmerken van de ware gelovige om dat wel te doen.

Misschien een beetje kortzichtig van mij, maar toen ik dit las moest ik even denken aan alle vragen rond gebedsgenezing, waarbij men (in bepaalde groepen ook zo vaak stelt dat als er geen genezing optreed het geloof ook wel niet echt zal zijn.

Het gaat er niet om of wij onkreukbaar en ongeschonden door dit leven komen. Het gaat er om, of we ook in moeilijke tijden ons vertrouwen op God stellen. Het zou dus best kunnen zijn, dat het niet Gods bedoeling is dat een ziekte verdwijnt, maar wel wil Hij ons ook in ons ziek zijn nabij zijn. Het punt is of wij wel of niet met Gods wil kunnen instemmen. Als we dat wel kunnen, heeft ziekte noch dood macht over ons, omdat we vertrouwen mogen dat Hij alle dingen regeert en bestuurt. Zelfmoord is opstand tegen God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 19:53

Jm schreef:Ik denk dat dit een moeilijk onderwerp is, maar toch denk ik vrij stellig dat iemand die zelfmoord gepleegt heeft wel een echt kind van God kan zijn. Als genade is dat je alles krijgt om niets, houdt dat in dat alles vergeven zal worden. Als een kind van God geen zelfmoord zou mogen plegen betekend dat, dat diegene genade heeft gekregen die niet volledig is, want er ligt nog een eis, nl. geen zelfmoord plegen. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, want ik denk dit nu even uit, maar wellicht is er genoeg wat hier tegen pleit.

Dit vind ik idd ook een goed punt.

Maar je blijft altijd de zowel onweerlegbare als onbewijsbare tegenwerping houden: God laat het met Zijn kinderen niet zover komen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 20:46

M@rije schreef:
Dat staat anders gewoon in de Bijbel hoor.

Vertel ons waar...

Openb. 21:7-8;
" Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 20:56

Jm schreef:Ik denk dat dit een moeilijk onderwerp is, maar toch denk ik vrij stellig dat iemand die zelfmoord gepleegt heeft wel een echt kind van God kan zijn. Als genade is dat je alles krijgt om niets, houdt dat in dat alles vergeven zal worden. Als een kind van God geen zelfmoord zou mogen plegen betekend dat, dat diegene genade heeft gekregen die niet volledig is, want er ligt nog een eis, nl. geen zelfmoord plegen. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, want ik denk dit nu even uit, maar wellicht is er genoeg wat hier tegen pleit.

Een kind van God zal vanuit die genade leven, niet om te zondigen maar om God te verheerlijken. De genade is hem reeds geschonken, niet omdat hij geen zonde meer doet, maar opdat hij geen zonde meer doet en zijn handel en wandel richten naar Gods helige wet.
Daar is Hebr. 10:26 duidelijk over:
"Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden; Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden."
Het niet zondigen is kan echter nimmer een voorwaarde zijn voor de genade, omdat de genade aan de heiligmaking voorafgaat en niet daarop volgt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 21:02

Niemand vat onderstaande tekst letterlijk op, maar als dat nou eens wel de bedoeling zou zijn?

1 Joh. 5:16
"Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal God bidden en Hij zal hem het leven geven, dengenen, zeg ik, die zondigen niet tot den dood.
Er is een zonde tot den dood; voor dezelve zonde zeg ik niet, dat hij zal bidden"

Een zonde tot den dood. Als iemand zelfmoord gepleegd heeft?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 22:23

jas schreef:Openb. 21:7-8;
" Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood."

Toch zal de hemel vol zijn van vreesachtigen, ongelovigen, doodslagers, hoereerders, etc..

Voor wbt die tekst uit 1 Joh. 5:16 denk ik niet dat het over zelfmoord gaat. Het gaat namelijk over bidden voor een bepaalde zonde die een broeder doet en dat impliceert dat hij die zonde doet terwijl hij nog leeft. Als iemand zelfmoord gepleegd heeft, heeft het uberhaupt al geen zin meer ervoor te bidden en dan zou Johannes het denk ik niet zo neergezet hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 apr 2005 23:01

Aragorn schreef:
jas schreef:Openb. 21:7-8;

Toch zal de hemel vol zijn van vreesachtigen, ongelovigen, doodslagers, hoereerders, etc..

Ze zullen het niet blijven na ontvangen genade. Dat te stellen is tegen de Bijbel in. De gelovige draagt een hartelijk leedwezen over de zonde in zich mee, als hij met zijn oude natuur zondigt, moet hij dat duur bekopen. Hij beseft dat hij daarmee Jezus aan het kruis nagelt en zal met Petrus bitter wenen over de zonde.

Aragorn schreef:
Voor wbt die tekst uit 1 Joh. 5:16 denk ik niet dat het over zelfmoord gaat. Het gaat namelijk over bidden voor een bepaalde zonde die een broeder doet en dat impliceert dat hij die zonde doet terwijl hij nog leeft.

Een zonde tot de dood - een zonde die tot de dood leidt misschien? Er wordt altijd aangenomen dat Joh. het hier uitsluitend over de eeuwige dood heeft, maar is dat ook zo? Wel denk ik dat hij het heeft over een zonde die leidt tot de natuurlijke dood en waarop de eeuwige dood onherroepelijk volgt.
Aragorn schreef:Als iemand zelfmoord gepleegd heeft, heeft het uberhaupt al geen zin meer ervoor te bidden en dan zou Johannes het denk ik niet zo neergezet hebben.

Er zijn genoeg mensen die wel voor overledenen bidden. Kijk maar eens naar de RK kerk. En misschien bedoelt Joh. ook juist wel dat je voor de doden niet mag bidden als waarschuwing omdat dit door sommigen wel gedaan werd/wordt? In dat geval zou het natuurlijk goed kunnen dat hij het wel degelijk over de natuurlijke en eeuwige dood beiden heeft.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 apr 2005 06:26

jas schreef:Een zonde tot de dood - een zonde die tot de dood leidt misschien? Er wordt altijd aangenomen dat Joh. het hier uitsluitend over de eeuwige dood heeft, maar is dat ook zo? Wel denk ik dat hij het heeft over een zonde die leidt tot de natuurlijke dood en waarop de eeuwige dood onherroepelijk volgt.

Ik denk dat als hier zonde tot de dood als zelfmoord gezien moet worden, dan lijkt me het vrij overbodig om te melden dat er ook een zonde is die niet tot de dood is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 08:37

parsifal schreef:
jas schreef:Een zonde tot de dood - een zonde die tot de dood leidt misschien? Er wordt altijd aangenomen dat Joh. het hier uitsluitend over de eeuwige dood heeft, maar is dat ook zo? Wel denk ik dat hij het heeft over een zonde die leidt tot de natuurlijke dood en waarop de eeuwige dood onherroepelijk volgt.

Ik denk dat als hier zonde tot de dood als zelfmoord gezien moet worden, dan lijkt me het vrij overbodig om te melden dat er ook een zonde is die niet tot de dood is.

Dat vind ik geen logische conclusie. Het zou slechts ook een bewijs zijn dat voor overledenen niet gebeden mag worden.

Jm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jm » 20 apr 2005 09:38

[quote="jas"][quote="parsifal"][quote="jas"]
Een zonde tot de dood - een zonde die tot de dood leidt misschien? Er wordt altijd aangenomen dat Joh. het hier uitsluitend over de eeuwige dood heeft, maar is dat ook zo? Wel denk ik dat hij het heeft over een zonde die leidt tot de natuurlijke dood en waarop de eeuwige dood onherroepelijk volgt.

De kanttekening vermeldt hier dat het gaat over de zonde tegen de Heilige Geest, omdat die, volgens Math. 12:31 (Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.) niet vergeven wordt.
kanttekening bij 1 Joh 5:16
Dat is, die zekerlijk den dood met zich brengt, welke is de lastering tegen den Heiligen Geest, wanneer iemand de waarheid der christelijke leer, waarvan hij door den Heiligen Geest is verlicht en overtuigd, loochent en deze vijandig lastert en vervolgt.
Dit lijkt mij ook logischer dan dat het over zelfmoord gaat, gezien mijn eerdere reactie.
(Verder vind ik die quotes niet zo geweldig, dus is dat een beetje vaag :lol: )gegaan

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 apr 2005 16:02

doodslagers

Is naar mijn idee te kort door de bocht om te zeggen dat dit ook zelfmoordenaars beslaat.
En de rest van de teksten vind ik eerlijk gezegd nogal uit het verband getrokken. Ik heb het idee dat je nogal aan het zoeken bent naar een oplossing die jij denkt te weten.
En nogmaals, dat weten wij helemaal niet, en ik vind ook niet dat wij in dat werk van God hoeven te gaan zitten peuren.
Wij hebben wel genoeg werk aan ons eigen heil.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 18:20

M@rije schreef:
doodslagers

Is naar mijn idee te kort door de bocht om te zeggen dat dit ook zelfmoordenaars beslaat.
En de rest van de teksten vind ik eerlijk gezegd nogal uit het verband getrokken. Ik heb het idee dat je nogal aan het zoeken bent naar een oplossing die jij denkt te weten.
En nogmaals, dat weten wij helemaal niet, en ik vind ook niet dat wij in dat werk van God hoeven te gaan zitten peuren.
Wij hebben wel genoeg werk aan ons eigen heil.

Ja je kunt wel alles verdraaien of er een andere betekenis aan geven, maar met doodslag wordt in de Bijbel moord bedoeld. Moord is strafbaar en zelfmoord is ook moord.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 apr 2005 16:03

zelfmoord is ook moord.

Daar kan ik het dan niet helemaal mee eens zijn, maar dat komt denk ik omdat ik er op mijn werk zo vaak mee te maken heb, dat ik beter weet dan deze mensen (nota bene als christen!) de hel in te schuiven..
Zeg het misschien nogal grof of plastisch ofzo, maar zo voel ik dat wel echt.
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2005 16:08

jas schreef:Ja je kunt wel alles verdraaien of er een andere betekenis aan geven, maar met doodslag wordt in de Bijbel moord bedoeld. Moord is strafbaar en zelfmoord is ook moord.

Toch is er wel een verschil. Bij moord pleeg jij inbreuk op de vrijheid en integriteit van een ander; bij zelfmoord is het je eigen keuze.

Terug naar “Archief”