De revolutionaire Opel Ampera in detailMet de Opel Ampera heeft de Duitse autofabrikant een zeer sterke troef in handen. De Ampera is volledig
elektrisch aangedreven en bespaart daarmee niet alleen het milieu, maar ook uw portemonnee. Dat alles
heeft Opel in een keurig jasje weten te hijsen, gecombineerd met nette prestaties en een uitgebreide uitrusting. * Elektrisch aangedreven, benzinemotor als generator
* 60 km geheel emissievrij rijden
* Besparing van zo´n 2.000 euro per jaar
* Keurige prestaties (0-100 km/h in 9 seconden)
* In 2011 bij de dealers
Vergeet de Toyota Prius of de Honda Insight, de Opel Ampera heeft de toekomst. De Ampera is geen hybride
zoals eerder genoemde concurrenten, maar een elektrisch aangedreven auto. Onder de carrosserie hebben de
ingenieurs drie belangrijke onderdelen gemonteerd; een elektromotor, een lithium-ion batterijenpakket en een
1.4 liter benzinemotor die als generator dient. Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen kan er 60 km geheel
emissievrij worden gereden. Moet er na 60 km verder worden gereden dan start er een kleine benzinemotor die
zorgt voor de opwekking van stroom. Dat wordt naar de batterijen gevoerd en vervolgens drijven die de elektromotor
weer aan. De benzinemotor is dus in geen van de gevallen verantwoordelijk voor de aandrijving, maar functioneert
feitelijk als een kleine energiecentrale.
60 kmDe actieradius van 60 elektrische kilometers lijkt beperkt, maar volgens onderzoek van Opel is dat meer dan voldoende.
Tachtig procent van de Europeanen rijdt per dag niet meer dan 60 km. Mocht het wel nodig zijn om meer te
rijden dan springt de benzinemotor bij en kan er totaal 500 km worden gereden. Is het pakket aan batterijen leeg
dan kan de Ampera thuis of op het werk – aan elk willekeurig stopcontact – weer worden opgeladen. Dat neemt
ongeveer 2,5 uur in beslag en kost volgens Opel niet meer dan een kopje koffie (ongeveer 1,50 euro). Wie per dag
niet meer dan 60 km rijdt kan volgens Opel dan ook rekenen op een besparing van zo’n € 2.000,- per jaar.
Keurige prestaties, minimale uitstootDe techniek is inmiddels zo ver dat er aan prestaties niet echt concessies te hoeven worden gedaan. De 0-100 km/h
sprint verloopt in een keurige 9 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/h. Dat alles dankzij een vermogen van
150 pk en een koppel van 370 Nm. De CO2-uitstoot bedraagt volgens opgave 40 g/km, maar daar zit wel een addertje
onder het gras. Opel berekende dat namelijk aan de hand van 100 gereden kilometers waarbij er uiteraard 60 elektrisch
waren verreden. Maar goed, dan nog is het extreem zuinig. En bovendien rij je volledig emissievrij als je maar
60 km per dag rijdt.
Volt als basisZoals bekend is de Ampera een directe afgeleide van de Chevrolet Volt. Om de auto een eigen identiteit te geven
heeft Opel echter niet al te veel moeite gedaan. Het front heeft een Opel-handtekening gekregen maar van opzij en
achteren bekeken is het overduidelijk een Volt. Het interieur is dankzij materiaal- en kleurgebruik en het typische
Opel-stuurwiel wel duidelijk Opel. De Ampera beschikt over vier zitplaatsen en een bagageruimte van 301 liter.
De deurinleg speelt in op het elektrische karakter van de auto middels het gebruik van iconische thema’s. Met een
geïntegreerde versnellingspook, twee informatieschermen en een infotainmentcenter met touch screen-bediening biedt
de Ampera een volledig elektrische gebruikerservaring.
2011 leverbaarVanaf 2011 hoopt Opel de Ampera bij de dealers binnen te kunnen rijden. In Duitsland zal de prijs rond de 30.000 euro liggen.
Daarmee is de Ampera net zo duur als een gemiddelde dieselauto in deze klasse. Of de prijs in ons land veel hoger
komt te liggen is nog maar afwachten. Dankzij z’n gunstige emissiewaarden zou de Ampera namelijk wel eens vrijgesteld
kunnen worden van BPM, net als de Prius.














