Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Leuke auto's

Berichtdoor smArtjan » 02 mar 2009 18:51

Ik gebruik Philips Vision Plus lampen (H4) en deze lampen zorgen inderdaad voor een beter zicht. Borden lichten al veel eerder op dan met standaard H4 lampen.
De spanningsregelaar in mn dynamo was vorig jaar kapot gegaan waardoor mn Vision Plus-lampen al na 3 maanden kapot waren (logisch natuurlijk). Toen ik weer terug kwam bij mn oude vertrouwde automaterialenzaak (Haga in Ridderkerk) deed ik mijn verhaal en kreeg ik 25% korting op mn nieuwe set lampen :) Da's pas service! =D>
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 mar 2009 20:27

Verlichting
Bedankt, weer iets wijzer. Het gaat mij vooral om iets beter dimlicht.
Zoals vermeld, Xenon geeft verreweg het meeste verbetering.
Maar, 1, officieel mag het zo niet, als het boven de 2000 lumen is.
2, kan niet zomaar in iedere auto gemonteerd worden.
Bij can-bus systeem (o.a. VW Golf 4), en bij boordcomputers.
Ik las ook dat Blue Vision van Philips wat verbetering geeft.

Als antwoord op een vraag (aan Tuin, te Ten Boer) kreeg ik de volgende info over Xenon:

Dank u voor uw interesse in onze H 7500K H.I.D. XENON lampen.

Onze lampen hebben een echte 7500K (identiek voor 55W en 100W) zeer heldere wit/blauwe xenonkleur met echte xenongas vulling en H.I.D. techniek en zijn geschikt voor elk motorvoertuig. Het gaat hier om topkwaliteit lampen. Deze lampen zijn gebaseerd op de normale halogeenlampen met de techniek van Xenon. Er is dus geen omschakel electroncia nodig zoals bij echt xenon dat werkt met 20.000 volt techniek. U kunt deze lampen dus zonder aanpassingen in de electronica omruilen voor de bestaande lampen. Leverbaar in de standaard (E) 55W met 100W lichtopbrengst of naar eigen keuze in de 100W uitvoering met 140W lichtopbrengst (niet hinderlijk voor tegenliggers). De laatste wordt warmer en ook wel gekozen voor het grootlicht.
NIEUW! NU OOK LEVERBAAR IN 9500k - Prijs slechts 21,50 euro per set!
Ook hebben wij de bijpassende LED 8500k stadslampjes met hoge helder blauw/witte Xenonlook lichtopbrengst in de W5W (steek) of T4W (bajonet) uitvoering voor 7,75 euro (toegestaan).
Nu ook leverbaar in High Power LEDS 6000k helder wit met 4 sterke leds. Prijs 9,50 euro per set van 2 (toegestaan).
Nu ook leverbaar in High Power LEDS 10000k blauw met 4 sterke leds. Prijs 9,50 euro per set van 2 (niet toegestaan).
LED lampjes zijn niet geschikt voor alle auto's met boordcomputer met melding voor kapotte lampen. Door het extreem lage stroomverbruik van LED techniek kan de boordcomputer dan aangeven dat de lampen stuk zijn terwijl ze dan wel gewoon werken. U kunt in dat geval kiezen uit onderstaande bijpassende xenon-look stadslampen (geen LED):
- Philips Ultra Blue Vision 3400k in W5W of T4W voor 7,75 euro per set van 2 st.
- NIEUW! Voor wie de stadsverlichting niet blauw genoeg kan zijn is er de nieuwe vol blauwe xenon stadsverlichting in W5W. Bij ons voor slechts 7,75 per set van 2 st.
NIEUW! Nu ook voor auto's met H6W, de exclusieve H6W halogeen stadslampjes in 3400k Philips Ultra Blue Vision. Alleen bij ons te verkrijgen voor 19,75 euro per set van 2 st.
Een set van 2 lampen H.. 55W of 100W 7500K H.I.D. Xenon kost 18,50 euro excl. 6,75 verzendkosten (aangetekend en verzekerd verzenden 9,25 euro).
Uw Meriva heeft 2 x H7 dimlicht en 2 x H1 grootlicht. Stadslicht W5W.
Aanbieding 1 set H 7500K + 1 set LED stadslampjes 32,- euro incl. verzendkosten, 2 setjes H 7500K + 1 set LED stadslampjes voor 48,50 euro incl verzendkosten en 3 setjes H 7500k + een set LED stadslampjes voor 63,50 euro (meerprijs High Power LED's 1,75 euro).

Nep-Xenon? Echte Xenon werkt met hoogspanning (20.000 - 22.000 Volt, en daarvoor zijn kleine trafo'tjes nodig).
Bovendien is 6000K gunstiger, dat is wit. 7500K is meer blauwachtig.
Eerst maar verder zoeken denk ik.

Update. M.b.t. Xenon, dit lijkt beter (prijzen van €100 - €200).

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Electrische auto's
Welk merk zal de eerste zijn, met een volledig aangedreven electrische auto?
Zo als het er nu uitziet, zijn er drie gegadigden:
* Toyota met de Prius Plug-in (niet de huidige, want die is niet volledig el. aangedreven)
* Mitsubishi iMev (overgenomen door Peugeot)
* Opel Ampera

Nieuwe auto's
VW Polo 5. Gepland voor juli 2009. Vanaf €12.150 (1.2 3-cil. 60 pk) in Duitsland. Nederland €13.500?
Dacia SUV. Of die ook ooit werkelijk in productie komt? Renault heeft een behoorlijke stap terug gedaan (Laguna, Espace, en Vel Satis geschrapt).
Opvolger Chevrolet Matiz: Spark.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 03 mar 2009 07:30

En ook onze Dacia komt met iets nieuws:
Afbeelding

En hier meer info

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 03 mar 2009 08:53

Dacia Duster: compacte crossover conceptcar

Voor het eerst in haar bestaan presenteert Dacia een echte crossover. In de vorm van de Duster Concept
laat Dacia ons kennismaken met een crossover die is ontwikkeld naar de merkwaarden van Dacia.

Met de Duster laat Dacia zien hoe een crossover van de Roemenen eruit kan zien. Volgens Dacia daagt deze
crossover de merkwaarden verder uit. De Duster toont de eenvoud en robuustheid van Dacia gecombineerd
met een portie orginaliteit. De voorzijde van het model straalt kracht uit dankzij de grote bumper met twee smalle,
horizontale luchtinlaten. De grille is herkenbaar Dacia en de koplampen lopen tot bijna in de voorportieren door.
Van de zijkant bezien is de Duster a-symmetrisch. Links is er alleen een portier gemonteerd voor de bestuurder,
terwijl de rechterzijde twee portieren kent. Die openen - geheel volgens de trend - in tegenovergestelde richting.

Interieur
Met een lengte van 4,25 m is de Duster even lang als de Logan. De conceptcar meet 1,64 m in de breedte,
1,49 m in de hoogte en kent een wielbasis van 2,80 m. Dat resulteert in een vierpersoons interieur met voldoende
ruimte. Dat ruimtegevoel wordt overigens door het geheel glazen dak extra benadrukt. Binnenin overheersen de
kleuren chocoladebruin en blauw. De smalle voorstoelen moeten volgens Dacia het gevoel van ruimte extra
onderstrepen. Om ruimte te besparen is de airbag in het stuurwiel zo laag mogelijk geplaatst zodat daarboven een
elektronisch instrumentarium kon worden geintegreerd. Aan de passagierszijde zorgt de wijkende lijn van het
dashboard voor een ongekende knieruimte van 280 mm. Het dashboardkastje is met 20 liter behoorlijk groot.
Innovatief is de opbergmogelijkheid in de rechter achterstoel. Hierin zit een bak verwerkt. De bagageruimte meet
een inhoud van 470 liter.

Dieselmotor
Motorisch wordt de Duster voortbewogen door een 105 pk sterke dCi-motor met een inhoud van 1.5 liter.
De motor ontwikkelt een koppel van 240 Nm bij 2.000 Nm en accelereert in in 9,6 seconden vanuit stilstand
naar 100 km/h. Tegenwoordig niet geheel onbelangrijk; het verbruik ligt op 5,3 l/100 km en de CO2-uitstoot
bedraagt 139 g/km.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 03 mar 2009 09:05

De revolutionaire Opel Ampera in detail

Met de Opel Ampera heeft de Duitse autofabrikant een zeer sterke troef in handen. De Ampera is volledig
elektrisch aangedreven en bespaart daarmee niet alleen het milieu, maar ook uw portemonnee. Dat alles
heeft Opel in een keurig jasje weten te hijsen, gecombineerd met nette prestaties en een uitgebreide uitrusting.

* Elektrisch aangedreven, benzinemotor als generator
    * 60 km geheel emissievrij rijden
    * Besparing van zo´n 2.000 euro per jaar
    * Keurige prestaties (0-100 km/h in 9 seconden)
    * In 2011 bij de dealers

Vergeet de Toyota Prius of de Honda Insight, de Opel Ampera heeft de toekomst. De Ampera is geen hybride
zoals eerder genoemde concurrenten, maar een elektrisch aangedreven auto. Onder de carrosserie hebben de
ingenieurs drie belangrijke onderdelen gemonteerd; een elektromotor, een lithium-ion batterijenpakket en een
1.4 liter benzinemotor die als generator dient. Wanneer de batterijen volledig zijn opgeladen kan er 60 km geheel
emissievrij worden gereden. Moet er na 60 km verder worden gereden dan start er een kleine benzinemotor die
zorgt voor de opwekking van stroom. Dat wordt naar de batterijen gevoerd en vervolgens drijven die de elektromotor
weer aan. De benzinemotor is dus in geen van de gevallen verantwoordelijk voor de aandrijving, maar functioneert
feitelijk als een kleine energiecentrale.

60 km
De actieradius van 60 elektrische kilometers lijkt beperkt, maar volgens onderzoek van Opel is dat meer dan voldoende.
Tachtig procent van de Europeanen rijdt per dag niet meer dan 60 km. Mocht het wel nodig zijn om meer te
rijden dan springt de benzinemotor bij en kan er totaal 500 km worden gereden. Is het pakket aan batterijen leeg
dan kan de Ampera thuis of op het werk – aan elk willekeurig stopcontact – weer worden opgeladen. Dat neemt
ongeveer 2,5 uur in beslag en kost volgens Opel niet meer dan een kopje koffie (ongeveer 1,50 euro). Wie per dag
niet meer dan 60 km rijdt kan volgens Opel dan ook rekenen op een besparing van zo’n € 2.000,- per jaar.

Keurige prestaties, minimale uitstoot
De techniek is inmiddels zo ver dat er aan prestaties niet echt concessies te hoeven worden gedaan. De 0-100 km/h
sprint verloopt in een keurige 9 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/h. Dat alles dankzij een vermogen van
150 pk en een koppel van 370 Nm. De CO2-uitstoot bedraagt volgens opgave 40 g/km, maar daar zit wel een addertje
onder het gras. Opel berekende dat namelijk aan de hand van 100 gereden kilometers waarbij er uiteraard 60 elektrisch
waren verreden. Maar goed, dan nog is het extreem zuinig. En bovendien rij je volledig emissievrij als je maar
60 km per dag rijdt.

Volt als basis
Zoals bekend is de Ampera een directe afgeleide van de Chevrolet Volt. Om de auto een eigen identiteit te geven
heeft Opel echter niet al te veel moeite gedaan. Het front heeft een Opel-handtekening gekregen maar van opzij en
achteren bekeken is het overduidelijk een Volt. Het interieur is dankzij materiaal- en kleurgebruik en het typische
Opel-stuurwiel wel duidelijk Opel. De Ampera beschikt over vier zitplaatsen en een bagageruimte van 301 liter.
De deurinleg speelt in op het elektrische karakter van de auto middels het gebruik van iconische thema’s. Met een
geïntegreerde versnellingspook, twee informatieschermen en een infotainmentcenter met touch screen-bediening biedt
de Ampera een volledig elektrische gebruikerservaring.

2011 leverbaar
Vanaf 2011 hoopt Opel de Ampera bij de dealers binnen te kunnen rijden. In Duitsland zal de prijs rond de 30.000 euro liggen.
Daarmee is de Ampera net zo duur als een gemiddelde dieselauto in deze klasse. Of de prijs in ons land veel hoger
komt te liggen is nog maar afwachten. Dankzij z’n gunstige emissiewaarden zou de Ampera namelijk wel eens vrijgesteld
kunnen worden van BPM, net als de Prius.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 03 mar 2009 09:45

Omdat 't me teveel gaat kosten om m'n auto klaar te laten maken, heb 'k besloten om 'm te verkopen...Nu kwam ik via via op 'n site (www.ikwilvanmijnautoaf.nl) en ik heb die mensen een mail gestuurd, en gisterav is m'n auto geplaatst, werd ik vanmorgen al gebeld dat ik 'n bod van 500 euro had gekregen!
Maar nu vraag ik me af: wie heeft er ervaring met zulke site's? Is 't vertrouwd om er mee in zee te gaan, of ????

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 mar 2009 11:12

Wat een verschrikkelijk lelijke auto's, die Dacia en die Opel!

@meissie: geen ervaring mee.
Afbeelding

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 03 mar 2009 14:00

meissie88 schreef:Omdat 't me teveel gaat kosten om m'n auto klaar te laten maken, heb 'k besloten om 'm te verkopen...Nu kwam ik via via op 'n site (http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl) en ik heb die mensen een mail gestuurd, en gisterav is m'n auto geplaatst, werd ik vanmorgen al gebeld dat ik 'n bod van 500 euro had gekregen!
Maar nu vraag ik me af: wie heeft er ervaring met zulke site's? Is 't vertrouwd om er mee in zee te gaan, of ????

messie88, ik zou zelf eerst even kijken wat er op bijv. autotrack.nl nog gevraagd wordt voor een vergelijkbare auto dan kun je een beetje
zien of het een redelijke prijs is. Wat betreft de betrouwbaarheid durf ik zo ff niet met zekerheid te zeggen heb er niet echt ervaring mee.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 03 mar 2009 14:10

Lelijk? Ik vind ze wel stoer eigenlijk, hoewel de Opel wel mooier is dan de Dacia.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 03 mar 2009 14:17

Saskia schreef:Lelijk? Ik vind ze wel stoer eigenlijk, hoewel de Opel wel mooier is dan de Dacia.

de Dacia vind ik zelf ook niet geweldig maar die Opel vind ik toch wel aardig al ben ik absoluut geen Opel fan

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 mar 2009 20:51

Opel Ampera
Afbeelding
* Er is vanallerlei informatie over de Volt/Ampera. Soms staat er ook dat de benzinemotor rechtstreeks de e-motor aandrijft.
Dit om de accu te sparen. De frequentie van laden/ontladen en het niveau hebben invloed op de levensduur van de accu.
* De accu heeft een capaciteit van 16 kWh. Uitgaande van €0,20/kWh kost volledig opladen €1,60.
* Gepland voor 2011. De auto is gereed (rijdt in de VS al rond). Het wachten is op de productie van de accu's. En de eersten gaan naar de VS. Daarna komt Europa aan
de beurt. Verwachte prijs in Nederland: €35.000.
* Opel heeft het gewicht nog niet prijsgegeven, ik schat (a.d.h.v. allerlei opmerkingen) het gewicht op 1500 kg.
* Als het project slaagt, wil Opel ook kleinere e-auto's aanbieden.

Energieopslag en gewicht
* E-cars: voor 60 km is 16 kWh nodig, en 184 kg (gewicht van de accu). Dat is ong. 3 kg per km.
* Op Benzine: een tank vol benzine van 50 ltr (36 kg) geeft een aktieradius van 720 - 980 km. 0,03 - 0,05 kg per km.

IkWilVanMijnAutoAf
Op één of andere manier moet die site betaald worden. Daarom is het denk ik ook goed te kijken naar de vraagprijzen op Speurders en Marktplaats,
en evt. andere sites.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 mar 2009 20:34

Oelala!
Een vriend van m'n vader handelt in auto's en die heeft nog een hele leuke zilverkleurige Polo uit 2001 staan! :D Hij is heeelll gaaf, al zeg i khet zelf :lol: Over de prijs worden we het evt wel eens, zei die man al, hij belt m'n pa zo terug, en dan hoor ik meer :yahoooo:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 mar 2009 21:09

VW, ik zou er niet ééntje willen hebben. Maar goed, gevoelens hoeven
niet weggedrukt te worden, maar soms moet het verstand de boventoon
voeren. Dus, realiteit is dat het degelijke auto's zijn, waar normaliter
vele problemloze kilometers in gereden kunnen worden.
En t.o.v. een Starlet is het een behoorlijke verbetering.
Een bekende heeft pas een Polo uit 2000 gekocht, 1.4 8V MPI (ruim 80.000 km).
Zag er heel netjes uit, maar in verhouding toch behoorlijk duur (iet meer dan €5000).
Dat kwam deels doordat het een minder voorkomende uitvoering was.
€3500 - €4000 voor een goede Polo van 2000 lijkt mij redelijker. En, auto's
dalen nu toch iets in prijs.
De VW Polo (2001) is er in meerdere uitvoeringen, 50pk (1.0), 60pk (1.4 8V),
75pk 1.4 8V MPI) of 100pk (1.4 16V) of 120pk (1.6 16V).
Er is ook een diesel, 1.9 SDI (64 pk).
Laatst gewijzigd door Rolf op 06 mar 2009 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 mar 2009 21:23

Tis een Polo 1.4 44KW
Zegt mij niks en ik weet ook niet óf het wat zegt , maar dat vertelde hij net 8-[

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 mar 2009 21:41

Rolf schreef:VW, ik zou er niet ééntje willen hebben. Maar goed, gevoelens hoeven
niet weggedrukt te worden, maar soms moet het verstand de boventoon
voeren. Dus, realiteit is dat het zijn degelijke auto's, waar normaliter
zonder vele probleemloze kilometers in gereden kan worden.

Nou snap ik jou even niet...Jij wilt er geen één terwijl er normaal gesproken heel wat kilometertjes vrijwel probleemloos mee gereden kunenn worden? Wat wil je nog meer dan?
Wat is er dan mis mee? Vertel het me dan ff vóór ik 'm koop :lol:

Terug naar “Archief”