Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 06 jan 2005 00:28

Michel schreef:Sorry als dit al eens eerder gevraagd/genoemd is, maar ik was benieuwd naar de reden/achtergrond van de scheuring binnen de GGiN in 1980 (?).

Kan iemand hier nog wat over zeggen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 01:12

Michel schreef:
Michel schreef:Sorry als dit al eens eerder gevraagd/genoemd is, maar ik was benieuwd naar de reden/achtergrond van de scheuring binnen de GGiN in 1980 (?).

Deze scheuring begon met de aantijging t.o.v. ds. v.d. Berg, dat deze verschil zou maken tussen wedergeboorte en levendmaking. Frappant is echter dat deze man beslist niet anders preekte dan de andere predikanten daar. Echter, dictator Mallan vond dat hij van het toneel moest verdwijnen, en dan gebeurt dat natuurlijk ook. Want Mallans wil is wet. Zo was het, en zo is het nog. Maar het frappante aan de hele kwestie is, dat wat van den Berg verweten werd, doet Mallan zelf ook. Het is nl. de leer van betreffend kerkverband dat er onderscheid is tussen wedergeboorte en levendmaking. Dit heeft te maken met hun visie op rechtvaardigmaking, de plaats in de tijd daarvan en de schenking van Christus, en de plaats in de tijd daarvan. Ik heb het idee, dat van den Berg juist dit onderscheid niet maakte, hij heeft dit ook altijd ontkend en volgehouden dat hij in de voetsporen van de reformatorische vaders getreden is. Maar ja, dat zegt Mallan ook.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 11:02

jas schreef:
Michel schreef:

Deze scheuring begon met de aantijging t.o.v. ds. v.d. Berg, dat deze verschil zou maken tussen wedergeboorte en levendmaking. Frappant is echter dat deze man beslist niet anders preekte dan de andere predikanten daar. Echter, dictator Mallan vond dat hij van het toneel moest verdwijnen, en dan gebeurt dat natuurlijk ook. Want Mallans wil is wet. Zo was het, en zo is het nog. Maar het frappante aan de hele kwestie is, dat wat van den Berg verweten werd, doet Mallan zelf ook. Het is nl. de leer van betreffend kerkverband dat er onderscheid is tussen wedergeboorte en levendmaking. Dit heeft te maken met hun visie op rechtvaardigmaking, de plaats in de tijd daarvan en de schenking van Christus, en de plaats in de tijd daarvan. Ik heb het idee, dat van den Berg juist dit onderscheid niet maakte, hij heeft dit ook altijd ontkend en volgehouden dat hij in de voetsporen van de reformatorische vaders getreden is. Maar ja, dat zegt Mallan ook.

Jas, ds. Mallan hier ooit zelf over aangesproken? En zo ja, wat was zijn antwoord op jouw verhaal?

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 06 jan 2005 11:36

Ik las zonet vraag/antwoord 1605 (http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hil62.html). Ik heb het idee dat ds. Vreugdenhil ook wel weet dat dit onbijbelse zaken zijn, maar dat hij z'n collega niet wil afvallen - waar ik respect voor heb, maar al met al laat dit eens te meer de polarisatie in de GG zien wat betreft verschillen in toepassing van de leer (die volgens sommigen dezelfde in de hele GG is).

Nu vind ik ds. Vreugdenhil toch al wel een opvallend persoon. Van der Zwaag besteedt ook een apart hoofdstuk aan hem in zijn boek. Is hij echt een buitenbeentje, in de goede zin van het woord?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 12:53

Michel schreef:Ik las zonet vraag/antwoord 1605 (http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hil62.html). Ik heb het idee dat ds. Vreugdenhil ook wel weet dat dit onbijbelse zaken zijn, maar dat hij z'n collega niet wil afvallen - waar ik respect voor heb, maar al met al laat dit eens te meer de polarisatie in de GG zien wat betreft verschillen in toepassing van de leer (die volgens sommigen dezelfde in de hele GG is).

Nu vind ik ds. Vreugdenhil toch al wel een opvallend persoon. Van der Zwaag besteedt ook een apart hoofdstuk aan hem in zijn boek. Is hij echt een buitenbeentje, in de goede zin van het woord?

Hij is niet de enige, maar zoals jij bedoeld, klopt het inderdaad.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 13:05

Raptor schreef:
Jas, ds. Mallan hier ooit zelf over aangesproken?
En zo ja, wat was zijn antwoord op jouw verhaal?

1. ja
2. geen

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:22

jas schreef:
Raptor schreef:

1. ja
2. geen

Hé, ik heb een keer geen bril nodig voor het bekijken van de postings! Kan iedereen dat niet zo doen? :mrgreen:
Weer even serieus. Je wilt zeggen dat hij totaal niet gereageerd heeft? :shock:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 13:35

Raptor schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:

1. ja
2. geen

Hé, ik heb een keer geen bril nodig voor het bekijken van de postings! Kan iedereen dat niet zo doen? :mrgreen:
Weer even serieus. Je wilt zeggen dat hij totaal niet gereageerd heeft? :shock:

Er komt bij Mallan alleen een reactie in de WS en dan alleen als een trap onder de tafel of als antwoord op iemand die hem naar de mond praat en toch wel graag van de dominee wil horen dat hij of zij op de goede weg is. Er zijn echter maar 2 vraagstellers in de WS. de heer en mevrouw N. te N. Een echtpaar denk ik. :)
Ik heb mijn strijd eerst lokaal gevoerd, daarna met een brief naar Mallan, die zoals ik al zei, onbeantwoord is gebleven.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:47

jas schreef:Er komt bij Mallan alleen een reactie in de WS en dan alleen als een trap onder de tafel of als antwoord op iemand die hem naar de mond praat en toch wel graag van de dominee wil horen dat hij of zij op de goede weg is. Er zijn echter maar 2 vraagstellers in de WS. de heer en mevrouw N. te N. Een echtpaar denk ik. :)
Ik heb mijn strijd eerst lokaal gevoerd, daarna met een brief naar Mallan, die zoals ik al zei, onbeantwoord is gebleven.

Tja... Een dominee maakt natuurlijk ook fouten, maar dit is wel erg verdrietig. Het kan nooit zo zijn dat je een brief onbeantwoord laat, ook al ben je het er niet mee eens. Het enige wat je hier mee bereikt, is een verdere verwijdering. Erg, vooral ook als je er bij jezelf nadenkt dat hij (ik, of wie dan ook) dit moet verantwoorden tegenover God! Hiermee zeg ik niets over de mens zelf, want daar kan ik niet over oordelen. Maar zoals je leer is, is je leven... Weer een gebedspunt erbij!
Ik wil voor de duidelijkheid nog even zeggen dat een dominee niet hetzelfde is als een kerkgenootschap, maar hij kan er natuurlijk wel zijn stempel op drukken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 15:45

Raptor schreef:
Ik wil voor de duidelijkheid nog even zeggen dat een dominee niet hetzelfde is als een kerkgenootschap, maar hij kan er natuurlijk wel zijn stempel op drukken.

Ja dat is zeker zo. En hoe kleiner het kerkverband en hoe minder predikanten, des te meer stempel.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 15:50

jas schreef:
Raptor schreef:

Ja dat is zeker zo. En hoe kleiner het kerkverband en hoe minder predikanten, des te meer stempel.

Agree! Des te meer verantwoordelijkheid voor zo'n predikant... Het lijkt me niet makkelijk, maar je moet het natuurlijk ook niet moeilijker maken dan het al is! :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 15:57

Raptor schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:

Agree! Des te meer verantwoordelijkheid voor zo'n predikant... Het lijkt me niet makkelijk, maar je moet het natuurlijk ook niet moeilijker maken dan het al is! :P

Ik las pas nog in de WS dat Mallan schreef aan mevr. N. te N. dat bij Gods kinderen het kroontje van het hoofd moet. Ik begrijp dan niet, als ik dit leest, dat die man niet beseft dat dit wat hij nb zelf schrijft, ook voor hemzelf geldt. Daar staat me toch een kroon op die kop.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 16:12

jas schreef:
Raptor schreef:
jas schreef:
Raptor schreef:

Ik las pas nog in de WS dat Mallan schreef aan mevr. N. te N. dat bij Gods kinderen het kroontje van het hoofd moet. Ik begrijp dan niet, als ik dit leest, dat die man niet beseft dat dit wat hij nb zelf schrijft, ook voor hemzelf geldt. Daar staat me toch een kroon op die kop.

Ik waardeer in je dat je het blad nog steeds leest! Iedereen moet zichzelf die spiegel steeds weer voorhouden. Zou hij het niet (ook) over zichzelf hebben hier? Ik heb het (nog) niet gelezen, dus ik kan inhoudelijk niet over het stuk oordelen. En jas, als 'kop' ook 'hoofd' mag zijn, dan zijn we het daarin ook weer eens! Bid ook voor hem (hiermee niet suggererende dat je dat al niet doet)...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 jan 2005 17:33

laten we ons beperken tot reacties die relevant zijn voor de discussie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 06 jan 2005 19:05

Michel schreef:Ik las zonet vraag/antwoord 1605 (http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hil62.html). Ik heb het idee dat ds. Vreugdenhil ook wel weet dat dit onbijbelse zaken zijn, maar dat hij z'n collega niet wil afvallen - waar ik respect voor heb, maar al met al laat dit eens te meer de polarisatie in de GG zien wat betreft verschillen in toepassing van de leer (die volgens sommigen dezelfde in de hele GG is).

Nee hoor, dat valt wel mee.
Ds. Vreugdenhil maakt alleen minder gebruik van termen uit de "tale Kanaans", oftewijl ontleend aan het gezelschapsleven in de vorige eeuw. Bijv. "zien is nog geen hebben". Ds. Vreugdenhil is zendingspredikant geweest en sluit, net als veel andere voormalige zendingspredikanten, meer aan bij het dageljks taalgebruik. Overigens zijn er veel andere predikanten in de GG die op dezelfde wijze preken als ds. Vreugdenhil, dus het is een misvatting om te doen alsof hij een "buitenbeentje" zou zijn. Neem de moeite eens om zijn preken te vergelijken met die van bijv. ds. Van der Net, ds. Kattenberg, ds. Paul, ds. Driessen, ds. Tuinier, ds. Kleppe, ds. C. en W. Harinck, ds. Zippro, en je zult geen wezenlijke verschillen vinden. Ook met breed geaccepteerde predikanten als ds. Meeuse en ds. Sonnevelt zul je geen schokkende verschillen vinden. Ik durf de stelling aan dat 80% van de GG predikanten wat de leer betreft en de uitwerking in de prediking hetzelfde brengt op de kansel. De overige 20% is slechts licht afwijjkend, misschien iets meer een ligging richting de GGiN, alles nog binnen het kader van de Schrift, de gereformeerde belijdenis en traditie.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Terug naar “Archief”