Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Airke » 09 apr 2009 13:26

Kan wel wezen, maar ik vind het zelf wel een erg nuttig inzicht dat homoseksualiteit gewoon niet past in het refowereldbeeld. Het maakt het soort reacties waar Denkertje het over heeft gemakkelijker te accepteren. Wel is het jammer dat het begrip meestal van een kant moet komen. Per definitie eigenlijk, omdat diehard refo's hun strategie niet als strategie beschouwen maar als 'de waarheid'.
Dat 'wel zijn maar niet doen' lijkt in zo'n geval een goede oplossing, maar helaas komt het over als 'als ik het maar niet zie is het er niet'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2009 20:36

Denkertje21 schreef:Ik wil het juist zo simpel houden en al zeker niet kiezen voor een 'strategie'.
Hier ben ik gewoon eerlijk: ik ben homo, ik geloof dat ik bedoeld en gewenst ben door God.
Als mens wil ik Hem dienen.

Ben jij je in je eigen gemoed ten volle verzekerd? (Romeinen 14:5)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 apr 2009 07:48

Optimatus schreef:Ben jij je in je eigen gemoed ten volle verzekerd? (Romeinen 14:5)

Het mooie is zelfs: HIJ heeft mij in mijn gemoed ten volle verzekerd!!

Dat is nou juist wat ik met vallen en opstaan altijd heb geprobeerd te doen: dicht bij HEM blijven, want alleen dan kan ik profiteren van het licht dat Hij uitstraalt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2009 17:16

Mooi zo. Blijf dan in die verzekering, immers, als God met je eens, wie kan je dan nog schaden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 apr 2009 23:29

Optimatus schreef:immers, als God met je eens, wie kan je dan nog schaden?

Uiteindelijk niemand, maar helaas wordt het maar al te vaak geprobeerd door mensehn die je geestelijke broers en zussen zouden moeten zijn

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 apr 2009 07:46

Maar dat komt bij iedereen voor. Niet enkel bij homo's. Alles wat niet is als je eigen norm.
En ik denk dat het niet is: wie kan je dan nog schaden, want schade kun je wel degelijk oplopen door hoe mensen met je omgaan.
Maar er staat: Als God voor ons is wie zal tegen ons zijn?
Dat gaat dieper dan geen schade toebrengen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 apr 2009 08:58

tante-tortel schreef:Maar er staat: Als God voor ons is wie zal tegen ons zijn?

Eens, dat het dieper gaat, maar men moet niet zoals door Denkertje omschreven, het woord: "uiteindelijk" vergeten.
Dit geldt m.i. voor nu en later.

Indien gij dezen toch verdrukt, voorzeker zal Ik, indien zij luide tot Mij roepen, hun geroep horen, Ex. 22
(uit: Voorschriften betreffende hulpbehoevenden )
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 apr 2009 09:01

Het zou niet zo moeten zijn dat je geschaad wordt door een andere norm die je hebt, zeker niet door geestelijke broeders en zusters.
Volgens mij moet het kunnen om hele diverse normen te hebben en daar ook heel stellig over te kunnen zijn zonder de ander te schaden. Dat de andere norm geen breekpunt is voor het geestelijk één zijn.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 apr 2009 09:15

Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:Maar er staat: Als God voor ons is wie zal tegen ons zijn?

Eens, dat het dieper gaat, maar men moet niet zoals door Denkertje omschreven, het woord: "uiteindelijk" vergeten.
Dit geldt m.i. voor nu en later

'k Zit te denken aan Gezang 477:2 waar het best mooi omschreven staat

Wat kan ons schaden,
wat van U scheiden,
Liefde die ons hebt liefgehad?
Niets is ten kwade,
wat wij ook lijden,
Gij houdt ons bij de hand gevat.
Gij hebt de zege
voor ons verkregen,
Gij zult op aarde
de macht aanvaarden
en onze koning zijn. Halleluja!
Gij, onze Here,
doet triomferen
die naar U heten
en in U weten,
dat wij Gods zonen zijn. Halleluja!

Maar goed, zoals Tante Tortel opmerkt, dat geldt voor iedereen.
Zonder nu direkt de bevrijdingstheologie te promoten geloof ik wel dat dit voor “onderdrukte” groepen wel extra naar boven komt. Misschien wel als “laatste strohalm” of zo.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 apr 2009 09:19

esli schreef:Volgens mij moet het kunnen om hele diverse normen te hebben en daar ook heel stellig over te kunnen zijn zonder de ander te schaden. Dat de andere norm geen breekpunt is voor het geestelijk één zijn.

Het is een waar feit, wel jammer dat er altijd mensen zullen zijn, die de bijbel meer zien als iets om mee te slaan, dan om het als staf te gebruiken om mee te gaan.
Laat ik het anders omschrijven: 'Jammer dat er altijd mensen zullen zijn, die menen dat de maatstaf waarmee zij de bijbel lezen, de enig juiste maatstaf is en zich daarmee boven de andere mens(en) lijken willen te verheffen.

De vraag die men dan zou kunnen stellen is: Wat blijft er dan nog over van het zoeken naar het in christus één proberen of mogen zijn...., als de maat waarmee men meet, als enig juiste maat wordt gehanteerd.

Hierbij moest ik ook aan Me-boy zijn woorden denken en de vruchten waar hij het vaak over heeft. Lees eens Joh.3, waarin de tekst verweven staat: dderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. Ook ligt reeds de bijl aan de wortel der bomen. Iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen..
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 11 apr 2009 10:55

Huwelijk; vorm of inhoud?

Recent kwam ik door omstandigheden op het spoor van het bijbelboek Hosea. Echt een heel bijzonder boek waarin prachtige inkijkjes beschreven staan. Inkijkjes in de bedoeling van God met het huwelijk. God laat Hosea symbolisch weergeven wat Hij voelt van de mensheid. Hosea krijgt de opdracht om via het symbool van het huwelijk iets te zeggen over datgene wat het symboliseert; de relatie van God met mensen

2 Het begin van het spreken des HEREN door Hosea.
De HERE zeide tot Hosea: Ga heen, neem u een ontuchtige vrouw en kinderen uit een ontuchtige geboren, want het land wendt zich in schandelijke ontucht van de HERE af.
3 Toen ging hij heen en huwde Gomer, de dochter van Diblaïm, en zij werd zwanger en baarde hem een zoon.

Omdat mensen zich van God afwenden moet Hosea een vrouw zoeken die niet trouw aan hem is. Dat huwelijk brengt vruchten (letterlijk; kinderen) voort.

4 De HERE zeide tot hem: Noem hem Jizreël, want het zal niet lang meer duren of Ik zal de bloedschuld van Jizreël bezoeken aan Jehu’s huis, en een einde maken aan het koninkrijk van het huis Israëls. 5 Te dien dage zal het geschieden, dat Ik Israëls boog verbreken zal in het dal van Jizreël.
6 Zij werd wederom zwanger en baarde een dochter; Hij zeide tot hem: Noem haar Lo-Ruchama, want Ik zal Mij voortaan niet meer over het huis Israëls ontfermen, dat Ik hun iets vergeven zou. 7 Doch over het huis van Juda zal Ik mij ontfermen, en hen verlossen als de HERE, hun God. Maar Ik zal hen niet verlossen door boog of zwaard of oorlogstuig, door paarden of door ruiters.
8 Nadat zij Lo-Ruchama gespeend had, werd zij zwanger en baarde een zoon. 9 Toen zeide Hij: Noem hem Lo-Ammi, want gij zijt mijn volk niet en Ik zal de uwe niet zijn.

Die vruchten / kinderen gaan als ze opgroeien een taak krijgen. Ze zeggen iets over waar ze uit voortkwamen. In het geval van Hosea kwamen zijn kinderen uit zijn overspelige vrouw. God geeft aan dat de vrouw zoekt naar de bron van haar geluk. Ze denkt dit te vinden in de situaties waarin ze geweest is: eerdere minnaars of andere mannen etc. De vrouw denkt dat ze toen gelukkiger was. God zegt: het geluk zit niet in de situatie waarin je zit, maar is te vinden bij de bron. God zelf is verantwoordelijk voor de gift van de liefde.

1 Klaagt uw moeder aan, klaagt haar aan, want zij is mijn vrouw niet, en Ik ben haar man niet. Laat zij haar ontucht van haar gelaat verwijderen en haar overspel van haar boezem, 2 anders zal Ik haar naakt uitkleden en haar laten staan als ten dage toen zij geboren werd, haar maken als een woestijn, haar doen worden als een dor land, en haar doen sterven van dorst; 3 en over haar kinderen zal Ik Mij niet ontfermen, omdat zij uit ontucht geboren zijn. 4 Want hun moeder heeft ontucht bedreven; zij, die van hen zwanger geweest is, heeft schandelijk gehandeld. Want zij zeide: Ik wil achter mijn minnaars aan gaan, die mij mijn brood en water, mijn wol en vlas, mijn olie en drank geven.
5 Daarom, zie, Ik ga uw weg met doornen versperren, Ik ga tegen haar een muur oprichten, zodat zij haar paden niet vinden kan. 6 Dan zal zij haar minnaars nalopen, maar hen niet bereiken; hen zoeken, maar niet vinden. Dan zal zij zeggen: ik wil heengaan en terugkeren tot mijn eerste man, want toen had ik het beter dan nu.
7 Zij echter beseft niet, dat Ik het ben, die haar het koren, de most en de olie heb gegeven, die haar het zilver rijkelijk geschonken heb en het goud, dat zij voor de Baäl gebruikt hebben. 8 Daarom zal Ik mijn koren weer wegnemen in de oogsttijd, en mijn most in zijn seizoen, en wegrukken mijn wol en mijn vlas, die haar naaktheid moeten bedekken. 9 Nu dan, Ik wil haar schaamte ontbloten voor de ogen van haar minnaars en niemand zal haar uit mijn hand redden. 10 Ik zal doen ophouden al haar vreugde, haar feest, haar nieuwemaansdag en haar sabbat, ja, al haar hoogtijden. 11 Dan zal Ik haar wijnstok en haar vijgeboom verwoesten, waarvan zij zeide: Die zijn het loon, dat mijn minnaars mij gaven. Ik zal ze maken tot een woud, en het gedierte des velds zal ze afvreten. 12 Zo zal Ik over haar bezoeken de dagen, waarop zij voor de Baäls het offer ontstak, zich tooide met ring en halssieraad en achter haar minnaars aan ging, maar Mij vergat, luidt het woord des HEREN.

God houd het in zodat de mens tot de realisatie komt dat het geluk niet ligt in een verandering van situatie maar: geluk ligt in de erkenning van de Gever.

13 Daarom zie, Ik zal haar lokken, en haar leiden in de woestijn, en spreken tot haar hart. 14 Ik zal haar aldaar haar wijngaarden geven, en het dal Achor maken tot een deur der hoop. Dan zal zij daar zingen als in de dagen van haar jeugd, als ten dage toen zij trok uit Egypte.
15 En het zal te dien dage geschieden, luidt het woord des HEREN, dat gij Mij noemen zult: mijn man, en niet meer: mijn Baäl. 16 Ja, Ik zal de namen der Baäls verwijderen uit haar mond; hun naam zal niet meer genoemd worden. 17 Te dien dage zal Ik voor hen een verbond sluiten met het gedierte des velds, het gevogelte des hemels en het kruipend gedierte der aarde. Dan zal Ik boog en zwaard en oorlogstuig in het land verbreken, en hen veilig doen wonen.
18 Ik zal u Mij tot bruid werven voor eeuwig: Ik zal u Mij tot bruid werven door gerechtigheid en recht, door goedertierenheid en ontferming; 19 Ik zal u Mij tot bruid werven door trouw; en gij zult de HERE kennen.
20 Het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, luidt het woord des HEREN: Ik zal de hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren, 21 en de aarde zal het koren, de most en de olie verhoren, en die zullen Jizreël verhoren. 22 Dan zal Ik haar voor Mij zaaien in het land, en Mij ontfermen over Lo-Ruchama, en tot Lo-Ammi zeggen: Gij zijt mijn volk. En hij zal zeggen: Mijn God!

Daarna moet Hosea op zoek naar een vrouw die regelmatig vreemd gaat. Hij krijgt de opdracht om haar aan zich te binden:

1 De HERE zeide tot mij: Ga weder heen, bemin een vrouw, die zich door een ander laat beminnen en overspelig is, gelijk de HERE de Israëlieten bemint, die zich tot andere goden wenden en minnaars zijn van druivenkoeken.
2 Toen kocht ik haar voor vijftien zilverstukken en anderhalve homer gerst. 3 En ik zeide tot haar: Vele dagen zult gij blijven zitten; gij zult geen ontucht bedrijven, geen man toebehoren; en ook ik zal tot u niet komen.
4 Want vele dagen zullen de Israëlieten blijven zitten zonder koning en zonder vorst, zonder offer en zonder gewijde steen, zonder efod of terafim. 5 Daarna zullen de Israëlieten zich bekeren, en de HERE, hun God, zoeken, en David, hun koning, en bevende komen tot de HERE en tot zijn heil – in de dagen der toekomst.

Hier zie je weer dat het huwelijk tot uitting brengt wat God in petto heeft voor de mensheid. Het woordje WANT geeft de verbinding aan tussen de vorm en de inhoud.

in hoofdstuk vier wordt stilgestaan bij de diepe val van Het volk. Niemand houd meer rekening met God. Iedereen doet waar hijzelf zin in heeft. Niemand denkt na over hoe de liefde van God gesymboliseerd kan worden in het praktische leven.

1 Hoort het woord des HEREN, gij Israëlieten, want de HERE heeft een rechtsgeding met de bewoners van het land, omdat er geen trouw, geen liefde en geen kennis Gods is in het land. 2 Vloeken, liegen, moorden, stelen en echtbreken! Men pleegt geweld, bloedbad volgt op bloedbad. 3 Daarom treurt het land, en al wat erin woont verkwijnt, zowel het gedierte des velds als het gevogelte des hemels; ja, zelfs de vissen der zee komen om.
4 Laat maar niemand een aanklacht inbrengen en laat maar niemand een terechtwijzing uiten, aangezien mijn aanklacht u geldt, o priester! 5 Gij zult struikelen bij dag, en met u zal ook de profeet struikelen bij nacht, en verdelgen zal Ik uw moeder. 6 Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.

Trouw, liefde, kennis van God.... Dat is wat werkelijk een prachtsymbool is. Dat is de onderliggende basis van een goed huwelijk. Niet de vorm; maar de inhoud. God houdt soms de gift van zijn liefde en trouw en kennis in om de mensen te laten realiseren dat ze het missen!

Ik zal heengaan, Ik wil wederkeren naar mijn plaats, totdat zij zich schuldig gevoelen en mijn aangezicht zoeken; wanneer het hun bang te moede is, zullen zij verlangend naar Mij uitzien.

Dan komt de kerntekst: een soort hartekreet waarvan ik hoop dat we die allemaal kunnen uitspreken. Niet de symboliek in het middelpunt zetten maar datgene waar het symbool naar wijst. Iedereen die vanuit dat principe eenheid zoekt met medemensen kan deze woorden in mond nemen: zowel homo als hetero:

1 Komt, laat ons wederkeren tot de HERE! Want Hij heeft verscheurd, en zal ons helen; Hij heeft geslagen, en zal ons verbinden. 2 Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derden dage zal Hij ons oprichten, en wij zullen leven voor zijn aangezicht. 3 Ja, wij willen de HERE kennen, ernaar jagen Hem te kennen. Zo zeker als de dageraad is zijn opgang. Dan komt Hij tot ons als de regen, als de late regen, die het land besproeit.

4 Wat zal Ik u aandoen, o Efraïm? Wat zal Ik u aandoen, o Juda? Immers uw liefde is als een morgenwolk, en als een dauw die in de vroegte vergaat. 5 Daarom heb Ik er door de profeten op ingehouwen, heb Ik hen gedood door de woorden mijns monds. De oordelen over u waren een doorbrekend licht. 6 Want in liefde heb Ik behagen en niet in slachtoffer, in kennis van God en niet in brandoffers.

Neem dat nu eens héél letterlijk: want in liefde heb ik behagen en niet in slachtoffer(s) In kennis van God en niet in loze brandoffers. Wat kan het huwelijk een brandoffer zijn waarvan we denken dat het God behaagd, zonder dat we ons druk maken over datgene wat we moeten bedoelen met het huwelijk.

meboy

Berichtdoor meboy » 11 apr 2009 11:10

De kernles van het huwelijk is voor mij dit:

God wil er mee zeggen dat hij mensen insluit en omsluit.

Dit is wat wij er vaak van zeggen:

God wil er mee zeggen dat hij mensen opsluit en uitsluit

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 apr 2009 17:51

Verrassend... Nooit eerder opgevallen.
Ik vindook je conclusie wel treffend. Ik ben eigelijk wel benieuwd naar reacties van anderen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 apr 2009 14:25

mee eens meboy :) eigenlijk nooit zo bekeken.

bovendien hoef je homosexualiteit niet te accepteren als je het maar respecteert. Dat probeer ik ook althans.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 12 apr 2009 17:00

kwebbel schreef:mee eens meboy :) eigenlijk nooit zo bekeken.

bovendien hoef je homosexualiteit niet te accepteren als je het maar respecteert. Dat probeer ik ook althans.

Kun je mij eens concreet uit wat het betekent om het niet te accepteren.

Terug naar “Archief”