Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Night » 05 jun 2009 22:04

liefie schreef:
jans1 schreef:Ik heb mijn belastingpapieren in januari al ingevuld en in februari wist ik wat ik terug zou krijgen. Ik heb het ondertussen nog steeds niet van de belasting terug gehad... M'n vader kreeg vandaag al wel zn blauwe brief met daarin dat het binnenkort gestort zou worden en die was zelfs later dan mij!!!! En krijgt nog minder ook.. Tis gewooon niet eerlijk :(

Er zit geen volgorde in volgens mij hoor wanneer je het terug krijgt.
Wij hebben het ook nog niet hoor hopelijk komt het pas na juli krijg je er volgens mij een boel rente overheen :mrgreen:

Er zit globaal wel een volgorde in. Mensen die jan/febr hebben ingediend krijgen hun teruggaaf eerder dan de mensen uit maart. Uitzonderingen zijn er zeker, en per inspectie verschilt het ook nog wat. Maar er zit wel degelijk een volgorde inn.

En nogmaals, de rente loopt al, en wordt berekend vanaf 1 juli 2008. Dus die paar dagen wachten is maar een paar dagen rente, de rest krijg je toch al.
Als je echt veel rente wilt moet je bij een teruggaaf uitstel aanvragen, en dan pas aangifte doen op 30 april 2010. Dan schiet het wel aardig op....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 jun 2009 22:09

paprikameisje2 schreef:het is afhankelijk van wat de belastingdienst allemaal voor je moet nakijken. Ze controleren alles nl wel.. bij de een is d eopgave ingewikkelder dan bij de ander. Of ze hebben iets gevonden wat ze ff willen natrekken of alles wel klopt!

Bij het opleggen van een voorlopige aanslag (waar we het nu over hebben) controleert de belastingdienst helemaal niks, maar legt de aanslag op naar aanleiding van je aangifte. De controle vindt pas erna plaats, dus in de komende tijd, en als er niets gecorrigeerd wordt, krijg je uiteindelijk de definitieve aanslag met 0 erop. Wel vindt er een grove controle plaats. Als jij 1 miljoen renteaftrek claimt gaat de aangifte er waarschijnlijk niet doorheen. Ergens in 2006 ooit wel, maar ik denk dat ze dat lek nu wel hebben gecorrigeerd.
Zelfs als jij een jaaropgaaf weglaat krijg jij, door je lagere inkomen, opeens meer aftrek. Dat wordt dan gewoon uitgekeerd. Pas bij het nakijken ziet men het, en corrigeert men, wat vaak terugbetalen tot gevolg heeft.
Ik vermoed zelfs dat je een ouderenkorting kan claimen en vervolgens ook krijgt (en na controle weer terug moet betalen.)

Ach ja...de wereld van de belastingen.........men schijnt weer aardig het vakantiegeld en het belastinggeld te spenderen. Elektronica is gewild....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jun 2009 09:29

Wat ik niet zo begrijp met die belastingen is dat wij altijd elk jaar een enorm voorschot moeten betalen. Dat krijgen we dan aan het jaar erna wel 3 x zoveel terug, maar ik vind dat zo raar.
Mijn man staat nog wel bij de kamer van koophandel geregistreerd, dat scheelt vast ook wel, maar kunnen ze dat dan niet meteen verrekenen ofzo?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jun 2009 09:35

de belastingdienst verrekende ook mijn teveel ontvangen zorgtoeslag met het bedrag van dit jaar. Ik krijg nu een x bedrag minder dan ik eigenlijk zou krijgen. Dus verrekenen kunnen ze wel :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jun 2009 10:09

MissF schreef:Wat ik niet zo begrijp met die belastingen is dat wij altijd elk jaar een enorm voorschot moeten betalen. Dat krijgen we dan aan het jaar erna wel 3 x zoveel terug, maar ik vind dat zo raar.
Mijn man staat nog wel bij de kamer van koophandel geregistreerd, dat scheelt vast ook wel, maar kunnen ze dat dan niet meteen verrekenen ofzo?

De belastingdienst baseert zich op gegevens van voorgaande jaren. Meestal niet de recentste gegevens. Als je een aanslag krijgt, altijd (laten) controleren of het klopt. Zo niet, bezwaar maken en de juiste inkomensgegevens doorgeven. De belastingdienst corrigeert dan de aanslag. Zeker bij iemand die ondernemer is moet dat vaak jaarlijks gebeuren, iemand die ondernemer geweest is ook.
BIj particulieren schommelt het meestal niet zoveel, veel minder correcties dus.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 jun 2009 10:11

kwebbel schreef:de belastingdienst verrekende ook mijn teveel ontvangen zorgtoeslag met het bedrag van dit jaar. Ik krijg nu een x bedrag minder dan ik eigenlijk zou krijgen. Dus verrekenen kunnen ze wel :wink:

De belastingdienst mag alleen de zelfde belastingsoorten met elkaar verrekenen, zorgtoeslag met zorgtoeslag, maar niet zorgtoeslag met inkomstenbelasting, en ook geen loonbelasting met omzetbelasting om maar een voorbeeld te noemen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 jun 2009 10:48

en aan het eind van het jaar wordt et alsnog opnieuw berekend om zo te kijken of je te weinig hebt gehad, of teveel. Wij krijgen nu te weinig, bewust gedaan, zodat, wanneer ik meer ga invallen, we niet aan het eidn terug moeten betalen.. dat is altijd zo vervelend!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jun 2009 10:51

Wij hebben een leuke site ontdekt kasboek.nl. Je kunt je gegevens van de bank downloaden (is wel goed beveiligd en zo aangeven waar je alles aan uitgegeven hebt)

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 17 jun 2009 18:39

Dat doe ik in een Excelsheet :-({|=
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 jun 2009 10:37

ik heb vanochtend overal achterheen gebeld omdat mijn rekening is opgeheven. Wij hebben nu EINDELIJK een gezamelijk rekening. Het is geregeld nu we vlak daarvoor op vakantie gaan. Ik krijg donderdag m'n pas en vrijdag gaan we weg. Mooi geregeld dacht ik zo :D
ik heb alle instanties gebeld die van mijn rekening afgaan. In juli krijg ik nog acceptgiro's thuisgestuurd, per augustus is het helemaal geregeld.
Goed gedaan :D

ik vond 2 rekeningen verschrikkelijk onhandig, ik heb het idee continue te moeten switchen van rekening, dan die dit betalen, ik betaal dat, jij betaalt zus & zo... bah ! Nu hebben we 1 rekening met 2 spaarrekeningen er aan gekoppeld. Alles is voor ons idee op orde, heerlijk :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 30 jun 2009 10:42

Goed geregeld Kwebbel! Dat hebben wij ook, ideaal!

Ik heb net maar even de spaarrekening geplukt. Doordat het bedrijf waar mijn man werkte failliet is gegaan regelt het UWV het loon + vakantiegeld van juni. Hier moeten er per 1 juli briefjes voor ingevuld worden en dan pas wordt het verwerkt. Duurt dus nog even voordat hij zijn loon + vakantiegeld krijgt. Gelukkig begint hij morgen bij zijn nieuwe werk, salaris juli komt dus wel gewoon. En we gaan toch pas oktober op vakantie.

Iemand idee of het IWV er lang over doet? Ik heb er namelijk geen enkele ervaring mee.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 30 jun 2009 12:03

UWV heeft vaste betaaldagen, het verschilt per uitkering op welke dag dit is. Maar als je pas net in de molen stapt bij UWV kan het best weleens even duren, ze zijn niet zo heel vlot oha.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 30 jun 2009 13:55

Oke, dan wachten we het maar af. Het gaat alleen maar om de maand juni. Het bedrijf is vandaag 2 weken geleden failliet gegaan en mijn man begint morgen met zijn nieuwe baan. Dus het is maar 1 overbrug maand gelukkig. Ze moeten zijn dossier dus opstarten en gelijk afsluiten.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 jun 2009 14:05

Daatje123 schreef:Goed geregeld Kwebbel! Dat hebben wij ook, ideaal!
Daar ben ik nu ook achter hihi. Heb nu de pas ontvangen van onze rekening maar nog geen afhaalbericht van de pincode. Als goed is komt ie over enkele dagen... Dat wil dus zeggen donderdag of vrijdag. Hopelijk komt ie snel want vrijdag zijn we pleitos!! Duimen dus nog maar :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jun 2009 14:48

Wij hebben dat al van het begin van ons trouwen is echt een stuk makkelijker en overzichtelijker!

Terug naar “Archief”