Omega schreef:Zonder dat ik het wist, belande ik gisteren in een NCRV-uitzending "tegenpolen" waarin Andries tegenover Maarten 't Hart zat. Ook daarin vond ik hem sterk naar voren komen. Met betrekking tot afgelopen dondaredag kijk ik terug op een zeer bemoedigende avond.
Dan heb je ook vast gehoord dat Andries niet in de schepping gelooft en ook met de evangeliën wat moeite heeft. Ik ben verbijsterd!

Ik schakelde later in als jij omega

Ik heb het (weer) niet gehoord. Ik las jouw verhaal al op forum van de jongerenavonden. Daar is ook wat gezegd over die 6 dagen/tijden (
http://www.jijdaar.nl/index.php?option= ... &Itemid=67 onderaan de bladzijde bij "Gian") Wàt hij ook gezegd moge hebben, de woorden die hij donderdag sprak waren woorden van Geest en Leven. Aan alles kon je merken dat hij de Heere kènt en dat hij niets liever doet dan mensen op Hem wijzen. De taktvolle manier waarop hij dìe "dingen" bespreekt die voor onze achterban zo vaaak een probleem vormen (de toeëigening van het heil b.v.), zijn omschrijving van zijn èigen worsteling daarin, en daarbij zijn benadering van: zoek als je met deze dingen tobt naar een levende relatie met de Heere (wat volgens mij de ènige en Enige uitweg hieruit is) overtuigen mij ervan dat Andries een aanwinst is in het brede palet van sprekers op de jongerenavonden. Er was chemie tussen de zaal en de spreker. Andries is niet iemand die uit is op indoctrinatie inzake afwijkende meningen. Hij weet gewoon wat er te koop is, en hij heeft donderdag in naam van zijn Zender treffende woorden gesproken.
Als hij een èigen gedachte heeft bij het scheppingsverhaal of bij de uitleg van het woord "dag" of "tijd" vermoed ik dat je dat kunt zien als een gevolg van b.v. zijn talenkennis en/of zijn bestudeerdheid. Misschien is zijn eventuele afwijkende visie gekoppeld aan zijn persoonlijke Gods-beeld. Tenslotte verschilt ons aller beeld van God ook. Als ik persoonlijk zou uitspreken hoe mijn beeld van God is, zou ik misschien ook mensen aan het schrikken maken. Het verschil is dat ik mezelf koest hou en Andries, journalist als hij is, heeft een andere roeping: hij mag/moet mensen prikkelen. Via deze posting is dat gelukt: ik ga me de komende tijd eens verdiepen in datgene wat hij hierover te zeggen heeft

Maar ik houd me erover koest. Forumdiscussies is niet mijn ding. En tenslotte ben ik geen journalist
Overigens denk ik dat we goed op moeten passen dat we mensen als Andries, omdàt er een in onze ogen wellicht afwijkend woord valt, niet gelijk TOTAAL afschrijven en in twijfel trekken datgene wat hij òòk heeft uitgesproken. Laten zulke "afwijkende" dingen eens eerder een uitdaging zijn om dooor te dringen tot dàtgene wat deze broeder heeft bedoeld! Als we altijd en overal op de negatieve manier reageren staan we volgens mij ook gemakkelijk bloot aan de twist en tweedracht zaaiende werken van de duivel. Laten we "afwijkende geluiden" eens zien als uitdagingen om ons verder in datgene te verdiepen wat we eigenlijk zèlf geloven, en niet te snel anderen, òm dat afwijkende geluid veroordelen. Ik zeg niet dat jij dit doet hoor omega

dat is me wel duidelijk

maar ik denk niet dat dit een denkbeeldig gevaar is. Wat Andries donderdag heeft gezegd daar kan ik 100% achter staan. Het overige daar hoop ik me te Zijner tijd in te verdiepen.