Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 06 apr 2008 15:11

Wij snijden het ook altijd (ik doe het dan netjes in kleine stukjes, mijn man heeft de neiging om hele grote stukken door het eten te gooien, nou je ieder zijn ding:))

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 apr 2008 21:32

gewoon scherp mesje en in plakjes, krijg je wel handigheid in.

er zijn wel meer gerechten die je goed fijn moet snijden,
dus een paar goede messen in je keuken zijn geen miskoop.

bijvoorbeeld dit recept, erg lekker voor op geroosterd stokbrood
goed voor 2 ruime dienbladen vol: Bruschette mediterranee

12 tomaten (of 400 gram)
5 teentjes knoflook
40 olijven zonder pit
theelepel oregano
20 blaadjes verse basilicum
2 lepels gehakte peterselie
200 gram mozarella
half drinkglas olijfolie

zout naar smaak (halve lepel)
peper naar smak (halve lepel)
en dus veel geroosterde plakjes stokbrood,

snij alles, dus ook de tomaten helemaal gerbuiken, in heel kleine stukjes en dan goed mengen met de olijfolie erbij, voeg peper en zout naar smaak toe.

pas vlak voor uitdelen dit mengsel verdelen over de broodjes, zodat ze krokant blijven en niet zacht worden.

dit is dus weer es wat anders dan de klassieke: kaas, komkommer of augurk in boterhamworst hapjes ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2008 12:13

Lalage schreef:In de knoflookpers blijft altijd de helft hangen, meestal gooi ik dat er dan toch nog bij, al zijn het wel grote stukken. Laatst zag ik in de kookwinkel een pasje met letters, zoals een bankpasje. Daar moet je het teentje knoflook dan langs wrijven. Het leek me wel handig... maar ik weet niet of het echt goed werkt.

Dan hou je ook nog wel wat over.... wat in de knoflookpers blijft hangen gewoon nog ff naar onderen duwen en nog een keer persen, dan haal je het meeste er echt wel uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lady_liesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lady_liesje » 08 apr 2008 15:58

pol schreef:
lady_liesje schreef:Ligt aan de hoeveelheid. Als je veel knoflookuien/teentjes hebt kun je, nadat je ze hebt ontdaan van het velletje, even de staafmixer erop zetten. Of ze in een blender of keukenmachine doen. Niet te lang, anders krijg je prut, maar gewoon totdat ze mooi klein zijn.
Wat ook kan: Je slaat een voorraad knoflookuien/teentjes in, je maakt ze schoon en pureert ze tot mooie kleine stukjes. Dan doe je er een beetje zonnebloemolie of olijfolie bij zodat het vochtig is en je hebt knoflookolie. Makkelijk in gebruik, en je kan het veel langer bewaren als gewone knoflook. Elke keer als je het dan nodig heb neem je gwoon een schepje knoflookolie, scheelt je weer werk.
Maak dan wel na gebruik je blender of staafmixer goed schoon, anders blijft het lang nastinken.

Hoe lang blijft dit goed denk je?

uhm, das lastig te zeggen,
In het restaurant waar ik werk, moeten we ongeveer om de 5 weken nieuwe maken, maar dan is het gwoon op.
Tot je denkt dat het niet meer goed is denk ik!! :D

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 09 apr 2008 11:58

pol schreef:
Galateia schreef:Ja, ik ben benieuwd! maar ik ga er pas aan het einde van de middag mee aan de slag... maar zal wel goed komen. :mrgreen:

Heb net een pak muffins gedaan, kids lekker laten kliederen met glazuur en suikerhartjes, ziet er heel grappig uit. Morgen komt mijn neef met 4 kids, dus is best leuk om dit bij de koffie/thee te hebben!

Ik koop tegenwoordig bij d c1000 van die pakken waar alles al in zit. De cakemeel, glazuur (nog wel zelf aan te maken) suikerwerkjes en van de pareltjes, ze hebben twee thema's circus en boerderij. echt heel leuk en oh ja de papieren vormpjes zitten er al bij en ik geloof nog geen 2 euro een pak.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 apr 2008 12:27

rosekapje schreef:
pol schreef:
Galateia schreef:Ja, ik ben benieuwd! maar ik ga er pas aan het einde van de middag mee aan de slag... maar zal wel goed komen. :mrgreen:

Heb net een pak muffins gedaan, kids lekker laten kliederen met glazuur en suikerhartjes, ziet er heel grappig uit. Morgen komt mijn neef met 4 kids, dus is best leuk om dit bij de koffie/thee te hebben!

Ik koop tegenwoordig bij d c1000 van die pakken waar alles al in zit. De cakemeel, glazuur (nog wel zelf aan te maken) suikerwerkjes en van de pareltjes, ze hebben twee thema's circus en boerderij. echt heel leuk en oh ja de papieren vormpjes zitten er al bij en ik geloof nog geen 2 euro een pak.

Ze smaakten prima alleen een vreselijke kruimelbende

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 09 apr 2008 13:13

Ik heb enorm zin in iets lekkers te bakken.
Gelukkig heb ik de juiste ingredienten niet in huis :D
Dus maar een eierkoek uit de vriezer gehaald.... :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2008 13:41

Sonja is trots op je ;)

Ligt aan de hoeveelheid. Als je veel knoflookuien/teentjes hebt kun je, nadat je ze hebt ontdaan van het velletje, even de staafmixer erop zetten. Of ze in een blender of keukenmachine doen. Niet te lang, anders krijg je prut, maar gewoon totdat ze mooi klein zijn.
Wat ook kan: Je slaat een voorraad knoflookuien/teentjes in, je maakt ze schoon en pureert ze tot mooie kleine stukjes. Dan doe je er een beetje zonnebloemolie of olijfolie bij zodat het vochtig is en je hebt knoflookolie. Makkelijk in gebruik, en je kan het veel langer bewaren als gewone knoflook. Elke keer als je het dan nodig heb neem je gwoon een schepje knoflookolie, scheelt je weer werk.
Maak dan wel na gebruik je blender of staafmixer goed schoon, anders blijft het lang nastinken.

Hm ja. Lekker. Het nadeel is dat je altijd olie moet toevoegen als je knoflook nodig hebt. Direct in de olie dingen bakken schiet niet zo op, dan brandt de knoflook aan en krijg je daardoor een bittere smaak. Het is overigens wel lekker door salade, of om een tosti (de kant die je als laatste bakt, anders brandt het alweer aan) in te bakken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 09 apr 2008 17:24

Marnix schreef:Sonja is trots op je ;)

Whaha :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

lady_liesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lady_liesje » 10 apr 2008 08:58

Marnix schreef:Sonja is trots op je ;)

Ligt aan de hoeveelheid. Als je veel knoflookuien/teentjes hebt kun je, nadat je ze hebt ontdaan van het velletje, even de staafmixer erop zetten. Of ze in een blender of keukenmachine doen. Niet te lang, anders krijg je prut, maar gewoon totdat ze mooi klein zijn.

Hm ja. Lekker. Het nadeel is dat je altijd olie moet toevoegen als je knoflook nodig hebt. Direct in de olie dingen bakken schiet niet zo op, dan brandt de knoflook aan en krijg je daardoor een bittere smaak. Het is overigens wel lekker door salade, of om een tosti (de kant die je als laatste bakt, anders brandt het alweer aan) in te bakken.

Ik bedoelde ook niet dat de knoflook moest zwemmen :D Maar gewoon dat ie een beetje kleffig wordt. En inderdaad moet je knoflook niet als eerste in je pannetje doen, maar als er al wat meer ingredienten inzitten. Dan heb je minder kans op aanbranden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2008 09:26

mee eens.... maar ja, ik ga dan toch liever voor de knoflookpers, enige voordeel van olie is dat de knoflook langer houdbaar blijft :) En als je maar genoeg knoflook gebruikt heb je dat niet nodig :D

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 apr 2008 09:33

Hoe lang kan je knoflook eigenlijk uberhaupt bewaren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2008 11:58

een maandje of twee. Op een gegeven moment gaan er echt groene uitlopers uit de teentjes groeien. Als die wat langer worden heeft de knoflook zijn beste tijd wel gehad.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 apr 2008 12:31

Zo ver komt het bij ons nooit :)

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 11 apr 2008 15:11

oeeeeeh we gaan straks lekker lasagne eten!! :D

Terug naar “Archief”