Afslanken [deel 2]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 15 jan 2008 15:27

rosalie83 schreef:Thee mag je alleen meetellen als er geen theine in zit. Tegenover de hoeveelheid drinken met theine en cafeine die je binnenkrijgt, moet je net zo'n hoeveelheid water drinken en dan zit je op 0. En dan kan je dus je 2 liter water nog drinken. Gesteld dat je kruidenthee hebt gedronken, dan heb je dus behoorlijk wat op, maar waarom zou dat niet zo goed zijn?

Wat een onzin zeg.

Per dag krijgt men ongeveer 1 liter vocht binnen via het eten dat men nuttigt. Daarnaast is drinken nodig om voldoende vocht binnen te krijgen: voor een volwassene ongeveer 1,5 liter per dag.
Bij die dagelijkse inname van vocht tellen ALLE dranken mee. Het is gewoon een FABEL dat cafeïne en theïne vocht afdrijven. Cafeïne zorgt alleen voor een snelle uitscheiding, niet voor méér uitscheiding.
Koffie en thee tellen dus net zoals water mee de vochtbalans op peil te houden.
Cafeïne en theïne zorgen er wel voor dat je wakker blijf, daarom bestaat een 'avondmelange' ook alleen uit kruiden, kruidenthee is namelijk theïne-vrij.

Zorg dus gewoon dat je ongeveer 1,5 liter vocht per dag inneemt dmv dranken. Van geen enkel voedingsproduct is een hoge inname goed.
Veel water spoelt dus ook niet schoon. Het is inderdaad vergiftigend. Alles is giftig, maar het is de dosis die bepaald in welke mate iets giftig is.
Te veel water ontrekt te veel natrium ( en andere stoffen) aan het lichaam, waardoor de osmotische waarde van het bloed verandert.

Nogmaals, gewoon kraanwater/ bronwater heeft dus geen speciale zuiverende werking. Let gewoon goed op dat je elke dag rond de 1,5 á 2 liter vocht binnenkrijgt. Het liefst natuurlijk wel in de vorm van water, koffie, thee of melk. Frisdranken en vruchtensappen zijn calorierijk en ook nog eens slecht voor je tanden.
Laatst gewijzigd door Juliah op 15 jan 2008 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
~Get out and do what we were meant to do~

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 jan 2008 15:33

Juliah schreef:Het is gewoon een FABEL dat cafeïne en theïne vocht afdrijven.

Heb ik gezegd dat cafeine en theine vocht afdrijven? Nee! Die houden juist vocht vast! En daarom moet je net zo veel water drinken als dat je drinken met cafeine en theine drinkt. En daarnaast dus nog 2 liter water.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 15 jan 2008 15:41

rosalie83 schreef:

Heb ik gezegd dat cafeine en theine vocht afdrijven? Nee! Die houden juist vocht vast! En daarom moet je net zo veel water drinken als dat je drinken met cafeine en theine drinkt. En daarnaast dus nog 2 liter water.

Kijk, zo blijven de fabeltjes wel in de wereld. Koffie met cafeïne en thee met theïne helpen net zo goed als water om de vochtbalans van het lichaam op peil te houden.

Het is gewoon klinkklare onzin dat je voor elke kopje koffie met cafeïne(of thee met theïne) een kopje water moet drinken.

Als je dat zo stellig beweert, bewijs maar eens waarom dat zou moeten! Waar haal je dat überhaupt vandaan? En hoe zou het lichaam dmv cafeïne en theïne vocht vasthouden?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 jan 2008 15:54

Juliah schreef:
rosalie83 schreef:

Kijk, zo blijven de fabeltjes wel in de wereld.

Oh, eerst is het één een fabel (wat ik niet eens gezegd heb), vervolgens zeg ik het tegenovergestelde en dan is dat ook een fabel. Niet zo'n zin in om daar dan nog uitgebreid over te gaan hebben.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 15 jan 2008 16:06

rosalie83 schreef:
Juliah schreef:
rosalie83 schreef:

Kijk, zo blijven de fabeltjes wel in de wereld.

Oh, eerst is het één een fabel (wat ik niet eens gezegd heb), vervolgens zeg ik het tegenovergestelde en dan is dat ook een fabel. Niet zo'n zin in om daar dan nog uitgebreid over te gaan hebben.

Oké, mijn fout. Meestal denken mensen namelijk dat het vochtafdrijvende dranken zijn, vandaar mijn reactie. Neemt niet weg dat het allebei dus fabels zijn. Ik beweer namelijk: 'Cafeïne zorgt alleen voor een snelle uitscheiding'

Jammer dat je er niet inhoudelijk op ingaat. Toch ben ik nog steeds benieuwd waarom jij denkt dat cafeïne en theïne vocht vasthouden in het lichaam.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 jan 2008 21:36

Ik ben ook wel benieuwd waarom jij het tegendeel beweert :)

En weer ff over afvallen: ik vind het zo grappig dat mensen zeggen "ik ga niet sonjabakkeren hoor, maar gewoon minder dit en dat eten, meer bewegen en genoeg slapen".
Eigenlijk gewoon wat Sonja dus ook zegt in haar boeken :P

Het is ook helemaal niet erg bijzonder ofzo haar methode. Het sterke aan die boeken is gewoon dat je een menu hebt wat je een vette steun in de rug kan zijn, iets om je aan vast te houden. Blijkbaar hebben mensen dat nodig, een soort voorbeeld.
Ik heb nu 1,5 keer die weekmenu's gedaan en kan het aardig zelf indelen, maar in het begin was het echt heel erg handig om het te 'leren' zegmaar.
Zoals Sonja Bakker zelf zei in de Wereld Draait Door: het is heel simpel wat ik heb bedacht en iedereen roept dat dan als commentaar. Maar een paperclip is ook heel simpel, die heeft ook iemand een keer uit moeten vinden ;)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2008 09:22

@Juliah: een voedingsdeskundige heeft mij dat verteld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 jan 2008 10:39

Jo'tje schreef:Het is ook helemaal niet erg bijzonder ofzo haar methode. Het sterke aan die boeken is gewoon dat je een menu hebt wat je een vette steun in de rug kan zijn, iets om je aan vast te houden.

Mager, erg mager;-)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 16 jan 2008 15:28

Dippie schreef:* Gaat maandag weer beginnen met Sonja :-)

Ansje.....We kúnnen het!!!! :):)

nee he... ik hoopte dat je wat meer kwaliteit zou nemen dan Sonja...

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 16 jan 2008 17:14

rosalie83 schreef:@Juliah: een voedingsdeskundige heeft mij dat verteld.

Dan vraag ik mij af tot in hoeverre de voedingsdeskundige in kwestie deskundig is. Elke bioloog/chemicus zal het idee namelijk onderuithalen.
Überhaupt hoef je daar niet voor gestudeerd te hebben, om te bedenken dat het nonsens is:

Als een zakenman 10 kopjes koffie per dag drinkt en daartegenover 10 kopjes water moet drinken en nóg 2 liter water. Dan heeft de beste man een dagtaak aan drinken en toiletteren!
En waar blijft dat vocht dat vastgehouden wordt? Ik heb ook wel eens een dag dat ik meer koffie dan ander vocht inneem (tentamentijd bijvoorbeeld), en dan kom ik ook niet opeens aan of iets dergelijks. Ik moet alleen vaker naar het toilet omdat koffie sneller uitscheidt!

Neem dus alsjeblieft van me aan dat je aan 1,5 liter vocht ( in elke non-alcoholische vorm) per dag genoeg hebt. Het is gewoon abnormaal om zoveel water te drinken en nergens goed voor (alleen voor het idee van een 'gevulde' maag, waardoor je minder trek hebt, maar dat is dus ook geen goede manier om af te vallen).

Heb ik je al overtuigd?

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 16 jan 2008 17:18

DesertRose schreef:
Dippie schreef:* Gaat maandag weer beginnen met Sonja :-)

Ansje.....We kúnnen het!!!! :):)

nee he... ik hoopte dat je wat meer kwaliteit zou nemen dan Sonja...
Boeiend, dat ge-emmer over die kilo's. Je kan geen fatsoenlijk damestijdschrift meer pakken of het gaat over de kerstkilo's, de nieuwjaarskilo's, straks de paas- en de pinksterkilo's en dan gaan we weer richting de 'zomerkilo's' want dan wil men fatsoenlijk in een bikini kunnen paraderen. Ik ben een beetje kilo- en sonjamoe. Dat komt misschien ook omdat iemand in mijn omgeving nogal snoept en nu aan de sonja is en dagelijks moeten we aanhoren dat het zo zwaar is. Ja daaaag...

Tuurlijk, Nederlanders worden steeds dikker. Maar kom op zeg, dat zijn natuurlijk niet àlle Nederlanders.

Afijn, ik als magere lat hoor natuurlijk niet in dit topic :P. Wel wil ik natuurlijk iedereen succes wensen met het afvallen :-)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2008 18:52

Ik vind het soms wel irritant als mensen dat zeggen. Je komt kilo's aan, en gaat dan weer moeite doen om ze eraf te krijgen, en dan ga je zeuren dat het zo moeilijk is.
Niet iedereen heeft de mazzel (of naja, zo zien mensen die zich dik voelen het ;) ) om slank te zijn.
Ik vreet me echt niet vol, maar na een paar weken van af en toe een groter diner of een paar feestjes, dan zitten er zo kilo's aan, en daar baal ik enorm van. Niet dat ik dan meteen Sonja pak, ik probeer de weken erna gewoon wat op te letten. En niemand die daar erg in heeft, dus ik ga er echt niet over zeuren, maar het blijft wel gewoon enorm vervelend, dat je kilo's aankomt, heel makkelijk, en dan weer zoveel moeite moet doen om ze dr af te krijgen.

maargoed, ik hoef er nu niet echt persé veel kilo's af, dus ik maak me er ook maar niet te druk om.

De eerste sportavond ligt nu eindelijk wel vast. Heerlijk, elke week een avondje sporten, met een vriendin, dus dat stimuleert me een beetje hoop ik :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 16 jan 2008 19:09

Toch word je niet zomaar dik, je komt niet zomaar aan...!

Tuurlijk zijn er mensen die sneller aankomen dan anderen, ook ik ben zo iemand...! Maar het ligt er echt aan WAT je eet, wanneer en hoe etc!!

Maar het blijft moeilijk, dat snap ik. Vooral als je van de 'verkeerde' dingen houdt...!!

Daarom is een verantwoorde levensstijl een pre...!!
Maar goed je kan er over blijven speculeren...! Lastig blijft het!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 16 jan 2008 19:23

Dat is een ding dat zeker is, wanneer je de aanleg hebt om 'vet op te slaan' en heel veel van lekkere dingen houdt, het heeel moeilijk is om slank te blijven :-)
Als er niks in huis is, is er niks aan de hand, maar als mams lekkere dingen heeft gekocht, of mijn geliefde zuster, die bij de bakker een bijbaantje heeft, allerlei lekkernijen mee naar huis neemt, dan kan ik er niet afblijven! Beetje zwak, maar ja... :roll:
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 jan 2008 20:06

Wie niet sterk is, moet slim zijn.
Zorgen dat het verkeerde geen kans krijgt.
Dus op een moment van goed inzicht de juiste maatregelen nemen.

Terug naar “Archief”