De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 17:21

Bambi schreef:Eigenlijk moeten alle geloofs-gedoopten nog eens overgedoopt worden, want ze zijn alleen gedoopt in de naam van de Heere Jezus.

Laat daar in de bijbel nou net een heel mooi voorbeeld daarover zijn, wie niet in de Geest gedoopt is;

Handelingen 19:1-20..

1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. 7 De voltallige groep bestond uit ongeveer twaalf mensen.

8 De volgende drie maanden ging hij regelmatig naar de synagoge, waar hij vrijmoedig met de bezoekers sprak over het koninkrijk van God en hen met zijn uiteenzettingen trachtte te overtuigen. 9 Maar toen sommigen zijn boodschap halsstarrig bleven afwijzen en de Weg bij iedereen belachelijk maakten, vertrok hij en nam de leerlingen met zich mee. Voortaan sprak hij dagelijks in de school van Tyrannus, 10 iets dat hij twee jaar bleef doen, zodat alle inwoners van Asia kennismaakten met de boodschap van de Heer, Joden zowel als Grieken. 11 Door Gods toedoen verrichtte Paulus buitengewoon grote wonderen: 12 zelfs de doeken en de werkkleren die hij gedragen had werden naar de zieken gebracht, zodat ze genazen en de boze geesten hen verlieten.

13 Ook enkele rondtrekkende Joodse geestenbezweerders probeerden boze geesten uit te drijven door het uitspreken van de naam van de Heer Jezus. Ze zeiden: ‘Ik bezweer jullie bij Jezus, die door Paulus wordt verkondigd!’ 14 Het waren de zeven zonen van Skevas, een Joodse hogepriester, die dit deden. 15 Maar de boze geest gaf hun ten antwoord: ‘Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?’ 16 De man die door de boze geest bezeten was, sprong op hen af en ging hen met zo veel geweld te lijf dat ze naakt en gewond uit het huis wegvluchtten. 17 Alle Joodse en Griekse inwoners van Efeze hoorden van dit voorval, dat hen met diep ontzag vervulde; allen prezen en eerden de naam van de Heer Jezus. 18 Veel nieuwe gelovigen kwamen in het openbaar hun praktijken opbiechten. 19 Onder hen waren ook velen die magie hadden bedreven, maar die nu hun boekrollen verzamelden en publiekelijk verbrandden. Toen de waarde ervan werd berekend, kwam men uit op een bedrag van vijftigduizend zilverstukken. 20 Zo zegevierde het woord van de Heer en vond het steeds meer gehoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 17:23

Anoniem_89 schreef:
Ik heb het over schijnheilige mensen..
Er zijn altijd en overal wel mensen die naar de kerk gaan en een dood geloof hebben..
Zeggen dat ze christen zijn en vervolgens dingen bewust doen zonder berouw van zonde te hebben.

Hoe je het noemen wilt..

Inderdaad. En hoe komt het dat hun geloof dood is? Beseffen ze dat? Want deze mensen zitten tevreden en volgegeten in de kerk hoor.
En ik kan dat hier ook regelmatig lezen.
We leven vrolijk voort, in een andere bedeling, onze zonden zijn toch al vergeven. :?
En wee degenen die aan dat geloof twijfelt.
Mijn man is op volwassen leeftijd gedoopt, ik toen ik baby was. Wat is dan het verschil tussen mijn man en mij, qua geloof?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 17:47

Bambi schreef:Eigenlijk moeten alle geloofs-gedoopten nog eens overgedoopt worden, want ze zijn alleen gedoopt in de naam van de Heere Jezus.
En de Heere Jezus gaf Zelf de opdracht, om gedoopt te worden in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest:
Alle geloofs-gedoopten ... allemaal nog wel :!:
Ik ben gedoopt in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat jij zegt heb ik nog nooit meegemaakt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 18:04

schelpje3 schreef:
Mijn man is op volwassen leeftijd gedoopt, ik toen ik baby was. Wat is dan het verschil tussen mijn man en mij, qua geloof?

Dus je man heeft de 'kinderdoop' gehad of volwassendoop (onderdompeling)?
Onderdompeling is wel héél anders dan kinderdoop

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 18:10

Anoniem_89 schreef:Onderdompeling is wel héél anders dan kinderdoop

http://www.youtube.com/watch?v=uQzHH7qMqSs

Overigens heb ik meerdere volwassenen gedoopt zien worden door besprenkeling.
Laatst gewijzigd door Faramir op 04 mar 2014 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 18:12

schelpje3 schreef:Mijn man is op volwassen leeftijd gedoopt, ik toen ik baby was. Wat is dan het verschil tussen mijn man en mij, qua geloof?
Anoniem_89 schreef:Dus je man heeft de 'kinderdoop' gehad of volwassendoop (onderdompeling)?
Zie je niet dat dit best wel beledigend is weer...?
Hoewel het ergens niet beledigend is omdat je je verkijkt op de uiterlijke vorm, en dat zal Schelpje en haar man een worst wezen schat ik.

Onderdompeling in een (voorverwarmd) inelkaar geknutseld bad is even leeg als het scheppen van water over het hoofd als de doopformule niet wordt uitgesproken.

Daarnaast is de moderne "onderdompeling" een luxe-methode die men in de Middeleeuwen zich niet kon veroorloven. Met jouw methode konden mensen in de winter niet gedoopt worden of alleen met een grote kans om ernstig ziek te worden. En dan laat ik de mogelijke vervuiling van beschikbaar water buiten beschouwing...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mar 2014 18:18

En de Heere Jezus gaf Zelf de opdracht, om gedoopt te worden in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest:

Mattheüs 28:19
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Wat is dat nu voor vreemd 'gefit', Bambi? Het is nog eens onwaar ook.

Ik vandaag eens zitten lezen naar wat er allemaal werd geschreven, maar was niet erg onder de indruk van de toon over en weer.
Het is te hopen dat ongelovigen niet meelezen, want dit biedt niets waar je jaloers op zou worden.

Kunnen we niet terug keren tot een inhoudelijk gesprek ipv dit over en weer neersabelen?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 18:20

Hoewel illustratief, vind ik dit eigenlijk iets wat niet op youtube te zien hoeft te zijn...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 18:24

@ Alexander91,

Ik zie niet wat hier beledigend aan is?
Het is gewoon een vraag aan haar welke van de twee haar man gehad heeft :?
Zelf geloof ik niet in formules.
Ik geloof alleen datgene wat er in de bijbel staat.

Daarnaast in de middeleeuwen moesten mensen ook wel water drinken.
Wat wil je anders er krijgen?

Zo ken ik er nog meer.. dat in de Sahara mensen geen enkele doop konden ondergaan.
Water was vroeger, met heel andere techieken toenertijd lastiger verkrijgbaar.
En moest je heel zuinig op zijn

@Faramir,
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het niet over die doop heb?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 18:26

Anoniem_89 schreef:Ik zie niet wat hier beledigend aan is?

Je snapt niet wat er beledigend is om de doop van veruit de meeste mensen hier op het forum als ongeldig te classificeren?
@Faramir,
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het niet over die doop heb?

Dan had je duidelijker moeten zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 18:27

alexander91 schreef:Hoewel illustratief, vind ik dit eigenlijk iets wat niet op youtube te zien hoeft te zijn...

Daar ben ik het wel mee eens. Toch is het schijnbaar in deze tijd van sociaal media dat mensen er van alles en nog wat opzetten en willen delen met de wereld.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 18:33

Anoniem_89 schreef:Daarnaast in de middeleeuwen moesten mensen ook wel water drinken.
Men dronk echt niet rechtstreeks uit de rivieren hoor, als men wilde overleven... (neem bv Parijs). Dus dit argument is echt niet realistisch...
Anoniem_89 schreef:Wat wil je anders er krijgen?
?

Anoniem_89 schreef:Zo ken ik er nog meer.. dat in de Sahara mensen geen enkele doop konden ondergaan.
Slaat ook nergens op... Zonder water ging men dood. Ik heb het over het onderdompelen van mensen in rivieren of meren. Dat moet de standaard zijn van je "onderdompeling" lijkt mij, want zo gebeurde het in de Bijbel.
Anoniem_89 schreef:Water was vroeger, met heel andere techieken toenertijd lastiger verkrijgbaar.
En moest je heel zuinig op zijn
Heb je misschien een Bijbelse onderbouwing van de doop in een in elkaar geknutselde bak?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 18:39

Anoniem_89 schreef:

Dus je man heeft de 'kinderdoop' gehad of volwassendoop (onderdompeling)?

Alle Oosters Orthodoxe kerken dopen de baby's door onderdompeling

Ja - wat nu Anoniem89 - wist je kennelijk niet

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 18:54

@Alexander91
Nee geen bijbelse onderbouwing voor het dopen.
Wel dat het regelmatig over veel water ging, zoals een meer.
Heb jij wel een bijbelse onderbouwing voor een doopvont?
Ik lees dat ook nergens;)

Onderdompeling kan ook gebeurd zijn in een stromende rivier.
Ik was er niet bij dus weet ik niet.

Je gaat niet zeggen dat niemand uit rivieren dronk, soms kon je niet anders.

Daarnaast kan ik mijn mening toch wel geven als ik zeg dat ik niet vóór de kinderdoop ben?
Er staat geschreven over de kinderdoop dat God een eeuwig verbond der genade opricht.
Dit moet zijn het avondmaal.
Jezus zei toen ''dit is de beker van het nieuwe verbond'..
Wij zijn gereinigd door het bloed van Jezus.
Niet een of andere doop.

@rotterdam,

Nee dat wist ik niet.
Feit blijft dat het om een baby gaat.
Welke zelf geen keuzes kan maken en op latere leeftijd kan zeggen dat hij het geloof vaarwel zegt.
Daar heb je dus de genade voor nodig (bloed van Christus).
Jezus zegende de kinderen, hij liet ze niet dopen.

Terug naar “Archief”