De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 nov 2008 10:04

@TJ: daar werd ik dus ook heel blij van :D:D heerlijk iets minder heftig bloeden....

@Acire: ben je niet bang dat de pil dan ook niet meer werkt ? Volgens mij moet je de pil gewoon trouw innemen....

(www.consumed.nl)
De betrouwbaarheid van de pil staat en valt met correct gebruik, d.w.z. nauwkeurig volgens voorschrift . Het vergeten van één enkele pil kan al tot zwangerschap leiden! In de praktijk leidt verkeerd gebruik of vergeten van de pil regelmatig tot ongewenste zwangerschap (zie ook rubriek 'Medicatie-begeleiding').

De pil remt of voorkomt rijping van de eicel (= ovum) in de eileiders (= tubae). Hierdoor wordt geen rijpe eicel gevormd tijdens de eerste fase van menstruatiecyclus.
De pil remt of voorkomt de eisprong (= ovulatie). Hierdoor komt halverwege de menstruatiecyclus geen eicel vrij in de eileider.
De pil verandert het slijm van de baarmoederhals (= cervix uteri) zodanig dat zaadcellen (= spermatozoön) moeilijker in de baarmoeder (= uterus) en de eileiders terechtkomen. Dit verkleint de kans op bevruchting (= fertilisatie) van de eicel.
De pil verandert de samenstelling van de baarmoederwand. Hierdoor kan een bevruchte eicel zich moeilijk of niet innestelen (= nidatie) in de baarmoederwand (= endometrium).
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 nov 2008 13:19

jajaja, dat weet ik allemaal wel. Ik vergeet hem ook bijna niet meer, en als ik hem vergeet ontdek ik het op tijd. Maar ik slik de pil dus langer door dan 21 dagen. Soms 30 soms 40. De betrouwbaarheid neemt daarvan (volgens mij) niet af, maar misschien krijg ik daardoor wel doorbraakbloedingen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 nov 2008 18:18

@Acire: de betrouwbaarheid neemt dan juist toe, want als je in de derde week of later een pil vergeet dan is het minder erg dan wanneer je het in de eerste week (na de stopweek) vergeet. Doorbraakbloedingen zeggen niets over de betrouwbaarheid, dus maak je niet ongerust.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 20:07

Na 1 vergeten pil kun je in principe niet zwanger worden! De huisarts schrijft geen morning after (indien gewenst) voor na 1 vergeten pil en adviseert ook geen aanvullende anticonceptie.
Bij 2 vergeten pillen is het een ander verhaal.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet zorgvuldig mee om moet gaan! :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 nov 2008 21:32

ik bloed al ruim 1,5 week. :x

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 22:06

Das balen Evelien! Telefoontje naar de huisarts misschien? Of heb je dat al gedaan?
AfbeeldingAfbeelding

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 14 nov 2008 22:07

Voor te lang achter elkaar ongesteld zijn steeds heb ik het Mirena spiraaltje gekregen en die kan 3 jaar blijven zitten (5 jaar als het niet als voorbehoedsmiddel is) en na een paar maanden verdwijnt de ongesteldheid zo goed als tot af en toe minimaal ongesteld zijn. Dat ik bijna niet meer ongesteld ben mis ik totaal niet :wink: En ik heb totaal geen last meer van pijn in de buik, hoofdpijn, zagerijnigheid enz. in de week voordat je ongesteld moest worden... Voor mij een uitkomst!! En je krijgt ook een minimaal aan hormonen binnen. Ik heb jaren de pil geslikt maar die was ik was zo zat en nu hoef ik nergens meer aan te denken alleen aan de datum die ik iedere jaar in mijn nieuwe agenda overschrijf voor de periode dat het verwisselt moet worden... :)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 22:14

Tja, de Mirena, er zijn in dit topic volgens mij wat mensen die dat niet helemaal zien zitten :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 14 nov 2008 22:22

Wat is het verschil dan tussen Mirena spiraaltje en de pil. Ik ben al een tijdje uit de reformatorische tijd (of hoe zeg je dat) dus ik begrijp niet wat of je bedoelt (dit meen ik serieus!!!). Want je krijgt minder hormonen binnen en voor mij is het op "artsenrecept" of hoe zeg je dat want ik heb een chronische niet besmettelijke bloedziekte (ITP) waarbij ik weinig bloedplaatjes (dus nagenoeg geen stolling) en was ik dus weken achter elkaar ongesteld en anders zou ik met zakken bloedplaatjes via het infuus krijgen en steeds in het ziekenhuis liggen en is het voor mij echt een uitkomst.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 22:28

Zo serieus bedoelde ik het niet hoor.

We hebben het een aantal pagina's hiervoor al over de Mirena gehad en het grootste bezwaar voor de meesten (zo begreep ik) is het plaatsen en het 'geplande' verwijderen.

De voordelen zijn idd minder hormonen, geen pil enz.
AfbeeldingAfbeelding

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 14 nov 2008 23:17

Ik heb terug zitten bladeren op deze site en je hebt gelijk. Ik dacht dat het met het geloof te maken had. Maar ja, ik ben er al een tijdje uit want toen ik nog bij de ger.gem. zat durfden de mensen niet over de pil te praten omdat voorbehoedsmiddelen toen nog niet mochten.. Gelukkig voor velen dat het nu wel mag. Want er waren verschillende nichtjes van mij die iedere keer zwanger waren en het eigenlijk niet aankonden zo'n groot gezin.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 nov 2008 23:34

Oh, maar het is niet een kwestie van 'mogen', volgens mij is de kerkelijke lijn binnen de GG nog altijd dat voorbehoedsmiddelen niet gewenst zijn, hoor. Alleen trekt de jongere generatie zich daar steeds minder van aan en maakt (gelukkig) haar eigen keuzes.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2008 23:46

marierose: heb jij kinderen? Of maakt dat niet uit bij de Mirena?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2008 01:29

Heidebloem schreef:Das balen Evelien! Telefoontje naar de huisarts misschien? Of heb je dat al gedaan?

wel incl. m'n menstruatiedagen he.

k weet niet hoelang doorbraakboedingen kunnen zijn?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 nov 2008 15:16

LeChat schreef:Oh, maar het is niet een kwestie van 'mogen', volgens mij is de kerkelijke lijn binnen de GG nog altijd dat voorbehoedsmiddelen niet gewenst zijn, hoor. Alleen trekt de jongere generatie zich daar steeds minder van aan en maakt (gelukkig) haar eigen keuzes.

Waar baseer je deze algemene lijn op? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Terug naar “Archief”