Deze discussie is wel eens vaker geweest, maar dan over vrouwen met korte rokken, diepe decollesnee, die nageroepen en nagefloten worden, of worden uitgescholden voor hoer en dat dus niet leuk vinden. Dan zijn mannen ineens onbeschoft, acosiaal, etc. Dan denk ik heel simpel: Als je dat niet wilt, kleed je dan normaal aan. Ga nioet midden in de nacht in je eentje half naakt de straat op, want je vraagt om problemen. Dan kun je wel zeggen: Ze zouden je niet mogen aanranden, ze zouden dit niet mogen, ze zouden dat niet mogen, enz. Maar dat is nu eenmaal de realiteit. Je wéét dat je zo reacties kan uitlokken, of nog erger. Mensen zouden zoveel niet mogen, maar toch hebben we gigantisch dikke wetboeken en echt niet voor de lol.
Hetzelfde geldt voor homo's. Als twee mannen hand in hand lopen, al zoenend, kun je inderdaad (geweldadige) reacties verwachten. Ja, onterecht, maar probeer dat mensen eens wijs te maken. Er lopen meer gekken rond dan er vast zitten. Realiteit, lees de kranten. Ik probeer duidelijk te maken dat je dus heel eigenwijs je eigen ik kunt uithangen, waar je ook bent, maar ter bescherming van jezelf is het soms handiger om je aan te passen.