Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mei 2008 17:15

Deze discussie is wel eens vaker geweest, maar dan over vrouwen met korte rokken, diepe decollesnee, die nageroepen en nagefloten worden, of worden uitgescholden voor hoer en dat dus niet leuk vinden. Dan zijn mannen ineens onbeschoft, acosiaal, etc. Dan denk ik heel simpel: Als je dat niet wilt, kleed je dan normaal aan. Ga nioet midden in de nacht in je eentje half naakt de straat op, want je vraagt om problemen. Dan kun je wel zeggen: Ze zouden je niet mogen aanranden, ze zouden dit niet mogen, ze zouden dat niet mogen, enz. Maar dat is nu eenmaal de realiteit. Je wéét dat je zo reacties kan uitlokken, of nog erger. Mensen zouden zoveel niet mogen, maar toch hebben we gigantisch dikke wetboeken en echt niet voor de lol.
Hetzelfde geldt voor homo's. Als twee mannen hand in hand lopen, al zoenend, kun je inderdaad (geweldadige) reacties verwachten. Ja, onterecht, maar probeer dat mensen eens wijs te maken. Er lopen meer gekken rond dan er vast zitten. Realiteit, lees de kranten. Ik probeer duidelijk te maken dat je dus heel eigenwijs je eigen ik kunt uithangen, waar je ook bent, maar ter bescherming van jezelf is het soms handiger om je aan te passen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mei 2008 17:24

Toetsenbord schreef:
Wat een vreselijke terreur is dat? Wordt het gedrag van de mens dan vastgelegd door diegenen die er op slaan als iets ze niet bevalt? Als ik met een zwart-leren pet op mijn kaalgeschoren hoofd door de stad wil lopen, dan moet dat toch kunnen? En wat denk je van mensen die het zien van twee mannen die hand in hand lopen al beschouwen als provocatie?

ja, daar gaat het nu net over. Natuurlijk mag jij daar zo lopen, maar dat wilt niet zeggen dat je daar zo moet lopen. Ik heb het even niet over een incdenteel geval. Maar als je weet dat je een redelijk aantal mensen zich aan je storen, kun je toch ook gewoon iets laten voor een ander? Volgens mij wordt je daar echt niet slechter van. Vindt je dat wel teveel gevraagd, dan zoek je toch plaatsen op waar wel (bijna) iedereen jou gedrag acceptabel vindt?

Dan wordt ik dus met mijn onschuldige maar afwijkende gedrag verbannen? En geloof me, er zijn bijzonder weinig plaatsen waar ik me zou kunnen gedragen zoals ik wil. Waarom zou degene met het afwijkende gedrag altijd moeten geven? Mensen storen zich namelijk wel heel erg snel aan dingen. Er is ook nog zoiets als gedrag afkeuren of er daadwerkelijk last van hebben. Als twee mannen hand in hand door de stad lopen zullen veel mensen dat afkeuren, maar last ervan hebben? nee.

Ik weet niet hoe jij het bedoelt, maar ik precies andersom zoals ji zegt. Ik vind het pas echte vrijheid als we bereid zijn in bepaalde situaties niet maximaal onze vrijheid te benutten ten gunste van een ander. Dus ik gedraag me op dit moment niet zoals ik dat normaal ben te doen of zoals ik zou willen, omdat ik weet dat er veel mensen hier zijn die zich daaraan zouden storen. Ik perk dus mijn eigen vrijheid in, ten gunste van de anderen.

Tja, en dat is hardstikke leuk als iedereen dat zou doen. Als mensen zouden zeggen: nu ga ik me eens niet storen aan in mijn ogen afwijkend gedrag. Dat gebeurt niet, met als gevolg dat jij nooit jezelf mag zijn van jezelf.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 mei 2008 17:24

@ smurffie - die zelfbescherming heeft ook tot gevolg dat de heersers blijven heersen terwijl inmiddels enige daders hun straf hebben gekregen, en beetje trots mag je best zijn, zolang je niet intentioneel uitlokt ben je niet strafbaar.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mei 2008 17:29

Smurffie schreef:Deze discussie is wel eens vaker geweest, maar dan over vrouwen met korte rokken, diepe decollesnee, die nageroepen en nagefloten worden, of worden uitgescholden voor hoer en dat dus niet leuk vinden. Dan zijn mannen ineens onbeschoft, acosiaal, etc. Dan denk ik heel simpel: Als je dat niet wilt, kleed je dan normaal aan. Ga nioet midden in de nacht in je eentje half naakt de straat op, want je vraagt om problemen. Dan kun je wel zeggen: Ze zouden je niet mogen aanranden, ze zouden dit niet mogen, ze zouden dat niet mogen, enz. Maar dat is nu eenmaal de realiteit. Je wéét dat je zo reacties kan uitlokken, of nog erger. Mensen zouden zoveel niet mogen, maar toch hebben we gigantisch dikke wetboeken en echt niet voor de lol.
Hetzelfde geldt voor homo's. Als twee mannen hand in hand lopen, al zoenend, kun je inderdaad (geweldadige) reacties verwachten. Ja, onterecht, maar probeer dat mensen eens wijs te maken. Er lopen meer gekken rond dan er vast zitten. Realiteit, lees de kranten. Ik probeer duidelijk te maken dat je dus heel eigenwijs je eigen ik kunt uithangen, waar je ook bent, maar ter bescherming van jezelf is het soms handiger om je aan te passen.

En je je leven lang laten terroriseren door de onbekenden op straat die je wat aan zouden kunnen doen als je je kop boven het maaiveld uitsteekt? Nee, dank je.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mei 2008 17:37

Het gaat me om de daders. Daders zullen er altijd zijn. Al zouden we met z'n allen de hele wereld op z'n kop zetten. Dan lijkt het me beter je simpelweg aan te passen, omdat de praktijk nu eenmaal anders leert dan wij zouden willen. Verwachten wij van buitenlanders ook niet dat ze zich aanpassen? En waarom hebben bedrijven een eigen huisstijl, waar jij je moet aan moet aanpassen, anders werk je er niet voor lang? Het hele leven bestaat uit aanpassen. Ik pas me aan aan elke klant die aan de kraam komt. Als zij mij beter kennen en andersom durf ik best mezelf te zijn, maar in eerste instantie: Aanpassen.

Zo werkt het nu eenmaal.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mei 2008 17:39

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef:Deze discussie is wel eens vaker geweest, maar dan over vrouwen met korte rokken, diepe decollesnee, die nageroepen en nagefloten worden, of worden uitgescholden voor hoer en dat dus niet leuk vinden. Dan zijn mannen ineens onbeschoft, acosiaal, etc. Dan denk ik heel simpel: Als je dat niet wilt, kleed je dan normaal aan. Ga nioet midden in de nacht in je eentje half naakt de straat op, want je vraagt om problemen. Dan kun je wel zeggen: Ze zouden je niet mogen aanranden, ze zouden dit niet mogen, ze zouden dat niet mogen, enz. Maar dat is nu eenmaal de realiteit. Je wéét dat je zo reacties kan uitlokken, of nog erger. Mensen zouden zoveel niet mogen, maar toch hebben we gigantisch dikke wetboeken en echt niet voor de lol.

En je je leven lang laten terroriseren door de onbekenden op straat die je wat aan zouden kunnen doen als je je kop boven het maaiveld uitsteekt? Nee, dank je.

Dan moet je lekker je eigen gang gaan met het risico dat je een mes door je ribben krijgt. Dan ben je toch dom, of niet? Je weet toch dat er idioten rondlopen?

meboy

Berichtdoor meboy » 16 mei 2008 18:22

Uiteindelijk is het simpelweg zoeken naar de juiste balans; in sommige gevallen pas je jezelf aan en in sommige gevallen denk je; het zal me worst wezen. Al naar gelang de ernst van de situatie, de omgeving, je eigen humeur etc.

Er zit wel een bepaalde paradox in het verhaal van toetsenbord en dat is deze: als refo voelt ze zich soms ongemakkelijk doordat ze zich aan moet passen aan de grote gemene deler.

De redernatie is als volgt: omdat ook ik me vaak moet aanpassen in de buitenwereld moeten homo's dat ook maar eens doen bij refo's.

Je zou het ook anders kunnen formuleren: Omdat ik me weleens ongemakkelijk voel in de buitenwereld kan ik me goed inleven in het gevoel wat homo's weleens moeten hebben onder de refo's. Immers de vraag over wie zich wettelijk of moreel zou moeten aanpassen is niet altijd eenduidig te beantwoorden. Dan is het inleven in de ander misschien het hoogst haalbare.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 16 mei 2008 19:38

Toetsenbord schreef:Ik wel hoor. bijvoorbeeld in bepaalde kerken als vrouw bewust met een broek of zonder hoofddeksel naar binnen te gaan. Zomaar een willekeurig voorbeeld. Of bedoelde je in het verlengde van dit topic?

Zo zou ik in groepen waarvan ik weet dat een homoseksuele leefwijze wordt afgekeurd niet overduidelijk laten merken dat ik homo ben. Niet om me te verstoppen, maar gewoon voor die mensen niet. Overigens hetzelfde als dat ik als hetero niet in een ruimte ga zitten kussen, terwijl ik weet dat mensen om me heen dat vervelend of hinderlijk vinden.

Ik weet niet of de discussie deze kant op moet gaan. Ik begrijp je punt daar ik in een wijk woon waar ik samen met alle minderheden tot een minderheid behoor. Maar goed, pet op, sneakers aan, hooded jackie, beetje baard laten staan . . . geen problemen. Ik pas in het straatbeeld van na 24.00 uur.

Maar in deze discussie gaat het niet om uiterlijk. Als ik naar mijzelf kijk gaat het meer om het feit dat iemand welkom is in de kerk. Een onderdeel zijn van de gemeente. Ik wil helemaal niet in een leren broek in de kerk zitten. Ik hoef ook niet klef te doen, niets van dat.
Wat ik wel prettig zou vinden is dat mensen mogen weten dat ik een relatie heb met mijn vriend als ze mij leren kennen of vragen naar mijn burgerlijke staat.

Mensen mogen vragen stellen, geen probleem. Maar kan mij niet 100% aanpassen al naar gelang de heersende uiterlijkheden. Daar kan ik niet aan voldoen. En voor God staan wij allen hetzelfde, dus kan er ook geen afwijzing zijn. Van daaruit kunnen we alleen van hart tot hart spreken en daarin pas een gemeente vormen.

Ik denk dat dit uiteindelijk het verlangen is van veel Homo's die uit de refomatorische hoek komen.

Maar zolang sommige uiterlijke zaken boven onze verhouding tot God gesteld wordt maakt de reformatorisch gezindte zelf ook een groot deel van het probleem uit. En dat probleem is m.i. helaas het duidelijkst bij mensen met een homoseksuele geaardheid / relatie. Maar sluit je ogen niet voor de rest.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mei 2008 19:39

Smurffie schreef:
MrSokkie schreef:

Dan moet je lekker je eigen gang gaan met het risico dat je een mes door je ribben krijgt. Dan ben je toch dom, of niet? Je weet toch dat er idioten rondlopen?

Ik vind het vreemd, ja zelfs een beetje beangstigend dat je je zo snel gewonnen geeft. Er zijn gekken, ja, maar moet je daarom stilletjes thuis zitten bibberen? Nee, want het is niet normaal en we moeten blijven vechten voor onze vrijheid.

Ik vraag me af hoe ver ook jij gaat met aanpassen. Stel nu dat er groepen opstaan die kerken in brand steken en christenen molesteren, wat dan? Nog steeds aanpassen?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mei 2008 20:07

Dan komt het er op aan of je echt christen ben of niet. Ik zal tot mijn schaamte moeten bekennen dat ik inderdaad heel hard zou wegrennen en roepen: ''Ik ken Hem niet''. Maar dat terzijde..

Je hoeft overigens niet stilletjes thuis te zitten bibberen :) Asjeblieft niet.

Daarmee onderschrijf ik Meboy van harte: Uiteindelijk is het simpelweg zoeken naar de juiste balans; in sommige gevallen pas je jezelf aan en in sommige gevallen denk je; het zal me worst wezen. Al naar gelang de ernst van de situatie, de omgeving, je eigen humeur etc.

Het ging er mij om dat het soms onverstandig is om je hoofd boven het maaiveld uit te steken, i.v.m. je eigen veiligheid. Van mij mag iedereen zich gedragen zoals hij wil (tenzij hij/zij geweld gebruikt of iets in die geest) ook al valt diegene dan buiten de boot op die bepaalde plaats. Ik zal de laatste zijn die daar iets van zegt. Alleen: Wees voorzichtig met wat je doet :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 mei 2008 20:10

Maar zolang sommige uiterlijke zaken boven onze verhouding tot God gesteld wordt maakt de reformatorisch gezindte zelf ook een groot deel van het probleem uit. En dat probleem is m.i. helaas het duidelijkst bij mensen met een homoseksuele geaardheid / relatie. Maar sluit je ogen niet voor de rest.

Dit is een heel ander verhaal natuurlijk. Als jij een christenhomo bent en je past je aan door toch maar een vrouw te trouwen, omdat je liever niet wil dat iemand het weet..dan ben je eerder een gevaar voor je zelf vrees ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2008 20:25

Meboy, hoop jij ooit te trouwen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meboy

Berichtdoor meboy » 16 mei 2008 20:47

Nee, maar dat is een gevoelskwestie.

Je weet inmiddels hoe ik denk over de mate waarin ik samen met mijn mede-christenen ben gevallen. Ik geloof dat de val is doorgedrongen in mijn en hun liefde zorg en seksualiteit.

Ik hoop ook dat je hebt gelezen dat mijn hoop en verwachting niet is gelegen in welke situatie dan ook. Mijn geloof hoop en liefde richten zich op de God die leven en genade schenkt. Niets als iets wat alleen maar na de dood als paradijs wordt opgediend. Maar "leven & geest" in het hier en nu; praktisch in het dagelijks leven in de vorm van liefde, vrede lankmoedigheid etc. etc.

Die genade daar zou ik best God's zegen over willen vragen; maar de kerk gaat me dat niet geven. En eerlijk gezegd is het zo wonderlijk om die genade praktisch vorm te zien krijgen dat een ceremonie wel iets zou toevoegen, maar niet noodzakelijk is.

Tevens vindt ik het een mooi statement om niet te trouwen: alsof je daarmee kunt zeggen: Adam en Eva, díe konden pas echt trouwen aangezien ze zich in "trouw" niet hoefden te schamen omdat ze vól liefde, vól zorg en met vólle seksualiteit in hun trouw stonden.

Daarnaast; wat zou het opleveren richting mijn medemens? Ze zouden het niet begrijpen. Ze zouden hun wenkbrouwen fronsen en niet beseffen dat ik in de ceremonie dezelfde zegen tracht te symboliseren die ze in hun eigen huwelijk dagelijks zo hard nodig hebben. Dat zou ze eerder boos op mij en God maken dan dat het ze iets positiefs zou brengen.

Puur praktisch zou het voor mij niet ondenkbaar zijn een partnerschapregistratie aan te gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2008 21:01

Hmm... jammer, ik had graag orgel gespeeld :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 mei 2008 22:31

Optimatus schreef:Hmm... jammer, ik had graag orgel gespeeld :)

Wat speel je op je eigen huwelijk opti? 8)

Terug naar “Archief”