ajl schreef:Voor het recept voor de spruitjes in ovenschotel met pindasaus houd ik mij aanbevolen

Manlief is er bij ons, als enige, ook dol op. Afgelopen winter heb ik ze een paar keer gemaakt met uitgebakken spekjes erdoor. En voor de kids voor erbij stoofperen en dat ging redelijk, maar eigenlijk vindt verder niemand het lekker. Ik laat ze wel altijd alles proeven en langzaam aan worden de hoeveelheden iets groter om te proeven in de hoop dat ze het gaan eten.
Spruitjes kort koken, plm 8 minuten, aardappelen kort koken en in schijfjes snijden, blokjes mager spek uitbakken (dus zo droog in een "tefalpannetje"op heel laag vuur en dan op een plat bord met een velletje keukenpapier uitlekken, dan zijn ze lekker knapperig en supermager)
Doe dat allemaal in een ovenschaal, je kunt er ook nog een in blokjes gesneden appel door doen of een gebakken uitje.
In de oven op 180 graden tot het door een door verhit en gaar is, 30 minuten schat ik.
Daarna de pindasaus eroverheen, of desgewenst op het bord erbij/over.
I.p.v. spek kun je ook rulgebakken gehakt nemen.
De combinatie kerrie/spruitjes/kaas is ook erg lekker. Dus het gehakt dan kruiden met extra kerriepoeder, evt. een blikje ananasstukjes op sap erdoor en geraspte kaas eroverheen laten smelten.
Zo heb ik hen zelfs knolletjes (koolraap) leren eten.
Eerst zei ik nooit vantevoren wat het was, maar ja, inmiddels ouder en slimmer, komen ze even spieken of ze vragen het en moeders mogen nooit jokken natuurlijk.