Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 14 apr 2015 09:47

tsja...ze eten hier wel wat de pot schaft, maar die schaft hier toevallig geen spruitjes, want man en ik lusten die allebei niet ....ik ga mezelf er niet mee martelen. ( heb ik één keer gedaan omdat ze in de aanbieding waren ...toen dacht ik ja hallo, zit ik hier te koken wat echt het hele gezin vies vind, ik lijk wel gek )
Maar verder veel diverse groenten.

Als iemand iets niet lust dan schep ik altijd maar een pietsie op ,
en ik weet ook wat ze lekker vinden natuurlijk, als ik een groente eet die de middelste bijv. niet lust ( maar wel netjes haar bord leegeet) zorg ik voor een toetje wat ze extra lekker vind ( smoothie met een rietje bijv. ).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 09:51

meribel schreef:tsja...ze eten hier wel wat de pot schaft, maar die schaft hier toevallig geen spruitjes, want man en ik lusten die allebei niet ....ik ga mezelf er niet mee martelen. ( heb ik één keer gedaan omdat ze in de aanbieding waren ...toen dacht ik ja hallo, zit ik hier te koken wat echt het hele gezin vies vind, ik lijk wel gek )

en ik weet ook wat ze lekker vinden natuurlijk, als ik een groente eet die de middelste bijv. niet lust ( maar wel netjes haar bord leegeet) zorg ik voor een toetje wat ze extra lekker vind ( smoothie met een rietje bijv. ).

Mijn vrouw gruwt van spruitjes, wat mijn favoriete groente is. We eten ze dus nooit. :x
Ik gruw van witlof, maar mijn vrouw vindt een vooraf klaargemaakte ovenschotel wel makkelijk. We eten het bijna wekelijks... :x

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 apr 2015 09:52

dat is makkelijk op te lossen StillAwake, je kookt gewoon de helft van de week zelf. :idea:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 09:56

Dat lukt niet ;-)
Ik kook altijd in het weekend, en soms op vrijdagavond.
De rest van de week ben ik te laat thuis...
En ik ga niet snel iets koken wat mijn vrouw niet lust...
Daarvoor heb ik haar net te hoog zitten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2015 11:16

StillAwake schreef:.

Nou, jij eet toch ook wekelijks witlof waar je van gruwt? Dan had ik gedacht 'ik krijg je wel' en zette haar ook iets voor wat ze niest lust. :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:18

StillAwake schreef:.
mohamed schreef:Nou, jij eet toch ook wekelijks witlof waar je van gruwt? Dan had ik gedacht 'ik krijg je wel' en zette haar ook iets voor wat ze niest lust. :roll:

Geen kwaad met kwaad vergelden Mohamed...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:27

meribel schreef:tsja...ze eten hier wel wat de pot schaft, maar die schaft hier toevallig geen spruitjes, want man en ik lusten die allebei niet ....ik ga mezelf er niet mee martelen. ( heb ik één keer gedaan omdat ze in de aanbieding waren ...toen dacht ik ja hallo, zit ik hier te koken wat echt het hele gezin vies vind, ik lijk wel gek )

Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar veel mensen hebben één recept voor iets. Dus die spruitjes en macaroni worden altijd op dezelfde manier klaargemaakt.
Als ik zo een pan spruitjes op tafel zet, eten ze dat echt niet.
Maar maak ik er een roerbakschotel van of een ovenschotel met pindasaus e.d., wordt de bodem zowat schoongelikt.
Zuurkool is ook zo'n groente, daarom probeer ik steeds weer een nieuw recept, tot en met een zuurkooltaart. Heerlijk en hij ging schoon op.
Ik lust graag bietjes, toen ik dat een keer bij iemand voorgeschoteld kreeg, kon ik het bijna niet wegkrijgen. Zuur. :? en beetgaar.

Dus het gaat niet zozeer om wat het is, maar ook hoe het bereid is.
98% (schat ik) van de mensen is dol op patat frites, maar ook als ze slap en lauwig zijn? Nee toch. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:33

Chaya schreef:Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar veel mensen hebben één recept voor iets. Dus die spruitjes en macaroni worden altijd op dezelfde manier klaargemaakt.
Als ik zo een pan spruitjes op tafel zet, eten ze dat echt niet.
Maar maak ik er een roerbakschotel van of een ovenschotel met pindasaus e.d., wordt de bodem zowat schoongelikt.
Zuurkool is ook zo'n groente, daarom probeer ik steeds weer een nieuw recept, tot en met een zuurkooltaart. Heerlijk en hij ging schoon op.
Ik lust graag bietjes, toen ik dat een keer bij iemand voorgeschoteld kreeg, kon ik het bijna niet wegkrijgen. Zuur. :? en beetgaar.

Dus het gaat niet zozeer om wat het is, maar ook hoe het bereid is.
98% (schat ik) van de mensen is dol op patat frites, maar ook als ze slap en lauwig zijn? Nee toch. :D

geheel mee eens.
sommige mensen koken alles zo lang door dat het alle structuur verliest. Mijn moeder deed dat vroeger.
Gelukkig is ze daarmee gestopt, en het smaakt stukken beter!
Zelfs als ze hetzelfde gerecht maakt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 apr 2015 12:08

Voor het recept voor de spruitjes in ovenschotel met pindasaus houd ik mij aanbevolen :D Manlief is er bij ons, als enige, ook dol op. Afgelopen winter heb ik ze een paar keer gemaakt met uitgebakken spekjes erdoor. En voor de kids voor erbij stoofperen en dat ging redelijk, maar eigenlijk vindt verder niemand het lekker. Ik laat ze wel altijd alles proeven en langzaam aan worden de hoeveelheden iets groter om te proeven in de hoop dat ze het gaan eten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 12:16

ajl schreef:Voor het recept voor de spruitjes in ovenschotel met pindasaus houd ik mij aanbevolen :D Manlief is er bij ons, als enige, ook dol op. Afgelopen winter heb ik ze een paar keer gemaakt met uitgebakken spekjes erdoor. En voor de kids voor erbij stoofperen en dat ging redelijk, maar eigenlijk vindt verder niemand het lekker. Ik laat ze wel altijd alles proeven en langzaam aan worden de hoeveelheden iets groter om te proeven in de hoop dat ze het gaan eten.

Spruitjes kort koken, plm 8 minuten, aardappelen kort koken en in schijfjes snijden, blokjes mager spek uitbakken (dus zo droog in een "tefalpannetje"op heel laag vuur en dan op een plat bord met een velletje keukenpapier uitlekken, dan zijn ze lekker knapperig en supermager)
Doe dat allemaal in een ovenschaal, je kunt er ook nog een in blokjes gesneden appel door doen of een gebakken uitje.
In de oven op 180 graden tot het door een door verhit en gaar is, 30 minuten schat ik.
Daarna de pindasaus eroverheen, of desgewenst op het bord erbij/over.
I.p.v. spek kun je ook rulgebakken gehakt nemen.
De combinatie kerrie/spruitjes/kaas is ook erg lekker. Dus het gehakt dan kruiden met extra kerriepoeder, evt. een blikje ananasstukjes op sap erdoor en geraspte kaas eroverheen laten smelten.
Zo heb ik hen zelfs knolletjes (koolraap) leren eten. :D
Eerst zei ik nooit vantevoren wat het was, maar ja, inmiddels ouder en slimmer, komen ze even spieken of ze vragen het en moeders mogen nooit jokken natuurlijk. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:20

Chaya schreef:Spruitjes kort koken, plm 8 minuten, aardappelen kort koken en in schijfjes snijden, blokjes mager spek uitbakken (dus zo droog in een "tefalpannetje"op heel laag vuur en dan op een plat bord met een velletje keukenpapier uitlekken, dan zijn ze lekker knapperig en supermager)
Doe dat allemaal in een ovenschaal, je kunt er ook nog een in blokjes gesneden appel door doen of een gebakken uitje.
In de oven op 180 graden tot het door een door verhit en gaar is, 30 minuten schat ik.
Daarna de pindasaus eroverheen, of desgewenst op het bord erbij/over.
I.p.v. spek kun je ook rulgebakken gehakt nemen.
De combinatie kerrie/spruitjes/kaas is ook erg lekker. Dus het gehakt dan kruiden met extra kerriepoeder, evt. een blikje ananasstukjes op sap erdoor en geraspte kaas eroverheen laten smelten.
Zo heb ik hen zelfs knolletjes (koolraap) leren eten. :D
Eerst zei ik nooit vantevoren wat het was, maar ja, inmiddels ouder en slimmer, komen ze even spieken of ze vragen het en moeders mogen nooit jokken natuurlijk. :mrgreen:

Gaan we eens proberen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 12:23

Welke?
Maar ik denk dat je tot oktober moet wachten, volgens mij zijn de spruitjes op nu.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:27

Chaya schreef:Welke?
Maar ik denk dat je tot oktober moet wachten, volgens mij zijn de spruitjes op nu.

De spruitjes...
Ik wacht er al 12 jaar op, tot oktober zing ik ook nog wel uit... ;-)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 apr 2015 12:37

StillAwake schreef:Dat lukt niet ;-)
Ik kook altijd in het weekend, en soms op vrijdagavond.
De rest van de week ben ik te laat thuis...

Je hoeft niet snel iets te koken maar je kan toch voor jezelf als je dat zo lekker vind in het weekend spruitjes koken

Dingen waar ik echt van gruwel maar ik niet man maakt dat zelf op dagen die hij kookt

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:42

meribel schreef:Je hoeft niet snel iets te koken maar je kan toch voor jezelf als je dat zo lekker vind in het weekend spruitjes koken

Dingen waar ik echt van gruwel maar ik niet man maakt dat zelf op dagen die hij kookt

Als we van de kinderen eisen dat ze eten wat de pot schaft kan ik het mijn vrouw in mijn optiek niet aandoen om haar iets voor te zetten wat ze afschuwelijk vind.
Dat zij dat wel bij mij doet is haar verantwoordelijkheid, niet de mijne ;-)
En separaat voor mijzelf koken is strijdig met het principe "eten wat de pot schaft"...

Nadat ik haar een paar maanden geleden deze spiegel voorhield hebben we overigens ook zelden meer witlof gegeten, alleen de voorraad is nog opgemaakt...

Terug naar “Archief”