Wat een vreselijke terreur is dat? Wordt het gedrag van de mens dan vastgelegd door diegenen die er op slaan als iets ze niet bevalt? Als ik met een zwart-leren pet op mijn kaalgeschoren hoofd door de stad wil lopen, dan moet dat toch kunnen? En wat denk je van mensen die het zien van twee mannen die hand in hand lopen al beschouwen als provocatie?
ja, daar gaat het nu net over. Natuurlijk mag jij daar zo lopen, maar dat wilt niet zeggen dat je daar zo
moet lopen. Ik heb het even niet over een incdenteel geval. Maar als je weet dat je een redelijk aantal mensen zich aan je storen, kun je toch ook gewoon iets laten voor een ander? Volgens mij wordt je daar echt niet slechter van. Vindt je dat wel teveel gevraagd, dan zoek je toch plaatsen op waar wel (bijna) iedereen jou gedrag acceptabel vindt?
Ik ben heel erg voorzichtig met vastleggen wanneer jouw vrijheid je te mogen gedragen zoals jij wilt ten koste gaat van mijn vrijheid van dat gedrag verschoond te blijven. Als je te veel je oren laat hangen naar wat anderen vinden, dan mag je op een gegeven moment helemaal niks meer.
Ik weet niet hoe jij het bedoelt, maar ik precies andersom zoals ji zegt. Ik vind het pas echte vrijheid als we bereid zijn in bepaalde situaties niet maximaal onze vrijheid te benutten ten gunste van een ander. Dus ik gedraag me op dit moment niet zoals ik dat normaal ben te doen of zoals ik zou willen, omdat ik weet dat er veel mensen hier zijn die zich daaraan zouden storen. Ik perk dus mijn eigen vrijheid in, ten gunste van de anderen.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Het is de toon die de muziek maakt.