Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 jan 2005 20:30

Oef, wat ben ik toch dom; een mens wil niet leren zwemmen... :roll:
Dan de volgende vraag:
ALs je niet bekeerd wilt worden, wat doe je dan op dit forum, waarom lees je de Bijbel en waarom ga je naar de kerk? Kun je je tijd niet beter besteden?

Of zou je het eigenlijk wèl willen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 22:00

Aragorn schreef:Het gaat mij erom dat jij dingen insinueert die helemaal niet gezegd zijn. Cathy heeft helemaal niets gezegd over of God het niet gewild zou hebben toen ze 10 was en dat het Zijn schuld zou zijn.. op grond van 1 opmerking meen jij die conclusie te kunnen trekken en denk je dat het nodig is om daar even flink van leer tegen te kunnen trekken. Je zou op z'n minst even om toelichting kunnen vragen voordat je je op deze manier laat gaan. Het komt iig niet al te verstandig over..

Nu daas je. Als iemand zegt bekeerd te willen worden en het gebeurt niet dan is het of dat God het niet wil, of dat die persoon het wel zegt en wellicht zelfs verstandelijk ook nog meent het te willen, maar in het diepst van de ziel het niet wil. Aangezien het nimmer aan God ligt dat wij niet bekeerd worden, ligt het aan de persoon die dus in tegenstelling tot wat hij/zij zegt, niet wil.
Ik kan het niet hebben dat God ook maar enige verdenking toegeschoven krijgt m.b.t. het uitstel van onze bekering. En voor de rest, het zal me een worst wezen of ik me hiermee weer lekker populair maak. Niet dus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 22:07

Cathy schreef:Oef, wat ben ik toch dom; een mens wil niet leren zwemmen... :roll:
Dan de volgende vraag:
ALs je niet bekeerd wilt worden, wat doe je dan op dit forum, waarom lees je de Bijbel en waarom ga je naar de kerk? Kun je je tijd niet beter besteden?

Of zou je het eigenlijk wèl willen?

Ik spreek voor mezelf, ik heb duidelijk geleerd dat de tijd dat ik onbekeerd over de wereld heb gedwaald een tijd was waarin ik God niet oprecht zocht. Ik heb ook geleerd dat wanneer God wel oprecht gezocht wordt, Hij ook gevonden wordt. Overigens, ik heb Hem niet in de kerk gevonden. De Bijbel lees ik niet om bekeerd te worden maar om Zijn wil te kennen, naar de kerk ga ik niet, en op dit forum strijd ik tegen allerlei winden van leer die in elk geval zeer onreformatorisch zijn. Ik probeer duidelijk te maken dat de mens van nature een vijand van God is en dat de mens God niet zoekt. Maar daar waar de Geest komt met Zijn overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel, wordt de mens ook door diezelfde Geest uitgedreven uit zichzelf naar Christus en vindt geen rust dan aleer hij in Hem is ingeplant en een volkomen verzoening heeft gevonden voor zijn schuld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2005 22:18

jas schreef:
Aragorn schreef:Het gaat mij erom dat jij dingen insinueert die helemaal niet gezegd zijn. Cathy heeft helemaal niets gezegd over of God het niet gewild zou hebben toen ze 10 was en dat het Zijn schuld zou zijn.. op grond van 1 opmerking meen jij die conclusie te kunnen trekken en denk je dat het nodig is om daar even flink van leer tegen te kunnen trekken. Je zou op z'n minst even om toelichting kunnen vragen voordat je je op deze manier laat gaan. Het komt iig niet al te verstandig over..

Nu daas je. Als iemand zegt bekeerd te willen worden en het gebeurt niet dan is het of dat God het niet wil, of dat die persoon het wel zegt en wellicht zelfs verstandelijk ook nog meent het te willen, maar in het diepst van de ziel het niet wil. Aangezien het nimmer aan God ligt dat wij niet bekeerd worden, ligt het aan de persoon die dus in tegenstelling tot wat hij/zij zegt, niet wil.
Ik kan het niet hebben dat God ook maar enige verdenking toegeschoven krijgt m.b.t. het uitstel van onze bekering. En voor de rest, het zal me een worst wezen of ik me hiermee weer lekker populair maak. Niet dus.

Ik daas niet. Vertel me, waar heb ik onwaarheid gesproken in m'n vorige post?
Jij beoordeeld het geval-Cathy aan de hand van je eigen ideeen over God's wil en de wil van de mens. Als Cathy die ook aan zou hangen zou je misschien idd kunnen zeggen dat er een impliciete beschuldiging van God in zou zitten, maar dan nog is het jouw lezing en niet de hare. Nu is daar echter helemaal geen sprake van en jij legt haar dingen in de mond die eenvoudigweg niet gezegd zijn.

En hang alsjeblieft niet zo de martelaar uit wil je, ik wordt er een beetje misselijk van..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jan 2005 22:21

Aragorn schreef:
jas schreef:

Ik daas niet. Vertel me, waar heb ik onwaarheid gesproken in m'n vorige post?
Jij beoordeeld het geval-Cathy aan de hand van je eigen ideeen over God's wil en de wil van de mens. Als Cathy die ook aan zou hangen zou je misschien idd kunnen zeggen dat er een impliciete beschuldiging van God in zou zitten, maar dan nog is het jouw lezing en niet de hare. Nu is daar echter helemaal geen sprake van en jij legt haar dingen in de mond die eenvoudigweg niet gezegd zijn.

En hang alsjeblieft niet zo de martelaar uit wil je, ik wordt er een beetje misselijk van..

Hey studiebol, hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Iemand zegt: ik wou al bekeerd worden toen ik 10 was. Maar het gebeurde pas jaren later. Dan zeg ik, dan wou je het niet, want dan was het gebeurd toen je 10 was. Wat miszeg ik daar dan mee volgens jou? Je lijkt wel paaps met je verdediging van de onwil van God om ons te bekeren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2005 22:59

Ik weet ook heus wel dat je dat bedoelt, maar dat gaat dus uit van de veronderstelling dat, als God en een mens iets willen, het direct op datzelfde moment gebeurt. Die veronderstelling deel ik niet (en Cathy blijkbaar ook niet) en ik zou ook niet weten waarom die waar zou moeten zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 00:26

Aragorn schreef:Ik weet ook heus wel dat je dat bedoelt, maar dat gaat dus uit van de veronderstelling dat, als God en een mens iets willen, het direct op datzelfde moment gebeurt. Die veronderstelling deel ik niet (en Cathy blijkbaar ook niet) en ik zou ook niet weten waarom die waar zou moeten zijn.

"En ziet, twee blinden, zittende aan den weg, als zij hoorden, dat Jezus voorbijging, riepen, zeggende: Heere, Gij Zone Davids! ontferm U onzer.
En de schare bestrafte hen, opdat zij zwijgen zouden; maar zij riepen te meer, zeggende: Ontferm U onzer, Heere, Gij Zone Davids!
En Jezus, stil staande, riep hen en zeide: Wat wilt gij, dat Ik u doe?
Zij zeiden tot Hem: Heere! dat onze ogen geopend worden.
En Jezus, innerlijk bewogen zijnde met barmhartigheid, raakte hun ogen aan; en terstond werden hun ogen ziende, en zij volgden Hem".
(Matth. 20:30-34)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2005 09:25

JAS!

Pas op! Omdat dit in 1 geval gebeurde, mag je dit nog niet generaliseren, toch? Nog minder mag je het zomaar allegoriseren naar de bekering. Volgens mij heb ik je daar zelf ook wel eens over gehoord...

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 24 jan 2005 12:04

Het ligt er net aan wanneer je dat willen stelt. Als je zegt dat iemand pas iets wilt als hij het daadwerkelijk op dat moment doet, dan heeft Jas gelijk. Maar als je beweert dat die wil er al eerder was en later wordt uitgevoerd heeft Jas ongelijk. En ik denk dat je iets kunt willen en het pas later wilt en kunt uitvoeren. Dus wil en uitvoering hoeven absoluut niet tegelijkertijd te zijn.
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 13:34

Absoluut schreef:Het ligt er net aan wanneer je dat willen stelt. Als je zegt dat iemand pas iets wilt als hij het daadwerkelijk op dat moment doet, dan heeft Jas gelijk. Maar als je beweert dat die wil er al eerder was en later wordt uitgevoerd heeft Jas ongelijk. En ik denk dat je iets kunt willen en het pas later wilt en kunt uitvoeren. Dus wil en uitvoering hoeven absoluut niet tegelijkertijd te zijn.

Dus dan komt het er op neer dat iemand zegt: "ik wil ooit nog wel eens bekeerd worden, maar nu ff-tjes niet". Tja, zo gaat het idd meestal. En van afstel komt uitstel. Daarom ligt de hel ook bezaaid met mensen die allemaal bekeerd wilden worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 13:37

TheKeimpe schreef:JAS!

Pas op! Omdat dit in 1 geval gebeurde, mag je dit nog niet generaliseren, toch? Nog minder mag je het zomaar allegoriseren naar de bekering. Volgens mij heb ik je daar zelf ook wel eens over gehoord...

"En ziet, een melaatse kwam, en aanbad Hem, zeggende: Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.
En Jezus, de hand uitstrekkende, heeft hem aangeraakt, zeggende: Ik wil, word gereinigd! En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd."

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jan 2005 14:22

Jas, waarom bid je dan altijd : niet mijn wil geschiedde maar UW wil?
Als je ergens om vraagt wil het toch niet zeggen dat God het direct doet?
Daar kunnen soms jaren overheen gaan en soms gebeurd het helemaal niet. Zo is dat ook met bekeren.
Anders zou het erop lijken dat we God om iets kunnen vragen )zoals de melaatse) en direct verhoord worden.
Wat moet je dan met al die mensen die het oprecht vragen en niet direct verhoord worden?
Gods wil geschiedde, in de Hemel en hier op aarde!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jan 2005 15:12

Ach, het volk van Nineve bekeerde zich op 1 preek en zullen in het oordeel opstaan en zie meer dan Jona is hier.

Hoeveel preken hebben jullie al gehoord? Zelfs de kinderen zitten onder de prediking!

Of is dat ook maar 1 voorbeeld en mogen we niet generaliseren .....?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 16:15

jas schreef:

"En ziet, een melaatse kwam, en aanbad Hem, zeggende: Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.
En Jezus, de hand uitstrekkende, heeft hem aangeraakt, zeggende: Ik wil, word gereinigd! En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd."

Hm, dus God 'vertoeft' nooit? Hij komt altijd direct als de mens berouw heeft?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 16:29

Aragorn schreef:
jas schreef:

Hm, dus God 'vertoeft' nooit? Hij komt altijd direct als de mens berouw heeft?

Ja, want evenals God niet wil dat wij onze bekering uitstellen, zal Hij ook de genade niet uitstellen als wij oprecht onze schuld belijden. De fout die hier gemaakt wordt is de plaats van het belijden, nl. in of voor het geloof. De oprechte belijdenis wordt vanuit het geloof gedaan. De onwedergeborene kan nimmer een oprechte belijdenis afleggen. Daarom is het zo, dat wanneer de mens oprecht kan zeggen: "Ik wil", hij reeds de genadegift ontvangen heeft. God verhoort voor wij roepen.
Jes. 65:24; "En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen".

Terug naar “Archief”