Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor juffiejuf » 10 okt 2012 15:03

@ hieke; dan ben ik wel erg benieuwd uit welk onderzoek dit is gekomen dat kinderen die in schoolse vakken voorlopen, dat ook bijna altijd doen op sociaal/emotioneel gebied??? De ervaring wijst toch echt wel iets anders uit op scholen....

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 10 okt 2012 15:43

juffiejuf schreef:@ hieke; dan ben ik wel erg benieuwd uit welk onderzoek dit is gekomen dat kinderen die in schoolse vakken voorlopen, dat ook bijna altijd doen op sociaal/emotioneel gebied??? De ervaring wijst toch echt wel iets anders uit op scholen....

Nee hoor, de ervaring op scholen wijst dat dus juist niet uit. Alleen........het wordt niet gezien door leerkrachten, helaas. Het gedrag van deze kinderen is absoluut anders dan van een gemiddeld kind. Hoogbegaafden hebben heel vaak geen enkele aansluiting bij de groep. Een leerkracht ziet dat, en interpreteert het als achterlopen. Terwijl deze kinderen dus sociaal/emotioneel meestal ook een paar jaar ouder zijn in hun ontwikkeling.
Ik was ook altijd zo'n leerkracht hoor, en heb in het verleden op dat gebied heel veel steken laten vallen.

Ik ga het onderzoek voor je opzoeken!

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 10 okt 2012 15:45

Hier alvast een eerste linkje. Niet het onderzoek waar ik op doelde, dit is zelfs al wat ouder.(kun je nagaan hoeveel kennis er helaas volledig ontbreekt op scholen!)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... -kind.html

Voor mensen die echt geïnteresseerd zijn (en ik hoop dat in ieder geval mijn collega's in het onderwijs dat zijn), is er veel info te vinden op

www.hiq.nl
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/

Vooral die laatste site is voor veel mensen een Eyeopener.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 okt 2012 17:59

Verstand van hoog of laag niveau heb ik (nog) niet, voor zover ik in kan schatten vermaakt Jurian zich prima op school. En het is nog niet fulltime school, dus dat is vast anders.
Maar wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat je je kind niet van een school afhaalt waar je zo ontevreden over bent. Want je wilt toch het beste voor je kind? En als dat dan op een andere school is, dan zou ik dat toch echt overwegen.

Frederiek is gister vreselijk hard op de grond gevallen. Ik ben me rot geschrokken. Ze had al een paar keer op de bank gelegen, en begon dan te jammeren als ze eraf wilde. Ik dacht dat ze gewoon via de voorkant klom. Maar naast de bank staat een tafeltje en stoeltje, waar ze regelmatig aan zit. Nu blijkt ze dus via het stoeltje op het tafeltje te klimmen en zich dan over de bankleuning te laten vallen. Helaas gister dus ernaast :( Een enorme bult, maar wel huilen, dus ik heb er maar niks mee gedaan. Ze heeft wel heel vast geslapen, van 6 uur gister tot half 8 vanmorgen, zo lang slaapt ze nooit. Nu nog een blauwe plek, en ze lijkt zich ook niet heel lekker te voelen.

En madame was nog woedend ook toen ik haar daarna verbood op die manier op de bank te klimmen #-o
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2012 18:16

MissF schreef:Maar wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat je je kind niet van een school afhaalt waar je zo ontevreden over bent. Want je wilt toch het beste voor je kind? En als dat dan op een andere school is, dan zou ik dat toch echt overwegen.

o

wat moet ik kiezen.. er valt hier niks te keuzen, er zijn geen andere scholen!! alleen de school waar ikzelf werkzaam ben, maar dan moet ik voor het bestuur een geldige reden hebben om mijn kind naar mijn school te doen. En aangezien ze ws dan in mijn klas zou komen.. is dat geen wenselijke situatie.

Rijden voor een school is ook geen optie, in de omgeving is het of zwak of zeer zwak onderwijs... inmiddels veel scholen gezien van binnen. De scholen waar wel naar het kind wordt gekeken en waar ze verder zijn met het onderwijs en de vernieuwingen en informatie die Hieke ook aangeeft, zijn drie kwartier verder. Heb gezegd.... als ik het geweten had... ik wist dit niet, was ik niet in deze woonplaats gaan wonen!!

De huisarts van de hap gaf aan, dat je alleen wekadvies krijgt als een kind overgeeft van een val. Dan is het alleen genoodzaakt. Vaak kan je ook wel zien dat ze dan erg misselijk zijn.
Maar wel vervelend!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 okt 2012 18:18

paprikameisje2 schreef:Hier gaan de kinderen ook naar kdv, maar ik ga echt niet alleen op vakantie... vind hetniet eerlijk naar de kinderen toe. Zelf ben ik daarin heel stellig, naar mezelf toe. Ik kies voor kinderen, dus wil ik er ook voor 100 procent zijn! altijd en altijd dus!

Je kinderen gaan naar een kinderdagverbijf,
maar je wilt niet alleen op vakantie omdat je er 100%, altijd en altijd voor je kinderen wilt zijn?

Ik kan dat niet helemaal rijmen met elkaar. Of je moet op datzelfde KDV werken... ;)

Wat sneu, MissF!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 okt 2012 18:34

paprikameisje schreef:De huisarts van de hap gaf aan, dat je alleen wekadvies krijgt als een kind overgeeft van een val. Dan is het alleen genoodzaakt. Vaak kan je ook wel zien dat ze dan erg misselijk zijn.
Maar wel vervelend!

Wat een vreemd advies van die huisarts. Misselijkheid kan een symptoom zijn, maar het hoeft helemaal niet. Volgens het ziekenhuis hier krijgen ouders bij kleine kinderen die een flinke val hebben gemaakt altijd een wekadvies, ongeacht of ze er last van lijken te hebben of niet. Symptomen van hersenschade kunnen nl in de eerste 24 uur na de val alsnog optreden. Linkje van de hersenstichting voor nog wat info: https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... dding.html

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 okt 2012 18:36

Hier ook altijd moeten wekken 's nachts, ongeacht gedrag/gesteldheid direct na de val.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2012 18:41

Misschien weet je nog dt julia zo enrom gevallen was? op facebook wel een enkeling de foto gezien, niet hier neergezet.. of miss wel... gene idee meer. Maar toen zei die arts dat. Marijn laatst van de tafel gevallen, beetje dizzy was hij wel na de tijd...maar niks verder mee gedaan.......

Oke.. dan ga ik er ws te laconiek mee om, nadat die arts dat vertelde?.....

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 okt 2012 18:56

Misschien dat het scheelt dat M dan ook echt een gat in zijn hoofd is gevallen? Dat dat scheelt?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2012 18:59

LauraC schreef:Misschien dat het scheelt dat M dan ook echt een gat in zijn hoofd is gevallen? Dat dat scheelt?

Geen idee... die klapper van juul met dr gebroken neus was ook neit bepaald zachtjes... Nog maar te zwijgen van de zwelling, ze kon amper de ogen open doen de volgende dagen, zo dik was haar voorhoofd, jukbeenderen ed.

Ik snap het ook niet, want als ik lees bij die herseninformatie.... is dat wel wat anders dan wat de huisarts toen tegen ons vertelde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 okt 2012 19:06

ppm, als er niks te kiezen is, dan wordt het idd lastig. Hier is er in de stad zelf ook weinig keuze, maar erbuiten wel. Desnoods zou ik hem een dorp 10 km verderop hebben gebracht, waar vreselijk veel keus is. Rijden doen we toch wel. Al is het wel een prettig idee dat hij als hij ouder is wel zelf zou kunnen gaan fietsen. Maar ach, dan moet ik toch weer heen en weer voor Frederiek :D

Ik vind het wel lastig met zo'n val. Ik heb altijd gehoord dat als ze meteen huilen en als ze zelf opstaan, dat het niet zo erg is. Dus ook even wachten met oppakken tot ze zelf opstaan, maar dat doet ze sowieso al bijna nooit, ook niet als het niet zo hard gaat, en dan laat ik haar echt niet liggen.
Wel apart, Jurian kwam altijd meteen overeind, ook als hij in bad viel en kopje onder ging. Frederiek doet dat niet, dus nu begrijp ik heel goed waarom je altijd bij een kind moet blijven als ze in bad zitten, hoe klein het laagje ook is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 okt 2012 19:28

Voor Sylkes val van de trap dacht ik er ook wel makkelijker over. Ze huilde en was goed helder, we gingen alleen maar naar de HAP omdat ze een flink gat in haar hoofd had. Maar de neuroloog in het ziekenhuis besloot toch dat ze een nachtje moest blijven. Ik kwam er toen wel achter dan huisartsen op de HAP en makkelijker over denken dan de artsen op de SEH. De arts op de HAP zei dat we een wekadvies zouden krijgen, de arts op de SEH (waar ze heen moest om gehecht te worden) zei dat het standaard was dat kinderen die een flinke val gemaakt hadden 24 uur in het ziekenhuis moesten blijven. Wat niet wil zeggen dat ik nu bij iedere val naar het ziekenhuis ga met ze natuurlijk :wink: , maar ik houd ze dan gedurende de dag wel heel goed in de gaten, of ik veranderingen in gedrag oid zie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2012 08:30

We hebben hier echt een klauterraatje... ppfff stond van de week al op de zoldertrap (zit nog geen traphekje) en vanochtend stond hij al bijna boven op de kast. Je zou haast een soort van parcours maken in je huiskamer. :mrgreen:
Ze hebben vorig jaar hier in de stad (net buiten) een heel groot activiteitenhal gevestigd. Je kunt daar oa. lasergamen, bowlen, verjaardagsfeestjes etc.... maar ook hebben ze een hele grote binnenspeelhal (van kinderen van 0-12). Zijn daar pas geweest en S. heeft zich helemaal vermaakt, lekker klauteren. Hij had rode wangen van het spelen (en ook van de warmte). Als het straks slecht weer is dan ga ik daar wel met hem naar toe. Kan hij z'n energie kwijt.

Jannoek, hoe gaat bij jullie? en met F?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 okt 2012 09:18

Evelien, hebben ze ook peutergym bij je in de buurt is ook heel leuk voor kleine klauteraars. Hier gaan we elke week, ze vind het geweldig en durft steeds meer. En het is niet duur, ook heel belangrijk.

Terug naar “Archief”