De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2014 15:32

benefietdiner schreef:Nou zo simpel is het niet hoor bij de meest gereformeerde Gemeentes. Tot geloof komen willen ze al helemaal niet van weten want dat is remonstrants in hun ogen en voor dat de volwassendoop wordt toegepast moet daar er een behoorlijk portie ellendekennis aan vooraf gegaan zijn.

Dat je eerst enige tijd onderwezen wordt lijkt me in deze tijd niet meer dan logisch. Het voorkomt dat mensen zich laten dopen uit interresantdoenerij en/of de beslissing niet weloverwogen maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 15:38

benefietdiner schreef:Nou zo simpel is het niet hoor bij de meest gereformeerde Gemeentes. Tot geloof komen willen ze al helemaal niet van weten want dat is remonstrants in hun ogen en voor dat de volwassendoop wordt toegepast moet daar er een behoorlijk portie ellendekennis aan vooraf gegaan zijn.

Is dat eigen ervaring of van horen zeggen?
En waarom zouden ze meteen enthousiast moeten worden als iemand zegt gedoopt te willen worden?
Leg iemand niet te snel de handen op.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mar 2014 15:41

Faramir schreef:
Dat je eerst enige tijd onderwezen wordt lijkt me in deze tijd niet meer dan logisch. Het voorkomt dat mensen zich laten dopen uit interresantdoenerij en/of de beslissing niet weloverwogen maken.

Soms doen mensen ook belijdenis, met name jongeren om hun ouders niet teleur te stellen.
Omdat ik uit eigen ervaring weet dat bij de evangelische richting mensen meer een soort van gemeenschap vormen kom je er (sneller) achter of iemand wel of niet de juiste stap maakt.
Ook is het zo dat ze hun geloof meer beleven.

Bij de reformatorische richting (ook ervaring mee) zitten mensen tijdens de dienst heel stil en wordt er minswe naar elkaar omgezien.
Zingen, preek, einde.
geen getuigenis of wat anders komt er tussendoor.
Wel zeg ik erbij dat iedere gemeente (refo of evang.) anders is..
Maar bij evangelisch heb je een eigen getuigenis.
Bij belijdenis geef je een antwoord dat op een formulier vast staat.
Je hebt verder geen eigen inbreng.
(correct me if i'm wrong)..

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 15:44

naamloos schreef:De doop beeldt uit wat er geestelijk gebeurd is. Met Christus gestorven (ondergaan in het watergraf) en met Hem opgestaan (uit het doopwater weer opstaan).
Je oude leven achterlaten en het nieuwe leven gaan leven door de kracht van de Geest.
De doop is een geesteloos gebeuren als je het wezen mist. (wedergeboorte)
elbert schreef:De mens is een geesteloos wezen als hij/zij het wezen mist. De doop is altijd geldig en heeft altijd wat te zeggen. Daarin zit het verschil in visie op de doop.
Wat heeft de doop dan te zeggen bij mensen die (nog) niet wedergeboren zijn?
Geldig??? Wat houdt dat in? Dat snap ik serieus niet hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 15:47

benefietdiner schreef:Puur opvoeding. Zo van: zo was het bij mijn vader, mijn opa en mijn overgroot ouders enz. enz.
Als de kerk mensen nu zelf eens zouden gaan uitzoeken hoe het zat en zich niet alles op de mouw lieten spelden door dominees en ouderlingen zou de papegaai cultuur in de kerk niet zo erg zijn. Maar de mensen willen niet. Vast blijven houden aan dode tradities in een kerkbank blijkt een bevredigend gevoel te geven.
De ceremoniële wetten zijn vervult in Christus inclusief de besnijdenis en voor die besnijdenis is niet voor in de plaats gekomen. Dat er voor de besnijdenis iets voor in de plaats gekomen is is een uitvinding van de room katholieke kerk (macht) en dat neemt de protestantse kerk nog steeds over.

Ik ben trots op mijn opvoeding, trots op mijn ouders en (over)grootouders.
Uit wat voor ei ben jij gekropen - je iets op de mouw laten spelden door dominees en ouderlingen.
Hoe verzin je het. Het klopt ook van geen kant.
Hoe verklaar je dan alle afscheidingen ?
Dat waren hele weerbare types (misschien wel een beetje te weerbaar:D)
Dode tradities ? Springlevend zijn ze - gelukkig wel.
Alles is geen "uitvinding" - maar het zijn openbaringen van God aan Zijn apostolische kerk.
In die traditie staan wij, "ik geloof een heilige, algemene en apostolische kerk".
Wat een zegen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2014 15:48

Faramir schreef:Wel degelijk, en tevens ook meer dan genoeg vroeg christelijke bronnen.

Jammer dat je inhoudelijk wederom niet thuis geeft want hoe kan het toch dat alle christelijke kerken die hun geschiedenis in 1 rechte lijn naar de eerste christenen zien gaan de doop van zuigelingen hanteren?

Ga nu maar eens op zoek bij je eigen, zoals jij wilt, rooms katholieke priesters. Dan zal je ontdekken dat dat helemaal niet zo is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 16:03

Anoniem_89 schreef:Soms doen mensen ook belijdenis, met name jongeren om hun ouders niet teleur te stellen.
Omdat ik uit eigen ervaring weet dat bij de evangelische richting mensen meer een soort van gemeenschap vormen kom je er (sneller) achter of iemand wel of niet de juiste stap maakt.

Bij de reformatorische richting (ook ervaring mee) zitten mensen tijdens de dienst heel stil en wordt er minswe naar elkaar omgezien.
Zingen, preek, einde.

En soms laten volwassenen zich dopen om niemand teleur te stellen.
Wat denk jij nou joh, dat je zomaar, out of the blue, belijdenis kan afleggen? Daar is eerst één of 2 jaar catechisatie, onderwijs en dan heb je een gesprek met de predikant en dan nog met de k.r.
Hoe bedoel je, omzien naar elkaar.
Wat doet iemand in vredesnaam op een refoweb, als je zoveel haat jegens de rechts reformatorische kerken hebt, ik verbaas me er telkens weer over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 16:10

Ik zie in de Bijbel mensen die na 1 korte preek meteen belijdenis doen en zich laten dopen. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 16:11

Faramir schreef:Dat je eerst enige tijd onderwezen wordt lijkt me in deze tijd niet meer dan logisch. Het voorkomt dat mensen zich laten dopen uit interresantdoenerij en/of de beslissing niet weloverwogen maken.
Anoniem_89 schreef:Soms doen mensen ook belijdenis, met name jongeren om hun ouders niet teleur te stellen.
Lees a.u.b. je laatste zin eens over... Als je er niets aan ziet, dan zegt dat heel wat...
Wie zegt dat de ervaring van 1 mens al de waarheid in zich heeft? Een beetje genuanceerder mag wel...
Anoniem_89 schreef:Bij de reformatorische richting (ook ervaring mee) zitten mensen tijdens de dienst heel stil en wordt er minswe naar elkaar omgezien.
Zingen, preek, einde.
Graag... Je gaat er volledig aan voorbij dat bij de catechese en dergelijke wel degelijk getuigenissen naar voren komen.
En wie zegt dat iemand die geen woorden uit ook niet kan getuigen of zijn geloof kan beleven? Ook in het uitspreken van woorden kan een vormgeloof worden aangeleerd. Ik zou dus eerst vooral naar de eigen gemeenschap kijken voordat je andere gemeenschappen van leegte gaat beschuldigen... Is dat de manier om met broeders en zusters om te gaan?
Het is makkelijk schieten op een groep waar je geen gevoelens bij hebt. Probeer het maar eens te doen op een groep waar je echt bij meeleeft. Dan merk je dat het veel moeilijker is. Oordelen vanaf de zijlijn heeft daarom m.i. geen zin, en werkt niet opbouwend indien je niet werkelijk meeleeft.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 16:13

schelpje3 schreef:Wat doet iemand in vredesnaam op een refoweb, als je zoveel haat jegens de rechts reformatorische kerken hebt, ik verbaas me er telkens weer over.
Ik denk dat het een manier is om de opgekropte woede te verwerken. Je moet dus maar denken: met elke reactie die je geeft kan je helpen de ander wat van zijn/haar woede te laten kwijtraken. Elkanders lasten dragen wij :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 16:14

naamloos schreef:
Hoe kom je daar nou weer bij? Absoluut mijn woorden niet, ik praat toch geen Spaans :!: :!: :!:

Nee geen Spaans - tussen alle smilies in staat er ook nog Nederlands.

Ik zal het veranderen in gedoopte schapen en ongedoopte lammeren, blijft een rare kudde.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2014 16:21

rotterdam schreef:In die traditie staan wij, "ik geloof een heilige, algemene en apostolische kerk".
Wat een zegen.
Welke? zijn inmiddels toe aan tien maal gereformeerd, om maar een zijstraat te noemen. Hoe zo ‘algemene en apostolische kerk’ om maar niet te spreken over ‘gemeenschap der heiligen’ want ze vechten elkaar de tent uit.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 mar 2014 16:24

rotterdam schreef:Nee geen Spaans - tussen alle smilies in staat er ook nog Nederlands.

Ik zal het veranderen in gedoopte schapen en ongedoopte lammeren, blijft een rare kudde.
Nou vooruit, speciaal voor jou geen smilies dan. Als je het verandert moet je het wel goed doen, want nou klopt er nog geen pepernoot van.

De kudde bestaat uit schapen en lammetjes, als het goed is zijn die allemaal gedoopt. Want iedereen die wedergeboren is, behoort gedoopt te zijn.
Als iemand tot geloof komt wordt ie wedergeboren, en is hij een lammetje van de kudde. Zo'n lammetje groeit op tot een schaap.
Omdat er steeds nieuwe mensen tot geloof komen zullen er steeds lammetjes in de kudde aanwezig zijn.
Dus een kudde van schapen en lammetjes, zo duidelijk?
Laatst gewijzigd door naamloos op 04 mar 2014 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 16:24

alexander91 schreef: Ik denk dat het een manier is om de opgekropte woede te verwerken. Je moet dus maar denken: met elke reactie die je geeft kan je helpen de ander wat van zijn/haar woede te laten kwijtraken. Elkanders lasten dragen wij :-).

Als het nu nog onderbouwde kritiek is, kan ik het wel begrijpen. Het is nergens volmaakt, in geen enkele kerk. Maar dat anoniem ongenuanceerde gal spuwen, moet gewoon eens een einde hebben!
Als ik teleurgesteld geraakt ben in een bepaalde groepering, ga ik niet continue de tevreden leden bestoken met mijn frustraties. Want ik kan op mijn klompen aanvoelen dat ze het nooit met me eens zijn, sterker nog, boos worden omdat ik de fijne sfeer bederf.
Waarom gebeurt dat hier dan wel aan de lopende band? Waarom moeten wij dat slikken?

Terwijl ik typ, komt er weer zo'n gemeenplaats. want ze vechten elkaar de tent uit.
Terwijl linkse en rechtse predikanten bij elkaar op de koffie gaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 16:31

Anoniem_89 schreef:

Soms doen mensen ook belijdenis, met name jongeren om hun ouders niet teleur te stellen.

Zingen, preek, einde.

Ik weet dat er binnen de evangelische richting jonge mensen zijn die zich laten dopen om hun ouders te behagen.

Wat denk je anders ? Binnen de evangelische kerken allemaal eerlijke oprechte christenen en binnen de traditionele kerken allemaal huichelaars ?

Ik ben een aantal keren naar jouw soort "spontane diensten" geweest met veel "eigen inbreng" na een aantal keren ging ik begrijpen dat het een georganiseerde spontaniteit is.
Het zijn meestal dezelfde mensen die getuigen, iedereen staat gelijk met de handen omhoog en roept op het juist moment "halleluja".
Trouwens als je dit maar lang genoeg doet wordt het vanzelf weer traditie.

Terug naar “Archief”