Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor meribel » 03 feb 2014 15:57

654321 schreef:Ik ben ook best wel een moeder die graag het ritme van het kind volgt. En wanneer dit ritme acceptabel is (de ene keer zit er bijv. 2u tussen de voeding en de andere keer bijv. 5u), prima.
Maar 'snacken', niet slapen, de hele dag aandacht etc. lijkt mij niet goed voor moeder en kind. Dan mag je best 'een beetje streng' zijn.
Net als (door)slapen gaat niet altijd vanzelf en dan heeft een kind je hulp nodig. Is niet zielig; slecht slapen is voor iedereen zieliger...
En inderdaad als er meer kinderen zijn moet het ook mee in het ritme van het gezin.
Overigs, een kind wat de boel bepaald lijkt mij nooit goed, of ze nu klein zijn of groot....

Nou dat laatste..want ik vraag me af, wanneer ga je als ouder dan wel het ritme bepalen.
Mijn vierjarige wil ook niet naar bed om kwart voor zeven. Maar zodra ze erin ligt slaapt ze in vijf minuten, want ik weet dat ze het nodig heb.
En als ze zeurt om nog wat langer te spelen zegt mijn gevoel wel..ahhh, ze speelt zo lekker.
Maar daar geef ik alleen op vrijdagavond aan toe.
Maar goed..iedereen moet zelf doen wat het beste bij je past, maar als het je op gaat breken is dat ook voor niemand fijn.
Mijn jongste wordt deze maand helaas alweer 1en dan is de babytijd toch echt weer voorbij...snik....

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 03 feb 2014 16:56

Wat betreft het niet slapen, denk ik dat ze het gewoon niet nodig heeft.
Is de hele dag blij en actief en op bed leggen resulteert in elk geval niet in "slapen".
Volgens de verhalen was ik ook zo'n kind, dus tjsa. Lange dagen, altijd blij, maar niet slapen haha.

Overigens is ze niet de hele dag aan mij vastgeplakt hoor :wink: .
Ik draag haar veel (als ik weg ga, als ze verdrietig is, pijn heeft of ziek is etc.), maar ze kan ook tijden zoet zitten spelen en vermaakt zichzelf prima, dus eigenlijk moet ik gewoon niet zeuren.
Het is meer dat het mij wel lekker lijkt, zo'n kindje wat overdag nog even slaapt. :D

En wij hebben idd maar één uk, dus dat scheelt natuurlijk ook.
Ik hoef verder nergens rekening mee te houden en ben dus waarschijnlijk daarom ook zo tolerant.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 feb 2014 19:29

Ik herken het wel bij onze jongste, die dronk savonds heel veel bij mij (maar sliep daardoor wel de nacht door, toen). en dat was ik ook een beetje zat. Je zat de hele avond met een kind op schoot en je kon niks voor jezelf doen.

Toen kwam ik het AP opvoeden zoals mariejans schreef tegen op internet. Het is mooi om te zien hoe mensen denken en hun kind ook zo op te voeden. Ik denk dat het ook best te doen is met meerdere kids als je zo denkt in je hele doen en laten. Waarschijnlijk slapen die meeste ouders samen in 1 groot bed met hun kinderen (zolang als die dat willen). Scheelt heel wat nachtrust en je kind hoef je dan nooit te laten huilen voor het in slaap valt, ook overdag vaak de borstvoeding als inslapertje. Het is niet de gedachte van het gros van NL, maar ik denk dat het voor je kind beter is dan de Ria Blom theorie.

Daarom de jongste 'lekker' laten drinken en niet laten huilen om hem savonds in zn eigen bed te krijgen. Maar ook wij zijn samen gaan slapen en op een gegeven moment vond hij het prima om in slaap te vallen in zn eigen bed. Al wil ik echt niet zeggen dat dit dé manier is, er zijn verschillende manieren en je moet doen wat goed voelt voor jou en je kind.

Ik zou lekker samen met je dochter in bed gaan liggen, wil ze slapen zal ze dit ook doen, wil ze niet slapen rust ze toch wat uit (minder prikkels etc). En jij rust ook lekker uit. En dat overdag 1 a 2 keer en savonds ook lekker op tijd, als dat haalbaar is met jouw invulling van de dag natuurlijk :wink:

Succes :wink:

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 03 feb 2014 21:02

lammetje schreef: Al wil ik echt niet zeggen dat dit dé manier is, er zijn verschillende manieren en je moet doen wat goed voelt voor jou en je kind.

't Is idd ook altijd even zoeken. Ik weet wat bij ons en onze "opvattingen" past, maar ja, werkt 't ook voor je kind, dat is vraag twee.
Achteraf is AP / UP idd een "stijl" die grotendeels aansluit bij hoe wij leven en denken, maar ook niet helemaal. Om met de reclame te spreken... een beetje van H... en een beetje van jezelf :wink:

Ik ga idd overdag wel eens even met haar liggen, maar 't beste rust ik uit als ML er is en hij even op DL let en ik gewoon even lekker "alleen" mag liggen.
Ach, 't is even "loslaten" van de ideeën die ik had over baby's die heerlijk slapen :)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 feb 2014 10:48

Haha. Ja, je laatste zin vind ik heel herkenbaar. Loslaten van wat je dacht en aanpassen aan de realiteit.
Zo las ik jaren geleden op dit forum dat iemands baby op haar buik sliep. Ik vond het echt achterlijk. Maar de eerste weken van S sliep ze het lekkerst... op m'n buik 8)

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 04 feb 2014 15:45

Duschka schreef:Lijkt me heerlijk hoor, een meisje dat nog even slaapt na de voeding... :D , helaas dat "genoegen" in de kraamtijd vaarwel moeten zeggen haha.

Maar ik denk dat Norah ook behoorlijke voedingen wegdrinkt in "één" voeding.
Leuk hoor, dat ze zelf de fles gaat vastpakken! Wat worden ze al "wijs" dan, nietwaar?

Is ook wel lekker dat ze af en toe nog even slaapt na de voeding, maar dat begint ook wel minder te worden... Zoals vandaag: om 13uur haar voeding gehad, maar nu slaapt ze nog niet... tis al bijna 16uur. Maar 's nachts slaapt ze nog altijd lekker door, dus k mag niet mopperen :wink: Meestal is dat een uurtje of 10 wat ze achter elkaar door slaapt.
Norah drinkt inderdaad een fles van 260ml (tot de rand toe gevuld) leeg per voeding. Heel soms laat ze er nog 40 of 60ml in zitten, dan zit ze echt vol. Maar dat is bijna zeldzaam te noemen :) Ze wordt inderdaad behoorlijk wijs nu ze zelf de fles vast gaat houden/pakken. Maar ook het pakken van speelgoed enzo, tis al bijna geen baby meer te noemen :wink:
Szent az Úr

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 feb 2014 20:36

Ik was vergeten hoe pijnlijk tepelkloven zijn. Au! Verder gaat hier het voeden eeg goed! Veel betere start dan bij F. Productie is al erg goed op gang. Dat was bij F toen helemaal niet. Misschien komt dat wel omdat manlief en J op de ok bleven en op de uitslaapkamer j op mn buik werd gelegd. Dat was bij F nl niet.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 feb 2014 21:35

Tof, fijn dat het zo goed gaat.
Kloven zijn wel heel erg *%#( ja. Heb je er goed spul voor?

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 11 feb 2014 21:55

Fijn dat het goed loopt Jannoek. Kloven zijn idd heeel vervelend. Bij mij genas het pas toen ik rite aid pads ging gebruiken, soort van mothermates, alleen moet je ze vaker vervangen. Werkte bij mij beter dan mothermates en allerlei bepanthen en andere cremes. Ik was er toen zo vanaf.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2014 21:59

Inderdaad vervelend. Ik had de eerste 8 weken ook zulke pijnlijk tepels. Daarna was het over. Ik gebruikte altijd bepanthen, maar dat zal je zelf ook wel in huis hebben.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 feb 2014 23:59

Ik heb purelan, vind ik ook wel fijn spul. Gelukkig hapt hij verder wel goed aan dus dat is het punt niet. Hopelijk alleen opstartproblemen ;-). Heb wel op advies van de vk die vandaag kwam mothermates besteld, ben benieuwd.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 12 feb 2014 10:10

Pijnlijk, Jannoek, die kloven. Ik vond Purelan ook altijd het fijnst om te gebruiken. Verder heerlijk dat het goed loopt. 'k Denk dat het ook scheelt dat het je tweede is, je bent wat meer ervaren en daardoor meer ontspannen misschien en dan loopt het vaak beter.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 feb 2014 08:47

het waren inderdaad opstartproblemen denk ik. inmiddels is voeden een stuk minder pijnlijk :-). J doet het supergoed en ik weet niet wat ne overkomt, hij verslikt zich gewoon vanwege de hoeveelheid. en heeft sinds gisteren aan 1 kant genoeg, wat ik wel lastig vindt, want dan is de andere kant zo vol dat t niet meer fijn voelt..
en dat terwijl ik bij f wekenlang moest voeden, nakolven en bijvoeden.
zo voeden als nu is toch een stuk prettiger! hoop maar dat t zo blijft!

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 18 feb 2014 09:07

Fijn dat het deze keer zo goed loopt Jannoek! Dan is 't toch een stuk leuker om bv te geven. :)

Wij hebben de 8 maanden al weer aangetikt, gaat vlug. Gelukkig de laatste tijd behoorlijk probleemloos op 't gebied van ontstekingen en kloven =D> , enige puntje zijn die tanden.... :-k haha

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 18 feb 2014 23:39

Super dat het zo goed gaat Jannoek! Heerlijk!
Gelukkig geen ervaring met kloven (afkloppen :-oo )
Wel van veel wondjes (door exceem) maar dat was vooral bij kolven (doekjes tussen kolf en tepel zodat het bloed niet in de melk kwam... :roll: )

Ik hoop en wens zo dat de borstvoeding straks bij de tweeling net zo'n makkie wordt als bij de andere twee....
Nu al over de helft.. lijkt aan de ene kant zo langzaam te gaan, maar aan de andere kant zo snel... Toch zal ik blij zijn als de twee kindjes D.V. gezond en wel op mijn buik liggen....
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”