Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Sophie77 » 19 mar 2011 11:27

In mijn oude keuken had ik alleen kastjes (7 stuks). In de nieuwe keuken heb ik 4 grote laden (80 cm breed), 1 pannenkast (soort carrousel), een normaal kastje en twee 'natte' kastjes onder de gootsteen. Ik heb intussen wel gemerkt dat kastjes veel makkelijker schoonmaken dan laden! Het bevalt verder prima, maar dat is echt een minpunt vind ik. De kastjes maakte ik ook ongeveer elke maand van binnen schoon, de buitenkant wekelijks. Nu is het ook zo vaak nodig, maar het gebeurt minder :(. Ook de buitenkant is lastiger schoon te maken omdat we van gladde deurtjes naar paneeldeurtjes zijn gegaan; veel randjes en dus véél meer werk, maar ook wel heel mooi om te zien gelukkig :mrgreen:.

Wat betreft de koelkasten: die zijn donderdagmorgen (op die dag worden de boodschappen voor de hele week gebracht) altijd vrijwel leeg, op wat sausjes en aangebroken potten na. Omdat ik ze dan altijd uitneem, zien ze er altijd schoon uit. Ongeveer 2x per jaar haal ik alle planken eruit om alles helemaal te boenen, maar heel erg nodig is het dan nog niet eens.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 19 mar 2011 13:14

Sophie77 schreef:@jeepeecee: Je was toch jarig deze week? Nog van harte gefeliciteerd :wink:! Daar komt het vast vandaan, dat gevoel dat er niks uit je handen komt en dat je nergens geen zin in hebt etc. Zelf heb ik ook regelmatig een soort 'kater' na een drukke (verjaar)dag. Vaak heb je het van tevoren extra druk met alles, omdat je alles schoon en netjes wilt hebben enzo, daarna een drukke dag met veel bezoek, dan 'zak' ik de dag erna een beetje in :mrgreen: ...

Gelukkig zijn er ook dagen dat er veel meer gebeurt dan ik van tevoren van plan was, dus gemiddeld komt het helemaal goed en dat is bij jou waarschijnlijk ook zo. Probeer het schuldgevoel dus van je af te zetten en geniet van een dagje niksen!

idd, ik was dinsdag jarig,maar ik vier het vandaag. en idd nu loopt het op rolletjes :) alles is netjes schoon, 3 taarten gebakken, hapjes alvast klaar gemaakt, bed verschoond en nu zit ik gewoon te wachten tot de visite komt :P

maar gelukkig hebben jullie dat ook wel eens. en idd als je alles opgaat tellen valt het allemaal wel mee ;)

de keukenkastjes doe ik zeker niet elke 4 weken :shock: de buitenkant van de kastjes (12) doe ik wel elke dag een lapje over. ( wij hebben geen vaatwasser, dus heb toch elke dag een sopje, dus doe ik dat gelijk even mee.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2011 14:18

MissF schreef:Ik denk dat ik daar wel aan kom ja, misschien eens in de 5 a 6 weken soms. Maar dan vind ik het ook hoognodig. De la met bestek vind ik dan echt nodig, de kast met broodbeleg en brood, daar komen altijd kruimels vanaf, het aanrechtkastje met de aardappels en uien, de la met voorraad van pakjes, soep, sausjes en kruiden. Ik vind dat al snel viezig hoor. Ik neem het vaak even mee met het doen van de keuken. Nu hebben wij ook al een witte keuken, dus de kastdeurtjes moeten ook zeker elke week gedaan, soms haal ik er tussendoor nog een doek over. En dan gaan de laden en kastjes zo even mee. Maar dan sla ik het kastje met de plastic bakjes en de pannenla over, omdat die niet vies zijn. Maar het is zo gedaan hoor, even een doekje erdoorheen. Ik snap niet dat je zoiets maar eens per jaar zou doen :shock: en dan wel elke week je bed wilt verschonen en het toilet elke dag zou doen (bij wijze van dan he, het is neit aan iemand gericht hoor ;) )

Keukenschoonmaken vindt ik:

Alles eruit, boven op, deurtjes binnen buiten, zijkanten echt alles soppen. De tegels, de ramen, de deur(en), de vloer, het gasfornuis etc. En dat doe ik niet 1 keer in de 5/6 weken maar twee keer per jaar.
Tussendoor met een doekje ja.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2011 15:09

Tja, dat soort dingen, doe ik zelfs elke week, op de binnenkant van de kastjes en de ramen na. De tegels, vloertegels, deuren, buitenkant kastjes, afzuigkap. Deuren worden sowieso smerig met een kind dat met zijn zwarte van buiten naar binnen komt en echt niet alleen de klink beetpakt, de tegels op de muur zijn wit, dus daar zie je ook alles op.
Alleen de ramen dan niet elke week, en de binnenkant dus niet elke week. Maar wel elke 4 a 5 weken de binnenkant, en dan idd alle zijkanten, en alles gaat er dan uit. Maar gewoon la voor la en kastje voor kastje. Dat is zo gepiept hoor :) Maargoed, ik heb blijkbaar weinig kastruimte in onze keuken, want als ik 10 kastjes had, had ik het vast niet zo makkelijk en snel voor elkaar. Maar met die paar kastjes van mij gaat dat best.

Zo, hier het meest gehate klusje gehad: de frituurpan schoonmaken. En dat doe ik dus echt te weinig, als ik het vaker zou doen dan was het vast niet zo smerig. Maargoed, beetje nesteldrang kan geen kwaad ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 19 mar 2011 15:35

MissF schreef:Tja, dat soort dingen, doe ik zelfs elke week, op de binnenkant van de kastjes en de ramen na. De tegels, vloertegels, deuren, buitenkant kastjes, afzuigkap. Deuren worden sowieso smerig met een kind dat met zijn zwarte van buiten naar binnen komt en echt niet alleen de klink beetpakt, de tegels op de muur zijn wit, dus daar zie je ook alles op.
Alleen de ramen dan niet elke week, en de binnenkant dus niet elke week. Maar wel elke 4 a 5 weken de binnenkant, en dan idd alle zijkanten, en alles gaat er dan uit. Maar gewoon la voor la en kastje voor kastje. Dat is zo gepiept hoor :) Maargoed, ik heb blijkbaar weinig kastruimte in onze keuken, want als ik 10 kastjes had, had ik het vast niet zo makkelijk en snel voor elkaar. Maar met die paar kastjes van mij gaat dat best.

Zo, hier het meest gehate klusje gehad: de frituurpan schoonmaken. En dat doe ik dus echt te weinig, als ik het vaker zou doen dan was het vast niet zo smerig. Maargoed, beetje nesteldrang kan geen kwaad ;)

ja dat is ook zo'n snertklusje.
Ik liet hem pas vallen, ](*,) dus hij was snel leeg, maar ben wel 2 uur bezig geweest met schoonmaken.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2011 17:33

pannenkoek schreef:
MissF schreef:Tja, dat soort dingen, doe ik zelfs elke week, op de binnenkant van de kastjes en de ramen na. De tegels, vloertegels, deuren, buitenkant kastjes, afzuigkap. Deuren worden sowieso smerig met een kind dat met zijn zwarte van buiten naar binnen komt en echt niet alleen de klink beetpakt, de tegels op de muur zijn wit, dus daar zie je ook alles op.

ja dat is ook zo'n snertklusje.
Vandaar dat ik niet vaak frituur :-({|= Aardappeltjes uit de oven zijn heerlijk en een stuk gezonder.
Vooral de nieuwe straks, in de schil, met rozemarijn, jammie
Ik liet hem pas vallen, ](*,) dus hij was snel leeg, maar ben wel 2 uur bezig geweest met schoonmaken.

Vandaar dat ik niet vaak frituur :-({|=
Aardappels uit de oven zijn net zo lekker en een stuk gezonder.
De nieuwe aardappeltjes straks, in de schil, met rozemarijn, jammie

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2011 18:25

MissF schreef:.

wij hebben dat ding de deur uit gedaan, kreeg hem niet meer schoon en zo vaak gebruikte we dat ding ook niet. Het is echt een rot klus om schoon te maken.

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 19 mar 2011 19:56

wij maken hem na ongeveer na 10 x frituren schoon, en dan gaat het best. Ik heb gewoon z'n simpele frituurpan van princess, die kun je best goed schoon krijgen, en kosten ook niet veel.
En als ie me te vies wordt dan lever ik hem in, en koop ik een nieuwe....
is toch goedkoper als elke x naar de snackbar te gaan voor 6 personen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2011 20:18

Die kosten spaar ik ook graag uit ja. We hebben wel een aardig prijzige, met 2 delen, zodat het vet niet zo snel vies is. Mijn man wilde dat ding persé ;) Het vet is idd helemaal niet zo snel vies, maar eromheen, brr...maar nu blinktie weer, voor zover mogelijk, en ik heb me voorgenomen het ook echt na 10 keer frituren te doen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 19 mar 2011 20:28

bij ons istie stuk, en daar laten we het ook maar bij. we kennen ons, als hij klaar staat zouden we 'm ook vaker gebruiken. dus als we nu patat eten, dan gaan we naar de snackbar. en dat is inderdaad duurder, dus dat is ook iets waarom we niet veel patat eten.
ook een stuk gezonder zo! (ook niet 's avonds een bitterballetje, dan moet je eerst weer naar de snackbar )
Afbeelding

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mar 2011 15:48

Wij hadden de frituurpan een tijdje terug een paar weken in de tuin staan. We gebruiken hem niet zo vaak, maar als we hem dan gebruiken, dan staat hij in de tuin. En toen waren we hem vergeten. Hij bleek het trouwens nog te doen 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 20 mar 2011 17:20

@missF, gaat vast goed komen dat schoonmaken om de 10 wkn, scheelt zo'n hoop werk.
@jeepeecee, ik frituur max. 1 x p.w. Heb in de diepvries geen grote voorraad voor de frituurpan, dan is de verleiding misschien minder groot :?: gezond is het toch ook niet echt... om het vaker te doen.
voel me anders toch een beetje falen...

vind het trouwens ook het lekkers, friet uit je eigen pan, vooral als het vet net nieuw is....

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 20 mar 2011 18:45

kijk dat scheelt, ik denk dat wij hoog uit 1 keer in de maand patat eten. en soms (nog minder) een kroketje voor op brood halen.
ik doe wel vaker wat aardappels bakken. dat lijkt er een beetje op. maar dat ook niet elke week hoor.
Afbeelding

*Annette*
Majoor
Majoor

Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor *Annette* » 21 mar 2011 08:49

Hoe ziet je vet er dan uit naar 10 keer fituren?

Hier gebeurd het vaak 1 keer in de 5-6 weken en dan is het vet ook wel aan vervanging toe.
Meestal maak ik hem schoon, maar het is een min klusje. Wij hebben een dubbele pan dus je
moet er eigenlijks 2 schoonmaken.

Hier word er 1 keer in de week gefrituurd, zaterdagavond is altijd al zo geweest en dat krijg je
er bij geen van alle meer uit. Al kan ik ook best wel een keertje zonder ;).

Na het frituren halen we er wel keukenrol overheen zodat er geen spetters o.i.d. op blijft zitten,
met schoonmaken zetten we de bakken en de deksels in heet water met een tablet voor de
vaatwasser. Dan is het ergste vet er wel af, maar dan die buitenste bak nog :-&...
Wat de toekomst brengen moge........

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 21 mar 2011 08:58

ik vervang het vet als het nodig is. Dat is meestal na 10x, maar dat is ook weleens na 6x. Het ligt denk ik aan de hoeveelheid die je per x bakt, en wat je bakt. Ik bak meestal alleen frikandellen en friet, dat scheelt al een hoop rommel in je vet. Als je kroketten, enz. bakt geeft veel meer troep, door al dat losse paneermeel.

De buitenkant neem ik na gebruik ook altijd af met een doek. In de schuur wordt hij netjes opgeborgen onder een doek tot de volgende keer.
Als ik het vet verschoon, maak ik de buitenkant schoon met dasty van de wibra. Ideaal. En de binnenkant met vaatwaspoeder, even lekker laten weken, en hopla.

Terug naar “Archief”